Kirjoittaja Aihe: Työssäkäynti opiskelun ohella?  (Luettu 54758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lääkäri10

• Vieras
Vs: Työssäkäynti opiskelun ohella?
« Vastaus #60 : 01.06.11 - klo:22:22 »
Tämäpä on mennyt mielenkiintoiseksi...
Kyllä minullekin auto on elinehto. Ei oikein jaksa kävellä kauppaan 27km yhteensuuntaan. Saati sitten jos pääsisi opiskelemaan, matkaa 100km yhteensuuntaan.  Mutta mitä tulee etuuksiin, en saa edes opintotukea, koska olen yrittäjä. Kyllä sitä pakko töitä tehdä, jotta saa ruokaa.Suurperheen äitinä sitä rahareikiä löytyy enemmän kuin on millä niitä täyttää. Tosin lapseni saavat aina kaikki. Itse olen mieluummin ilman.Ensiksi tulee lapset, sitten minä.

Poissa emn

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #61 : 02.06.11 - klo:08:35 »
Tosin lapseni saavat aina kaikki. Itse olen mieluummin ilman. Ensiksi tulee lapset, sitten minä.

Hei

Vanhempien tehtävänä on tuottaa lapselle pettymyksiä.

Tarkoitatko, että lapsesi saavat aina kaikki mitä haluavat, vai että kaikki lapset saa silloin kun lapset jotain yleensä saavat.
"The more I practice, the luckier I get."
 -Jerry Barber

lääkäri10

• Vieras
« Vastaus #62 : 02.06.11 - klo:11:30 »
Tosin lapseni saavat aina kaikki. Itse olen mieluummin ilman. Ensiksi tulee lapset, sitten minä.

Hei

Vanhempien tehtävänä on tuottaa lapselle pettymyksiä.

Tarkoitatko, että lapsesi saavat aina kaikki mitä haluavat, vai että kaikki lapset saa silloin kun lapset jotain yleensä saavat.
Toi on kulöunutta, että lapsien koettava pettymyksiäkin. Minkälainen vanhempi tuottaa lapsilleen mielipahaa?

Poissa Nappi

• Hypervuotaja
  • lääket. yo
« Vastaus #63 : 02.06.11 - klo:11:38 »
Vastuullinen vanhempi: maailmassa tulee eteen mielipahaa joka tapauksessa ja järkevä vanhempi ymmärtää pettymyksien kasvattavan vaikutuksen ja sen, miten tämä edesauttaa kestämään pettymyksiä tulevaisuudessa - tai sitten ei ymmärrä. Mutta kaikkien pässien ei tarvitsisi mennä tv-kameroiden eteen naurettavaksi, koska yllätyksenä tulee se, ettei osaa laulaa/ole kaunis/hyvä missään/tms. mikä on ilmiselvää kaikille muille, paitsi kyseiselle yksilölle, koska ei-mielipaha-vanhemmat.

Mutta asiaan: olisi mielenkiintoista kuulla lääkiksen tutkijalinjalla olevien/olleiden ihmisten kokemuksia: sekinhän on ikään kuin työtä, josta maksettaneen jonkinlaista palkkaa. Onko näin?

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #64 : 07.06.11 - klo:15:47 »
Opiskelun ohella voi tehdä vaikka käännöstyöt, kun kielitaito riittää ja on todistukset. Se on vaativa työ, itse olin kirjoittanut kotona koneella monta tuntia , mutta rahallisesti se on hyvin maksettu. Ei tarvitse olla asioimis tulkki, mutta kotona tietokoneella voi tehdä käännökset.
En käännä suomea, mutta vaan välimeren kieliä.

Poissa emn

• Hypervuotaja
« Vastaus #65 : 07.06.11 - klo:16:06 »
Opiskelun ohella voi tehdä vaikka käännöstyöt, kun kielitaito riittää ja on todistukset. Se on vaativa työ, itse olin kirjoittanut kotona koneella monta tuntia , mutta rahallisesti se on hyvin maksettu. Ei tarvitse olla asioimis tulkki, mutta kotona tietokoneella voi tehdä käännökset.
En käännä suomea, mutta vaan välimeren kieliä.

Osaatko  ‏عربية‎ ja עברית?
"The more I practice, the luckier I get."
 -Jerry Barber

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #66 : 07.06.11 - klo:16:30 »
en osa arabikielia eikä aasiakieliä, vaan välimeren kuten ranskaa, occitania, gasconhá, catalá, espanjaa..
mutta esim käännöstyö on hyvin maksettu ja ei tarvitse käydä missään työpaikassa joka on 8-15!!!
Siitä voi tehdä kotona kun sopii ja vaikka yöllä, ja työantaja ei tarvitse olla Suomessa, vaan voi tehdä töitä netin kautta ymppäri Eurooppaa.

Poissa Hula

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #67 : 08.06.11 - klo:10:32 »
Mutta asiaan: olisi mielenkiintoista kuulla lääkiksen tutkijalinjalla olevien/olleiden ihmisten kokemuksia: sekinhän on ikään kuin työtä, josta maksettaneen jonkinlaista palkkaa. Onko näin?

Muakin kiinnostaisi kuulla tästä puolesta. Miten paljon tutkijalinjalaiset tekevät työtunteja viikossa talven aikana? Pääseekö/joutuuko automaattisesti kesällä jatkamaan tutkimustyötä? Mitä tästä työstä maksetaan? Onko tutkijalinjalle vaikea päästä? Onko joka lääkiksessä mahdollisuus hakea tutkijalinjalle?

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #68 : 08.06.11 - klo:12:34 »
Minä osan vaan ne latinaa-pohjauttuvat kielet, en arabiaa.

Poissa Kymi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #69 : 08.06.11 - klo:15:01 »
Tulenpas hölisemään vähän Turun biolääketieteen tutkijalinjasta:
Linjalle ei ole vaikea päästä. Hakemukseen kuuluu essee-tyyppinen kirjoitus jossa perustellaan sitä, miksi haluaa tutkijalinjalle, mitä suunnitelmia on ja mitä odottaa linjalta. Tämän jälkeen on lyhyt haastattelu, jossa jutellaan mukavia. Linjalle otetaan noin. 10-12 opiskelijaa, viime vuosina ovat yleensä kaikki hakeneet päässeet mukaan, kunhan motivaatio on kohdallaan.

Linjalle haetaan ensimmäisen vuoden lopulla ja opinnot kestävät preklinikan ajan eli kaksi vuotta, aina sinne kolmannen vuoden jouluun saakka. Pojoja tulee yhteensä 40 ja ne voi sisällyttää LL-opintoihin tai niillä voi korvata väitöskirjan teoriapuolen. Linja ei kuitenkaan tähtää suoraan tohtorintutkintoon eikä myöskään se ole vaatimus. Lähinnä annetaan eväitä ja mahkuja semmoisen vääntämiseen sitten myöhemmin.

Tutkijalinja on siis opiskelua, ei palkkatyötä eli kursseista ei kyllä mitään rahaa tipu. Meillä kuitenkin tarjotaan mahdollisuus kesäaikana hankkiutua johonkin Turun Yliopiston tutkimusryhmään palkalliseen harjoitteluun eli rotaatioon kuukaudeksi, sponsored by tutkijalinja. Palkka on 800 euroa kuussa ja on mahdollista vain kuukauden ajan. Ei siis silläkään rikastu. Monet tutkijaryhmät kuitenkin opiskelijan niin tahtoessa pystyvät palkkaamaan harjoittelujakson jälkeen vielä toiseksi kuukaudeksi töihin. Palkkataso riippuu täysin tutkimusryhmän rahoituksesta, isolla syöpätutkimusryhmällä on varaa maksaa palkkaa kokemattomillekin 1000-2000 euron vaihteluvälillä, pienemmällä ryhmällä ei niinkään. Tässäkin omat suhteet, neuvottelutaidot ja motivaatio punnitaan, eli aktiivinen opiskelija voi pokata hyvänkin duunin kesäksi ja samalla oppia todella paljon tutkimuksesta, aloittaa oman syventävän projektin tekoa tai miksei suunnitella vaikka jo väitöskirjaakin jos vain haluaa ja onnistuu löytämään itseään kiinnostavan tutkimuskohteen sekä sille otollisen ryhmän.
Tutkijalinja ei myöskään ole edellytys tutkimuksen parissa työskentelylle. Moni, joka on aikaisemmin opiskellut biokemiaa, kemiaa tai ollut jo töissä alalla löytää helpostikin ihan vastaavia töitä yliopistolta kesäksi. Moni laajentaa niistä itselleen myös syvärit kasaan. Miksei periaatteessa hommia voisi tehdä talven ainakin jonkinmoisella palkalla, mikäli ohjaaja ja ryhmä siihen ovat suostuvaisia. Niin, ja jos pystyy jostain vielä repimään aikaa ja energiaa kökkiä labrassa/koneen ääressä illalla kouluhommien jälkeen. :)
Biolääketieteen ryhmän lisäksi on kliininen tutkijalinja, joka toimii melkolailla samalla periaatteella, joskin tietääkseni heille ei ole samanlaista rotaatiota. Mutta jos osaa olla innostunut ja aktiivinen niin eiköhän niitä töitä löydy tutkimusryhmistä kunhan vain kyselee.

Yleisesti ottaen voisin sanoa, ettei kukaan tutkijalinjalta varmaan odota töillä opiskeluaikana rikastuvansa vaan enemmänkin sinne hakeudutaan oman kiinnostuksen takia.
Parempaa palkkaa saat varmasti ruohoa leikkaamalla tai Siwan kassalta.

Lisätietoja tutkijalinjoista: http://www.med.utu.fi/tutkijalinjat/

Muista kaupungeista en sitten niin tiedäkään. Helsingissä on ainakin tohtorintutkintoon tähtäävä tutkijalääkärilinja, joka ainakin nettisivut nopeasti lukaistuna vaikuttaa jo vähän enemmän aikaa ja panostusta vaativalta: http://www.med.helsinki.fi/peruskoulutus/perustutkinnot/tutkijalaakari.html

Phuuh. Toivottavasti valaisi hiukan ;)
...

Poissa Sigridur

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #70 : 09.06.11 - klo:15:15 »
Parempi on etsiä oikea työpaikkaa, eikä nämä " opiskelioden pili-pali paikkoja, mistä ei maksetaan mitään!!!!
Ihan voitte kysyä yrityksissä, ja kun osatte kieliä, vaikka vienttiyritykset maksavat hyvin, ja voidaan matkustaa niiden kautta.
Tai käänös työt, ja kun on ammattiltaan vaikka kemisti, niin kemistin palkkaaon korkeampi kun joku 800eur, ja vielä vaan 1 kuukausi.
800 euroa on keskipalkkaa ent. itä blogin maissa, mutta siellä eri hintataso on kun Suomessa.
Suomi on tosi kallis maa, kalliit laskut, asuminen , ruokaa ja elinkustannukset, että palkkataso on täällä keskimäärin noin 1500-2000euroa.
J akun asuu Helsingissä, pitää tienattaa vielä enemmään, koska vuokrat kalliimmat.
Kun vaikka Kuopion seudulla on kaksion vukra noin 700 euroa, niin samasta asunnosta maksaa Helsingissä vuokraa yli 1000 euroa.
Ja muut laskut, kuten vakutukset, net, puhelimet, auto, ja muut. J akun on luotokortteja ja pankkilainoja, niin saattaa menne laskuihin jopa yli 2000 euro per henkilö.
Itse minulla laskut 2800 euron edessä kuukaudessa!! Ja jostan pitää elää, ja maksaa ruokaa, lääkeet ja muut!
Olin laskenut että Helsingissä asuva 4 hengen elättäjä, perhen isä, pitää tiennätaa ainakin 4000 euroa että voi elättää perheensä ja maksaa laskuja!
Yksin asuville naisille riittää ne 1500 euroa. Eli, töitä on tehtävä. Suomi on hyvin kallis maa.

Poissa arosusi

• Älyvuotaja
  • **
  • LL (Helsinki)
« Vastaus #71 : 09.06.11 - klo:18:31 »
Kymi kirjoittikin jo hyvin tutkijalinjasta - ainoa lisäys, minkä voisin sanoa on, että käsittääkseni Helsingin "rotaatioista" maksetaan ihan järkevää palkkaa. En muista tarkalleen paljonko se on (kun en itse ole tutkijalinjalla ja siitä on aikaa kun sen kuulin), mutta jos veikkaus pitäisi heittää sanoisin että jotain väliltä 1700-2000e/kk. Ja samoin sen jälkeen sitten seuraavina kesinä väitöskirjatutkimuksesta on tarkoitus saada palkkaa.

Ja aina löytyy myös ns. rikkaampia tutkimusryhmiä, joilla on rahaa maksaa joka tapauksessa tutkimustyöstä palkkaa, olipa tutkijalinjalla tai ei. Käytännössä niitä kiinnostaa varmaan lähinnä innokas tyyppi, joka ainakin vakavasti harkitsee koko väitöskirjan tekemistä. Olenpa kuullut yhdestä tutkimusryhmästäkin, jolta oli jopa työsuhdeasunto löytynyt opiskelijalle hyvältä sijainnilta... :D

Poissa Akabane

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Eläinlääketieteellinen
« Vastaus #72 : 12.06.11 - klo:20:55 »
Olin laskenut että Helsingissä asuva 4 hengen elättäjä, perhen isä, pitää tiennätaa ainakin 4000 euroa että voi elättää perheensä ja maksaa laskuja!
Yksin asuville naisille riittää ne 1500 euroa. Eli, töitä on tehtävä. Suomi on hyvin kallis maa.

Tuo on kyllä mielestäni aika liioiteltu laskelma. Perheissä yleensä molemmat puolisot ovat töissä, joten tulot koostuvat kahden ihmisen palkasta. Yksinelävä tulee toimeen huomattavasti vähemmällä jos on perusterve. Pääkaupunkiseudulla voi hyvin turvautua julkisiin kulkuvälineisiin, joten auto ei ole välttämätön. Yksinasuvat asuvat tyypillisesti yksiöissä, jonka vuokra on kunnosta, koosta ja sijainnista riippuen 400-800 euroa/kk, kaksioissa 500-1000 euroa/kk tai yli. "Edullisesti" voi siis asua myös pk-seudulla jos vaatimustaso ei ole sviitin luokkaa tai on valmis tinkimään esimerkiksi sijainnista tai varustetasosta (esim. parveke). Asuminen maksaa pk-seudulla eniten, seuraavaksi ruoka, mutta jos ei ole muita välttämättömiä kuluja, kuten säännöllistä kallista lääkitystä, niin aivan hyvin pärjää yksinelävä jopa alle tuhannella eurolla kuussa.
Part-time ninja, fulltime philosopher

Poissa Kakku

• Tehovuotaja
  • *
  • Elukkatohtori
« Vastaus #73 : 13.06.11 - klo:07:44 »

Tuo on kyllä mielestäni aika liioiteltu laskelma. Perheissä yleensä molemmat puolisot ovat töissä, joten tulot koostuvat kahden ihmisen palkasta. Yksinelävä tulee toimeen huomattavasti vähemmällä jos on perusterve. Pääkaupunkiseudulla voi hyvin turvautua julkisiin kulkuvälineisiin, joten auto ei ole välttämätön. Yksinasuvat asuvat tyypillisesti yksiöissä, jonka vuokra on kunnosta, koosta ja sijainnista riippuen 400-800 euroa/kk, kaksioissa 500-1000 euroa/kk tai yli. "Edullisesti" voi siis asua myös pk-seudulla jos vaatimustaso ei ole sviitin luokkaa tai on valmis tinkimään esimerkiksi sijainnista tai varustetasosta (esim. parveke). Asuminen maksaa pk-seudulla eniten, seuraavaksi ruoka, mutta jos ei ole muita välttämättömiä kuluja, kuten säännöllistä kallista lääkitystä, niin aivan hyvin pärjää yksinelävä jopa alle tuhannella eurolla kuussa.

Ruokahommissa ikävintä on se, että oikeastaan ei tule merkittävän paljon halvemmaksi ostaa ruokaa yhdelle kuin kahdelle, itse olen asunut sekä yksin että kaksin ja ruokakulut olivat suurinpiirtein samat. Omien ja kavereiden kokemuksella voisin heittää että halvinta on asua jonkun kanssa kahdestaan (yleensä parisuhde, jos ruokakulut jaetaan) mm. koska kaksion vuokra on suhteessa halvempi yksiöihin nähden.

Ja lainatun kirjoittajan pointtiin se, että kyllä yksinasuva alle tonnilla elää. Itse tulen toimeen hyvin alle 500e/kk (pakollisten kulujen jälkeen opintotuesta jää käteen 50e + äidin sponsoroima 150e + opintolaina 300e). Kesätyörahat ym. tuhlaan kyllä ihan muuhun kuin elämiseen, itsekurini shoppaillessa on _todella_ huono.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.06.11 - klo:07:46 kirjoittanut Kakku »

Seuraa meitä