Kirjoittaja Aihe: Harkitsetko välivuotta yliopistolla - lue tämä!  (Luettu 4244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Visb

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Örebron eläinlääkis 2017
Hei vaan kaikki.

Itsestäni sen verran, että olen ensimmäisen vuoden fysiikan opiskelija Åbosta. Luen sivuaineina kemiaa ja biologiaa, tosin käytännössä opintopisteitä tulee yhtä paljon kaikista aineista. Monet ovat kyselleet hirveästi, millainen vuosi on ja onko hyötyä, meneekö yli lukion, millaisia tehtäviä yms. Tässä nyt siis tulevillekin sukupolville tällainen tiivistelmä millaista on opiskella luonnontieteitä yliopistossa.

Aloitetaan yleisestä ajankäytöstä. Keskimääräinen opiskelupäiväni on 1-2 luentoa ja/tai demonstraatiota (laskuharjoitustapahtuma) päivässä. Opintopisteitä minulle tulee 47 tänä vuonna. 45 riittää opintotukeen 9 kuukaudeksi ja yliopisto suosittelee 55, jos aikoo LuK tai FM joskus valmistua. Parina iltana viikossa teen ns. demoja (eli näitä laskareita) ja muina päivinä/iltoina lähinnä luen Moodlesta tai kirjoista asiaa. Mutta esim. ammattisurk... korkeaan verrattuna aikaa kuluu siis vähemmän. Olen tässä ohessa nyt lukenut biologian kurssit lukiosta 1-3 ja 5. Nelosen aloitan ensi viikolla. Aikaa siis muullekin opiskelulle jää, jos osaa aikatauluttaa (käyn myös töissä ja riennoissa aika ahkerasti).

Fysiikkaa luen tänä vuonna ainoastaan kurssit Fysiikka 1-4. Yhdellä kurssilla on kaksi luentoa ja yksi demotilaisuus viikossa. Kursseista 1 ja 2 saa 4op ja nyt keväällä kursseista 3 ja 4 saa 5op. Fysiikan asiat ovat eniten niitä, jotka ylittävät lukioasiat. Kaikkea lukioasiaa ei edes käydä kursseilla (esim. peilit, linssit, säteily jne) tai käydään vain sivuten. Pääasiassa käydään mekaniikkaa, termodynamiikkaa, aaltoja, sähkömagnetismia ja optiikkaa, vähän myös suhteellisuusteoriaa. Lähes kaikki asiat esitetään derivaatan ja integraalin avulla, mikä edellyttääkin siis lukion pitkän matikan osaamisen (lisäksi fyysikoilla on pakollinen matematiikan sivuaine, jos aikoo LuK-tutkintoon). Myös vektorit ovat täysin arkipäivää fysiikassa. Fysiikan sivuaineopiskelijoille on tarjolla ns. Fysiikan peruskursseja, jotka ovat hieman helpompia, mutta ei niissäkään ilman toveri vektoria sun muita pärjää. Pääaineopiskelijat eivät saa edes suorittaa ko. kursseja. Käytämme oppikirjana kaikilla kursseilla englanninkielistä opusta nimeltä University Physics with Modern Physics eli ystävien kesken UP. Sivuja löytyy vähän toista tuhatta. Itse omistan kirjan ainoastaan verkossa. Sain luvan näyttää teille hieman meidän demotehtäviämme ja yhden mallivastauksenkin.

Tehtävä 3 ja malliratkaisu

Tehtävä 4

Kemiasta opiskelen tänä lukuvuonna kurssit Kemian perusteet 8op, Orgaaninen kemia 5op ja Fysikaalinen kemia 3op. Perustekurssi on aiika paljon lukion kertausta, vaikkakin siinä oletetaan jo pohjatiedot lukiosta ja mennään jonkun verran asioiden yli. Ja ainakin kennoasiat jäävät käymättä aika pitkälti tuolla kurssilla. Orgaanisessa kemiassa mennään kohti ääretöntä ja sen yli, eli suomeksi sanottuna lukioasiat ylittyvät aika paljon, opetellaan mm. isomeriaa paljon tarkemmin ja reaktiomekanismit tulevat tarkempaan käsittelyyn. Fysikaalinen kemia vasta alkoi, mutta siinä lasketaan melko paljon ja tehtävät eivät ole ihan vastaavia kuin lukiossa, hieman epäselvempiä ja soveltavuutta vaativia. Kirjana käytetään (ylläri, englanninkielistä) Zumdahlin Chemical Principles -opusta, itse asiassa kaikilla kursseilla (tämä ei ole mikään itsestäänselvyys toisin kuin fysiikassa). Zumdahlkin minulla on sähköisenä, mutta sitä ei ole pahemmin tullut tarvinneeksi. Kemiasta on lähiopetusta 1-2 luentoa viikossa ja yhdet demot päälle. Kemiasta otin teille nyt kuvan orgaanisen kemian oppitunnin kalvosta.

Orgaanista kemiaa

Biologiasta ohjelmassa on ollut Elämän kemia 5op, Eläinten fysiologian ja kehitysbiologian perusteet 3op, Kemian kurssi biologeille kakkonen 3op ja Ihmisen fysiologia 3op. Elämän kemia oli tosi jees kurssi, asioita käytiin aika lailla kuin lukiossa, mutta tarkemmin ja ripeämmin. Itse solubiologiaa siitä oli 3op ja tuo 2op tuli siihen samaan, kun oltiin yhdistetty Kemian kurssi biologeille ykkönen (siksi myöhemmin vain kakkonen). Tuo elfys+kehitysbiologia oli aika kökkö kurssi näin lääkishakijan kannalta, sillä siellä keskityttiin enemmän sammakon neurulaatioon ja merisiilen hermostoon kuin itse ihmiseen. Tosin kyllä siellä ihmisasioitakin käytiin. :) Kemian kurssi biologeille kakkonen on nyt meneillään, mutta se on vähän sellainen hybridi kemiasta ja biologiasta. Kemiallisia asioita käydään biologien näkökulmasta ns. Ihmisen fysiologia on kirjatentti ja siihen luetaan erästä IFAn kaltaista opusta osittain. :) Muissa kursseissa hyvänä pohjakirjana toimii Campbellin Biology. Biologiaa jos pääaineena lukisi, pitäisi ottaa paljon kursseja mitkä liittyvät mm. kasveihin, ekologiaan ja muihin eliöihin, mutta näin sivuaineena se menee hyvin. Lähiopetusta 1-2 luentoa viikossa. Biologiasta nyt otin vain screenshotin jostain luentokalvosta.

Aistien biologiaa

Yhteenvetona voisin sanoa, että välivuosi yliopistolla on ihan hyvä idea, mikäli et pelkää a) ensikertalaiskiintiötä b) opintotukikuukausien kulumista tai c) hieman lukion opsia ylittävää asiaa. Erästä valmennuskurssilla opettavaa tuttuani lainaten "ei valmennuskursseilla ole tarjota mitään luonnontieteiden opiskelua parempaa".

Kysykää ihmeessä lisää, vastaan mielelläni. Saatan myös täydentää tätä aihetta myöhemmin lisää, kun tulee asioita mieleen. :)

"Oh, you think the Älyvuoto is your ally, but you merely adopted the vuoto. I was born in it, molded by it. I didn’t see the pääsykoe until I was already a man; by then, it was nothing to me but blinding! The Älyvuoto betrays you, because it belongs to me."

Poissa Chatte

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Lääk. yo 2015 Tampere
Vs: Harkitsetko välivuotta yliopistolla - lue tämä!
« Vastaus #1 : 21.02.15 - klo:20:47 »
Hieman vaikuttaa fysiikan opiskelu erilaiselta, kuin Jyväskylässä...  ;D

Jyväskylässä fysiikalla peruskursseja on kuusi, joissa käydään about kaikki lukion asiat. Nämä eivät mahdu kaikki ensimmäiseen opiskeluvuoteen, kun periodeja on neljä. Jos haluat jättää kevään lukuvapaaksi, kerkeät käytännössä opiskelemaan mekaniikan ja mekaniikan jatko-osan. Sitten lisäksi on fysiikan matemaattiset menetelmät, eli fysiikkamatikkaa, yhteensä vissiin kuusi kurssia. Nämä ovat reilusti pitkää matikkaa vaativampia! Eli näistä tulee kahdet demot per viikko, ja niissä menee useampi tunti kyllä vääntäessä.

Fyysikoilla matikka sivuaineena ei ole pakollinen, mutta erittäin suositeltu. Matikasta voi oman mielen mukaan valita hieman helpompaa tai vaikeampaa settiä sitten.

Kemialla ensimmäisenä vuonna kaikki peruskurssit, eli kaksu ensimmäistä täysin lukion kertausta. Yksi kurssi orgaanista, yksi epäorgaanista ja yksi hurukurssi. Hurukurssilla käsitellään tyyliin arkielämän kemiaa. Demoja on ainakin alkuun vain Moodlessa, eli harkkoja ei alussa taideta järjestää. Lisäksi labrat alkavat rullaamaan heti syksyn alussa, käytännössä yksi labrakurssi per lukukausi.

Bilsalla on joku solu- ja molekyylikemian peruskurssi syksyllä, sen koin äärimmäisen hyödylliseksi! Sopivasti lukioasiaa syventävää.

Jyväskylässä fyysikkoilla on siis kemistejä enemmän hommaa, valitettavasti. Jos haluaa pitää kakkosvaihtoehdon avoinna, on luonnollisesti tehtävä siellä yliopistolla hommia, ja fysiikalla se on paljon. Mutta kyllä ne pääsykoeluvutkin hoituvat siinä ohella, jos on sisukas! Suhteessa enemmän kemistejä kylläkin lähti lääkikseen. Mutta  opiskelu luonnontieteellisellä on toki hyvä vaihtoehto, ei uuden oppiminen ole koskaan itseltä pois. 8)
"I'm tired of trying to please the world that spins around me. This time I'm doing it for me and me alone."

Poissa Visb

• Hypervuotaja
« Vastaus #2 : 22.02.15 - klo:10:32 »
Jännä kuulla! :) Kyllähän meilläkin on kurssit fma 1 ja 2 eli "fysiikan matemaattiset apuneuvot", jotka on pakollisia perusopintojen kursseja. Itse en niitä käynyt / käy. Päädyin ottamaan fysiikalta myös Säteilyn käyttö ja turvallisuus -kurssin. :D Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ei demoja.

Kemialta meilläkin toki on tarjolla harkkatöitä ja ne ovat pakollisia, mikäli haluat kemian LuKkiisi. Itse kirjoitin tuossa lähinnä hakijan näkökulmasta. :)
"Oh, you think the Älyvuoto is your ally, but you merely adopted the vuoto. I was born in it, molded by it. I didn’t see the pääsykoe until I was already a man; by then, it was nothing to me but blinding! The Älyvuoto betrays you, because it belongs to me."

Poissa Zuhou

• Ylivuotaja
  • Lääketieteen yo. (Tre)
« Vastaus #3 : 22.02.15 - klo:11:32 »
Fiksu postaus Visb! Itse suosittelen kaikille syyslukukautta yliopistolla, sillä ainakin täälläpäin siinä ajassa ehtii käydä kaikki haku-urakan kannalta fiksut kurssit. Sen jälkeen alkaa ampua aika paljon yli, kiitos derivaatan ja integraalin  ;D Mukavampi jatkaa kohti kevättä, kun on uusia ystäviä ja opiskelijarientoja takana - puhumattakaan hiotuista luonnontieteiden taidoista!

saemko

• Vieras
« Vastaus #4 : 22.02.15 - klo:12:50 »
Fiksu postaus Visb! Itse suosittelen kaikille syyslukukautta yliopistolla, sillä ainakin täälläpäin siinä ajassa ehtii käydä kaikki haku-urakan kannalta fiksut kurssit. Sen jälkeen alkaa ampua aika paljon yli, kiitos derivaatan ja integraalin  ;D Mukavampi jatkaa kohti kevättä, kun on uusia ystäviä ja opiskelijarientoja takana - puhumattakaan hiotuista luonnontieteiden taidoista!

Suosotteletko siijenkin nähden että kiintiö olis ens vuomna 65% opiskelupaikattomille?

Poissa Zuhou

• Ylivuotaja
  • Lääketieteen yo. (Tre)
« Vastaus #5 : 22.02.15 - klo:14:11 »
En ole hirveän tarkkaan seurannut tuota kiintiöhommaa, mutta käsittääkseni Se koskee niitä, joilla on  jo opiskelupaikka? Korjaathan, jos olen väärässä  ;D eli tällöin oman opiskelupaikan voisi irtisanoa syyslukukauden jälkeen?

Mutta siis Joo, en tosiaan ajatellut tätä uutta uudistusta vastaustani kirjoittaessa. Itse kun tuolla hengasin vielä ennen uudistusta :roll: Niin suurta hyötyä ei kyllä ole, että kannattaisi yhtään sisäänpääsyä vaarantaa.

Poissa Sawbones

• Perusvuotaja
  • LK
« Vastaus #6 : 22.02.15 - klo:14:54 »
Ensikertalaiskiintiössähän tulevat hakemaan ne, jotka eivät ole vastaanottaneet opiskelupaikkaa kevään 2014 yhteishaussa tai sen jälkeen, eivätkä ole suorittaneet mitään korkeakoulututkintoa.

Muuten olen Zuhoun kannsa samoilla linjoilla. Itse Kumpulassa kemmalla 2013 syksyn opiskelleena en missään nimessä hankkiutuisi kiintiön ulkopuolelle ainakaan pelkän puolen vuoden yliopistolla hengailun vuoksi. Ei siinä ajassa ehdi paljoakaan loppujen lopuksi tehdä, eikä keväällä kannata lukion oppimäärän yli meneviä yliopistojuttuja enää kauheasti opiskella. Ainakaan fysiikasta tai kemiasta.

Poissa Berzerekki

• Perusvuotaja
« Vastaus #7 : 07.05.15 - klo:16:38 »
Hei!

Kenen pilttejä oot?
Mäkin opiskelen Turussa Fysiikkaa ja haen Tampereelle (yleiselle) puolelle. Mahdetaankohan me tuntea? Itellä on toka vuosi menossa, mutta muutin vuoden vaihteessa pois paikkakunnalta. :D Tsemppiä kokeeseen!

Poissa Visb

• Hypervuotaja
« Vastaus #8 : 15.05.15 - klo:18:23 »
Laitan Berzerekki sulle yksäriä. :)

Seuraa meitä