Kirjoittaja Aihe: Opintojen rahoittaminen  (Luettu 40381 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elwood

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulun yleinen -14
Vs: Opintojen rahoittaminen
« Vastaus #30 : 01.10.12 - klo:13:28 »
Kesät töissä ja niillä tienesteillä sitten kituuttaminen läpi lukuvuoden.  Se on monen opiskelijan arkea.  Paha tietysti, jos ei edes Kelan myöntämää opintotukea ole, mutta aina viimeistään sossu tulee apuun, jos ei rahat oikeasti riitä.

Itselläni on opintotukikuukaudet käytetty loppuun ja nyt eletään kotihoidontuella.  Uuteen tutkintoon pitäisi saada Kelalta pariksi vuodeksi lisätukea, jonka jälkeen olen itsekin riippuvainen kesäansioista.  Noilta kahdelta vuodelta nostan vielä täydet opintolainat, joka auttaa selviämään.

Jospa sitä sitten tienaisi paremmin valmistumisen jälkeen....
“The art of medicine consists of amusing the patient while nature cures the disease.”
-Voltaire

Poissa Jary

• Hypervuotaja
  • Luovuttaja
« Vastaus #31 : 01.10.12 - klo:14:28 »
Osaisiko joku selventää mulle miten helposti sossulta oikeasti saa rahaa elämiseen opintojen aikana? Tässä nyt suoritan AMK-tutkintoa alta pois, ja tämän jälkeen pitäisi jäädä opintotukikuukausia vielä n. kolmelle ja puolelle vuodelle.* Entäpä sitten ne viimeiset kolme vuotta? Tietysti neljäntenä vuonna(?) lääkiksessä alkaa jonkinmoinen työharjoittelu(?), josta saa tarpeeksi rahaa elämiseen(?), mutta miten kauan nekään ylipäätään kestävät? Eli joutuuko sitä pakollakin sitten kestämään esim. vuoden verran byrokratiaa ja turvautumaan täysin sossuun? Tietysti kesätöistä saaduilla rahoilla pystyy hyvällä tuurilla elämään n. 4kk...

*) Eikös tukikuukausia saa kokonaisuudessaan useammalle tutkinnolle yhteensä 70kk? Kevääseen mennessä olen käyttänyt 37kk, jättäen jäljelle 33kk. Jos nostan opintotukea yhdeksältä kuukaudelta vuodessa, pitäisi ne riittää 3,5 vuodeksi.

Poissa Raven

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #32 : 03.10.12 - klo:19:28 »
Tuo sossun "rahoitus" kiinnostaa minuakin. Minulla myös osa tukikuukausista tuhlattu jo AMK:ssa, saman verran jäljellä kuin Jarylla. Minulla tilanne sen takia hieman hankala, että kahden pienen lapsen "yyhoona" ei voi iltoja/viikonloppuja käyttää ansaitsemiseen, koska joskus on niiden lastenkin kanssa vietettävä aikaa.

Poissa Lintsi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #33 : 03.10.12 - klo:19:38 »
Hei taas!

Tässä olen miettinyt näitä rahoitusmahdollisuuksia nyt kuitenkin ja tarvitsisin vähän neuvoja.
Soitin koulutusrahastolle ja heidän kriteereiden mukaan minulle myönnetään ensi vuonna aikuiskoulutustukea, jos vaan saan opiskelupaikan. Olin jo asennoitunut siihen että tarvitsisin vielä yhden vuoden lisää ennenkun voisin opiskelut aloittaa!

Aikuiskoulutustukea myönnetään siis 18 kk yhteensä. Näillä rahoilla rahoittaisi siis ensimmäiset kaksi vuotta opiskeluista. Tällä hetkellä teen osaaikatyötä, vaikka työsopimukseni on kokoaikainen, koska haluan olla lasten kanssa kotona vielä kun ovat niin pieniä ( nuorempi 13 kk). Aikuiskoulutuksen tuen määrä perustuu omiin aikaisempiin ansioihin, mutta unohdin kysyä miten kotihoidontuki vaikuttaa? Luetaanko tämäkin omiin ansiohin? Minunhan kannattaisi olla vuoden kokoaikatyössä ja korottaa ansioitani jotta tuen määrä kasvaisi, eikö niin?

No, oletetaan että pääsisin opiskelemaan, ja nostaisin ensimmäiset 2 opiskeluvuotta aikuiskoulutustukea koulutusrahastolta. Mitäs sitten? Miten se TE keskuksen myöntämä omaehtoisen opiskelun tuki? Olen ymmärtänyt aivan väärin. Pitäisikö minun aikuiskoulutustuen päätyttyä jäädä vuodeksi pois ja olla töissä, irtisanoa itseni ja tämän jälkeen hakea tukea TE keskukselta omien keskenjääneiden opintojen jatkamiseen???

Olen ihan lost.

Eikö kukaan osaa neuvoa??

Poissa Mitlu

• Ylivuotaja
« Vastaus #34 : 03.10.12 - klo:19:44 »
http://www.koulutusrahasto.fi/?1;2;15500;900.14500.15500.html Tuo on varmaan paras osoite kyselyille, koska tuo aikuiskoulutustuki on aika monimutkainen ts. en ainakaan itse uskaltaisi neuvoa sen suhteen yhtään mitään, vaikka sitä olen aiemmin saanut... Linkissä on siis esimerkkitapaus, jossa hakija saa kotihoidontukea.

Ja tuosta omaehtoisen opiskelun tuesta täällä on muistaakseni joskus keskusteltu, mutta jos irtisanoutuu ja sen jälkeen on työttömänä ja haluaisi tuota omaehtoista tukea, niin siihen voi tulla karenssi tai tukea ei myönnetä, koska työvoimahallinto ei halua kannustaa ihmisiä irtisanoutumaan.

Että jos mä olisin sinä, niin kysyisin asiaa suoraan sekä Koulutusrahastosta että TE-keskuksesta (aiemmin ko. tuki oli työkkärillä, mutta on ilm. muuttunut?), ettei vaan tule täältä vääriä ohjeita.
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo:19:46 kirjoittanut Mitlu »
House MD: "There's something freeing about being a loser, isn't there? - You were doing better before you had a good idea."

Poissa Elukka'10

• Tehovuotaja
  • *
  • Eläinlääket. yo 2010
    • Opiskelijaelämää eläinlääkiksessä...
« Vastaus #35 : 05.10.12 - klo:23:28 »
Noista TE-tuista sun muista en tiiä mitään, mut noin yleisesti aikuisopiskelijalle on siis tarjolla opintotuen lisäksi

- yleinen asumistuki (joka on korkeampi kuin opiskelijan asumistuki)
- kodinhoidon tuki (jota saa, kunnes nuorin lapsi täyttää 3 vuotta)
- lapsilisä
- aikuisopintotuki jota saa kuitenkin vain 18 kk.
- opintolaina (lääkärinä takaisinmaksun ei pitäisi tuottaa kauheita ongelmia ;) )

Sossun tukea myönnetään opiskelijalle erittäin vastahakoisesti. Ensin täytyy nostaa täysi opintolaina, ennen kuin ne edes suostuu harkitsemaan sossutuen myöntämistä. Toisaalta sossutuen avulla sit korvataan kaikki elämiseen menevät pakolliset kulut...

Poissa Jary

• Hypervuotaja
  • Luovuttaja
« Vastaus #36 : 06.10.12 - klo:11:49 »
Ensin täytyy nostaa täysi opintolaina, ennen kuin ne edes suostuu harkitsemaan sossutuen myöntämistä.

Niin, paitsi siinä vaiheessa kun sossulta rahaa haet viimeisenä oljenkortena, tarkoittaa se luultavimmin sitä että opintotukikuukautesi ovat loppuneet, jolloin myöskään opintolainaa ei voi enää nostaa. Siinä vaiheessa on sossulle yksi ja sama oletko nostanut opintolainaa 0€ vai 16 000€ :wink:

Poissa Mikko82

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #37 : 10.12.12 - klo:13:22 »
Mikäli lähtee ulkomaille opiskelemaan kannattaa olla tarkkana, että säilyy suomen sosiaaliturvan piirissä (sis. Opintotuki yms.). Esimerkiksi työskentely opiskelujen ohella ulkomailla voi aiheuttaa sen, että henkilö katsotaan siirtyneen työskentelymaan sosiaaliturvan piiriin. Tämä ei välttämättä ole huono asia mikäli opiskelee Ruotsissa tai Norjassa, jossa opintososiaaliset etuudet ovat käsittääkseni paremmat kukn Suomessa. Virossa tai muualla Baltiassa homma olisi lähellä katastroofia 50€/kk opintotuen kanssa.

Itselläni on tilanne, että mulla on alla itsekustannettu tutkinto (liikennelentäjä), jossa on vielä 10 vuotta lainaa maksettavana 700€/kk. Työllistyminen lähitulevaisuudessa (5v) on hyvin epävarmaa ja ko. tutkinnolla ei paljon ole käyttöä lentoalan ulkopuolella.

Haluaisin opiskella uuden ammatin, mutta se tarkoittaisi, että joutuisin laiminlyömään tämän koululainani lyhennykset opiskeluaikana mikä taas aiheuttaa sen, että mulle syntyisi auttamatta maksuhäiriömerkintä. Tästä taas seuraa, että opintolainan nostaminen ei ole sen jälkeen mahdollista. Toisaalta voihan pankki suostua pidentämään aikaisemman lainan maksuohjelmaa mutta se ei ole mitenkään kiveen hakattu. Velkajärjestelyäkään ei myönntä opiskelijoille...

Hommaa mutkistaa se, että vaihtoehtona mulla on myös Tarto ja muut ulkomaat jossa opiskelu maksaa. Ikää on jo 30 ja perhettä kahden lapsen verran joten pelkkä opintotuki ei riitä mitenkään. Toisaalta aikaakaan ei ole enää loputtomiin yrittää suomeen (mikäli tänä vuonna ei pääse) vaan maksullinen tutkinto voi olla vaihtoehto. Sossusta sanottiin, että toimeentulotukea on mahdollista todennäköisesti saada myös ulkomaille (mikäli ei saa opintolainaa)  mikä on aika mielenkiintoinen uutinen. Toisaalta hinnankorotukset (lähes 100% kokonaiskustannuksessa verrattuna aikaisempaan) esim Tartossa ensi vuonna tarkoittaa että pelkällä opintotuella opintolainan tai toimeentulotuen kanssa ja maksimituloilla tulorajoihin nähden (kesä ja etätyöt) ei pysty enää kattamaan lukukausimaksuja ja elämistä.

Homma on mutkikas, mutta tahto on kova. Yleensä asiat tuppaavat selviämään ja rahoitus uuteen tutkintoon olisi järjestettävissä sen puuttuvan osan osalta mikä jäisi opintotuen ja ansioiden jälkeen, mutta mikäli opintolainaa tai toimeentulotukea ei olisi mahdollista saada niin homma kusee. Tosin työtkään ei kauheasti auttaisi kun ulosotto veisi tuloista oman osansa. FML...

Poissa mkk

• Tehovuotaja
  • *
  • LL2019, Turku
« Vastaus #38 : 11.12.12 - klo:17:36 »
Mulla on sellainen käsitys että opintolainan lyhennyksistä on mahdollista pitää taukoa mikäli aloittaa uudestaan opiskelun. Ainakin näin onnistui kaverillani jolla oli ammattikouluaikaista lainaa ja aloitti sitten AMK opinnot. Uusi opintolaina järjestyi myös ongelmitta edellisen päälle. Tietysti tämä voi olla pankista ja lainaehdoista riippuvainen asia. Myös muiden lainojen lyhennyksestä voi saada taukoa opintojen ajaksi, ainakin sellaisessa tapauksessa jos on asuntolaina yhdessä puolison kanssa, joka lyhentää normaalisti omaa osuuttaan. Varsinkin hoitoalalla (lääkäri, hoitaja) opiskelu on eduksi tässä koska työllistyminen opintojen jälkeen on lähes 100%:n varmaan.
Kirjoittaja on suurin piirtein yhtä hullu kuin tyhmä

Poissa Lyyra

• Älyvuotaja
  • **
  • Lääk. yo Hki -15
« Vastaus #39 : 04.01.14 - klo:09:28 »
Yleisesti ketjun aiheeseen liittyen: Made in Lakeus -blogisti kirjoitti juuri opintojen rahoittamisesta (Kuopion ja perheettömän näkökulmasta, mutta kuitenkin).

http://lakeus.blogspot.fi/2014/01/miten-selvita-opiskelusta.html

Poissa PEPCK

• Satunnaisvuotaja
  • LK Oulu
« Vastaus #40 : 23.10.14 - klo:17:28 »
Huonoja uutisia toista korkeakoulututkintoa vuodesta 2016 alkaen opiskelemaan aloittaville:

http://www.hs.fi/kotimaa/a1414040961736

Seuraa meitä