Kirjoittaja Aihe: Poistogeenisen yksilön tuottaminen  (Luettu 7596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MNS

• Vieras
Poistogeenisen yksilön tuottaminen
« : 03.05.16 - klo:14:43 »
Elikkäs BIOS taas hämmentää enkä oikein saa selkoa asiaa. Kun tuotetaan poistogeeninen yksilö, niin siihen siis liitetään poistettavasta geenistä toimimaton versio perimään? Ja tämä versio voi joko pariutua kohdegeenin kanssa (onko se siis komplementaarinen geenille?!) tai liittyä osaksi perimää (korvaako se jotenkin kohdegeenin vai liittyy sen perään ja on yksi toimiva ja yksi ei-toimiva geeni ja tämä ei olisi komplementaarinen!?)?  Eli siis ongelma on, etten nyt saa kiinni tästä ideasta, että mitä liitetään jos liitetään vai pariutuuko se luennan estäjä geenin komplementaarisen juosteen kanssa? Ja lopuksi todetaan, että yleensä vaan siirretään toimimaton geeni kantasoluun ja annetaan alkion kasvaa ja tulee poistogeeninen yksilö. Eli onko yksilöllä kuitenkin jäljellä toimivia geenejä, mutta osan niistä luenta on estetty?  :o

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15

MNS

• Vieras
Vs: Poistogeenisen yksilön tuottaminen
« Vastaus #2 : 04.05.16 - klo:08:17 »
Hyvä linkki! Jotain tällaista mä yritin etsiä, mutta ei tuottanut tulosta, varmaan väärät hakusanat. Tainnutettu hiiri auttoi, kiitti Sakura.  :) Ei ollutkaan poistogeenisen hiiren tuottaminen niin yksinkertaista, että geenit vaan ruiskutetaan sisään ja se on siinä.  ::)
« Viimeksi muokattu: 04.05.16 - klo:08:20 kirjoittanut MNS »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #3 : 04.05.16 - klo:13:11 »
Joo, osa ongelmaa kyllä on se, että lukiokirjoissa käytetään jotain aivan ihmeellisiä "suomennoksia", joita ei näe missään muualla, ja joista ei ole mitään toivoa päätellä, että mikä se sana oikeasti voisi olla. Eihän siinä sitten ole mahiksia mitään lisätietoa mistään etsiäkään.

Poissa vetysidos

• Älyvuotaja
  • **
  • Lääk yo. -16
« Vastaus #4 : 04.05.16 - klo:14:19 »
Biosissa sanotaan, että poistogeeninen eläin voidaan valmistaa joko sinkkisorminukleaasilla, joka on keinotekoinen katkaisuentsyymi, joka siis siirretään vektorin avulla haluttuun kudokseen ja se estää tämän kyseisen geenin luennan

Tai toinen vaihtoehto on kantasasolu, jossa kantasoluihin tehdään kohdennettu mutaatio eli tässä tapauksessa siirretään nopeasti jakautuviin kantasoluihin DNA -jakso jossa on tämä kyseinen poistettava geeni ja sen perässä jakso , joka saa aikaan, että geeniä ei lueta. Kantasolut sitten liittyvät osaksi kyseisen solun perimää ja kyseistä geeniä ei lueta.

Eli itse geeniä ei poisteta vaan kohdennetaan mutaatio, jossa geeni on toimintakyvytön. Geeni liittyy osaksi perimää(ei aina onnistu) .

MNS

• Vieras
« Vastaus #5 : 04.05.16 - klo:15:47 »
Aaaivan. Mulla on vanhempi painos biosista, siinä ei puhuta sinkkisornista mitään. Mutta pointin sain hyvinkin kiinni, kiitti selvennyksestä! Eiköhän tämä tällä laajudella riitä asiasta.  :)

Edit. Inhoan syvästi kaikkia suomennosjuttuja, jossa ei puhuta vakiintunein termein, jolloin asiasta on vaikea hakea tietoa ja jopa ymmärtää. Mun mielestä proteiinit on proteiineja eikä valkuaisaineita ja neutrofiilit ihan neutrofiileinä eikä minään veren jyväisvalkosoluina. Tässähän sekoaa vaan pieni ihminen :D (Mun mielestä entsyymejä ei saa kutsua valkuaisaineiksi, tulee vaan munakkaat mieleen.)
« Viimeksi muokattu: 04.05.16 - klo:15:51 kirjoittanut MNS »

Seuraa meitä