Kirjoittaja Aihe: Kirjasarjojen virheet/epätarkuudet ym.?  (Luettu 28480 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koni

• Perusvuotaja
Vs: Kirjasarjojen virheet/epätarkuudet ym.?
« Vastaus #15 : 17.05.13 - klo:08:54 »
No siis, ehkä menee jo liian vaikeeksi ajatteluksi? Kai se kysymyksen asettelusta selviää että tarkoitetaanko tällaista "eksoni-introni-eksoni" -pätkää ja sen fyysistä rakennetta vai jotain mitä se geeni mahdollisesti tekee tai vaikka jättää tekemättä? :D

e: Tarkoittaakohan geeni siis ylläolevaa jos puhutaan perinnöllisyydestä, mutta yleisemmin DNA-jaksoa, jos puhutaan esim. solun rakenteesta? Biologia on ärsyttävää. :'(

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #16 : 17.05.13 - klo:12:02 »
e: Tarkoittaakohan geeni siis ylläolevaa jos puhutaan perinnöllisyydestä, mutta yleisemmin DNA-jaksoa, jos puhutaan esim. solun rakenteesta? Biologia on ärsyttävää. :'(

Tässäpä se asian ydin on, että "geeni" voi tarkoittaa eri asioita. Luulen että tämä oli se, joka sai alkuperäisen kysyjän ihmettelemään, että jos molemmilta vanhemmilta peritään 20 000 geeniä, niin miten ihmisellä voi olla yhteensä 20 000 geeniä..

Poissa peetumjau

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • lääket. yo. Helsinki 2013
« Vastaus #17 : 19.05.13 - klo:17:04 »
Virheitä mihin olen törmännyt:
BIOS 2: -Ionikanavien kautta kulkeutuminen EI ole aktiivista ja energiavievää, vaikka kirjassa sen sanotaan olevan
BIOS 4: - Pulmonalisläppää ei mainita ollenkaan, ja kuvassa se on nimetty mitralisläpäksi
- Jossain kohtia lukee glomerulus kun taas toisissa glomerus

Poissa peetumjau

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #18 : 19.05.13 - klo:17:51 »
Ruotsinkielinen kirjasarja, ensimmäinen painos. Kuvassa (s.57 en tiedä onko sama suomenkielisessä) on nimetty trikuspidalisläppä, mitralisläppä (pulmonalisläpän paikalla) ja aortaläppä.

Poissa peetumjau

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #19 : 19.05.13 - klo:18:09 »
Alright, hyvä tietää :) Oletan siis, että noita erikoisnimiä ei tarvitse osata.

Olisi kyllä mukava tietää, miten paljon nuo kirjasarjat eroavat suomeksi ja ruotsiksi!
« Viimeksi muokattu: 19.05.13 - klo:18:11 kirjoittanut peetumjau »

Poissa care

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • LL Oulu
« Vastaus #20 : 19.05.13 - klo:18:21 »
Sivunumero on sama. Suomenkielisessä pulmonaaliläppä ja aorttaläppä on nimetty tosiaan "kammio-valtimoläppä". Trikuspidaaliläppä on nimetty "eteis-kammioläppä" ja mitraaliläppää ei ole kuvassa nimetty ollenkaan.
7. painos sivu 61 kuvassa on merkittynä neljä läppää: 2x eteis-kammioläppä, kammio-aorttaläppä ja kammio-keuhkovaltimoläppä.
Ärzte ohne Anatomie sind wie Maulwürfe, sie tappen im Dunkeln und ihrer Hände Arbeit sind Erdhügel.
Friedrich Tiedemann

Poissa chiku

• Älyvuotaja
  • **
  • lääket. yo. Hki 2013
« Vastaus #21 : 19.05.13 - klo:18:48 »
BIOS 2: -Ionikanavien kautta kulkeutuminen EI ole aktiivista ja energiavievää, vaikka kirjassa sen sanotaan olevan
BIOS 4: - Pulmonalisläppää ei mainita ollenkaan, ja kuvassa se on nimetty mitralisläpäksi

Ei hitsi, onks nois BIOS:n uusis painoksis oikeest noit vaikeempia vierasperäsii sanoi?? Apuva, ja mä oon lukenu vaan noit ihan perus suomalaisii sanoi ja jotain toisest sarjast silloin tällöin napannu jonku erikoisemman... Toivottavasti mun koe ei ny tyssää vanhempaan kirjapainokseen. :cry:
"The beautiful thing about learning is that no one can take it away from you." -B.B. King
Muistakaa: expect the unexpected...

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #22 : 19.05.13 - klo:19:00 »
Noita suomenkielisiä termejä ylipäätään ei juuri käytetä muualla kuin lukiokirjoissa, joten helpommalla pääsee jos opettelee vain suoraan nuo yleisesti käytössä olevat termit (toimintajännite = aktiopotentiaali jne. jne.).

Poissa peetumjau

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #23 : 19.05.13 - klo:19:27 »

Ei hitsi, onks nois BIOS:n uusis painoksis oikeest noit vaikeempia vierasperäsii sanoi?? Apuva, ja mä oon lukenu vaan noit ihan perus suomalaisii sanoi ja jotain toisest sarjast silloin tällöin napannu jonku erikoisemman... Toivottavasti mun koe ei ny tyssää vanhempaan kirjapainokseen. :cry:

Vaikuttaa silti, että noita "vaikeampia" sanoja käytetään vain ruotsinkielisessä kirjasarjassa. Suomenkielisestä niitä ei kuulemma löydy, joten kokeessa niitä ei voi vaatia.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #24 : 19.05.13 - klo:19:35 »
Kokeessa tosin voi "vaatia" mitä tahansa, koska pääsykokeen ei ole tarkoitus testata lukion oppimäärän hallintaa ja olla kaikille reilu (se on ylioppilaskokeen tehtävä), vaan pääsykokeen tarkoitus on karsia hakijoita. Ei siis kannata tuudittatua siihen, että "ei tätä voida kysyä, kun se ei ole kaikissa kirjoissa". Jos on tulkittavissa, että asia kuuluu lukion oppimäärään, sitä voidaan kysyä. Ja jos joku toinen osaa asian, jota itse ei osaa, niin hän saa pisteet ja itse ei.
« Viimeksi muokattu: 19.05.13 - klo:19:38 kirjoittanut sakura »

Poissa chiku

• Älyvuotaja
  • **
  • lääket. yo. Hki 2013
« Vastaus #25 : 20.05.13 - klo:19:22 »
Kokeessa tosin voi "vaatia" mitä tahansa, koska pääsykokeen ei ole tarkoitus testata lukion oppimäärän hallintaa ja olla kaikille reilu (se on ylioppilaskokeen tehtävä), vaan pääsykokeen tarkoitus on karsia hakijoita. Ei siis kannata tuudittatua siihen, että "ei tätä voida kysyä, kun se ei ole kaikissa kirjoissa". Jos on tulkittavissa, että asia kuuluu lukion oppimäärään, sitä voidaan kysyä. Ja jos joku toinen osaa asian, jota itse ei osaa, niin hän saa pisteet ja itse ei.

Niin, mutta jos niiden tarkotus on just saada enempi tuoreit ylioppilaita, ni eiks ois aika ristiriitasta et ne sit kysyis jotain ihme latinankielisii sanoi -koska kyllähän niiden osaaminen vois periaattees kuuluu lukion oppimäärään? Ellei tää sit oo joku "salaliitto" ja lukiolaisille on jaettu lista kokeeseen tulevista yli ops:n menevistä asioista..  :o

"The beautiful thing about learning is that no one can take it away from you." -B.B. King
Muistakaa: expect the unexpected...

Poissa Elwood

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulun yleinen -14
« Vastaus #26 : 20.05.13 - klo:19:34 »
Mutua on aina kiva viljellä.  Oliko viime vuoden pääsykokeessa jotain, mitä ei lukion kirjoista tai aineistosta löytynyt?  En ole kyseistä pääsykoetta kamalan tarkkaan katsonut, mutta kyllä se on ihan selkeästi ilmoitettu, että pääsykoe pohjautuu lukion opetussuunnitelmaan, jonka mukaan taas nuo kirjatkin on valittu.  Mutta lukekaa toki Galenosta ja vielä senkin ulkopuolella olevat valmennuskurssiasiat.  Ei niitä kyllä pääsykokeessa tarvitse.
Korjaan väitteeni, jos joku pystyy sen vääräksi osoittamaan.  Jostain syystä aika usein kuulee, että jotain ylimääräisiä juttuja pitäisi osata ja vähintäänkin kaikki kirjasarjat tulisi hallita, kun ei muka jostain tarvittavaa tietoa löydy.  Enpä usko.
« Viimeksi muokattu: 20.05.13 - klo:19:36 kirjoittanut Elwood »
“The art of medicine consists of amusing the patient while nature cures the disease.”
-Voltaire

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #27 : 20.05.13 - klo:19:53 »

Niin, mutta jos niiden tarkotus on just saada enempi tuoreit ylioppilaita, ni eiks ois aika ristiriitasta et ne sit kysyis jotain ihme latinankielisii sanoi -koska kyllähän niiden osaaminen vois periaattees kuuluu lukion oppimäärään? Ellei tää sit oo joku "salaliitto" ja lukiolaisille on jaettu lista kokeeseen tulevista yli ops:n menevistä asioista..  :o

Tässä saattavat myös mennä hiukan tiedekunnan ja opetusministeriön halut ristiin. Tiedekunta ei sinänsä välttämättä halua uusia ylioppilaita, mutta lukion ops kuitenkin on määrätty pääsykoealueeksi. Ops on kuitenkin niin laveasti muotoiltu, että sen piiriin voidaan tulkita kuuluvan monenlaista asioita. Missään nimessä tiedekuntaa, joka kokeen tekee omia etujaan ajatellen, ei sido mikään "kaikkien kysyttävien asioiden pitää löytyä kaikista kirjasarjoista" tms.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #28 : 20.05.13 - klo:19:55 »
Mutua on aina kiva viljellä.  Oliko viime vuoden pääsykokeessa jotain, mitä ei lukion kirjoista tai aineistosta löytynyt?  En ole kyseistä pääsykoetta kamalan tarkkaan katsonut, mutta kyllä se on ihan selkeästi ilmoitettu, että pääsykoe pohjautuu lukion opetussuunnitelmaan, jonka mukaan taas nuo kirjatkin on valittu.  Mutta lukekaa toki Galenosta ja vielä senkin ulkopuolella olevat valmennuskurssiasiat.  Ei niitä kyllä pääsykokeessa tarvitse.
Korjaan väitteeni, jos joku pystyy sen vääräksi osoittamaan.  Jostain syystä aika usein kuulee, että jotain ylimääräisiä juttuja pitäisi osata ja vähintäänkin kaikki kirjasarjat tulisi hallita, kun ei muka jostain tarvittavaa tietoa löydy.  Enpä usko.

Katso myös toinen vastaukseni. Kokeessahan mitataan kunkin kokelaan osaamista suhteessa muihin kokelaisiin, ei opsin hallintaa. Tietoa "tarvitsee" juuri sen verran että saa tarpeeksi hyvät pisteet. Mitä enemmän osaa, sitä paremmat mahikset on osata enemmän kuin muut, mikä on se pointti.
« Viimeksi muokattu: 20.05.13 - klo:19:59 kirjoittanut sakura »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #29 : 20.05.13 - klo:19:58 »
jotain ihme latinankielisii sanoi

Ja tämän suhteen mulla on huonoja uutisia - ne "ihme latinankieliset sanat" on juuri niitä termejä, joita on sitten tulevaisuudessa tarkoitus oppia ja käyttää  :)

Seuraa meitä