Kirjoittaja Aihe: hammaslääketiede vai lääkkis?  (Luettu 67736 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaaos

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • HLK
Vs: hammaslääketiede vai lääkkis?
« Vastaus #15 : 17.06.11 - klo:11:07 »
Seuraava mielipide on melko pitkälle puolueellinen, mutta niinhän ne kaikki, jotka omaa alaa ylistää :D

Eli siis ehdottomasti hampaalle!

+ paremmat työajat (eli pitkälti virka-ajalla mennään)
+ ei päivystyksiä, jos ei itse halua
+ lyhyempi koulutus
+ parempi palkka (viimeistään silloin, jos ei lasketa yöpäivystyksiä mukaan, joita on yleisellä enemmän) privaatin puolella palkat jo "älyttömiä", jos esim protetiikkaa tekee...
                 Jos esim. keikkaa tekee, niin nimeltämainitsemattomat firmat lupailevat sitä 6 - 8 k€/kuussa.
+ mukavat erikoistumisvaihtoehdot: protetiikka, leukakirurgia etc.
+ paljon toimenpiteitä - vähemmän arvailua
+ yksityinen sektori voimissaan
+ paljon erilaista ja uutta tekniikkaa

- vähempi erikoistumisvaihtoehtoja
- osa yleilääkäreistä ei arvosta hammaslääkäreitä vuoden lyhyemmän koulutuksen takia?!?!
- Vielä luullaan, että hammaslääkäri hoitaa vain hampaita (asiahan ei näin ole vaa, kohteena on koko potilas ja erityisesti suun ja kasvojen alue)

Siinä oli kaunis ja värittynyt mielipiteeni kysymykseen "minne hakea?" :D

Itseasiassa hll-koulutuksen pituuteen tuli nyt ensi syksynä alkavalle kurssille 30op pidennys eli tutkinnon laajuus nykyään 330op, aikaisemmin koulutus on 300op+9kk "lisäkoulutus" joka suorastaan tekee tällä hetkellä tutkinnosta laajemman kuin yleislääkäreillä, joilla 360op+0kk  :roll: Lisäksi kun huomioidaan, että ainakin ensimmäisenä vuotena yleisen puolen tyypeille tulee opintopisteitä samasta työstä enemmän kuin hampaalaisille, voi tutkintojen opintopisteiden yhteismitallisuuden kyseenalaistaa (tule-kurssiin viitaten).

Poissa Lusse

• Satunnaisvuotaja
  • Hammaslääketieteen yo. Kuopio
« Vastaus #16 : 17.06.11 - klo:11:33 »
Totta, tuo uusi systeemi on aika vänkä.

Itse olen tuon kans huomannu, että töitä joutuu tekemään per opintopiste hieman enempi jo näin ensimmäisen vuoden jälkeen ja mitä muualta kuullut, niin myöhemmin lisäänty tuo trendi vielä.
Porataanko ykköseen vai kakkoseen?

Poissa tuuliajohanna

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Hammaslääketieteen yo
« Vastaus #17 : 02.07.11 - klo:10:35 »
Olen jotenkin tyhmänä luukkut, että molemmat tutkinnot olisivat yhtä laajoja, kun kuitenkin molemmat ovat lisensiaatintutkintoja. Tosi jännä juttu kieltämättä. Varsin outoa, että samasta kokonaisuudesta saa eri määrän opintopisteitä.

Poissa Resonanssi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #18 : 24.01.13 - klo:17:22 »
Viime aikoina tämä on minua mietityttänyt. Aina aijemmin olen ajatellut että ehdottomasti yleiselle, eikä hammas ole oikeastaan käynyt mielessänikään.. Olen tässä miettinyt noita työoloja (työajat, työn henkinen "rankkuus", potilasmateriaali, jne.) ja harkinnut hammasta. Kuinka helppoa hampaan puolella on päästä erikoistumaan? Erikoisalat luo monipuolisuutta alalle. Yleisellähän tuo on vissiin suth helppoa. Käsien näppäryydeltä en kyllä ole erityisen lahjakas, mitenköhän lie pora pysyisi kädessä. Yleinen kiinnostaa ehkä monipuolisuutensa takia vielä hieman enemmän, mutta enpä sitten osaa sanoa.
"An interesting tactic trying to assess a GCS on someone you have just anaesthetised and paralysed."

Poissa sipuli

• Älyvuotaja
  • **
  • LK, Tampere
« Vastaus #19 : 01.08.13 - klo:15:45 »
Olen tässä miettinyt noita työoloja (työajat, työn henkinen "rankkuus", potilasmateriaali, jne.) ja harkinnut hammasta. Kuinka helppoa hampaan puolella on päästä erikoistumaan? Erikoisalat luo monipuolisuutta alalle. Yleisellähän tuo on vissiin suth helppoa. Käsien näppäryydeltä en kyllä ole erityisen lahjakas, mitenköhän lie pora pysyisi kädessä. Yleinen kiinnostaa ehkä monipuolisuutensa takia vielä hieman enemmän, mutta enpä sitten osaa sanoa.

Varmasti noi työolot vaihtelee eri erikoisalojen lääkäreillä huimasti, vrt. neurokirurgi <--> foniatri, esimerkiksi. Erikoistumismahiksista en kyllä osaa sanoa :) Mut oon sitä mieltä et ei kaikkee tarvii heti osata, kylhän noilla em. neurokirurgeillaki monilla kädet "vapisee" (liikkuu pari milliä sinne tänne, mitä ei sit leikkauksessa saa käydä) ennen ku siitä oppii eroon :D Nii luulisin elleiei nyt ihan oo peukalo keskellä kämmentä nii siihen porankäyttöön yms. oppii kyllä.

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #20 : 01.08.13 - klo:17:09 »
Hammaslääkis vai lääkis, se on itselläkin vielä vähän auki. Itseä kiinnostaa suu- ja leukakirugia erikoistumisalana eli kummankin kautta pääsisi opiskelemaan sitä alaa. Asia selvisi itsellekin vasta täältä älyvuodosta :)

Silti mietin varmasti vielä viimeisenä yliopistohaku iltana kumpaan haen - lääkis vai hammaslääkis  :wink:
Nyt luulen hakevani hampaalle, vaikka hain yleiselle tänä vuonna... kummallakin puolella on omat hyvät puolensa - vaikea päättää  :D

Poissa care

• Hypervuotaja
  • LL Oulu
« Vastaus #21 : 12.08.13 - klo:23:48 »
Silti mietin varmasti vielä viimeisenä yliopistohaku iltana kumpaan haen - lääkis vai hammaslääkis  :wink:
Nyt luulen hakevani hampaalle, vaikka hain yleiselle tänä vuonna... kummallakin puolella on omat hyvät puolensa - vaikea päättää  :D
Tänään oli muuten aloitusinfossa juttua, että hampaan sisäänottomäärät mahdollisesti pienenevät ensi vuodelle Oulussa (55->50). Kun samalla yleisen sisäänotto kasvaa, näiden pisterajat tulevat pakostakin lähemmäs toisiaan.
Ärzte ohne Anatomie sind wie Maulwürfe, sie tappen im Dunkeln und ihrer Hände Arbeit sind Erdhügel.
Friedrich Tiedemann

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #22 : 13.08.13 - klo:13:09 »
Tänään oli muuten aloitusinfossa juttua, että hampaan sisäänottomäärät mahdollisesti pienenevät ensi vuodelle Oulussa (55->50). Kun samalla yleisen sisäänotto kasvaa, näiden pisterajat tulevat pakostakin lähemmäs toisiaan.

Hyvä tietää, kiitos. Pitää miettiä vielä kummalle puolelle hakee. Käykäähän kertomassa miltä opiskelut vaikuttavat, kun ehditte. Ehtiikö esim. töitä tekemään opintojen aikana ollenkaan?  :)

Poissa sipuli

• Älyvuotaja
  • **
  • LK, Tampere
« Vastaus #23 : 13.08.13 - klo:23:17 »
Hei tuli tästä vielä mieleen, osaaks joku kertoa miten on hammaslääkisläisten laita, milloin pääsee oman alan töihin? :) Joltain kuulin juttua, et voi opiskelujen aikana toimia suuhygienistinä/hammashoitajana..? Mut missä vaiheessa opintoja saa sit ryhtyä tollasiin hommiin :D

Poissa Dorsa

• Perusvuotaja
  • 1. "oikea" haku 2014 Kuopio
« Vastaus #24 : 14.08.13 - klo:08:00 »
Uusimmassa Hammaslääkärilehdessä http://www.digipaper.fi/hammaslaakarilehti/112942/
sivulla 19 on aikalailla tyhjentävä artikkeli siitä mitä Hammaslääkäriopiskelija saa ja ei saa Valviran mukaan tehdä.

Pääpiirteittäin Valviran viesti oli seuraavanlainen:

"Kolmannen vuosikurssin opiskelija ei saa tehdä potilaalle toimenpiteitä. Käytäntö on ollut, että kolmannen vuosikurssin opiskelija on toiminut kesätyössään suuhygienistin työtehtävissä, Valviran mukaan se ei kuitenkaan ole mahdollista. Kolmannen vuosikurssin opiskelija saa toimia ainoastaan avustavissa ja ennaltaehkäisevän hoidon työtehtävissä."

Olen itse seurannut viimekeväänä hammaslääkäriopiskelijoiden työnhakua, koska olen töissä yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Meillä ainakin jokaisen kohdalla oli huti siitä syystä, että työnantaja ei halua perehdyttää ketään tähän työtehtävään, kun on saatavilla jo valmiiksi koulutettu hammashoitaja tai orastavasti osaava hammashoitajaopiskelija. :)

Poissa Jake

• Satunnaisvuotaja
  • Kuopion hammas 2014
« Vastaus #25 : 14.08.13 - klo:22:11 »
Ei mitään sittenkään...
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:13:21 kirjoittanut Jake91 »

Poissa care

• Hypervuotaja
  • LL Oulu
« Vastaus #26 : 15.08.13 - klo:11:00 »
Onko täällä jollain kokemusta siitä, onko mahdollista vaihtaa hammaslääkiksestä tavalliseen lääkikseen (vaikkapa vuoden opiskelujen jälkeen) vai suhtaudutaanko siihen hyvin negatiivisesti? :D
Pääsykokeen kautta onnistuu. Minullakin on (tai pitäisi olla - ei taida napata perehdyttäminen enää uudestaan) samassa pienryhmässä hampaalta ensimmäisen vuoden jälkeen yleiselle vaihtanut.
Ärzte ohne Anatomie sind wie Maulwürfe, sie tappen im Dunkeln und ihrer Hände Arbeit sind Erdhügel.
Friedrich Tiedemann

Poissa Itu-Hippi

• Hypervuotaja
  • Lääk. yo Koopijo 2013
« Vastaus #27 : 16.08.13 - klo:17:17 »
Onko täällä jollain kokemusta siitä, onko mahdollista vaihtaa hammaslääkiksestä tavalliseen lääkikseen (vaikkapa vuoden opiskelujen jälkeen) vai suhtaudutaanko siihen hyvin negatiivisesti? :D
Olen ajatellut että haen yleiselle puolelle, mutta hammaslääkikseen olisi tietysti helpompi/varmempi päästä sisälle.. kun minulla on jo paikka toisesta korkeakoulusta (josta haluan vaihtaa pois) ja mietityttää tuo opiskelijavalintojen uudistaminen, onko ensi hakukerta "viimeinen mahdollisuus" päästä sisälle. Niin jos nyt menisi hampaalle, jonne pääsisi varmemmin ja myöhemmin sitten lääkikseen jos se on sitten vielä mahdollista ::)
Toisaalta kun nyt rupeaa miettimään, kyllä hammaslääkärikin tuntuisi ihan mielenkiintoiselta työltä...

Sinuna hakisin ehkä kuitenkin suoraan yleiselle, kun sisäänottomääriä kuitenkin korotetaan Kuopion yleiselle reilusti, eli sisäänpääsy sinne tulee helpottumaan, sanoisin. Sitä paitsi vaihtaessasi hampaalta yleiselle (Kuopiossa) joutunet opiskelemaan sen 6 vuotta yleisellä joka tapauksessa, prekliinisen kurssit kun eivät aivan yhteneväiset ole..

Tulin, hain, pääsin.

Poissa sipuli

• Älyvuotaja
  • **
  • LK, Tampere
« Vastaus #28 : 20.08.13 - klo:23:14 »
Sinuna hakisin ehkä kuitenkin suoraan yleiselle, kun sisäänottomääriä kuitenkin korotetaan Kuopion yleiselle reilusti, eli sisäänpääsy sinne tulee helpottumaan, sanoisin.

Tää on vähän off topic nyt mutta onks noista sisäänottomääristä vielä mitään tietoa? Edes puskaradion kautta... :D

saemko

• Vieras
« Vastaus #29 : 15.07.15 - klo:14:45 »
Onko kenelläkään käsitystä mikä on hammaslääkärien työllisyystiöanne vrt yleiseen? Vähän olen pohtinut josko sitä hakisi vielä yleiselle

Seuraa meitä