Kirjoittaja Aihe: Bioksien vajaavuudet?  (Luettu 7187 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tetra

• Tehovuotaja
  • *
  • HKI, 2014
Bioksien vajaavuudet?
« : 31.03.14 - klo:12:37 »
Olen kuullut paljon, että Bios-kirjasarja on muuten hyvä, mutta jättää joitakin OLEENNAISIA asioita mainitsematta. Olen itse opiskellut kyseisen kirjasarjan enkä nyt ehdi oikeastaan toista lukemaan, joten toivoisin, että jotkut, jotka ovat esim. lukeneet useamman kirjasarjan läpi tai tietävät muuten asiasta jotain, voisivat kertoa mitä sieltä puuttuu? Voisi sitten vaikka googlailla tai muuta  :) kiitos jo etukäteen!

Poissa Rosmarus

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääketieteen kandidaatti
Vs: Bioksien vajaavuudet?
« Vastaus #1 : 01.04.14 - klo:22:55 »
En nyt osaa sanoa, että onko siinä jotain ihan hirveitä vajaavaisuuksia, itse luin pelkästään kyseistä sarjaa viime keväänä ja pääsin sisälle. Olin lukenut biologiaa yliopistossa ja siihenkin verraten ihan hyvin tuli perusasiat käytyä läpi. Tietty jos kaikki nippelit haluaa tankata, niin ainoa vaihtoehto on lukea jokainen kirjasarja läpi, mutta sen järkevyys on vähintäänkin kyseenalaista. Harvemmin se sisäänpääsy kuitenkaan kaatuu johonkin yksittäisess kirjassa mainittuun yksittäiseen nippelitietoon. Lähinnä veikkaan näiden "puutosten" olevan asioita, joita joissakin kirjasarjoissa selitetään pari virkettä enemmän ja vastaavasti BIOS:ssa joku toinen asia on selitetty hieman tarkemmin. Lukion opetussuunnitelma ei kuitenkaan kauheasti anna pelivaraa eri kirjasarjojen sisältöjen osalta.

Makueroja on tietysti kaikilla, mutta kirjasarjan sorsiminen jonkin "oleellisen asian" puuttumisen vuoksi on pääsykoehifistelyä, johon moni tälläkin foorumilla sortuu.

Poissa Tetra

• Tehovuotaja
  • *
  • HKI, 2014
« Vastaus #2 : 01.04.14 - klo:22:57 »
Hei loistojuttu! Toivotaan, että mullekin riittää. Kiitos  :)

Poissa Rosmarus

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääketieteen kandidaatti
« Vastaus #3 : 01.04.14 - klo:23:08 »
Korkeintaan suosittelen (varsinkin tässä vaiheessa kevättä) jonkin toisen kirjasarjan ihmis-kirjan hakemista kirjastosta ja sen silmäilyä jos tunnet olosi kuitenkin epävarmaksi.

Tsemppiä lukemiseen!

Poissa Tetra

• Tehovuotaja
  • *
  • HKI, 2014
« Vastaus #4 : 02.04.14 - klo:19:04 »
Korkeintaan suosittelen (varsinkin tässä vaiheessa kevättä) jonkin toisen kirjasarjan ihmis-kirjan hakemista kirjastosta ja sen silmäilyä jos tunnet olosi kuitenkin epävarmaksi.

Tsemppiä lukemiseen!

Kiitos! Olen jonkin verran lukenut Epionen biologian kirjaa  :)

kuunsiru

• Vieras
« Vastaus #5 : 10.08.14 - klo:17:21 »
Mulle moni asia on selkiytynyt muiden kirjasarjojen myötä, kun asia selitetään hieman eri näkökulmasta katsoen.

Ja löytämiäni puutteita ihmisbilsassa:
- hermosto: ei mainita Ranvierin kuroumaa, gliasolua, Schwannin solua, termejä depolarisaatio, repolarisaatio ja hyperpolarisaatio, aivojen harmaan ja valkoisen aineen eroja ja mitkä rakenteet koostuvat niistä, asetyylikoliinia parasympaattisen hermoston välittäjäaineena
- hormonit: jätetty pois oksitosiinin merkitys kiintymyssuhteen muodostumisessa (äiti-lapsi tai parisuhde), sympaattisen hermoston aktivoituminen rakastuessa, aivolisäkkeen etulohkon hormonit on ripoteltu pitkin kirjaa kun esim. abi biologiassa niistä on puolen sivun koonti
- ruoansulatus: hormonaalinen säätely (gastriini, kolekystokiniini, sekretiini) puuttuu; kaikkia haiman, sappirakon ja pohjukaissuolen tuottamia keskeisiä entsyymejä ei löydy, sisäistä tekijää ei mainittu
- verenkierto ja sydän: verenhyytymä selitetty puutteellisesti (mm. hyytymistekijöiden rooli jää hämärän peittoon, protrombiinista ja kollageenista ei sanota mitään), reniini-angiotensiini-aldosteronijärjestelmä
- haima: Langerhansin saarekkeen, alfa-, beeta- ja deltasolut jätetään mainitsematta, somatostatiinin vaikutus
- veren kalsiumpitoisuuden säätelystä ei kerrota (kolekalsiferoni, kalsidioli, kalsitrioli ja maksan ja munuaisten funktio reaktiossa)

Ja tässä on vasta alkua.

Seuraa meitä