Kirjoittaja Aihe: Ihmislääkis vai eläinlääkis?  (Luettu 104263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uppo-nalle

• Vieras
Vs: Ihmislääkis vai eläinlääkis?
« Vastaus #45 : 11.07.07 - klo:10:39 »
Itse valitsin eläinlääkiksen ihan vaan sen takia, että humaanipuoli ei voisi vähempää kiinnostaa. Lääketiede on mielenkiintoista, mutta en koe pitäväni ihmisistä niin paljoa, että minulla olisi minkäänlaista mielenkiintoa kuunella ihmisten vaivoja ja valituksia kaikesta mahdollisesta. Ja juu, tiedän, että eläinlääkärikin on palveluammatti ja siinä on pakko tulla toimeen hankalienkin ihmisten kanssa, mutta silti koen sen jotenkin eri asiana. En jaksa kuunnella vanhusten kitinöitä omista sairauksistaan ja muutenkin koen esim. ihmisen tutkimisen jotenkin vastenmielisenä. Paljon mieluummin työnnän sen käteni olkapäätä myöten lehmään kuin olen sairaiden ihmisten kanssa tekemisissä. Joku kirurgi tai vastaava ehkä humaanipuolella vielä voisin olla, mutta terveyskeskus- yms. lääkärit ällöttää. Myönnän kyllä, että mulla on lääkärikammo ja välttelen lääkäriin menoa viimeiseen asti.

Eläinlääketiede on minusta myös paljon monipuolisempaa kuin humaanipuoli, meistä tulee samalla kertaa hammaslääkäreitä, kirurgeja, gynekologeja, valtion virkamiehiä ja ties mitä. Jos praktiikka alkaa kyllästyttää, on aina mahdollisuus saada myös se siisti 8-16 sisätyö ja olla ikinä näkemättä yhtään eläintä, jos niin haluaa.

Vielä pieni kommentti noista tarantelloista ja lopetuksista yms. Eläinlääkärin ei todellakaan ole mikään pakko suostua tekemään yhtään mitään. Aivan hyvin voi ja pitää kieltäytyä hoitamasta jotakin, jos tarve niin vaatii. Hulluun potkivaan hevoseen tai villikissaan ei ole mikään pakko koskea. Monesti kuulee ihmisten sanovan, että eläinlääkäri pelkäsi jotakin "ihan kilttiä" koiraa tai kissaa, koska halusi sille kuonokopan. Aina on kuitenkin parempi olla liian varovainen kuin tyhmä, kädet ovat eläinlääkärin tärkein työväline, ja tulehtunut kissanpurema kädessä ei niin vain tehdäkään töitä enää vähään aikaan. Itseään on turha tappaa vain yhden potilaan takia, ja on niitäkin tapauksia, että se "ihan-kiltti-ei-tää-ikinä-ketään-oo-purru" koira puree omistajansa klinikalla sairaalakuntoon.

Poissa gollum.

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #46 : 11.07.07 - klo:10:44 »
Joo mullakin tarantelloista kommenttina, että tuskimpa kovin moni ell osaa edes jotain tarantellaa hoitaa. Sitä ei eläinlääkiksessä käydä, joten oman mielenkiinnon ne tarvii jos niitä haluaa hoitaa. Mulla kyllä sitten käärmeisiin on jo mielenkiintoa, joten niistä otan varmaan paremminkin selvää. Tarantellat  :eusa_sick: hyi. Ei kiinnosta, en hoida.

Poissa Mocca

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • l
« Vastaus #47 : 11.07.07 - klo:10:56 »
Tää ei nyt varsinaisesti liity asiaan mitenkään mutta tulipa tosta kuonokopasta mieleen. Itselläni on koira joka on melko varautunut vieraita kohtaan. Jotkut harvat ja valitut on heti sen kavereita. Näin ollen lääkärissä käynti on aina aika tuskaista koska jo pelkästään tilanne ja paikka on koirani mielestä pelottava. Senpä takia koirallani on yleensä käytetty kuonokoppaa lääkärin tutkiess, että ei käy vahinkoja. Se ei varsinaisesti ole vihainen mutta ahdistavassa paikassa ja tilanteessa kun vento vieras ihminen lähestyy en itsekään halua ottaa riskiä, että koirani puree lääkäriä. Tähän mennessä lääkärit on itse halunneet ensin yrittää ilman kuonokoppaa ja on siinä onnistuneetkin mutta on kyllä kovin lääkäririippuvaista miten tutkimus sujuu.

Aluksi oli tarkoitus alkaa käydä aina samalla lääkärillä, mutta hän ei sitten tyyppinä ollut yhtään koirani eikä minunkaan mieleen joten ei siellä sitten enää käyty. Tämä lääkäri ei ollenkaan ymmärtänyt, että koiraa olisi voinut lähestyä rauhallisesti namipalan kanssa ja voittaa koiran luottamus puolelleen. Ennemminkin ajatuksena oli että mun ois pitäny väkisin pitää kiinni koirastani joka on siis afgaaninvinttikoira (eli ei mikään pieni) ja pakottaa se uhkaavasti lähestyvän vieraan ihmisen lääppimiseen ja piikittelyyn. Ja varsinkin tilanne ärsytti koska koirani oli nuori ja kaikenlaisilla uusilla kokemuksilla on suuri merkitys siinä vaiheessa. Onneksi sen jälkeen muut lääkärit ovat olleet todella ymmärtäväisiä ja lääkärissä käynnit on sujuneet ihan ok. Onneksi koirani on ollut älyttömän terve yksilö ettei tarvitse paljoa lääkärissä rampata. :wink:

Niin ja nyt koirani on jo 9 v. ja onneksi iän mukana tuo varautuneisuuskin vähän on helpottanut.
« Viimeksi muokattu: 11.07.07 - klo:11:00 kirjoittanut Mocca »

Poissa maija

• Perusvuotaja
  • l
« Vastaus #48 : 11.07.07 - klo:11:07 »
Sama juttu meillä tuon lääkärissäkäynnin kanssa. 13- vuotias lapinkoirauros on nyt aikuisiällä päättänyt ettei maailmassa ole mitään kamalampaa kuin eläinlääkärissä käynti. Hurja katsoa kun koira on valmis käymään lekurin kurkkuun kiinni kun se tulee pikkasenkin lähemmäs. Ja tämä koira siis on itse ystävällisyys jokapaikassa muualla...lenkeillekään ei tarvitse ottaa edes hihnaa mukaan. Kerran se on päässyt nappaamaan lääkäriä kädestä, jonka jälkeen ollaan aina pidetty kuonokoppaa. Onneksi meidän eläinlääkäri on varsin mainio tyyppi, joka ei kovin pienestä hätkähdä  :smile:

Poissa Heiliini

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #49 : 30.05.09 - klo:20:50 »
Mä itse mietin ihmis- ja eläinlääkiksen väliltä. Välillä päätän et se on ihmislääkis mut sit taas "josko sittenkin". Kun haluan ehdottomasti lääkäriksi, mut oon alkanut pohtia et haluan ihmislääketieteen puolelta lähinnä erikoisaloille joilla on mahd. vähän potilaskontakteja (tyyliin potilas jo nukutettu tai niin morfiineissaan ettei vänkää vastaan, ja omaiset hoitaa joku muu  :roll:). Ihmisten kanssa vuorovaikutus on mulle tosi rasittavaa ja stressaavaa vaikka teenkin asiakaspalvelutyötä. Ihmislääkärinä varmaan tulis vastaan ne samat pellet vuodesta toiseen, joilla on ziljoona kertaa sanottu et vois vähentää tota dokaamista/syömistä/tappelua/ammuskelua/peeloilua/pääedelläkerrostalonkatoltahyppimistä ja ne tulis aina uudestaan ja uudestaan. Sit ku mä en oo maailman helpoin enkä ainakaan kovinkaan kiltti ihminen ni varmaan tulis muutama valitus ku tuli sanottua potilaalle vähän mitä sattuu. En koe silleen empatiaa ihmisiä kohtaan ja välillä oon aivan tajuttoman stressaantunut kun täytyy vuorovaikuttaa ihmisten kanssa. Ja se myös ärsyttää ihmislääkäreissä ku ne koko ajan haukkuu toisiaan, aina joku toinen lääkäri on ollut ammattitaidottomampi tms.

Toisaalta eläinten kanssa olen kokenut ne kaikkein parhaimmat ja rentouttavimmat hetket. Ja noh arvioin ihmisiä aina sillä perusteella miten ne kohtelee eläimiä. En kerta kaikkiaan tuu toimeen ihmisten kanssa, jotka vihaa eläimiä. Toisaalta tää mun ihmisvihauspuoli vois tulla esiin myös esim. jos on eläinrääkkäystapaus ni poliisi olis mukana enemmän rääkkääjän suojaksi ku mun  :lol:

Kaikkee tällaista sitä miettii eikä oo hajuakaan haluanko auttaa ihmiskuntaa vai rentoutua ihanien eläinten kanssa.

Poissa lemontree

• Ylivuotaja
  • l
« Vastaus #50 : 30.05.09 - klo:21:00 »
^ Tuskimpa on eläinlääkärinkään hommat mitään ihanaa rentoutumista eläinten kanssa.  ::) Unohdit tässä myös usein hankalatkin "omaiset" eli lemmikkien omistajat. Väistämättä joudut vähintään yhtä monen ihmisen kuin eläimenkin kanssa tekemisiin, mikäli lemmikkejä lekuroit.

Poissa Heiliini

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #51 : 30.05.09 - klo:21:54 »
^ Tuskimpa on eläinlääkärinkään hommat mitään ihanaa rentoutumista eläinten kanssa.  ::) Unohdit tässä myös usein hankalatkin "omaiset" eli lemmikkien omistajat. Väistämättä joudut vähintään yhtä monen ihmisen kuin eläimenkin kanssa tekemisiin, mikäli lemmikkejä lekuroit.

Tuokin on kyllä totta :D Tosin kun olin tallilla töissä niin typerien omistajien (tuo oli valmennustalli) kanssa jaksoi toimia. Ääh ehkä tyhmisistä ihmistä ei vaan pääse eroon missään. Paitsi ehkä diagnostisen osaston johtajana Princeton-Plainsboron sairaalassa  ;D

Poissa untuva

• Ylivuotaja
  • ELK
« Vastaus #52 : 20.06.09 - klo:16:56 »
Mä en ole koskaan edes miettinyt ihmis- ja eläinlääkiksen välillä vaan lähinnä eläinlääkiksen, eläintenhoitajan ja biologin välillä. Ihmislääkis ei kiinnosta paljolti Heiliinin mainitsemien seikkojen takia. Sinne ensiapuun ja vastaanotolle lappaa päivästä ja vuodesta toiseen sitä samaa urpoa porukkaa, joka on itse itsellee aiheuttanut maksavaurion, naaman aukeamisen, huulen halkeamisen jne. En myöskään kestäisi katsella sitä, kun ihmiset tulisivat hoidattamaan lajitovereidensa, toisten ihmisten, tahallaan/****/ilkeyttään aiheuttamia vaurioita. Toki elukoillakin on lajitovereiden aiheuttamia kolhuja, mutta eläimet eivät ainakaan nykytietämyksen mukaan pysty olemaan laskelmoidusti julmia toisiaan kohtaan.

Varmasti tulee eläinlääkärinäkin vastaan tilanteita, joilta mieluiten välttyisi kokonaan. Esimerkkinä nyt nuo turhat lopettamiset ja eläinrääkkäysjutut. Uskon, että inhokkitilanteita on silti vähemmän kuin niitä olisi ihmislekurina.

Poissa jk

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #53 : 20.06.09 - klo:17:22 »
niinpä, kaikki eivät sovi ihmislääkikseen. Mua ei ole koskaan ärsyttänyt ihmisten dokaamiset ja ns. itseaiheutetut sairaudet, ne ovat osa elämää. Ja jos näitä ei voi hyväksyä, ei kuulu lääkäriksi hoitamaan ihmisiä. Lääkäri ei ole moraalivartija. Mikään ei ole pahempaa kuin jeesusteleva lääkäri. Mäkin tykkään eläimistä, mutta en ole koskaan edes vakavissani harkinnut eläinlääkistä. 

Poissa Reich

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • LK
« Vastaus #54 : 20.06.09 - klo:20:06 »
Mielummin sitä työskentelee sairaaloissa/terveyskeskuksissa kuin pas.kaisissa navetoissa. Ihmislääkärit myös tienaa selkeästi enemmän keskimäärin.

Poissa untuva

• Ylivuotaja
  • ELK
« Vastaus #55 : 20.06.09 - klo:21:52 »
Osa työskentelee toki mieluummin siistissä sairaalassa, mutta esimerkiksi minä olen aina tykännyt enemmän lehmänpskan hajusta kuin sairaalan desinfiointiaineen lemusta. Tuntee olevansa kotona, kun lanta haisee <3
Ja palkkakysymykseen sanon vain kutsumusammatti.

Poissa Oopa

• Tehovuotaja
  • *
  • LK
« Vastaus #56 : 22.06.09 - klo:14:32 »
Mulla ei ainakaan ole mitään intressejä hammasta tai elukkaa kohtaan, ruholle meno oli selvää ja muut ei käynyt edes mielessä. Kiinnostus ei vain riitä muualle, ja näen tämän itselleni sopivana.

Poissa Akabane

• Älyvuotaja
  • **
  • Eläinlääketieteellinen
« Vastaus #57 : 24.06.09 - klo:13:54 »
Tuskin se humaanilääkärin hommakaan aina nyt niin siistiä on. Yhtä lailla siinä altistuu erinäisille kehon eritteille enemmin tai myöhemmin ja jos sitä ei kestä, ei taida olla ihan oikealla alalla. Elukalla opiskelevat ehkä vaan ymmärtävät alastaan sen, ettei töitä voi tehdä - ainakaan hyvin - likaamatta käsiään. En lähtisi vertailemaan lääketieteen aloja "mikä on paras" mentaliteetillä, sillä jokaisessa niistä on hyvät ja huonot puolensa ja se nyt vaan on tosiasia, että ei kaikista tule putkimiehiä tai opettajiakaan - oma alansa kullekin meistä.
Part-time ninja, fulltime philosopher

Poissa Oopa

• Tehovuotaja
  • *
  • LK
« Vastaus #58 : 24.06.09 - klo:14:14 »
^ Joo sitä mä just tarkotin. Voihan juuri joku hammas- tai eläinlääkäriopiskelija sanoa ettei kiinnostaisi yhtään lukea yleisellä. Jokainen tekee sitä mistä tykkää ja mikä itselle parhaiten sopii.

Ei ole kyse siitä että näkisin nuo alat jotenkin huonommiksi tms, vaan ihan siitä että mua ne eivät vain siinä määrin kiinnosta. Vielä enemmän voin sanoa samaa jostain oikeustieteestä ja kauppatieteestä, ja näitä aloja löytyy vaikka kuinka monta.

Poissa Burana

• Älyvuotaja
  • **
  • HLK (Oulu)
« Vastaus #59 : 24.06.09 - klo:16:32 »
Ei minua tosiaankaan kiinnosta hammaslääkärinä pätkääkään alkaa tuseeraamaan potilasta, vaan mielummin sorvaan sitä ruuansulatuskanavan alkupäätä ;-)

Mutta noinhan se juuri menee, kuten aiemmin joku kirjoittikin. Vaikka yleislääkärin työ ei minua henkilökohtaisesti kiinnostakaan, arvostan silti suuresti sen alan valinneita. Kuten myös muita ammattiryhmiä.

Seuraa meitä