Minua kiinnostaisi tietää, minkä tyyppisiä luentoja eri lääkiksissa pidetään.
Itsellä on siis kokemusta Turusta tältä syksyltä. Luennot perustuvat käytännössä nopeasti vilahteleviin PowerPoint- dioihin (tavallista on esim. 70 diaa yhden luennon aikana). Diat ovat enimmäkseen visuaalisesti painottuneita. Ainoa järkevä tapa tuntuu olevan seurata opetusta omalla tabletilla siihen jotain muistiinpanoja tehden. Luentodioja ei käytännössä voi printata kaikkia ulos, koska tulostuskiintiöt menisivät alta aikatyksikön tähän ja paperipinkka olisi järjetön. Aikamoinen haaste minulle, joka olen lähinnä tottunut yhteiskuntatieteellisessä kielellisesti painottuviin luentoihin, joista pystyi tekemään vihkomuistinpanot. Uuden opiskelutyylin opettelu vie aikaa....
Entäs pysyykö muissa kaupungeissa luentojen perässä helposti? Turussa olen kokenut niin, että jos asiasta tietää jotain etukäteen, on suhteellisen helppoa pysyä perässä ja kiinnostuakin asiasta. Jos ei tiedä paljoa, on pihalla kuin lumiukko ja on vaikeaa pysyä perässä.
Miten luentojen määrä muissa yliopistoissa on? Onko luentoja kokemuksenne mukaan "todella paljon", vähän vai kohtalaisesti? Turussa mielestäni luentoja on todella paljon - toki läheskään kaikille ei ole läsnäolopakkoa. Tavallaan tämä on hyvä, että ainakin opiskelu pysyy jotenkin kasassa, mutta tavallaan muulle elämälle (esim. töissä käynnille opintojen ohella) jää huomattavasti vähemmän aikaa kuin monissa muissa tiedekunnissa.
Ehdittekö muissa kaupungeissa tehdä pakollisten opintojen ohella valinnaisia kursseja? Turussa varsinkin hampaan puolella aikataulu on todella tiukka - hammas on ikään kuin oma "valinnaispolkunsa" kaikille yhteisten opintojen rinnalla. Kun muilla on pelkkää "anatomiaa", hampaan puolen opiskelijoilla on "pään ja kaulan syventävää anatomiaa" tämän ohella. "Oikeita" valinnaisia opintoja en ainakaan minä ole ehtinyt tehdä ekana syksynä. Sinällään ei kai mikään estäisi, jos aikaa olisi.