Kirjoittaja Aihe: Työssäkäynti opiskelun ohella?  (Luettu 54576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

omppu

• Vieras
Työssäkäynti opiskelun ohella?
« : 21.07.05 - klo:22:26 »
Ajattelinpa nyt pistää kysymyksen täällä kaikille opiskelunsa jo aloittaville tai miksei vielä hakevillekin. Eli, meinaatteko tehdä töitä opiskelujenne ohella? Mulle tarjottiin viime viikolla töitä koko talveksi (viikonloppuja), mutta jotenkin arveluttaa tarttua tilaisuuteen. Mitä luulette, käykö liian raskaaksi opiskella ja tehdä töitä n. kaksi viikonloppua kuussa? Kuitenkin tulorajan ajattelin asettaa siihen 500 euroon, jotta en menetä tukia. Työni sinänsä ei ole kovin fyysistä vaan olen töissä isolla huoltoasemalla. Työ on ennemminkin ehkä henkisesti raskasta viikonloppuöisin (paitsi että juopot antaa hyviä tippejä silloin tällöin  :lol: ). No, antakaapa kommentteja ja kertokaa mitä mieltä olette...

KAKSI AIHETTA YHDISTETTY: HYPPÄÄ ÄÄNESTYKSEN LAATIJAN VIESTIIN TÄSTÄ
« Viimeksi muokattu: 20.07.07 - klo:20:35 kirjoittanut Adekvaatti »

Poissa matolaatikko

• Kunniaylläpitäjä
Vs: Työssäkäynti opiskelun ohella?
« Vastaus #1 : 21.07.05 - klo:22:42 »
En usko, että työtä aion erityisemmin tehdä. En todennäköisesti jaksaisi, ainakaan sellaisissa hommissa, joita opiskelijat joutuvat todennäköisemmin tekemään.

Mutta miten sitten opintolaina? Monikaan ei halua lainaa takaisin myöhemmin maksella, mutta eivätkös nyt aloittavat saa siitä sitten jotakin verovähennyksiä? Lääkärin ammatissa ei ainakaan pitäisi joutua murehtimaan sitä, ettei saa työtä, jolla lainan maksaisi takaisin.

Jos lääketieteellisen pääsen, eikä työtilanne dramaattisesti muutu, en ainakaan itse pelkää ottaa lainaa. (Varsinkaan kun sitä ei kai ehdi suuria määriä kertyä, koska opintojen myöhemmässä vaiheessa on sitten sitä palkallista harjoittelua ym. Vai olenko nyt ymmärtänyt väärin jotakin?)

Masse

• Vieras
« Vastaus #2 : 22.07.05 - klo:01:29 »
Mulla on tässä lähinnä se pelko, että joudun töihin. Iltalukiolaista ei lasketa päätoimiseksi opiskelijaksi, jolloin olen virallisesti työtön - eli vapaata riistaa työvoimatoimistolle. Teen kyllä mielelläni töitä, ei siinä mitään, mutta yhdistelmä työ+koulu+pääsykokeisiin valmistautuminen ei toimi. Ja jotenkin sitä mielummin nauttii ansiosidonnaista... ;)

Opintolainasta sen verran, että itse aion ottaa sitä niin paljon kuin saa. Pelkkä opintotuki on yksinkertaisesti niin hävyttömän pieni, että jos edes jonkinlaisen elämänlaadun haluaa säilyttää, niin rahaa on saatava jostain lisää. Kuten matolaatikko sanoi, takaisinmaksu ei lienee tuota ongelmia lääkäriksi valmistuneelle.

titu

• Vieras
« Vastaus #3 : 22.07.05 - klo:07:44 »
No niin, oma tilanteenihan on se, että olen tässä jo joitakin vuosia ollut duunissa ja tottunut joka kuun 15. päivän saldon kohennukseen ja sen mukaiseen rahan tuhlaukseen.. Koulun penkille palaaminen on sinänsä jänskä juttu, että rahat loppuu aika pian vuokratakuun, muutaman vuokran maksun ja syksyn kirjojen hankinnan jälkeen. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että työnteko ja opiskelu ei onnistu yhtäaikaan pelkästään olemalla tehokkaampi vaan opiskelu väkisinkin kärsii, jos työn teolla aikoo itsensä elättää. Lainanotto voisi olla ihan ok, sillä tällä iällä ei enää hirveästi haluaisi pitkittää opintojaan. Nyt mielessäni on kuitenkin sellainen strategia, että katson tämän syksyn, että kuinka työlästä se opiskelu on, ja sitten jos siltä tuntuu, haen töitä ihan vaan muutamaksi päiväksi kuussa. Kakkosstrategia on sitten se, että lottoan ankarasti tulevana viikonloppuna ja voitan sen 2,2 miljoonaa.  :D

Poissa pellehermanni

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #4 : 22.07.05 - klo:11:18 »
Masse: Sanot siellä työkkärissä että haet lääkikseen, ja pitää lukea pääsykokeisiin. Kun mä sen niille sanoin niin ne vaan totes että, eihän sun sitten kannata töitä hakeakaan, koska sulla on jo hyvä tulevaisuuden suunnitelma. Ja sitte sovittii että meen käymään ku tulokset on tullu... Siinä sitte työkkärin setä tuuletteli kun olin sisään päässy  :D
Ehkä nekään ei siel tommosta kauheesti nää?

Niin ja iltalukiossa siis olin minä myös.

Adekvaatti2006

• Vieras
« Vastaus #5 : 22.07.05 - klo:16:25 »
Millaiset mahdollisuudet mahtavat olla käydä töissä viikolla esim. iltaisin ja opiskella lääkiksessä samaan aikaan ? Ei varmaan taida onnistua..?

eemuli

• Vieras
« Vastaus #6 : 24.07.05 - klo:20:32 »
Lainaus käyttäjältä: Adekvaatti2006
Millaiset mahdollisuudet mahtavat olla käydä töissä viikolla esim. iltaisin ja opiskella lääkiksessä samaan aikaan ? Ei varmaan taida onnistua..?

Riippuu varmasti kovasti ihmisestä... Jotkut tarvitsevat asian omaksumiseen niin paljon vähemmän aikaa kun toiset.

Tunnen hyvin vain yhden lääketieteen opiskelijan ja kyllä hänellä riittää aikaa hillua vaikka missä, opiskelut sujuu silti aika hyvin. Kaipa sillä ajalla voisi töitäkin tehdä.

Itselläni ei pää vaan kestäisi, kun ei koskaan olisi vapaa-aikaa.

Peace

• Vieras
« Vastaus #7 : 25.07.05 - klo:12:16 »
Siis mitä noita edellisen vuosikurssin 2 ensimmäisen vuoden lukkareita on katsellut niin kyllä sillä töissäkin ehtii helposti käymään.

Itsellä ei tosin ole pienintäkään aikomusta. Duunissa olen tämän kesän ja jos en tutkijalinjalle päätä päätyä niin pari seuraavaa kesää vedän lonkkaa - alkaa olla viimeinen mahdollisuus ennen eläkepäiviä. :(

Adekvaatti2006

• Vieras
« Vastaus #8 : 25.07.05 - klo:12:21 »
Olen tähän työasiaan liittyen utelias tietämään mihin aikaan luennot pääsääntöisesti sijoittuvat ensimmäisena lukuvuotena? Eli jos voi/haluaa iltatöissä satunnaisesti käydä, ovatko kaikki luennot ennen klo 16 vai onko olemassa mitään enää sen klo 16 jälkeen?

(heh heh, ensin mun pitäisi varmaan päästä sisään :) )

Toi koko kesän lonkan veto - kuulostaa sekin mukavalta operaatiolta!  :P

Peace

• Vieras
« Vastaus #9 : 25.07.05 - klo:13:10 »
Lainaus käyttäjältä: Adekvaatti2006
Olen tähän työasiaan liittyen utelias tietämään mihin aikaan luennot pääsääntöisesti sijoittuvat ensimmäisena lukuvuotena? Eli jos voi/haluaa iltatöissä satunnaisesti käydä, ovatko kaikki luennot ennen klo 16 vai onko olemassa mitään enää sen klo 16 jälkeen?

(heh heh, ensin mun pitäisi varmaan päästä sisään :) )

Toi koko kesän lonkan veto - kuulostaa sekin mukavalta operaatiolta!  :P

Jos nimenomaan Helsinkiin olet hakemassa niin tässä on uusimmat blt:n laitoksen lukkarit:
http://www.physics.helsinki.fi/bllope/

Olettaisin että ovat varsin lähellä tuota muuallakin. Neljän jälkeen ei paljommin näy pakollisten osioiden puolesta menevän.

Natalie

• Vieras
« Vastaus #10 : 26.07.05 - klo:15:56 »
Mä meinaan tehdä töitä vain lomilla eli jouluna ja kesällä. Kerään köntässä rahaa ja yritän säästellen käytellä sitä pitkin vuotta. Toivottavasti onnistuu säästäminen mun luonteellani  :D Meinaan keskittyä täysipäiväisesti opskeluihin. Ja vaikka ei kaikki aika meniskään opiskeluihin, ajattelin naatiskella jouten olosta vapaa-aikana. Mutta ilman töitä en tuu pärjäämään.

omppu

• Vieras
« Vastaus #11 : 26.07.05 - klo:17:41 »
Tänään kävin neuvotteluja pomon kanssa ja nyt sitten keskustellaan nimikkeestä - solminko "tarvittaessa töihin kutsuttavan" vai osa-aikasen sopimuksen. Itse ajattelin joululoman viettää ihan vapaalla. Sitä kun ei minulla ole ollut sitten viime joulun. Päähän tässä leviää  :? ! Mä kansa harjoitan tätä rahan säästämistä, mut haluan silti lukukauden aikanakin tienata ekstraa...

eemuli

• Vieras
« Vastaus #12 : 26.07.05 - klo:23:38 »
Mäkin kyllä haluaisin tehdä jotain töitä opiskelun rinnalla.. Voiko sitä kesällä ansaita niin paljon rahaa, että elää sillä ja opintotuella koko muun ajan? Vai onko opintolaina välttämätön paha?

Feline

• Vieras
« Vastaus #13 : 27.07.05 - klo:17:25 »
Mulla on ongelma.. Mitäs tässä nyt tekis! Eli oon töissä, mutta työsopimus loppuu elokuun loppuun, mutta jatkuu luultavasti.. pitäis täysillä paneutua tohon lukemiseen, mutta työttömäks en haluais jäädä, koska en saa vielä ansiosidonnaista! (Tehyllä 10kk niin sit räpsähtää ansiosidonnainen, meikä ollu 8 kk). Jos työsopimus jatkuu elokuun jälkeen, en tiedä yhtään kuinka pitkään töissä en haluis paljastaa, että haen lääkikseen. Pitäiskö pyytää puolipäivästä duunii vai tehdä täysillä esim. jouluun ja sen jälkeen puolikasta. Ärsyttää  :evil:

Poissa bambi

• Älyvuotaja
  • **
  • l
« Vastaus #14 : 31.07.05 - klo:03:27 »
Mä sain ihannetyön opiskelujen ajaksi. Oon ollut joka perjantai- ja joka lauantai-iltaisin  n.klo 18-23 töissä. Työnkuva oli lähinnä hengailla, katella nuorten kanssa telkkaria, pelailla, jutella, leipoa yms. siis olla vaan läsnä "aikuisena". Palkka juoksi ja oli mukavaakin. Nyt huolettaa enemmänkin ensi vuosi. En  haluaisi pääsykokeisiin lukemisen lisäksi tehdä kovinkaan paljon töitä (kukapa haluaisi), mutta toimisikohan tuo jos työkkärissä yrittäisi vedota vaan lukemiseen ja nostaisi vaan niitä päivärahoja? Kuulostaa aika utopistiselta että sellanen voisi mennä läpi.. tai ainakana Helsingissä?

Seuraa meitä