Kirjoittaja Aihe: Opintojen rahoittaminen  (Luettu 40057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa niobi

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • Lääk.yo Kuopio 2010
Vs: Opintojen rahoittaminen
« Vastaus #15 : 14.07.12 - klo:15:10 »
Lisensiaatin tutkintoon ei saa työkkärin ansiosidonnaista (omaehtoinen opiskelu)...

Poissa estrogeeni

• Perusvuotaja
« Vastaus #16 : 14.07.12 - klo:19:25 »
Eikö lääkäri10 käytä kelan/työkkärin tukia, jos niihin on oikeutettu? Sitä varten mm veroja maksetaan.. Ei kaikkea tarvi ite rahoittaa.

Niobi, sain väärää tietoa koulutusrahastosta.. Ilmeisesti työkkärin omaehtoista tukea saa kuitenkin FM tutkintoon? Eli lisuri ja tohtori oli rajattu pois??

Poissa estrogeeni

• Perusvuotaja
« Vastaus #17 : 14.07.12 - klo:19:35 »
Tarkistin mol:n sivuilta:

"Opintojen tulee johtaa ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon, erikoisammattitutkintoon, yliopistossa tai korkeakoulussa suoritettavaan alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon tai mainittujen tutkintojen osien suorittamiseen."

"Jatkotutkintona suoritettavia lisensiaatin tai tohtorin tutkintoon johtavia opintoja ei voida tukea työttömyysetuudella."

Eli kyseessähän ei ole jatkotutkintona suoritettava lisurin tutkinto vaan ylempi korkeakoulututkinto eli ansiosidonnaista pitäisi saada (omaehtoinen opiskelu)?

Poissa kerttuli

• Perusvuotaja
  • Eläinlääket. yo 2012
« Vastaus #18 : 14.07.12 - klo:19:57 »
Huomioikaa, että työttömyysetuudella tuettua omaehtoista opiskelua EI MYÖNNETÄ mihinkään UUSIIN yliopisto-opintoihin. Ja käsittääkseni sitä myönnetään melkein mihin tahansa ammatilliseen koulutukseen/avoimeen yliopisto-opetukseen/ammattikorkeakouluopetukseen. Reilua?

Poikkeuksellisesti omaehtoista voidaan myöntää
- alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon johtaviin yliopisto-opintoihin, jos aiot jatkaa VÄHINTÄÄN yhden vuoden ajan keskeytyneinä olleita opintoja. Tämä rajoitus ei koske työsuhteen aikana aloitettuja opintoja.
- Erityisestä syystä voit opiskella työttömyysetuudella myös muussa tapauksessa, kuten ns. muuntokoulutuksessa, esim. insinööristä diplomi-insinööriksi -koulutus.

Itse juuri kierrätin TE-toimiston raadissa oman keissini, kun olen aloittamassa täysin uudet yliopisto-opinnot eläinlääketieteellisessä. Raadin vastaus oli odotetusti selkeä ei, lain edellytykset eivät täyty. Mutta sainpahan ainakin asiasta mustaa valkoisella.

Yleisesti voisin sanoa omaehtoisesta opiskelusta, että sitä myönnetään todella harkinnanvaraisesti ja ihmiset tuntuvat suhtautuvan sen myöntämiseen turhan optimistisesti. Valtion köyhtyessä omaehtoisen myöntämistä vain tiukennetaan ja tiukennetaan. Kuitenkin, jos lain edellytykset täyttyvät kiistattomasti tapauksessasi, on erityisen tärkeää, että TE-keskus on antanut puoltavan päätöksen opiskelullesi ENNEN opintojesi alkamista.

Esite: http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/6032s.pdf
« Viimeksi muokattu: 14.07.12 - klo:19:59 kirjoittanut kerttuli »

Poissa estrogeeni

• Perusvuotaja
« Vastaus #19 : 14.07.12 - klo:20:05 »
Ei ole reilua ei. Yks ystävä on samassa tilanteessa kuin sinä, ehdot ei täyttyneet.

Itsellä tilanne on se, että aloitan opinnot virkasuhteen aikana, teen osa-aikaista syksyllä ja ilmeisesti saan edellisten opintojen perusteella kuitattua aika paljon ekan vuoden kursseja, niin todella pystyn tekeen töitäkin. Pähkäilynä tässä on, että otanko nyt jo aikuiskoulutustukeakin osa-aikaisesti, mutta todennäköisesti en ota, vaan säästän sen tokalle ja kolmannella vuodelle. Käsittääkseni sen jälkeen kun määräaikainen sopimukseni loppuu ja jään töistä pois, niin minun pitäisi saada omaehtoiseesn opiskeluun tukea vilelä 24kk.

Kerttuli, miksi ehdot eivät täyttyneet? Onko sinulla voimassa oleva työsuhde?
« Viimeksi muokattu: 15.07.12 - klo:21:23 kirjoittanut estrogeeni »

Poissa kerttuli

• Perusvuotaja
  • Eläinlääket. yo 2012
« Vastaus #20 : 14.07.12 - klo:20:11 »
Kerttuli, miksi ehdot eivät täyttyneet? Onko sinulla voimassa oleva työsuhde?

Pääsin työelämästä pois ruhtinaallisen tukipaketin kera yli vuosi sitten eli olen ollut onnellisesti työttömänä ja saanut lukea pääsykokeisiin täydellä palkalla/ansiosidonnaisella. Siksi :) Mutta ei todellakaan haittaa, olin alun perinkin budjetoinut eläväni pelkällä opintorahalla /-lainalla!

Poissa estrogeeni

• Perusvuotaja
« Vastaus #21 : 14.07.12 - klo:21:19 »
Lääkäri10:

Katsoppas:

http://www.koulutusrahasto.fi/?1;2;900;900.html

Sinä olet oikeutettu aikuiskoulutustukeen!!

"Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, joka on työ- tai virkasuhteessa tai toimii yrittäjänä ja joka

on ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta ja
on ollut nykyisen työnantajan palveluksessa tai toiminut yrittäjänä vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua ja
jää palkattomalle opintovapaalle yhdenjaksoisesti vähintään kahdeksi kuukaudeksi tai opiskelee lyhyemmillä opintojaksoilla tai osa-aikaisesti yhteensä vähintään 43 päivän ajan ja
ei saa opiskeluun muuta tukea."

Tukea maksetaan siis vaikka teet osa-aikaisesti töitä yrityksessäsi. Ja sitä saa 18kk eli kaksi lukukautta. Jospa tämä tieto piristää sinua hieman, tsemppiä!

Ja se piti vielä sanoman, että 8vuoden työhistoriaan lasketaan myös äitiys- ja vanhempainlomalla oleminen eli sekin pitäisi sinulla täyttyä, vai?

Poissa LegoLandia

• Älyvuotaja
  • **
  • Turun hampaalle 2015
« Vastaus #22 : 14.07.12 - klo:22:41 »
Yrittäjän aikuiskoulutustuki on perusosan suuruinen (553,41 e/kk, 25,74 e/pv vuonna 2011 ja 674,24 e/kk, 31,36 e/pv vuonna 2012).  Tuki on veronalaista, vakiomääräinen ennakonpidätys tällä hetkellä on 20 %.

Yrittäjä itsekin, reippasti pitää töitä tehdä. Jotta saa, tulojen pitää olla vähintään kolmanneksen pienemmät.

Poissa Mitlu

• Ylivuotaja
« Vastaus #23 : 15.07.12 - klo:02:54 »
Aikuiskoulutustuesta sille omaehtoiselle siirtymisessä on vielä se, että pitää irtisanoutua töistä/työsuhteen pitää katketa (eli olla työttömänä). Jolloin voi hyvin todennäköisesti joutua 3kk karenssiin, eikä siltikään välttämättä saa sitä omaehtoisen opiskelun tukea ts. korotettua ansiosidonnaista, koska siitä rankaistaan, että irtisanoo työpaikkansa. Kyselin näitä jossain vaiheessa työkkäristä, ja mä en ainakaan olisi saanut sitä omaehtoista, vaikka olisin irtisanoutunut ja kuulun ansiosidonnaisen piiriin ja olisin opiskellut (ts. jatkanut jo aiemmin aloitettua tutkintoa loppuun). Eli komppaan ylläolevaa: se ei tosiaan ole mikään automaatti.
« Viimeksi muokattu: 15.07.12 - klo:02:56 kirjoittanut Mitlu »
House MD: "There's something freeing about being a loser, isn't there? - You were doing better before you had a good idea."

Poissa Mitlu

• Ylivuotaja
« Vastaus #24 : 15.07.12 - klo:11:37 »
No musta on kyllä ihan oikein, että työnteko vaikuttaa opintotukeen jossain kohtaa, vaikka opintotuki kokonaisuudessaan onkin tällä hetkellä liian pieni ainakin pk-seudulla elämiseen ihan asumisen kalleuden vuoksi ts. monien on pakko tehdä opiskelujen ohella töitä, vaikka ei haluaisikaan. Mutta ei sitä tukea voi pelkästään ihmisten erilaisten elintapojen (siis subjektiivisten menojen) perusteella mitoittaa. Ja tulorajoista voi aina keskustella, että missä kohtaa leikkurin pitäisi tulla vastaan, mutta noin yleisesti ottaen: jos tienaa työstä tarpeeksi, että sillä tulee toimeen, niin miksi pitäisi saada yhteiskunnalta "ilmaista" tukea palkan päälle? Opintotuki on luonteeltaan erilainen tuki kuin esim. lapsilisä, joka maksetaan jokaiselle lapselle vanhempien varallisuudesta riippumatta.

Aikuiskoulutustukea saa tosiaan maksimissaan 18kk, että ei sekään hirmupitkä ole, mutta jotain kuitenkin. :)
House MD: "There's something freeing about being a loser, isn't there? - You were doing better before you had a good idea."

Poissa estrogeeni

• Perusvuotaja
« Vastaus #25 : 15.07.12 - klo:21:17 »
Mitlu:
Titenkin on sanktiota jos irtisanoo itsensä. Sen takia laitoinkin johonkin viestiin että omaehtoisen opiskelun saamisessa on Monta ehtoa. Minulla on määräaikainen työ ja työt loppuu muutenkin lähivuosina, eli kovasti toivon että täytän ehdot. Aika näyttää, mutta asiasta kiinnostuneiden kannattaa kattoa mol:n sivulta lisätietoa, aika selvästi siellä on lueteltu milloin on tukikelpoinen ja mitkä asiat evää tuen.

Kaikenkaikkiaan yllätyin kuitenki miten hyvin tällä hetkellä aikuisopiskelijaa tuetaan. Muistakaa vaan pitää työsuhteet voimassa mahdollisimmaan pitkään ja aloittaa opiskelut töiden aikana esim koulutustuella.

Poissa Mitlu

• Ylivuotaja
« Vastaus #26 : 15.07.12 - klo:22:10 »
Siis lähinnä kommenttini oli yleisesti, eikä kenellekään erityisesti, kun tätä voi joku joskus myöhemminkin lukea. :) Olen itse törmännyt siihen, että jotkut ihmiset ajattelevat, että voi ns lennosta vaihtaa järjestelmästä toiseen, kun kerran samoista opinnoista on kyse, eivätkä tule ajatelleeksi, että siinä on paitsi karenssi, niin voidaan lisäksi vielä sanktioida, ettei harkinnanvaraista tukea/omaehtoisen opiskelun tukea työttömyysajan opintoihin myönnetä, vaikka jatkaisi samoja opintoja. Että tosi tarkasti pitää kyllä ottaa selvää systeemeistä, kun eri vaihtoehtoja pohtii...

Poissa Lintsi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #27 : 16.07.12 - klo:22:37 »

Lainaus
Talo laina on meilläkin... Ja omat muksut ovat jo pikku hiljaa kouluikäisiä, kunhan minä olen "haku kelpoinen", eli tarhamaksuja ei enää siinä vaiheessa kauaa olisi makseltavana.

Minä oon kanssa miettiny tuota opiskelukaupunkiin muuttoa, mutta alkuun ainakin yrittäisin käydä ihan kotoa käsin, vaikka matkaa kertyy noin 60km suuntaansa. Bussimatkat oon ajatellut käyttää lukemiseen, jos onnistuu. (ei mene aika hukkaan)

Minkä ikäinen Lintsi olet? (ja lapsesi)

Itse olen 25 ja pojat 2 v 4 kk ja 10 kk. Aika nuori kuitenkin  ;D Kuitenkin iskee pieni paniikki iän suhteen, ei mikään mahdottomuus että edessä semmonen 10 vuoden projekti!

Olisipa minullakin lääkis niin lähellä asuinpaikkakuntaa... Toisaalta jos asuisi joka toinen viikko yksin, tai ainakin 3-4 päivää, niin todella paljon aikaahan sitä olisi lukemiseen kotona lopun perheen kanssa asumiseen verrattuna!

Opiskelujen rahoitusta ajateltiin miettiä kunnolla sitten aikanaan kunhan läpäsee pääsykokeen ensin. Viikonloput kotona pyhittäisin perheelle. Mutta joulu ja kesälomat täytyisi varmaan tehdä jonkunlaista työtä. Itsellä ravintoalan koulutus ennestään ja sillä alalla löytyy ihan varmast töitä täällä päin maata! Ja varmasti täytyisi oppia pitämään pennesitään kiinni hieman tiukemmin kun mihin on tottunut. Aika pienellä sitä loppujen lopuksi pystyy elämään jos vain haluaa tosissaan  :wink:

Poissa ~Heidi~

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #28 : 18.07.12 - klo:16:33 »

Lainaus
Talo laina on meilläkin... Ja omat muksut ovat jo pikku hiljaa kouluikäisiä, kunhan minä olen "haku kelpoinen", eli tarhamaksuja ei enää siinä vaiheessa kauaa olisi makseltavana.

Minä oon kanssa miettiny tuota opiskelukaupunkiin muuttoa, mutta alkuun ainakin yrittäisin käydä ihan kotoa käsin, vaikka matkaa kertyy noin 60km suuntaansa. Bussimatkat oon ajatellut käyttää lukemiseen, jos onnistuu. (ei mene aika hukkaan)

Minkä ikäinen Lintsi olet? (ja lapsesi)

Itse olen 25 ja pojat 2 v 4 kk ja 10 kk. Aika nuori kuitenkin  ;D Kuitenkin iskee pieni paniikki iän suhteen, ei mikään mahdottomuus että edessä semmonen 10 vuoden projekti!

Olisipa minullakin lääkis niin lähellä asuinpaikkakuntaa... Toisaalta jos asuisi joka toinen viikko yksin, tai ainakin 3-4 päivää, niin todella paljon aikaahan sitä olisi lukemiseen kotona lopun perheen kanssa asumiseen verrattuna!

Opiskelujen rahoitusta ajateltiin miettiä kunnolla sitten aikanaan kunhan läpäsee pääsykokeen ensin. Viikonloput kotona pyhittäisin perheelle. Mutta joulu ja kesälomat täytyisi varmaan tehdä jonkunlaista työtä. Itsellä ravintoalan koulutus ennestään ja sillä alalla löytyy ihan varmast töitä täällä päin maata! Ja varmasti täytyisi oppia pitämään pennesitään kiinni hieman tiukemmin kun mihin on tottunut. Aika pienellä sitä loppujen lopuksi pystyy elämään jos vain haluaa tosissaan  :wink:

Tuo on kyllä varmasti totta, että ihan eri paljon tulisi luettua ja asiaan keskityttyä, jos itsekseen asuisi. Töitä minäkin oon ajatellu ainakin lomat tehdä, kenties jonkun sunnuntainkin silloin tällöin. Minulla ei aiempaa koulutusta ole, mutta paikallisessa ruokakaupassa olen ollut töissä 2008 lähtien, eiköhän sieltä töitä jatkossakin ole. :) Ja kunhan opinnot tarpeeksi pitkällä, niin voisi oman alan hommia tehdä, aluksi esim. vaikka lähihoitajan hommia, jos vaan kelpuuttavat.  :)

Poissa Lintsi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #29 : 01.10.12 - klo:10:54 »
Hei taas!

Tässä olen miettinyt näitä rahoitusmahdollisuuksia nyt kuitenkin ja tarvitsisin vähän neuvoja.
Soitin koulutusrahastolle ja heidän kriteereiden mukaan minulle myönnetään ensi vuonna aikuiskoulutustukea, jos vaan saan opiskelupaikan. Olin jo asennoitunut siihen että tarvitsisin vielä yhden vuoden lisää ennenkun voisin opiskelut aloittaa!

Aikuiskoulutustukea myönnetään siis 18 kk yhteensä. Näillä rahoilla rahoittaisi siis ensimmäiset kaksi vuotta opiskeluista. Tällä hetkellä teen osaaikatyötä, vaikka työsopimukseni on kokoaikainen, koska haluan olla lasten kanssa kotona vielä kun ovat niin pieniä ( nuorempi 13 kk). Aikuiskoulutuksen tuen määrä perustuu omiin aikaisempiin ansioihin, mutta unohdin kysyä miten kotihoidontuki vaikuttaa? Luetaanko tämäkin omiin ansiohin? Minunhan kannattaisi olla vuoden kokoaikatyössä ja korottaa ansioitani jotta tuen määrä kasvaisi, eikö niin?

No, oletetaan että pääsisin opiskelemaan, ja nostaisin ensimmäiset 2 opiskeluvuotta aikuiskoulutustukea koulutusrahastolta. Mitäs sitten? Miten se TE keskuksen myöntämä omaehtoisen opiskelun tuki? Olen ymmärtänyt aivan väärin. Pitäisikö minun aikuiskoulutustuen päätyttyä jäädä vuodeksi pois ja olla töissä, irtisanoa itseni ja tämän jälkeen hakea tukea TE keskukselta omien keskenjääneiden opintojen jatkamiseen???

Olen ihan lost.

Seuraa meitä