Jos asenteesi päihdeongelmaisia kohtaan on oikeasti tämä, niin joo, mene ihmeessä mieluummin eläinlääkikseen.
Aika hirveä ajatus, että lääkäri auttaisi ihmisiä lähinnä _säälistä_, puhumattakaan nyt sitten tuosta "ei niitä voi ees auttaa" -asenteesta.
Eipäs nyt hypitä asioiden edelle. En missään vaiheessa sanonut, että sääli on
ainoa syy miksi haluan auttaa ihmisiä / eläimiä. Kyllä suurin syy on ihan puhdas halu auttaa.
Sekä ihmisiä, että eläimiä.
Mutta tiedostan sen itsestäni, että turhaudun sellaisiin ihmisiin nopeasti, joilla ei ole mitään motivaatiota koittaa itse muuttaa elämäänsä parempaan suuntaan. He ovat ihmisinä aivan yhtä arvokkaita ja heidän henkensä on aivan yhtä tärkeä kuin kenen tahansa muun. Ongelmani onkin siis se, että tuomitsen heidän
tekonsa ja valintansa. Ajattelin, että olisi ehkä parempi ettei heillä olisi sellaista lääkäriä joka tuomitsee heidän valintansa yhtä herkästi kuin minä.
Painotan, että en siis vihaa heitä enkä todellakaan jättäisi ketään hoitamatta vaan sen takia, etten itse hyväksy jotain asiaa, mutta kun kerta on valinnanvaraa niin valitsen mieluummin eläimet ja näin ollen vältän nämä turhautumiset.
Koitin ehkä turhan tiivistetysti ilmaista asian? Joka tapauksessa, apua antaisin jokaiselle sitä tarvitsevalle, piste. Kännissä tai ei. Tuon sääli-sanan voi unohtaa kokonaan, en mä yleensä sääli ketään, en edes eläimiä. En vaan ajatellut sen tarkemmin kirjoittaessa, että joku saattaisi siihen kiinnittää huomiota.
En siis säälistä auta ketään, vaan ihan halusta auttaa.
Niin ja en mä automaattisesti tuomitse ketään, vaikka kuulisinkin potilaan olevan alkoholistikierteessä. Kyllä mä ihan yksilöllisen kuvan muodostan joka ikisestä ihmisestä, taustoista piittaamatta. Se ei siis ole mikään sääntö, että ihan periaatteesta alan kurtistelemaan kulmiani jollekin kuultuani hänellä olevan sellainen tausta. Eli ei kannata alkaa repimään tästä irti mitään sen ihmeellisempiä alkoholisti-syrjintöjä.
Ja se, mikä mua siis asiassa turhauttaa on, että osa alkoholisteista aiheuttaa kärsimystä myös muille kuin itselleen. Siihen mulla ei ole mitään sanomista jos asia koskettaa vain häntä itseään, mutta sitä mun on vaan vaikeampi sulattaa jos hän jatkuvasti tuottaa fyysistä / henkistä kärsimystä mahdollisille läheisilleen. Tämä on minua turhauttavan asian ydin.
Mutta joo, vika oli mun liiallisesti kärjistetyn lauseen, anteeksi siitä. En ole ihmisvihaaja enkä hoitaisi ihmisiä / eläimiä sääliin perustuen. Ja hoitaisin kaikki potilaani tasapuolisesti, huolimatta heidän taustoistaan.