Joo o, tän kirjottamista on kyllä odoteltu jo varmaan melkein kymmenen vuotta. Joka vuosi olen näitä käynyt liikuttuneena lukemassa, eli voisi sanoa, että olen tarinani tälle foorumille velkaa

Itsekin kuulun tähän "kolmas kerta toden sanoo" -kastiin.
Kirjotin ylioppilaaksi 2015 ihan hyvin arvosanoin LLEEM. Lääkis oli ollut pitkän aikaa itsestäänselvä vaihtoehto ja sitä kohti oltiin kovasti menossa. Osallistuin 2015 myös Valmennuskeskuksen kurssille. En ollut kirjoittanut ollenkaan kemiaa, joten sen osaaminen oli ihan rappiolla. Fysiikka ja biologia olivat harjoituskokeissa kurssin keskitasoa. Jäin tuolloin Kuopion rajasta muistaakseni 12p päähän. En panostanut tuolloin laskurutiiniin, ja opiskelumetodit olivat tehottomia; saatoin ihan vaan lukea fysiikan ja kemian kirjoja tekemättä mitään aktiivista. Se näkyi sitten että aloitin kokeessa monia tehtäviä ja sain niitä aina vähän eteenpäin, kunnes osaaminen loppui ja loppuaika oli paniikissa tehtävästä toiseen hyppimistä ilman, että saattaisi yhtäkään kunnolla loppuun. Koko ajan oli sellainen olo, että tämä pitäisi osata, mutta kun ei vaan lähde.
Vuonna 2016 tein koko vuoden töitä ja opiskelin iltaisin sen mitä ehdin. Osallistuin myös harjoituskokeisiin, jotka alkoivat jo sujua vähän paremmin, kun kemiakin oli otettu haltuun. Joitakin aukkoja osaamisessa vielä oli mutta koin olevani jo melko hyvällä tasolla. Simuloidussa kokeessa sijoituin ihan hyvin, ja toivoa sisäänpääsystä oli. Vuoden 2016 koe oli kuitenkin melko poikkeuksellinen: paljon helppoja tehtäviä ja maksimipisteiden määrä oli tuplaantunut. Edellisestä vuodesta olin ottanut taktiikaksi keskittyä yhteen tehtävään aina kunnolla ja varmistaa, ettei tule huolimattomuusvirheitä. Lopulta toimin kokeessa ylivarovaisesti, enkä ehtinyt tekemään monivalintoja loppuun (olivat tänä vuonna melko helppoja). Jäin lopulta 2p päähän sisäänpääsystä. Olisin parin armon minuutin avulla saattanut mahdollisesti saada tarvittavat pisteet. (Tästä opetuksena se, että kannattaa pohtia itselleen useita koetaktiikoita erilaisia kokeita varten ja käyttää niitä joustavasti. Tänä vuonnahan koe muuttui taas!!!)
Sitten kului muutamia vuosia. Jämähdin kotipaikkakunnalleni ja aloin opiskella ihan toista alaa, vaikka alkuperäinen suunnitelma oli ollut lääkikseen hakeminen. Muut asiat menivät nyt tämän ohi. Joka vuosi löysin itseni kuitenkin Älyvuotoa selailemasta ja Googlettelemasta kaikkea lääkikseen liittyvää, eikä ajatus "oikeasta unelma-alastani" jättänyt minua rauhaan. Jouluna 2020 tuli mitta täyteen ja hommasin uuden opsin kirjat ja aloin opiskella. Paljon oli mieleen palautettavaa, mutta kun asiat oli viisi vuotta sitten opiskellut hyvin, ne palautuivat mieleen yllättävän nopeasti. Tein radikaalin liikkeen ja lopetin kevään ajaksi toiset opintoni ja töitä tein pari vuoroa viikossa. Huhtikuussa jäin täysin lukulomalle.
Haave oli kasvanut niin suureksi, että opiskelin aivan järkyttävällä tahdilla ja motivaatio oli suuri, kun oli sellainen olo, että saan viimein mennä elämässä siihen suuntaan, mihin oikeasti haluan mennä. Tuntui siltä, että palaset olivat loksahtaneet paikoilleen. Pyrin lukemaan päivässä 8h, välillä luin enemmän ja välillä vähemmän. Välillä saatoin lukea jopa 12h! Vapaapäiviä pidin tarvittaessa. Pidin niitä lopulta liian vähän ja aloin keväällä olemaan melko väsynyt, mutta drive oli niin kova, ettei pystynyt hellittämään (jälkeenpäin voisi sanoa, että olisin voinut hyvällä omalla tunnolla huilata enemmänkin ja huilaamisesta olisi ollut enemmän hyötyä kuin haittaa). Laskin vanhoja valmennuskurssin tehtäviä ja lukiokirjojen tehtäviä. Otin myös harjoituskoepaketin (ehdottoman tärkeä koetaktiikan hiomiseen ja oman osaamisen tarkasteluun. Märkiä rättejä toki tulee kokeista naamaan ja itsetunto koetuksella, mutta mieluummin niissä kuin oikeassa pääsykokeessa!) Huomasin myös varsinkin ensimmäisissä harjoituskokeissa, että teen todella helposti "turhia" huolimattomuusvirheitä, joten otin asiakseni työstää niitä. Opiskelumetodeista vielä todella tärkeitä minulle olivat post it -laput, joita asuntoni oli täynnä, ja Anki-kortit. Tänä vuonna ei nippelitietoja tarvinnut toki samalla tavalla osata, mutta koin varsinkin Ankin mullistaneen oppimiseni ja ajankäyttöni. Ankin voi ladata netistä ilmaiseksi ja on todella helppokäyttöinen. Yhdistin sen myös puhelimeeni ja toistelin töissäkin salaa kortteja
Viimeiselle kuukaudelle tein lukusuunnitelman, jossa oli määritelty joka päivälle edes jokin aihe, jonka koin haastavaksi tai jossa oli vielä hiottavaa esim. puskuriliuokset, sähkömagnetismi, statiikka jne. Jännitys alkoi taas kasvaa todella suureksi, joten välillä oli otettava ihan aikaa puhallella ja palautella itseäni realiteetteihin; en pysty tekemään muuta kuin parhaani ja jos se ei nyt riitä, on se ensi vuoden lukemisista kuitenkin pois.
Ennen koetta nukuin yhden tunnin vaikka käytössä oli melatoniinit ja kaikki mahdolliset. En lannistunut tästä vaan menin täysiä koetta päin. Olin kirjoittanut kuukautta ennen itselleni kirjeen, jossa läpsin itseäni poskelle ja muistuttelin omista haaveista ja kokoomaan itseni kasaan ennen koetta. Koe yllätti, mutta niin se oli yllättänyt minut joka kerta kun olin hakenut, joten en jäänyt sitä ihmettelemään. Monivalintojen puuttuminen harmitti, koska olin käyttänyt todella paljon aikaa nippelitietojen opetteluun ja ajattelin, että nyt olisi vaikeampi saada enemmän pisteitä kuin muut. Myös vektoreita varten ostamani tehtäväpaketti osoittautui täysin turhaksi. Olin suunnitellut aloittavani monivalinnoista, jos niitä olisi (tätä ei yleensä suositella mutta se toimi minulle harjoituskokeissa). Tein verenkiertotehtävän ensin ja sitten aloin tehdä suht helpoilta vaikuttavia tehtäviä yksitellen. Alkukokeen ajan olin flow-tilassa ja 11 aikaan pidin eväs- ja vessatauon. Loppukoetta kohden tuli jonkin verran haasteita, mutta sain pidettyä itseni kuitenkin kasassa ja yritin rääpiä tehtävistä pisteitä, vaikken niitä täysin osannut tai ei ollut hajuakaan. Tehtävä 1 tökki, dynamotehtävä tökki, kemian tehtävät ihan kamalia pääasiassa ja entsyymitehtävä meni arvaamiseksi. Biologia oli muuten ok paitsi FASD-tehtävä ja B12-vitamiini punasolujen tuotannossa, joita ei BIOS:ssa mainittu sanallakaan. Suunnittelinkin, että seuraavaa hakua varten lainaisin kirjastosta Koralli-kirjat ja tekisin niistä Anki-kortteja.
Kokeen jälkeen oli tyhjä olo. Jäi ihan ok fiilis kokeesta, mutta mitä enemmän aikaa meni, sitä enemmän tulin epävarmemmaksi, sillä vaikka osasin paljon, paljon oli jäänyt myös osaamatta ja arvaukseksi. Tilannetta ei auttanut Ylilaudan psykoosit 140p pisterajoista pöndelle (Tää sekoilu tapahtuu aina joka vuosi niin älkää menkö siihen mukaan enää kesällä 2022

ei niistä rajoista näemmä voi välttämättä sanoa mitään vaikka tääkin oli kaikkien mielestä "helppo yo-tasoinen koe"). EN TODELLAKAAN KATSONUT MALLIVASTAUKSIA ja onneksi pysyin siinä. Perustelin sen itselleni niin, että ainakin saan kuukauden elää vielä tyytyväisenä, vaikka koe olisi mennyt bersiilleen ja ei siihen kuitenkaan voi enää vaikuttaa eikä pisterajoja tietää.
Viimeisen kahden viikon aikana ennen tuloksia menin jokaiseen trolliin, että tulokset ovat tulleet Opintopolkuun, ja kulutin avainlukulistani loppuun. Lopulta yksi kommentti ei ollutkaan trollia, ja minulle pamahti paikka Kuopion yleiseltä! Sain minuutin kestävän hysteriakohtauksen, mutta siihen se jäi. Ei tätä pysty vielä sisäistämään, että tää oli nyt tässä. Toivottavasti se tässä pikkuhiljaa iskee tajuntaan, kun alkaa käytännön asioita hoitelemaan! Olin myös hakenut Ruotsiin opiskelemaan, sillä olisin päässyt sinne todennäköisesti todistuksella, koska Suomessa en ole enää ensikertalainen. Lisäksi suunnittelin hakevani Italiaan, sillä siinä pääsykokeessa pärjää Suomen pääsykokeen tiedoilla ja hyvällä englanninkielen taidolla (lukukausi maksut 1000-3000e paikasta riippuen). Suosittelen pohtimaan näitä vaihtoehtoina myös Suomen yliopistoille, mikäli elämäntilanne sallii!
Onnittelut sisäänpäässeille ja tsemppiä hurjasti kaikille, jotka lähtevät seuraavan vuoden hakuihin! Jos on on varma, että tämä on se oma juttu, ei saa luovuttaa. Itse luovutin hetkeksi, mutta niin sitä löysi viisi vuotta myöhemmin itsensä opiskelemassa, miten kirvat lisääntyy!