Kirjoittaja Aihe: Opintojen rahoittaminen  (Luettu 40056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ~Heidi~

• Älyvuotaja
  • **
Opintojen rahoittaminen
« : 03.01.11 - klo:15:19 »
Minkälaisia rahoituskeinoja opintoihin on? Kelan tuettiedetään, ne ovat niin pienet ettei niillä pärjäämään tulla.
Mielellään perheellisten kokemuksia kuulisin, itsellä myös 2 lasta. Vai meneekö se vaan niin mitä muilla foorumeillä toitotetaan että opiskelu onnistuu vain jos mies on valmis kustantamaan koko perheen elämän? En kumminkaan haluaisi kaikkea miehen niskaan kasata, vaan hoitaa oman osani laskuista jne. Ja mies on ihan normaalityössä käyvä, ei siis mikään insinööri tms. jolla palkka yli 3000€/kk.

Onko lääkiksestä haaveilu näillä "kriteereillä" aivan turhaa?

lääkäri10

• Vieras
Vs: Opintojen rahoittaminen
« Vastaus #1 : 03.01.11 - klo:15:40 »
Älä oikeesti ajattele rahoitusta ensin. Se tappaa motivaation valmistautumisesi pääsykokeeseen. Suomessa opiskelu on ilmaista, mutta eläminen maksaa. Vaikka kuinka olet perheellinen, olet samassa jamassa muiden kanssa. Jos pääset sisään ja oikeesti talous tiukilla, lykkää vuodella opiskeluja ja mene töihin, säästä rahaa. Aikuisopintotuki on enemmän, mutta sitä saa vain muutamia kuukausia. Se on riippuvainen työhistoriasi kanssa. Se ei paljon anna opiskelulle pohjaa. En vielä edes ajattele asiaa, vaan ekana tähtään sisään. Itse en saa edes opintotukea, koska olen yrittäjä. Raha ei pidä olla este opiskelulle!!!!!Muistaakseni joku on kertonut täällä, että 3vuoden opiskelijat saavat jo tehdä keikkatyötä. Ja sitä ennen keikkatöitä saa varmasti esim. lähihoitsun töistä. Ja vähemmälläkin tulee toimeen, kun laittaa tärkeysjärjestykseen kaiken. Valinnoilla säästää.

Giga

• Vieras
« Vastaus #2 : 03.01.11 - klo:23:52 »
Ja opintolaina on (sitä on helppo lääkärin palkoilla sit maksaa pois) sekä sen jälkeen sit vielä toimeentulotuki.

Poissa ~Heidi~

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #3 : 04.01.11 - klo:21:20 »
Täytyypä siis lopettaa tuo taloudesta stressaaminen näin etukäteen, stressaa sitten kun se on ajankohtaisempaa  :razz:

Voi, joko 3 vuoden aikana saisi keikkaa tehdä? Ja opintolainaa varmaan ainakin joutuisin ottamaan, jos nyt joskus sinne sisään pääsen.

Poissa Kyypakkaus

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • HLL (Oulu)
« Vastaus #4 : 05.01.11 - klo:15:43 »
4. vuoden jälkeen saa keikkailla sairaaloissa, 5. vuoden jälkeen terveyskeskuksissa, muistaakseni.

Hampaalla saa keikkailla 4. vuoden jälkeen missä vain.
There are four lights!

Poissa Timo Niskasaari

• Hypervuotaja
  • LL
« Vastaus #5 : 05.01.11 - klo:17:29 »
Epione Valmennus

Poissa Elly''

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #6 : 05.01.11 - klo:18:39 »
Joo, ja tosiaan, lähihoitajan sijaisuuksia saa tehdä. Töitä on tarjolla varmasti enenmmän kuin tarpeeksi, lyhyitä sijaisuuksia nimittäin löytyy.
Eli ei kannata uhrata ajatustakaan rahalle, kyllä ne asiat ehtii murehtia myöhemminkin! :)
I don´t know where this fear comes from
this fear of failing fear of letting everyone and myself down
it's growing deep into my soul
making me all paralyzed and cold

lääkäri10

• Vieras
« Vastaus #7 : 06.01.11 - klo:15:45 »
Joo, ja tosiaan, lähihoitajan sijaisuuksia saa tehdä. Töitä on tarjolla varmasti enenmmän kuin tarpeeksi, lyhyitä sijaisuuksia nimittäin löytyy.
Eli ei kannata uhrata ajatustakaan rahalle, kyllä ne asiat ehtii murehtia myöhemminkin! :)
Hyvä Elly!
Nyt vaan pidä kiinni päätöksestäsi ja opiskelet paljon!!! :tohtoritutkii: < tota kohden kulje!

Poissa mkk

• Tehovuotaja
  • *
  • LL2019, Turku
« Vastaus #8 : 07.07.12 - klo:14:49 »
Oma kokemukseni ihan lapsettomana ihmisenä on että kyllä se opintolaina kannattaa ja on melkein pakkokin ottaa, helpottaa asioita kummasti. Ja kun opiskelujen ohella ei ihan hulluna voi niitä töitä tehdä tai joutuu maksamaan kelan tuet takaisin ja se taas turhauttaa kun niitä karhutaan todennäköisesti juuri silloin kun tekee muutenkin tiukkaa. Jos tekee töitä kannattaa olla tarkkaan kärryillä paljonko kelan mukaan saa tienata ja perua sitten opintotuki jo etukäteen jos tuloraja ylittyy. Opiskelijan tulee toki elää pienellä mutta kyllä itse koin että lainan turvin sai ottaa vähän vapaammin.
Kirjoittaja on suurin piirtein yhtä hullu kuin tyhmä

Poissa Visb

• Hypervuotaja
  • Uniwersytet w Białymstoku 2020
« Vastaus #9 : 12.07.12 - klo:16:16 »
Lapseton itsekin, ja itse en ole ottamassa opintolainaa. Vierastan asiaa, että joudun sellaista maksamaan pois, kun alkaa työllistymisvaiheessa sitten olemaan myös asunto- ja autolainat ym. Lääkärin palkoilla ei tosiaan paha, mutta se periaate... :') Minulla asiat tosin ovat sen verran hyvin, että saan noita poken hommia seistyä ovilla useampia iltoja viikossa, ja elleivät ne maita/lyö leiville, on myös tarjottu muutakin hommaa. Ihan peruselämiseen tuollainen opintotuki (opintoraha+asumislisä) plus työt tulee kyllä riittämään, lasten kanssa en sitten tiedä. Lapsilisät eivät kovin suuria ole.
Mutta itsekin olen sitä mieltä, että jos opiskeluja alkaa rahan takia perua, on asenne väärä. Tsemppiä!!
"Oh, you think the Älyvuoto is your ally, but you merely adopted the vuoto. I was born in it, molded by it. I didn’t see the pääsykoe until I was already a man; by then, it was nothing to me but blinding! The Älyvuoto betrays you, because it belongs to me."

Poissa mkk

• Tehovuotaja
  • *
  • LL2019, Turku
« Vastaus #10 : 13.07.12 - klo:08:51 »
Niinpä Visb, Mutta tässä on oikeastaan lapsettomien vähän turha huudella, kyllähän lapset tarvitsee kaiken laista. Niin aikaa kuin rahaa. Kyllä opintolainan turvin jää ainakin enemmän aikaa esim. lasten harrastuksiin ja kesäloma reissuihin tms. Lapsi haluaa sinne puuhamaahan nyt, ei sitten teini-iässä kun äiti on valmistunut ja sillä on rahaa ja muutama viikko vuodessa aikaa... Sinänsä kunnioitettava ajatus, että haluaa tulla toimeen ilman laina rahaa ja selvitä omalla työn teolla, mutta onhan se lainarahakin maksettava takaisin omalla työn teolla. Sitäpaitsi opiskelu on kyllä ajoittain hyvinkin rankkaa hommaa eikä siinä välttämättä jää aikaa baarin ovella seisoskeluun kaiket yötä jos aamulla pitää olla klo 8 virkeänä luennolla tai klinikassa. Ei siis millään pahalla mutta vaihtoehtoja on :)

Kirjoittaja on suurin piirtein yhtä hullu kuin tyhmä

Poissa Hanna.

• Älyvuotaja
  • **
  • Tekn. yo
    • Medically Blonde
« Vastaus #11 : 13.07.12 - klo:12:14 »
Tietysti ihmiset ovat erilaisia ja jotkut jaksavat tehdä paljonkin töitä opintojen ohella. Itse olen tehnyt baarihommia muutaman vuoden enkä todellakaan voi suositella niitä opintojen rinnalle. Pari viikonloppuvuoroa viikossa menee ehkä juuri ja juuri, mutta itselleni ainakin pelkkä unirytmin kanssa säätäminen edestakaisin on sen verran raskasta, että opinnot kärsivät. Toki opintojakin on erilaisia, ja toiset pärjäävät muita vähemmällä panostuksella. Itse opiskelen TTY:llä.

Itse pyrin saamaan "ylimääräistä" rahaa keikkahommista, harrastuksen kautta ja työvuoroista silloin kun koulujuttuja on vähän. Olen ihan surutta nostellut lainaa jos on ollut tarvetta. Vuokran jälkeen jää käteen sen verran vähän, että hyvin tiukalla budjetilla ja hieman laadusta tinkimällä saan sen riittämään kuukaudeksi.

Sitten kun sitä opintotukea hakee, niin kannattaa se opintolainan takaus-ruutu rastittaa jokatapauksessa. Eihän sitä lainaa ole pakko nostaa ollenkaan, tai sitä voi nostaa vaikka 5 euroa kerrallaan tiukan paikan tullen. :)
Pääsykoe- ja vähän muukin blogi: http://med-blonde.blogspot.fi/

Poissa Lintsi

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #12 : 13.07.12 - klo:14:43 »
Hei! Täällä toinen kahden lapsen äiti joka haavelilee lääkikesestä. Itse asustan vaasassa ja talolainat ja muut löytyy myös ennestään. Kauan meni kun mietimme mieheni kanssa miten ihmeessä tehtäisiin jotta minä joskus pytystyisin lääkikseen opiskelemaan. Mieheni työskentelee oman sukunsa firmassa aika avainasemassa, ja kun hänen isänsä eläkkeelle aikanaan jää, täytyy seuraaja löytyä. Joten koko perheen muutto muualle ei tule kysymykseen.

Nyt kuukauden päästä aloitan iltalukion ja tarkoituksena on kerrata lukion pitkä kemia, fysiikka ja biologia ja ens keväänä ensimmäinen hakuyritys luultaavasti turun yliopistoon. Turku siitä syystä että sieltä paremmat yhteistyöt vaasan keskussairaalan kanssa.

Meillä mies ja pojat jäisivät kotiin vaasaan ja me vuokraisimme ylimääräsen asunnon opiskelupaikkakunnalta. Mies ja pojat asusivat kanssani turussa joka toinen viikko, jolloin mies tekisi etätöitä, muuten tämä homma oisi mahdotonta. Ne viikot jotka muu perhe oisi kotona vaasassa, pojat olisivat tarhassa ja mies töissä arkisin ja minä viikonloput kotona ( tovottavaa olisi tietysti hieman pidennetyt viikonloput näinä viikkoina, ja kuulemani mukaan useimmiten myös mahdollista kunhan jaksaa sumplia).Tällä tavalla minulle myönnettäisiin asumistukea, koska jos vanhempi asuu samassa taloudessa kuin omat tai puolison lapset tämän edun menettää vaikka olisi kokoaikaopiskelija. Sitten tarvitsisin tietysti myös aikuisopintotukea saada, sillä tavallisella opintotuella ainoastaan ei elä kukaan, ei ainakaan jos on sekä vuokraasunto, talolainat ja pari muksua tarhamaksuineen... Miehelläni on normaalipalkkainen työ joten emme ole mitenkään ylirikkaita vaikka päädyimme ratkaisuun että ei murehdita liikaa. Kyllä asiat tavalla tai toisella järjestyy aina. Jotain työtä siinä sivussa jos sais niin hyvin pärjättäisiin! Asuntolinasta voisi maksaa vähemmän, ja jos oikeen kriisaa niin vain korkoja hetken. Pankit ovat yleensä aika joustavia. Jos ei se riitä niin pitää otta vähän lainaa pankista elämiseen hetkellisesti. Mielummin niin, kun että ei pystyisi kouluttautumaan tai tekemään omaa kutsumustyötään koskaan.

Onnea matkaan meille molemmille!

Poissa ~Heidi~

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #13 : 13.07.12 - klo:21:15 »
Talo laina on meilläkin... Ja omat muksut ovat jo pikku hiljaa kouluikäisiä, kunhan minä olen "haku kelpoinen", eli tarhamaksuja ei enää siinä vaiheessa kauaa olisi makseltavana. :)

Minä oon kanssa miettiny tuota opiskelukaupunkiin muuttoa, mutta alkuun ainakin yrittäisin käydä ihan kotoa käsin, vaikka matkaa kertyy noin 60km suuntaansa. Bussimatkat oon ajatellut käyttää lukemiseen, jos onnistuu. (ei mene aika hukkaan)

Minkä ikäinen Lintsi olet? (ja lapsesi)

Poissa estrogeeni

• Perusvuotaja
« Vastaus #14 : 14.07.12 - klo:14:15 »
Aikuisopintotukea ei mielestäni ole enää olemassa, ei ainakaan kelan sivujen perusteella. Oikea tuki on aikuiskoulutustuki, jota maksaa Koulutusrahasto. Tämä tuki on ansiosidonnaisen suuruinen,  mutta sitä saa vain 18kk ja vaatimuksena on voimassa oleva työsuhde ja vähintään 8 vuoden työhistoria.

Toinen vaihtoehto rahoittaa opintoja on omaehtoinen opiskelu työkkärin tuella. Tässäkin oli jos mitä ehtoja sen myöntämiselle. Lähinnä tämä tuki tulee kysymykseen, jos opiskelu on aloitettu työsuhteen aikana.

Muut rahoitukset ovat siis perusopintotuki ja -laina sekä töissä käynti opintojen ohessa. Vai onko oikeesti muita tapoja rahoittaa opintoja?

Aloitan itse opinnot ääkiksessä nyt syksyllä aikuiskoulutustuella ja jossain vaiheessa työkkärin ansiosinnaisella omaehtoisella opiskelulla, sikälimikäli jos systeemit pysyy samanlaisena eikä muutu.

Seuraa meitä