Kirjoittaja Aihe: Työssäkäynti opiskelun ohella?  (Luettu 54086 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Scarlett

• Vieras
Vs: Työssäkäynti opiskelun ohella?
« Vastaus #15 : 04.08.05 - klo:00:27 »
Ihan samoja ongelmia. Mä mietin kans osa-aikaista työtä. Pakko saada rahaa, että saa maksettua helk*** valmennuskurssin.

Toisaalta mulla on kyllä opiskelutkin pääsykokeisiin lukemisen (ja sen työn) ohella. Ajattelin, että teen varmaan töitä syksyn. Opintojen kanssa yritän tehdä vähän samalla tavalla: syksyllä mahd. paljon kursseja ja keväällä vähemmän, jotta jää aikaa lukea täysipäiväsesti.

Yleensä työnteosta ja opiskelusta samanaikaisesti: riippuu aivan tyypistä, ja harrastuksista. Aika moni kyllä mun tietääkseni tekee ilta- ja vkonlopputöitä. Toiset taas säästää kesän rahoja, niinku mäkin viime talven. Jouduin kyllä pihistelemään aika paljon, mutta kyl ne sitten loppujen lopux riitti..mutta ei kuiteskaan siihen valmennuskurssiin.

agility

• Vieras
« Vastaus #16 : 06.08.05 - klo:21:19 »
Lainaus käyttäjältä: Feline
Mulla on ongelma.. Mitäs tässä nyt tekis! Eli oon töissä, mutta työsopimus loppuu elokuun loppuun, mutta jatkuu luultavasti.. pitäis täysillä paneutua tohon lukemiseen, mutta työttömäks en haluais jäädä, koska en saa vielä ansiosidonnaista! (Tehyllä 10kk niin sit räpsähtää ansiosidonnainen, meikä ollu 8 kk). Jos työsopimus jatkuu elokuun jälkeen, en tiedä yhtään kuinka pitkään töissä en haluis paljastaa, että haen lääkikseen. Pitäiskö pyytää puolipäivästä duunii vai tehdä täysillä esim. jouluun ja sen jälkeen puolikasta. Ärsyttää  :evil:

Yritä jaksaa se kaksi kuukautta ainakin. Voit sitten heittäytyä vaikka ansiosidonnaiselle, tietty siinä on aina se riski, että sulle tarjotaan työkkäristä töitä. Epäilen kyllä sitä, en ainakaan tunne yhtään ihmistä, joka olisi työkkärin kautta töitä itselleen hankkinut! :)

omppu

• Vieras
« Vastaus #17 : 10.08.05 - klo:12:58 »
Mä nyt sain sitten vihdoinkin tehtyä päätöksen siitä, jatkanko töitä vai en. Ja tulos on, että en jatka! Oon ajanut itseni jo niin piippuun tässä vaiheessa, että en uskalla riskeerata enää enempää opiskeluja. Eli opintotuella tässä sitten eletään... Muuten hyvä mutta jo pelkkä bussilippu maksaa mulla 78 euroa kuussa, että siinäpähän sitten elän pyhällä hengellä! Kuntosalikorttikin jää ostamatta  :cry: ! Kuinka moni muuten meinaa ottaa opintolainaa? Mä oon harkinnu sitä, mutta jotenkin arastelen ajatusta lainasta, koska haluaisin kuitenkin ottaa asuntolainan niin pian kuin suinkin mahdollista ja tuo opintolaina taitaa hiukan hidastaa tuota tavoitetta...

kieppi

• Vieras
« Vastaus #18 : 16.08.05 - klo:08:38 »
:oops: Hieman tulee nolo olo..

Mä olen kokopäivätöissä, ja töiden ohella luen.. Eli rahallisesti ei ongelmia. Sh-koulun keikkailin töitä vaikka missä - uskon että tekisin niin myös lääkiksessä. Miksi en? Sh:n töitä vois tehdä niin kauan kuin saa muita hommia. Keikkatöitä pääsee kuitenkin nykytilanteen vallitessa tekemään.

Mutta.. Sitten jos sinne kouluun pääsisi, niin voi olla että ajatukset muuttuu - eihän se opintotuki mikään älyttömän iso ole.. Ja toisaalta jos ei opiskeluaikana koskaan "hengähdä", niin ei se tilanne helpota myöhemminkään. No, mutta opintotuella menee kyllä tiukaksi, saas nähdä miten siihenkin sitten tottuisi.  :roll:

Feline

• Vieras
« Vastaus #19 : 18.08.05 - klo:17:54 »
Miten sä teit Agility? olitko loppuun saakka töissä täyspäiväisesti vai osa? vai mitä?

Mulla on kuun lopussa hommat loppumassa, mutta nyt tarjottiin kokopäivä paikkaa.. miinuspuoli on se, että työsopimus olis ens syksyyn asti ja en usko, että jaksan lukea täysillä koko kevään, jos käyn koko ajan töissä. Paras vaihtoehto olis olla esim. syksy kokotyössä ja kevät puolipäiväsenä. Ajattelin, että en ottais vastaan tuota kokopäiväistä vaan odottelisin jotain lyhyempiaikaista. Toisaalta jos ottaisin tuon työn niin työsopimus ei katkeaisi ja olisi mahdollisuus jopa kesälomaan!  :D  Vaikeaa tämä elämä.

agility

• Vieras
« Vastaus #20 : 25.08.05 - klo:18:46 »
Lainaus käyttäjältä: Feline
Miten sä teit Agility? olitko loppuun saakka töissä täyspäiväisesti vai osa? vai mitä?

Mulla on kuun lopussa hommat loppumassa, mutta nyt tarjottiin kokopäivä paikkaa.. miinuspuoli on se, että työsopimus olis ens syksyyn asti ja en usko, että jaksan lukea täysillä koko kevään, jos käyn koko ajan töissä. Paras vaihtoehto olis olla esim. syksy kokotyössä ja kevät puolipäiväsenä. Ajattelin, että en ottais vastaan tuota kokopäiväistä vaan odottelisin jotain lyhyempiaikaista. Toisaalta jos ottaisin tuon työn niin työsopimus ei katkeaisi ja olisi mahdollisuus jopa kesälomaan!  :D  Vaikeaa tämä elämä.

Anteeksi, että vastaaminen kesti näin kauan, huomasin vasta nyt tämän viestin! :o Kannataa tehdä keväällä mahd. vähän töitä ja pakertaa ennemmin syksyllä enemmän. Itse otin vähän palkatonta ja pidin kesäloman toukokuussa. Tänä vuonna olin äitiyslomalla ja kotona kolmen lapsen kanssa. Luin oikeastaan vain lasten nukkuessa eli omaa aikaa ei siis koko keväänä ollut! Kannattaa panostaa kerralla kunnolla, ettei tarvitsisi uudestaan sitten seuraavana keväänä taas lukea. Koittakaa kaikki jaksaa, ahkeruus kyllä lopulta palkitaan! :D

Poissa Yigisan

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • LuK
« Vastaus #21 : 10.12.05 - klo:23:17 »
    Riippuu paljolti töistä, joita aikoo opiskelujen ohella tehdä. Itse työskentelen opiskelun ohessa sivutoimisena palomiehenä.
Yleensä viikko päivystystä kuukaudessa, ja jos ei ole hirveästi hälytyksiä, niin päivystysaikana ehtii jopa vähän lukeakin.
Toisaalta on ollut niitä viikkoja, jolloin on saanut juosta koko viikon pari kertaa yössä keikoilla. Silloin ei jaksa edes mennä
seuraavan päivän luennoille. Toisaalta tämä käytännön työ luullakseni saattaa tukeakin tulevaa ammattia lääkärinä.
Palkka ei todellakaan ole häävi mutta kyllä sillä toimeen tulee, eikä lainaa tarvitse ottaa.
    Tämän kokemuksen nojalla suosittelisin opiskelijalle jotain päivystysluonteista hommaa, toimii ainakin omalla kohdalla.
Ainakin minulla opiskelu menisi rankaksi, jos joutuisi illat viettämään vaikka mäkkärin kassalla.
 (    Itseasiassa opiskelen biokemiaa, mutta lääkis ois hakusassa...: )    )

Docendo Discimus  -  Seneca

Poissa neiti halla

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • LK
« Vastaus #22 : 11.02.07 - klo:21:58 »
Ihan uteliaisuudesta kyselen.

Itse olen asiakaspalvelutöissä iltaisin ja viikonloppuisin.

Poissa matolaatikko

• Kunniaylläpitäjä
« Vastaus #23 : 12.02.07 - klo:17:09 »
Oletan, että kaikkiin myönteisiin vastauksiin sisältyy "vaikka en haluaisi". Sellaista vaihtoehtoa ei siis tarvinne lisätä.

Sitten sitä ehkä haluaisikin käydä, jos kello ei silloin kävisi taaksepäin. Tarttis varmaan lotota.

Hän ei ajattele vainajia, eikä mielisairaita, vaan katsoo kahta siltaa, jotka ylittävät meren. Näkee monia kasveja, joita ei mainitse nimeltä. Mikään ei voisi hermostuttaa naista [/miestä/henkilöä tasa-arvotoim. huom.], joka elää vapaaherran elämää...

Ei hyvä uutinen patologiksi tai psykiatriksi aikovalle. Ryhtykää mieluummin arkkitehdeiksi tai hortonomeiksi. Tai lottovoittajiksi.

Poissa m

• Älyvuotaja
  • **
  • L
« Vastaus #24 : 13.02.07 - klo:22:13 »
Oletan, että kaikkiin myönteisiin vastauksiin sisältyy "vaikka en haluaisi". Sellaista vaihtoehtoa ei siis tarvinne lisätä.

No ei nyt välttämättä näinkään, vaikka suurimmassa osassa tapauksista varmaan kyllä. Mutta esimerkiksi itselläni on tällä hetkellä työ, jota teen enemmän muista syistä, kuin rahan takia. Pärjäisin hyvin ilmankin. Näitä muita syitä ovat esim. että tykkään nykyisestä työstäni ja työpaikasta kovasti, olen vihdoin oman alan hommissa ja kyseinen työpaikka tällä alalla on ihan lottovoitto  ::)
Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it.
-Albert Einstein

Poissa neiti halla

• Tehovuotaja
  • *
  • LK
« Vastaus #25 : 13.02.07 - klo:23:07 »
Oletan, että kaikkiin myönteisiin vastauksiin sisältyy "vaikka en haluaisi".

Alkuperäisessä ajatuksessa ei sisältynyt, joten lisäsin sen.

Lisäsin vielä mahdollisuuden muuttaa omaa ääntään, jos joku ennen muokkausta äänestänyt haluaa muuttaa omaa vastaustaan.
- matolaatikko

Mä oon kyllä töissä siksikin, että leppoisa, ei älyllisesti vaativa työ tasapainottaa mukavasti joskus aika raskasta ja teoreettista opiskelua. Ja asiakkaat on useimmiten kivoja mummeleita tai papparaisia, joitten kanssa voi vähän jutellakin.
« Viimeksi muokattu: 14.02.07 - klo:20:53 kirjoittanut matolaatikko »

Poissa Lapo

• Ylivuotaja
« Vastaus #26 : 14.02.07 - klo:17:42 »
Missäköhän vaiheessa opiskeluja voi saada alan töitä? Ainakin kandina? Jotain viikonloppu/iltaduunia? Onko mahiksia hommiin 1. tai 2. vuoden aikana/jälkeen?
"You can't build a reputation on what you're going to do."

Poissa zzz

• Satunnaisvuotaja
  • LK
« Vastaus #27 : 28.02.07 - klo:13:41 »
Missäköhän vaiheessa opiskeluja voi saada alan töitä? Ainakin kandina? Jotain viikonloppu/iltaduunia? Onko mahiksia hommiin 1. tai 2. vuoden aikana/jälkeen?

neljännen vuoden jälkeen voi nykyään saada ihan oman alan töitä, jos on kaikki pakolliset opinnot siihen asti suoritettu. ellei TEO nyt lähde tätä muuttamaan...
1. ja 2. vuoden opiskelija voi toimia vaikka tutkimusavustajana.. ja sitten kandivaiheessa (3vk->) pääsee tekemään amanuenssuureja. 

« Viimeksi muokattu: 28.02.07 - klo:14:22 kirjoittanut zzz »

Poissa Lapo

• Ylivuotaja
« Vastaus #28 : 19.04.07 - klo:20:33 »
Paljonko amanuenssi saa palkkaa? Noin keskimäärin edes? Paljonko pystyy sitten 4. (vai nykyisin 5.) vuoden opiskelija tienaamaan kun kohtuullisesti tekee alan töitä opiskelun ohessa?
"You can't build a reputation on what you're going to do."

Poissa pellehermanni

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #29 : 20.04.07 - klo:01:47 »
Paljonko amanuenssi saa palkkaa? Noin keskimäärin edes? Paljonko pystyy sitten 4. (vai nykyisin 5.) vuoden opiskelija tienaamaan kun kohtuullisesti tekee alan töitä opiskelun ohessa?

Manu saa palkkaa n. 1249€/kk. Paikalliset vaihtelut tosin mahdollisia, mutta eivät yleensä kymmeniä euroja suurempia. V-kurssin opiskelija kykenee helposti tienaamaan vähintään 1500€/kk keikkailemalla.

Seuraa meitä