Kirjoittaja Aihe: Työssäkäynti opiskelun ohella?  (Luettu 54774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oopa

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • LK
Vs: Työssäkäynti opiskelun ohella?
« Vastaus #45 : 20.12.09 - klo:11:07 »
Opintotuella ja -lainalla mennään.

Opintotukea nostan myös kesäkuukausilta ja tarkoitus on saada se nostettua kokonaisuudessaan viidenteen vuoteen kuluessa, tulorajat tulee kuitenkin nopeasti vastaan myöhemmin jos meinaa päivystellä. Opintolaina on halvinta lainaa mitä tulen koskaan saamaan ja plussana on vielä melko hyvät verovähennykset, luotan siihen ettei tuon takaisin maksamisessa ole aikanaan mitään ongelmaa. Nyt sitä rahaa kuitenkin elämiseen tarvii, eikä huvita tehdä väkisin jotain töitä kun ei mitään aikaisempaa koulutusta edes ole. Ei näillä tuloilla kuitenkaan mitään juhlita, kirkkaasti köyhyysrajan alapuolella ollaan.

Kesällä sitten jo mahdollisesti amanuenssuuria tai tutkimushommaa tms. täysin alaan liittyvää josta tulee vähän rahaa, vaikka noita hommia en rahan vuoksi teekkään - pääsyynä on opiskeluhalu ja mielenkiinto.

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #46 : 23.03.10 - klo:14:00 »
Minä en kauan kirjoittanut, vaikka jotkut kysyneet, mitä teen. Opiskelen ja käyn töissä, mikä on erittäin vaikea ja hankkalaa. Monesti en voi olla töissä kun aamulla koulu, ja koulusta en saa työn takia vapaa. Käyn töissä koulun jälkeen ja joskus olen siltti poissa koulusta, kun töissä pitää käydä, kun jostain pitää elää, kun kallis vuokraa, auto, vakuttukset, velat. Asun Tromsössä, ja lisäksi mulle tuli voimakkaat kolmoishermon kipuja (trigeminus), ja sen takia mulla voimakkaat lääkkeet, jotka jäivät joskus otamatta, kun sisältävät karbamatzepinia, jotka vaikuttaa maksaan, kun lisäksi juon päivittäin olutta joka ilta. Kokeet menivät hyvin, ja kohta on ensimmäinen vuosi pulkassa. Tänään kävin vain koulussa kun kipu on taas kovaa. Vaikea on, ja miettin, kuinka kestän vielä 5 vuotta..

Poissa Gibboni

• Perusvuotaja
  • Mastermind
« Vastaus #47 : 02.04.10 - klo:01:11 »
Minä en kauan kirjoittanut, vaikka jotkut kysyneet, mitä teen. Opiskelen ja käyn töissä, mikä on erittäin vaikea ja hankkalaa. Monesti en voi olla töissä kun aamulla koulu, ja koulusta en saa työn takia vapaa. Käyn töissä koulun jälkeen ja joskus olen siltti poissa koulusta, kun töissä pitää käydä, kun jostain pitää elää, kun kallis vuokraa, auto, vakuttukset, velat. Asun Tromsössä, ja lisäksi mulle tuli voimakkaat kolmoishermon kipuja (trigeminus), ja sen takia mulla voimakkaat lääkkeet, jotka jäivät joskus otamatta, kun sisältävät karbamatzepinia, jotka vaikuttaa maksaan, kun lisäksi juon päivittäin olutta joka ilta. Kokeet menivät hyvin, ja kohta on ensimmäinen vuosi pulkassa. Tänään kävin vain koulussa kun kipu on taas kovaa. Vaikea on, ja miettin, kuinka kestän vielä 5 vuotta..

Ja siitä oluenkittaamisesta ei voi yhtään tinkiä? Itsekin pidän oluesta ja nautin sitä kohtuullisen useasti, mutta kyllä lääkkeet ovat etusijalla. Siis jos terveenä haluaa pysyä. Tämä siis vain oma mielipiteeni, jokainen saa tehdä niin kuin mieli tekee, mutta seurauksista valittaminen on sitten vähän absurdia... Muutenkin vähän arveluttaa. Eikö elintasosta voi tinkiä yhtään? Itse en ainakaan haluaisi elää mitään "porvarielämää", mutta nämä ovat tietysti vain valintoja.

Ja kyllä, olutta on nytkin tullut otettua.
Muuten olen sit

Poissa kirurgi

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • DI, VTM, LK
« Vastaus #48 : 19.05.10 - klo:19:20 »
Tietääkö joku miten pystyisi yhdistämään täysipäiväiset työt ja lääkiksen opinnot yhteen? Jos sinne lääkikseen joskus tulen pääsemään niin opintotukikuukaudet loppu, vakituisesti olen töissä virka-aikaan eikä millään opintolainalla eläminen enää houkuta. Tosin onhan tässä nykyisessä ammatissa mahdollista vaihtaa päivystykseen eli iltahommiin, ja siihen se on varmaan pakko sitten vaihtaa jos lääkikseen pääsen, mutta mahtaako lääkiksessä olla klo 16> jälkeen alkavia luentoja, harjoituksia tms? vai painottuvatko kaikki sinne päivään?
You may think you know who I am, but you don't. The only way to know me  is to feel my pain.

Poissa ritvis

• Perusvuotaja
  • l
« Vastaus #49 : 19.05.10 - klo:19:56 »
Varmaan riippuu aika paljon missä kaupungissa opiskelee... Klinikassa tuskin onnistuu missään.

Poissa Toopi

• Perusvuotaja
  • Hammasl
« Vastaus #50 : 13.06.10 - klo:23:19 »
Itse olen käynyt koko preklinikan ajan marketissa töissä. Käytännössä ilmoitin ennen lukukauden alkua (syksyllä ja alku keväästä) työmahdollisuuteni töihin, jonka mukaan työvuoroja annettiin. Työ ei haitannut koulun käyntiä lainkaan, vaikka olen toisinaan tehnyt töitä jopa neljä-viisi kertaa viikossa. Yhtä pikku kurssia lukuunottamatta suoritin preklinikan jokaisen kurssin ajallaan ja liki 4 ka:lla. Suosittelen kaikille töitä preklinikan aikana, sillä silloin on hyvin aikaa tienata hieman lisärahaa opintotuen rinnalle. Näin siis Oulussa!

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #51 : 30.05.11 - klo:16:07 »
Se on erittäin vaikea opiskella ja käydä töissä, varsinkin on ikä alkaa jo olla (kohta 40v), ja terveys reistailee.
Opiskelen edelleen Tromsössä, ja käyn osa-aikaisesti töissä, nyt kokeiden aikana ei, ja minulla on keskiviikona hammasleikkaus Kuopion sairaalassa.
Nyt minulla on lomaa, olen Savossa, opsikelen kokeisiin ja keskiviikona leikkaus. Ensi viikko Trömsöön koska kokeet alkavat ja 1.7. taas töihin.
Lisäksi teen kotona käännöstyöt. Koska ei kukaan normi aikuinen ihminen vosi elää opintotuella. Laina en saa, enkä edes haluaa koska minulla on jo lainoja noin 40 000 euron edessä. Ja vaan laskuihin minulle menee joka kuukausi 2900euroa. Eli minä en voi olla työttömänä tai elää opintotuella kun elinkustannukset on noin 3000 euroa pelkästään laskuja. /lainojen lyhennykset, vuokra, vakutus, auton ja sen ylläpitö, lääkkeet, ja tietysti eläminen/. Juomista lopetin.
Mutta tuli terveysongelmat, hirveä väsymys, monesti tuntuu että en jaksaa ennää!!!
Nyt jo 2 vuotta noin opiskeltu, ja pitää vielä kestää. Eriköistuminen ei ole sitten ennää niin kauhea juttu. Kuinka Teillä asiat ovat?
Minulla ei ole edes sukulaiset ja vanhemmat ovat 20v kuolleet...töitä pitää tehdä ja kovasti! Muuten velat vaan kasvaa, ja korot kasvaavat. Aina vaan kasvaa korko.
Minulla oli ne lainoa ajasta kun oliin asunut Suomessa 8 vuotta työttömänä ja ottimme puolison kanssa lainoja. Puolisoni on jo eläkkeellä. Minä asun 1 ja elinkustannukset ovat korkeat, vielä kun sairaudet on, ja minulla lemmikkejä..

Poissa Juni

• Perusvuotaja
  • L
« Vastaus #52 : 30.05.11 - klo:20:44 »
Mä olisin joutunut ottamaan opintolainaa jo ekana vuonna, ellen olisi ennen lääkikseen pääsyä ehtinyt olemaan töissä  kaksi vuotta ja siten keräämään vähän säästöjä. Elinkustannukset ylittää opintotuen+asumislisän, joten nyt kun säästöt on käytetty, on pakko olla kesät töissä. Jos kesätyörahat ei ensi vuodeksi riitä, aion huoletta nostaa opintolainaa; en usko takaisinmaksun olevan aikanaan mikään ongelma. Työssäkäynti koulun ohella on omalla kohdalla mahdotonta, kun olen koiran "yksinhuoltaja". Muuten se olisi ihan mahdollista, ja moni opiskelukaveri käy osa-aikaisesti töissä. Itselläni ei välttämättä psyyke kestäisi sellaista opiskelu-/työtahtia, vaikka toi koira ei työntekoa estäiskään.

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #53 : 31.05.11 - klo:14:05 »
Minusta ne opintotuet pitää radikaallisesti nostaa, koska niin kallissa maassa kun Suomi taiNorja on ei perjää alle 1000 eurolla!
Opinto-asuntotuki ei riitä edes asumiskuluihin, ei muihin laskuihin, eikä elämiseen.
Keski asunnon  vuokrat ovat vaikkappa kaksion ne 700 euroa, Helsingissä vielä enemmään ja sähköt, parkkipaikat päälle.
Sitten muut laskut, kun on vaikka lainoja ja niiden lyheneminen, ja auto, bensaa, ja ruokaa on niin kallista. Ja kun vielä tarvitsee lääkäripalvelut, lääkkeet, kaikki maksaa. Miksi se opintotuki ei voi nousta vaikka 1000 euroon? Mistä ihminen voi 6 vuotta elää??
Työ ja opiskelu on erittän hankkalaa ja kuluttuvaa, mutta mitä voi opiskelija tehdä kun eivät vanhemmat enää elossa, tai ovat työttömiä, tai eläkeläisiä ja eivät voi auttaa?? Tai puoliso on vaika työtön tai pieni eläke on?? Ei jokaisella opiskelijalla rikas puoliso tai rikkaat vanhemmat.
Ensimmäiset vuodet ovat niin vaativia että on lähes mahdottonta tehdä töitä! Milloin opiskelijat saavat KUNNON korvaukset, että niillä perjää ja voi elää hyvin?? Kun Suomella on varaa lapioida rahaa Kreikkaan, Portugaaliin- ei ole varaa maksaa opintotuet jotka olisivat matalan palkan suruiset? Että riitäisi asumiseen, peruslaskuihin, ja normaalli ihmismaisenn elämiseen??

Poissa emn

• Hypervuotaja
« Vastaus #54 : 31.05.11 - klo:14:08 »
Minusta ne opintotuet pitää radikaallisesti nostaa, koska niin kallissa maassa kun Suomi taiNorja on ei perjää alle 1000 eurolla!
Opinto-asuntotuki ei riitä edes asumiskuluihin, ei muihin laskuihin, eikä elämiseen.
Keski asunnon  vuokrat ovat vaikkappa kaksion ne 700 euroa, Helsingissä vielä enemmään ja sähköt, parkkipaikat päälle.
Sitten muut laskut, kun on vaikka lainoja ja niiden lyheneminen, ja auto, bensaa, ja ruokaa on niin kallista. Ja kun vielä tarvitsee lääkäripalvelut, lääkkeet, kaikki maksaa. Miksi se opintotuki ei voi nousta vaikka 1000 euroon? Mistä ihminen voi 6 vuotta elää??
Työ ja opiskelu on erittän hankkalaa ja kuluttuvaa, mutta mitä voi opiskelija tehdä kun eivät vanhemmat enää elossa, tai ovat työttömiä, tai eläkeläisiä ja eivät voi auttaa?? Tai puoliso on vaika työtön tai pieni eläke on?? Ei jokaisella opiskelijalla rikas puoliso tai rikkaat vanhemmat.
Ensimmäiset vuodet ovat niin vaativia että on lähes mahdottonta tehdä töitä! Milloin opiskelijat saavat KUNNON korvaukset, että niillä perjää ja voi elää hyvin?? Kun Suomella on varaa lapioida rahaa Kreikkaan, Portugaaliin- ei ole varaa maksaa opintotuet jotka olisivat matalan palkan suruiset? Että riitäisi asumiseen, peruslaskuihin, ja normaalli ihmismaisenn elämiseen??

Miksi muuten Norge on kallis maa, vaikka siääl on öljyä millä mitoin?
"The more I practice, the luckier I get."
 -Jerry Barber

Poissa taara

• Ylivuotaja
  • 3. haku 201?
« Vastaus #55 : 31.05.11 - klo:14:17 »

Miksi muuten Norge on kallis maa, vaikka siääl on öljyä millä mitoin?

Eikös se juuri siksi ole ;) Siis hyvät palkatkin! ;D
"Jos rajoitat valintasi vain siihen, mikä näyttää mahdolliselta ja järkevältä, kadotat samalla yhteyden siihen mitä todella haluat, ja kaikki mitä jää jäljelle, on kompromissia."

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #56 : 31.05.11 - klo:14:30 »
En tiedä, en ymmärrä politiikka, mutta Norjassa on kallista kaikki ja minulla on joka kuukausi noin 3000euron menoja, joskus enemmänkin.
Mutta miski Suomen KELA ei voi maksaa ainakin 1000 euron suuruiset opintotueet, ettei opiskelija tarvitsis tehdä täyspainoista töitä, joka on lääketieteellisen ohella MAHDOTTONTA tehdä!!?? Minulla oli tuloja esim. että ten käännöstöitä netin kautta.
Mutta mitä töitä voi opiskelija tehdä, että ansaitsee normaalli palkkaa?? Minä, koska osan monta kieliä, voin saada töitä sen kautta, mutta entäs muut?
Opintotuki on Suomessa jotain 300 euroa, se on TASKURAHAA, eikä mitään kunnon tulo, mistä voi aikuinen ihminen itsenäisesti elää!!!!
Miksi opiskelijat eivät kunnolla protestoi vaikka eduskunnan edessä??

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #57 : 31.05.11 - klo:14:52 »
Jokainen opiskelija ei ole nuori. On tosi iso ero 20 tai 40 vuotias!!! Ja 40 vuotais ei vältämättä ole enä edes terve. Lääkekustanukset, lääkärikulut ovat korkeat.
Itse olen 40 vuotias itsenäisesti asuva nainen, jolla on kuluja, laskuja, lääkärikuluja, ja vuokra, auto, vuokramöki, vene, normaali elämä kun normaalli ihminen tässä iässä, vaan minulla ei ole lapset!
Sairaudet tulivat kun olin ylättänut 36v ikä. Se voi tapahtua jokaiselle!! Ei kukaan ole ikkuisesti nuori ja terve!
Entäs kun opiskelija on 40v mies, joilla on vaimo ja lapsia, ja pitää elettää perhettä??? Mistä elättää perhetta???? Opinto-asuntotuella??
Onko eduskunta perille, paljonko menee perheelle missä on vaikka 2 aikuiset ja 2 lapset rahaa vaan ruokaan??Entä vuokra, laskut, auto???
Millä rahalla kustantaa lasten elatusta , heidän ruokaa ja harrastukset??
Asun yksin ja minulla 2 kissaa, ja en juo enää alkoholia, mutta poltan tupakkaa, ja siihen elmiseen menee noin 400 euroa kk, vaan ruokaan ja lääkeisiin.
Minulla on vauriottunut kolmoishermo, jotka aiuheutttaa hirveät kivut, lääkitys on kallista.
Lisäksi minulla edessä hammasremontti huomenna ja sekin on kalista!"
Ja minulla ei ole lapsia, motta monilla minuniköisillä on perheet, lapset, monilla minunikäisillä on jo aikuiset lapset, ja hekit tarvitsevat vähän apua.
Opiskelioille jotka ovat yli 30 vuotiaat pitää maksaa kunnon opisntotueet, jotka vastaavat matala palkan tasoa, eli miniimi 1000 euroa.

Poissa Akabane

• Älyvuotaja
  • **
  • Eläinlääketieteellinen
« Vastaus #58 : 31.05.11 - klo:16:01 »
Jokainen opiskelija ei ole nuori. On tosi iso ero 20 tai 40 vuotias!!! Ja 40 vuotais ei vältämättä ole enä edes terve. Lääkekustanukset, lääkärikulut ovat korkeat.
Itse olen 40 vuotias itsenäisesti asuva nainen, jolla on kuluja, laskuja, lääkärikuluja, ja vuokra, auto, vuokramöki, vene, normaali elämä kun normaalli ihminen tässä iässä, vaan minulla ei ole lapset!
Sairaudet tulivat kun olin ylättänut 36v ikä. Se voi tapahtua jokaiselle!! Ei kukaan ole ikkuisesti nuori ja terve!
Entäs kun opiskelija on 40v mies, joilla on vaimo ja lapsia, ja pitää elettää perhettä??? Mistä elättää perhetta???? Opinto-asuntotuella??
Onko eduskunta perille, paljonko menee perheelle missä on vaikka 2 aikuiset ja 2 lapset rahaa vaan ruokaan??Entä vuokra, laskut, auto???
Millä rahalla kustantaa lasten elatusta , heidän ruokaa ja harrastukset??
Asun yksin ja minulla 2 kissaa, ja en juo enää alkoholia, mutta poltan tupakkaa, ja siihen elmiseen menee noin 400 euroa kk, vaan ruokaan ja lääkeisiin.
Minulla on vauriottunut kolmoishermo, jotka aiuheutttaa hirveät kivut, lääkitys on kallista.
Lisäksi minulla edessä hammasremontti huomenna ja sekin on kalista!"
Ja minulla ei ole lapsia, motta monilla minuniköisillä on perheet, lapset, monilla minunikäisillä on jo aikuiset lapset, ja hekit tarvitsevat vähän apua.
Opiskelioille jotka ovat yli 30 vuotiaat pitää maksaa kunnon opisntotueet, jotka vastaavat matala palkan tasoa, eli miniimi 1000 euroa.

Tarkoitus ei ole arvostella valintojasi, mutta opintotuki on suunniteltu opiskelemiseen ja useimmat opiskelijat ovat nuoria, yleensä parikymppisiä, joten heidän elinkustannuksensa koostuvat pääasiassa asumisesta. Ei ole KELA:n tai eduskunnan tehtävä suoltaa rahaa yksityishenkilöiden vuokramökkeihin tai veneisiin. Ne ovat luksustavaroita, joita hankitaan jos niihin on varaa, ei välttämättömiä elämän tai opiskelun kannalta. Mikäli tekee päätöksen vanhemmalla iällä lähteä opiskelemaan siinä väistämättä joutuu arvioimaan elämäntilanteensa uudelleen. Tämä koskee myös taloudellisia valintoja ja voi tarkoittaa luopumista kesämökistä, omistusasunnosta tai autosta opiskelun ajaksi. Muualla Suomessa voi autottomuus tehdä tiukkaa, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla julkinen liikenne on niin hyvä että autotta pärjää aivan hyvin (väittäisin sen jopa olevan helpompaa elämää). Terveysongelmat ovat tietenkin asia erikseen ja ne voivat todella hankaloittaa normaalia arkea, joten niihin erillisen tuen haku on mielestäni täysin oikeutettua.
Part-time ninja, fulltime philosopher

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #59 : 31.05.11 - klo:16:32 »
Auto on minulle valtamätön!!! Ei asu edes kaupungissä, mutta hyvin syrjällä seudulla!!! Opiskelen Norjassa Tromsössä, asun sekä Tromsössä että Savossa!!
Matkustan joka kuukaisi tuhansia kilometreja Suomeen kun vapaa, ja kissojen kanssa. Kouluun minulla on 45km!!!, asun keskellä ei mitään, metsiä ja hiljaisuus. Auto on pakko olla. Kesällä minulla on vuokra mökki. Vaan kuukaudessa menot mökkiin noin 200euroa, bensaan menee joka kuukaudessa satoja euroja.
Lääkeisiin en saa KELA.ltä mitään tukea, koska minulla on ns. riittävät tulot, enkä tarvitsee tukea koska minulla on palkkaa.
En edes haenut ne tuet, koska se ei riitäsi edes matkaan Norjaan.
Minulla on vakava kolmoishermon vaurio, joka on pää-keskushermosto, ja kipuja vaikeuttavat opiskelua ja työelämää entisestaan.
Lääke minulla on Tegretol 400mg, jotka sisältää karbamazepin ja vahingoittaa maksaa.
Huomenna minulla on hammasremontti KYS sairaalassa Kuopiossa, ja kun paranen, neurokirururgit suunnittelevat toinen leikkaus /decompression/.
Vaikea on keskittä edes opiskeluun, ja työssä on tosi vaikea kipujen ja lääkeiden takia väsymyksen vuoksi.
Jokainen opiskelija ei ole nuori. Minulla on jo yksi yliopiston tutkinto takana ja 15 vuotta työkokemusta oikeuslääketieteellisessa laitoksessa, mikä ei ole helppo työ. Mutta erittäin riski ja vaarallista!
Kun en jaksanut ja pitänyt KELA lta apua, ei siitä saanut, ei kuntoutustuki, koska kuulema pystyn töihin ja kun vielä opiskelen ..lausunto kuntoutustuesta oli aina kielteinen koska vieläopiskelen uutta ammattia ja ikä on vasta 39v, ja laboratoriossa pystyn töitä tekemään.
Opintotuki on aivan naurettavaa almu, se on vielä vähämmän kun työttömyyskorvaus..se ei riitä elämiseen, eikä edes kuolemiseen, koska se ei riitä edes arkkuun!!!! Kun olin työttömänä, en saanut myös mitään, töitä sain Norjassa, mutta työttömyyden aikana olin puolison kanssa ottanut monta kymmeniä tuhatta velkoja ja nyt on pakko olla töissä, ja tuloja ainakin 3000euro että kaikki pystyy maksamaan. Mutta se on rasittavaa.
Niin, vielä 3v opiskelua, ja eriköistuminen sit menee helpomalla kun voi olla jo täyspainoisesti töissä, ja työpaikka minulla on valmistumiseen jälkeen Norjassa.
Vaikka minä mielulään haluan keski Eurooppaan. Kun sanon, on iso ero 20 v ja 40 v..ja juuri keskiiässä monet saiuadet ilmestyvät.
Minulla vois olla jo aikuisia lapsia, ja monet kaverit ovat jo jopa mummot 40 vuoden iässä. Myöskin töissä pane miettimään kun näen ruuminavaupöydällä paljon nuoremmat ihmiset kun minä olen itse, ja monet vainajat ovat minunikäiset...mutta olen siitä mieltä että vanhempikin ihmiset voivat opiskella, kun eläkeikä kohta on lähes 70 vuotta.

Seuraa meitä