Kirjoittaja Aihe: Mistä kannattaa aloittaa?  (Luettu 682 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Myöhäisherännäinen

• Alkuvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
Mistä kannattaa aloittaa?
« : 02.04.21 - klo:17:44 »
Moi!  :)
 Olen 23v, v. 2018 lukiosta valmistunut. Olen nyt näinä välivuosina pohtinut mitä haluaisin tehdä ja lääkis nyt tähtäimessä.
Lukioon en käyttänyt aikaa tai panostusta ollenkaan. Kävin vain pakolliset kurssit lyhyestä matikasta ja fy,ke,bi.

Nyt aion opiskella itsenäisesti tai aikuislukiossa tarvittavat aineet ja tähdätä pääsykokeeseen tulevaisuudessa. Omat taitoni ovat mielestäni tällä hetkellä täysin olemattomat. Haluaisin vain päästä alkuun.

1. Valitsenko pitkän vai lyhyen matematiikan? Luenko kaikki kurssit?
2. Missä vaiheessa voin alkaa opiskelemaan fysiikkaa ja kemiaa (näissä tarvitaan matikan taitoja jos ymmärsin oikein)
3. Kannattaako opetella alustapitäen laskemaan vain nelilaskimella?

Kiitos avusta  :)

edit:
Aloitin opiskelemaan lukion matikan nivel kurssia muikkuverkossa (kertaa yläasteen juttuja). Sitten opiskelen pitkän matematiikan pakolliset kurssit, ilmeisesti syventäviä ei tarvitse.
Ehkä voisin silmäillä jotain biologian juttuja siinä samalla.

Ja sitten kun matikka hallussa kemian ja fysiikan aloitus? vai voinko aloittaa ne jo jonkun tietyn matikan kurssin jälkeen?

edit: 8.4.2021
sain matikan yläasteen kertauskurssin tehtyä ja nyt aloitan lukion 1. matikan kurssin. :)

13.4
Matikan 1. kurssi nyt oikeastaan tehty, lukujonot ilmeisesti eivät ole välttämättömiä lääkikseen mutta päätin silti opiskella nekin. Aloitin myös biologian, fysiikan ja kemian ensimäiset kurssit kirjastosta lainaamilla kirjoilla. Hieman joutunut googlettelemaan ylä-asteen asioita jotka unohtunut. Siksi ostinkin yläasteen kemian ja fysiikan tietokirjat käytettynä, selailen, kertailen ja opettelen niistä unohtuneet perusasiat joita ei lukion kemiassa sen enemmin avata. Hyvällä fiiliksellä eteenpäin. :D

29.4
Pitkän matikan toka kurssi loppusuoralla. Oon kyl huomannu et matikka on tosi kivaa ja siihen helppo keskittyä. Harmi etten koulussa tehnyt mitään. Reipas kilpailumeininki tekis nyt terää!
   Fysiikan ja Kemian yläasteen kirjoista oon lukenut noin kolmanneksen. Huomasin et näistä kasiluokan asiat alkaa olee sellasia et mun pitää opiskella ne kunnolla kun en sitä tehnyt yläasteella.
   Biologian eka kirja pian luettu. Ajattelin että lueskelen kirjat 1-5 aluks kevyenä iltalukemisena ja toisella kierroksella panostan vielä enemmän teorioihin. (ajattelin kirjoitella lyhyitä esseitä ja kirjoitella avainsanat ylös kirjoista)
   Ehkä eniten odotan tällä hetkellä että pääsen avaamaan fysiikan ja kemian lukion kirjat. Yritän tehdä vaan hyvän pohjatyön ensin sitä varten :D

« Viimeksi muokattu: 29.04.21 - klo:19:52 kirjoittanut Myöhäisherännäinen »

Poissa liilapupu

• Satunnaisvuotaja
Vs: Mistä kannattaa aloittaa?
« Vastaus #1 : 16.04.21 - klo:12:31 »
Jos olet ensikertalainen, todistusvalintakin on sinulle ihan mahdollinen reitti sisään :) eli yo-kirjoituksia korottelemaan vaan, se on sikäli helpompaa että voi jakaa useammalle kerralle ja ainakin fy-ke taso pääsykokeessa on yo-kirjoituksia korkeampi (vaikka periaatteessa pitäis olla lukion tasoa, mutta käytännössä menee usein siitä jonkun verran yli).

Itse aloitin viime kesänä samalla tavalla nollista ja matikan opiskelun olen jättänyt väliin. Aika pitkälle pääsee sillä, että tekee niitä fyke-kursseja eteenpäin ja kertailee matikassa ne eteentulevat asiat tarpeen tullen. Nelilaskimen käyttö on makuasia, itse aloitin ihan funktiolaskimella ja keskityin asioiden haltuun ottamiseen ja otin nelilaskimen vasta myöhemmin mukaan.

Poissa Myöhäisherännäinen

• Alkuvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #2 : 16.04.21 - klo:21:56 »
!! Kiitos paljon vastauksestasi liilapupu! Oli tosi innostavaa ja voimia antavaa kuulla sun kokemuksista. Tuli jotenkin helpottunut olo.  :)  Saan varmasti paljon irti tästä. Oon tosi kiitollinen! :D

Poissa papupää

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #3 : 27.04.21 - klo:09:08 »
Itse olen päässyt lääkikseen ekalla yrittämällä 2017 ja tämän jälkeen toiminut "lääkisvalmentajana" useampana vuotena ihan ok menestyksellä. Nyt olen jättäytymässä pois opetustoiminnasta, joten olkoon tämä vaikka viimeinen tsemppaukseni kaikille viestiä lukeville. Oman näkemykseni mukaan sisäänpääsyyn tarvitaan kolme asiaa:
1) kyky opiskella riittävän laadukkaasti
2) kestävyyttä opiskella
3) opiskella oikeita asioita
Kai lopulta jokaisin pitää itse hoksata, mitä edellä olevat asiat tarkoittavat omalta kohdalta. Ikävä kyllä, kaikki eivät voi päästä lääkikseen, mutta silti kuka tahansa voi päästä. Kuka paikan lopulta saa riippuu tehdyn työn laadusta, toisinaan myös tuurista, jonka varaan ei kuitenkaan kannata liikaa toivoa asettaa. Parempi opiskelussa vaikka verkkaisempi tahti, jos ymmärrys ja muistijälki syvempiä. Kun olet lukenut ja ymmärtänyt kaiken lukion fy,ke,bi teorian (tässä hyvänä tukena laadukas yksityisopetus, jos varaa), olet tod. näk. unohtanut sen kirjan teorian, josta taipaleesi aloitit. Onneksi asiat, jotka olet oppinut ymmärryksen tasolla palaavat mieleen nopeasti kertaamalla. Luku-urakka kannattaa aloittaa lukemalla huolella lukion oppikirjat, usein tämän jälkeen on vasta hyvä siirtyä k(a)upallisten materiaalien pariin, mikäli on varaa ja kokee sen tarpeelliseksi (valmennuskirjat, valmennuskurssit, yms.)

Lisään vielä, että itse suosittelisin yo-arvosanoihin panostamista vain heille, jotka ovat vielä lukiossa, tai niille, joilta löytyy L-L-L (tai jokin LLE kombinaatio) pitkästämatematiikasta, äidinkielestä ja englannista/muu pitkävieras. Jos yo-todistus ei ole valmiiksi kummoinen, niin todennäköisesti panostamalla yo-todistukseen heikentää mahdollisuuksiaan päästä sisään.

« Viimeksi muokattu: 27.04.21 - klo:09:28 kirjoittanut papupää »

Seuraa meitä