Kirjoittaja Aihe: Hakuprosessin rahoitus  (Luettu 19791 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zeniitti

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Jonnekin 2020
Hakuprosessin rahoitus
« : 08.02.17 - klo:19:16 »
Miten rahoitatte elämisen hakuprosessin aikana? Tukevatko vanhemmat, käyttekö töissä, elättekö säästöillä? Itsellä suurin hidaste lääkikseen pääsylle on juuri hakuprosessin rahoittaminen, ja vinkit olisivat tervetulleita.
Onnellisuus on ajatusten, sanojen ja tekojen harmoniaa

Poissa brie

• Alkuvuotaja
Vs: Hakuprosessin rahoitus
« Vastaus #1 : 09.02.17 - klo:16:23 »
Työnteko sekä lisää lukumotivaatiota että hidastaa tahtia merkittävästi. Tarkoituksena on kerätä säästöjä opiskeluaikaakin varten.

Itsellä tosin ensimmäinenkin hakuyritys tavoitteena vasta vuosien päästä jotta saisin aikuiskoulutustukea (ja muita syitä mm. nämä kaikki meneillään olevat opintouudistukset... antaa pölyn laskeutua). Melko mahdoton ajatus keskittää kaikki energiansa pelkkään yhteen kokeeseen lukemiseen näiden vuosien ajan. Jos mieli muuttuu vuosien mittaan tai tapahtuu jotain suurempia muutoksia hakurintamalla niin jääpähän näiltä vuosilta jotain muutakin käteen kuin lukion oppimäärä :D

Poissa iitupiitu

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo 2017 Helsinki
« Vastaus #2 : 10.02.17 - klo:12:28 »
Itse oon täysipäiväisesti töissa. Olin viime keväänä ekan haun aikaan ja samoin myös nyt. Poikkeuksena viime vuoteen pidän kesäloman nyt jo huhtikuussa niin saan yhden kuukauden "lukuloman". Onhan se pirun rankkaa mutta työpäivän jälkeen mua ihan syyhyttää päästä lukemaan että se kyllä motivoi hyvin. Ja kun illassa ehtii lukea ihan max 4h niin sen ajan käyttää kyllä tosi tehokkaasti. Viikonloppuisin sitten ehtii vähän enemmän, mutta huomaa että silloin kyllä haahuilee herkemmin. Itse säästän aikuiskoulutustuet varsinaisen opiskelun tukemiseen kun kaikki opintotuet on jo käytetty edelliseen tutkintoon.

MNS

• Vieras
« Vastaus #3 : 30.03.17 - klo:08:58 »
Viime vuonna yritin työt + lukeminen -comboa ja en päässyt sisään. Kesälomat pidin toukokuussa ennen koetta. Oli aika hajottavaa sit työskennellä kokeen jälkeen joulukuulle saakka seuraavaa lomaa odotellessa.  :roll:

Päätin, että johonkin kouluun sitä on nyt vaan päästävä ja heittäydyin ihanan ansiosidonnaisen varaan tammikuusta alkaen. Työkkärissä en hiiskunut mitään kouluhauista, oikeastaan pyrin kommunikoimaan hyvin niukasti. Oman alani töitä ei ole tarjolla tällä hetkellä asuinpaikkakunnallani ennen kesää (olin siinä melkein ainoassa firmassa töissä, johon voin työllistyä) ja kesätyöt sovin jo tammikuussa pomon kanssa "lukulomalle" jäädessäni. Kaiken lisäksi olen autoton ja työkkärissä toistaiseksi haetaan mulle oman alan töitä, joten sen puolesta ihan seiffi ratkaisu.

Lisäksi säästin töiden ohella kolmen vuoden ajan, koska tiesin, että jossain kohtaa aion opiskella pidemmälle ja halusin oman opintorahan säästää. Se auttaa yllättävissä menoissa ansiosidonnaisen aikana ja on sitten tuhlailtavissa (ehkä) opiskeluaikana, ettei niin tarvitsisi töissä itseään väsyttää elämisen eteen. Jos en saa tuhlattua pesämunaa, niin menköön vaikka asunnon käsirahaksi. Eiköhän sille käyttöä löydy.  :wink:

Poissa iitupiitu

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo 2017 Helsinki
« Vastaus #4 : 30.03.17 - klo:11:07 »
Viime vuonna yritin työt + lukeminen -comboa ja en päässyt sisään. Kesälomat pidin toukokuussa ennen koetta. Oli aika hajottavaa sit työskennellä kokeen jälkeen joulukuulle saakka seuraavaa lomaa odotellessa.  ::)

Tuota ite pelkään että jos ei tänäkään vuonna ovet aukea niin aika hemmetin raskas vuosi tiedossa kun tosiaan lomaa on sit seuraavan kerran jouluna :D Itellä oli vähän se tilanne että halusin tänä keväänä laittaa all in ni ei sit ainakaan jää harmittamaan että vitsi ku olisin tehnyt ton toisin. Itse oon kans joskus miettiny tota ansiosidonnaiskikkailua mut mulla on sellainen ammatti johon tälläkin hetkellä on useita avoimia paikkoja niin ei oikein natsaa :P Plus kun toinen puolisko on koulussa niin mä oon vähän niinku meijän elättäjä :D Se onneks ehtii valmistua alta pois ni saa sit elätellä mua vuorostaan :D :D Ite säästelen nyt pesämunaa opiskelujen varalle, aikuiskoulutustukea kun saa vaan sen 15kk.

MNS

• Vieras
« Vastaus #5 : 31.03.17 - klo:16:22 »
Toi aikuiskoulutustukiasia täytyis kans selvittää. Saisi ainakin parempaa tukiaista kuin pelkkä opintotuki.   ;D Jotain etua aikuisuudesta ja entisistä työurista.

Emmuu_

• Vieras
« Vastaus #6 : 25.05.19 - klo:01:06 »
Tämä kevät meni säästöillä, mutta ensi keväänä saatan joutua tekemään jonkin verran töitä, kun suunnittelen jättäväni täyden työviikon pois kuviosta kaksi kuukautta aiemmin. Harmi juttu, kun työt ovat fyysisesti niin raskaita, että ainakaan työpäivinä ei lukeminen onnistu juuri yhtään, kun olen niin pihalla. Mahdollisesti vuorovaihtojen takia (joita on viikottain ja jotka aiheurravat sen, että ei ehdi nukkumaan) jää myös muilta päiviltä lukeminen huonommaksi.

Tämän vuoksi olen todennut, että pääsykoelukeminen + työt ovat aika hankala yhdistelmä. Itse en ainakaan täyttä työviikkoa tehdessä mitenkään onnistu. Lukion kanssa onnistui, mutta kirjoitusten aikaan poltinkin itseni sitten loppuun siten, että viimeisimmät vain rämmittiin läpi kirjoittaen omaa tasoani heikommat paperit ja ensimmäisenä mahdollisena vuotena en vielä kyennyt pääsykokeisiin edes lukemaan.
« Viimeksi muokattu: 25.05.19 - klo:01:14 kirjoittanut Emmuu_ »

Seuraa meitä