Kirjoittaja Aihe: Apua momenttilaskuun  (Luettu 2782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

laakikseen2015

• Vieras
Apua momenttilaskuun
« : 30.10.14 - klo:20:09 »
Ovi on tasapaksu ja valmistettu homogeenisesta aineesta. Oven massa on 40,0 kg, korkeus 2,00 m ja leveys 0,80 m. Ovi on kahden pystysuoran, päällekkäin asetetun saranan varassa. Saranat ovat yhtä kaukana oven ylä- ja alareunasta ja 1,50 m:n päässä toisistaan. Ovi painaa kumpaakin saranaa yhtä paljon. Laske saranoihin vaikuttavat tukivoimat.

vast. 220 N

Voisiko joku kiltti laskea tehtävän arvoilla, sillä ymmärrän kyllä periaatteen, mutta tämä on esim. samantyyppinen tehtävä kuin edellissäkin viestiketjuissa oleva "Lapsi, jonka massa on 25 kg, riippuu ovenkahvoista siten, että... jne" jossa sain ratkaistua oikein ainoastaan vaakasuoran komponentin

En ymmärrä, miksei saranoiden tukivoimien pystysuorien komponenttien yhteenlasku N1y + N2y olisi yhtä suuri kuin oven paino

melisa

• Vieras
Vs: Apua momenttilaskuun
« Vastaus #2 : 01.11.14 - klo:11:43 »
Itse en ymmärrä saranoihin kohdistuvien tukivoimien suuntia! Miksi ovat vastakkaiset ja ylipäätään vinot??

Ruoska

• Vieras
« Vastaus #3 : 01.11.14 - klo:12:09 »
Itse en ymmärrä saranoihin kohdistuvien tukivoimien suuntia! Miksi ovat vastakkaiset ja ylipäätään vinot??

Varmaankin sen takia, että ovi on tasapainossa? Ei siis ole liikkeessä tai pyöri. Kuvitellaan hypoteettisiä tilanteista joissa:

1. Saranoiden tukivoimat ovat samansuuntaiset. -> Ovi liikkuu, voimien x-komponenttien summa ei ole 0.
2. Saranoiden tukivoimat ovat vastakkaissuuntaiset -> Ovi pyörii, sillä momenttien summa ei ole 0. (Kohtisuoraan ovenkarmiin nähden)
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 - klo:00:22 kirjoittanut Ruoska »

melisa

• Vieras
« Vastaus #4 : 01.11.14 - klo:12:41 »

Varmaankin sen takia, että ovi on tasapainossa? Ei siis ole liikkeessä tai pyöri. Kuvitellaan hypoteettisiä tilanteista joissa:

1. Saranoiden tukivoimat ovat samansuuntaiset. -> Ovi liikkuu, voimien x-komponenttien summa ei ole 0.
2. Saranoiden tukivoimat ovat vastakkaissuuntaiset -> Ovi pyörii, sillä momenttien summa ei ole 0.

Niin, aivan :D

Mites sitten tuo tukivoimien vinous? Painovoima vaikuttaa kuitenkin suoraan alaspäin oven osalta? Mulla on momenttilaskut niiiiin hakusessa ja työn alla!

melisa

• Vieras
« Vastaus #5 : 01.11.14 - klo:13:20 »
Eiku nyt taisinkin tajuta, johtuu saranan rakenteesta!

Seuraa meitä