Kirjoittaja Aihe: Ohjeet kevään 2015 fyssan ja kemian yo-kokeeseen?  (Luettu 9262 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Winter

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
Olen menossa kevään kirjoituksiin ja minulla ei ole mitään havaintoa, miten vastaukset pitäisi tehdä jotta väärästä ulkoasusta tms. ei menisi pisteitä.

Neuvoja?

saemko

• Vieras
Vs: Ohjeet kevään 2015 fyssan ja kemian yo-kokeeseen?
« Vastaus #1 : 11.12.14 - klo:14:57 »
Kaikkiin kaavoihin pitää liittää laskuissa joku kirjallinen selitys?

Poissa Sarr-

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #2 : 11.12.14 - klo:20:00 »
Voi ei, mulla olisi ollut viime keväältä kirjalliset ohjeet eriteltynä, mitkä saatiin koulussa. Koitan etsiä ne ja laittaa tänne myös. Pitää itsekin kerrata ennen uusintoja samat asiat :)

muok. Olin näköjään siivonnut turhan rankalla kädellä kesällä, enkä löytänyt ohjeita enää.

Tässä jotain mitä muistuu mieleen:

- kaavat, joita ei maolissa täytyy johtaa peruskaavoista
- voimakuvioista voimat pitää nimetä (esim. G= , F= jne) (fysiikka)
- perustelut käyttämilleen kaavoille esim. mekaaninen energian säilyminen, dynamiikan peruslain mukaan jne
- tilanteesta kannattaa piirtää aina kuva, siitä saa muistaakseni jopa pisteitä. Siis fysiikassa voimakuviot yms
- 2. asteen yhtälön voi ratkaista laskimella, mutta kaavaan arvojen sijoitus näkyville
- ulkoasusta (kemiassa samat): kaikki tekstit marginaalien sisään, tekstiä ei saisi ns. rivittää eli kaikki "allekkain" (ainakin meillä oli tämä ohje, en tiedä onko yleinen?), vastaus pitää merkitä esim. alleviivaamalla

Lisäilen tähän, jos muistan vielä lisää :)

« Viimeksi muokattu: 12.12.14 - klo:15:38 kirjoittanut Sarr- »

Poissa Winter

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #3 : 12.12.14 - klo:14:52 »
Kiitti! Millaiset marginaalit paperissa pitää olla ja minne merkitään tehtävänumero?

t: Yo-kirjoituksista 20 vuotta :)

melisa

• Vieras
« Vastaus #4 : 12.12.14 - klo:15:07 »
Voi ei, mulla olisi ollut viime keväältä kirjalliset ohjeet eriteltynä, mitkä saatiin koulussa. Koitan etsiä ne ja laittaa tänne myös. Pitää itsekin kerrata ennen uusintoja samat asiat :)

muok. Olin näköjään siivonnut turhan rankalla kädellä kesällä, enkä löytänyt ohjeita enään.

Tässä jotain mitä muistuu mieleen:

- kaavat, joita ei maolissa täytyy johtaa peruskaavoista
- voimakuvioista voimat pitää nimetä (esim. G= , F= jne) (fysiikka)
- perustelut käyttämilleen kaavoille esim. mekaaninen energian säilyminen, dynamiikan peruslain mukaan jne
- tilanteesta kannattaa piirtää aina kuva, siitä saa muistaakseni jopa pisteitä. Siis fysiikassa voimakuviot yms
- 2. asteen yhtälön voi ratkaista laskimella, mutta kaavaan arvojen sijoitus näkyville
- ulkoasusta (kemiassa samat): kaikki tekstit marginaalien sisään, tekstiä ei saisi ns. rivittää eli kaikki "allekkain" (ainakin meillä oli tämä ohje, en tiedä onko yleinen?), vastaus pitää merkitä esim. alleviivaamalla

Lisäilen tähän, jos muistan vielä lisää :)

Mitä tarkoittaa tuo tekstin rivityskielto? Mä oon tänään jotenkin todella tyhmällä päällä liikenteessä.

Poissa Sarr-

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #5 : 12.12.14 - klo:15:36 »
Kiitti! Millaiset marginaalit paperissa pitää olla ja minne merkitään tehtävänumero?

t: Yo-kirjoituksista 20 vuotta :)

Marginaalit taitaa olla papereissa valmiina(sisäreuna 1-2 ruutua ja ulkoreuna 4 ruutua) ja tehtävä numero sinne tehtävän alkuun marginaalien sisään.  :)

Mitä tarkoittaa tuo tekstin rivityskielto? Mä oon tänään jotenkin todella tyhmällä päällä liikenteessä.

En nyt tästä ole aivan varma, että oliko vain meidän fysiikan open oma juttu, mutta tarkoittaa siis, ettei laskisi esim tähän tapaan:

Alussa                                                             lopussa:
v= v0 + ½at2               v= s/t
...                                                                      ...

muok. muotoilu näköhään hyppäs mihin sattuun, mutta ajatus kai selviää :)

Poissa zeta

• Älyvuotaja
  • **
  • LL (2022)
« Vastaus #6 : 12.12.14 - klo:20:45 »
Heh. Samoja vastausteknisiä juttuja miettinyt kun olen nyt keväällä fysiikan ja kemian kirjoittamassa ja lukiosta on se 20 vuotta. :) Vinkkejä siis mukava kuulla. Itse päätin mennä myös aikuislukion kertauskursseille, jotta hahmottuisi vielä paremmin se mitkä on vaatimukset. Tuolla minun valitsemassa lukiossa on myös jokaisessa aineessa erillinen ohjaustilaisuus kirjoituksiin osallistuville.

Poissa Lyyra

• Älyvuotaja
  • **
  • Lääk. yo Hki -15
« Vastaus #7 : 13.12.14 - klo:10:09 »
Kirjoissa Abi Fysiikka ja Abi Kemia on alussa hyvät ohjeet YO-kokeessa vastaamiseen, tietoja nykyisen kokeen rakenteesta tms. Suosittelen opusten hankkimista kertauskirjoiksi muutenkin.

Osallistuin viime keväänä kirjoituksiin 16 vuoden tauon jälkeen ja merkittävimmät muutokset olivat
- Kokeessa voi olla oppiainerajat ylittäviä tehtäviä, esim. kemian tehtävä voi liittyä biologiaan. Tehtäviä ei ole merkitty, mutta kysymyksenasettelusta pitäisi käydä ilmi, että vastauksessa tarvitaan tietoja molemmista aineista.
- Jos vastaukseen sisältyy kuvaajan piirtäminen ja lukeminen, kuvaaja piirretään millimetripaperille (joita jaetaan koetilaisuudessa).

Ainakin siinä lukiossa, jossa osallistuin kirjoituksiin, vastauskonsepteille oli valmiiksi painettu marginaalit.

Ai niin, ainetekstejä ei tarvitse enää kirjoittaa mustekynällä puhtaaksi :D

Poissa Winter

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #8 : 28.12.14 - klo:19:05 »
Kiitti Lyyra! Pitääkin heti selata Abikemia läpi :)

melisa

• Vieras
« Vastaus #9 : 02.03.15 - klo:18:59 »
Mitä mieltä fysiikan yo-kokeessa ollaan yhtälöparin ratkaisemisesta laskimella? Esimerkiksi tasavirtapiirien virtoja ratkaistaessa?

saemko

• Vieras
« Vastaus #10 : 02.03.15 - klo:19:06 »
Itse ajatttelin vääntää manuaalisesti  kaiken mahdollisen

Poissa nuppunen

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääketieteen yo Helsinki
« Vastaus #11 : 02.03.15 - klo:19:33 »
Yhtälöparin ratkaisisin varmuuden vuoksi käsin, jos vaan aika riittää. Jos ei, niin sitten toki parempi ottaa laskimesta kuin jättää tyhjäksi. :D Toisen asteen yhtälöiden ratkaisut otin kokeita tehdessäni laskimesta sekä fysiikassa että matematiikassa, ja oli ihan ok. Kunhan muistaa kirjoittaa perusteluksi vaikkapa "laskimesta"!

Seuraa meitä