Kirjoittaja Aihe: Mendelin lait?  (Luettu 9189 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mylada

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
Mendelin lait?
« : 25.01.16 - klo:11:22 »
Olenko minä ainut vai onko BIOS-kirjasarjassa Mendelin lait laitettu aivan päin ****?

Kirjasarjan mukaan lait ovat;

1. Sääntö jälkeläisten yhdenmukaisuudesta: Kun risteytetään keskenään kaksi tietyn alleelin suhteen homostygoottista yksilöä, kaikki F1-polven yksilöt ovat keskenään tämän ominaisuuden samanlaisia ja ilmentävät dominoivaa alleelia.
2. Erkanemissäntö: Kun risteytetään keskenään kaksi tietyn geenin suhteen heterotsygoottista yksilöä jälkeläisissa ilmenevät molemmat ominaisuudet tietyissa lukusuhteissa.
3. Sääntö geenien vapaasta yhdistymisestä meioosissa: Eri kromosomeissa sijaitsevien geenien alleeleista tulee meioosissa sukusoluihin sattumanvaraisesti kaikkia mahdollisia yhdistelmiä

Englanninkielisissä lähteissä lait ovat seuraavat;
1.Law of Segregation (eli erkanemissääntö?): Vain yksi variaatio geenistä (alleeli) pääsee kuhunkin sukusoluun, joten jälkeläinen saa molemmilta vanhemmilta yhden alleelin kustakin geenistä (eli yhteensä kaksi alleelia).
2. Law of Independent Assortment : Yhden alleeliparin alleelien sijoittuminen soluihin on riippumaton toisista alleelipareista.
3. Law of Dominance (ns. perinnöllisyyden perusoppi): Dominoiva alleeli "dominoi" aina resessiivisen alleelin ja ilmenee itse.

Eli säännöt on kirjassa väärässä järjestyksessä ja selitys ei oikeastaan kerro mitään lain todellisesta merkityksestä. Oletan, että nuo lait, jotka kaivoin jostain wikipedian ja Dictionary.comin syövereistä ovat ne OIKEAT mendelin lait. Onko näin ja onko noille laeille jotakin suomenkielistä nimeä?
« Viimeksi muokattu: 25.01.16 - klo:11:29 kirjoittanut mylada »

Poissa Puistokemisti

• Älyvuotaja
  • **
Vs: Mendelin lait?
« Vastaus #1 : 25.01.16 - klo:12:45 »
Aika epätodennäköistä että kokeessa olisi tehtävää luokkaa "Mendelin toinen laki, 6 pistettä". Tärkeämpää on ymmärtää mitä Mendelin tutkimukset kertovat kromosomeista, geeneistä ja perinnöllisyydestä.

Poissa Mylada

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #2 : 25.01.16 - klo:14:04 »
Kyllä, mutta ihan kiva ne kuitenkin olisi tietää. Eihän noiden opetteleminen ole temppu eikä mikään, kunhan vain tietäisi mitä uskoa.

Poissa lissom

• Ylivuotaja
« Vastaus #3 : 25.01.16 - klo:14:29 »
Tuossa Opetushallituksen sivuilta, jos sillä on mitään painoarvoa:
http://www02.oph.fi/etalukio/biologia/kurssi2/monohybridi.html#
Kuvaukset vastaavat siis BIOS:in tekstiä.

Suosittelen opettelemaan asiat yhdellä tavalla ja pitäytymään siinä. Tässä tapauksessa valitsisin BIOS:n tavan.
Onhan tuo ärsyttävää, kun lukuisat lähteet esittävät asiat eri tavoin.

Poissa Mylada

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #4 : 25.01.16 - klo:14:52 »
Hmpph kiitos... taidan itsekin pitäytyä BIOS-tekstien selityksissä. Olisi kuitenkin jännä tietää mistä nämä erot ovat peräisin.

Poissa lunenhanako

• Alkuvuotaja
« Vastaus #5 : 13.07.18 - klo:17:07 »
itsekin olen tätä kovin pohtinut. uuden opsin BIOS-kirjassa edelleen mendelin 1. sääntönä se, että kaikki F1-polven yksilöt ovat tietyn ominaisuuden suhteen samanlaisia, ja 2. sääntönä tuo sama lukusuhdejuttu.

sen verran olen englanninkielisiä artikkeleita lukenut, että osaan suunnilleen sanoa, mihin nämä viittaavat. en itse kovinkaan luottaisi kirjan tarjoamaan järjestysluokitukseen (1. sääntö, 2. sääntö jne.), sillä pitkin internettiä näyttäisi se muutenkin heittelevän aikamoisesti. law of segregation on esitelty suunnilleen siinä muodossa missä monet muut lähteet sen selittävät eli erkanemissääntönä (kirjassa 2. sääntö), mutta omasta mielestäni hieman epäselvästi (tätä "erkanemista" käsitellään ainoastaan kuvatekstissä, ja varsinaiseksi selitykseksi tulee "tietty lukusuhde"). kirjassa käsitelty 1. sääntö (jota ei ole nimetty kuten erkanemissääntöä) muistuttaa itse asiassa eniten tuota ns. 3. sääntöä eli law of dominance (joka usein näköjään suomennetaan "yhdenmukaisuussäännöksi"), mikä on hieman omituista, sillä se useimmiten jää puuttumaan monista lähteistä, joissa käsitellään pelkästään mendelin lakeja (luultavasti siksi, että se on enemmänkin genetiikan perusoppi).

ps. alan vihaamaan tätä kirjasarjaa yhä enemmän. ensimmäisessä kurssissa oli selviä puutteita, ja tämän kirjan mutaatioita käsittelevässä kappaleessa fragile x- syndrooma oli selitetty johtuvan geenin duplikaatiosta, vaikka itse asiassa kyseisen syndrooman laukaisee FMR-1 -geenin sisäinen trinukleotidiekspansio (toistojakson laajentuma, emäskolmikko CGG monistuu satoja, ellei tuhansia kertoja), joka on hyvin kaukana yhden geenin kahdentumasta. en tietenkään tiedä kaikkea kyseisistä asioista, mutta olen päätynyt lukemaan suhteellisen laajasti niistä "oikean" vastauksen löytämiseksi. puhdas objektiivisuus on tietysti tällaisissa asioissa virtuaalisesti mahdotonta saavuttaa, ja voi mitä todennäköisimmin olla, että kyseessä on vaan yksinkertaistus, mutta silti tämä kyllä pistää päähän, heh.

pps. jouduin muokkaamaan hieman; olin ensin maininnut, ettei mendelin sääntöä riippumattomuudesta kirjassa käsitellä, mutta kyllähän se siellä on – vain seuraavassa kappaleessa. hups! :D
« Viimeksi muokattu: 13.07.18 - klo:19:16 kirjoittanut lunenhanako »

Seuraa meitä