Kirjoittaja Aihe: Mafynetti 2  (Luettu 61029 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tonttu

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mafynetti 2
« Vastaus #120 : 31.12.17 - klo:17:28 »
Kannattaako enää tässä vaiheessa hommata tuota kyseistä ohjelmaa?

Poissa Kerma

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Kauppatieteiden yo
« Vastaus #121 : 01.01.18 - klo:18:44 »

Mä aloitin viime vuonna tekemään Mafyn tehtäviä näihin aikoihin ja päädyin varasijoille asti. Koin, että Mafysta oli tosi paljon hyötyä. Tänä vuonna laskeskelin laiskasti silloin tällöin ja tällä viikolla otin vasta suunnitelmallisesti tuon ohjelman esiin. Minusta siis kannattaa.
"The only place success comes before work is in the dictionary."

Poissa InariAnnaKarelia

• Alkuvuotaja
« Vastaus #122 : 08.01.18 - klo:11:35 »

Mä aloitin viime vuonna tekemään Mafyn tehtäviä näihin aikoihin ja päädyin varasijoille asti. Koin, että Mafysta oli tosi paljon hyötyä. Tänä vuonna laskeskelin laiskasti silloin tällöin ja tällä viikolla otin vasta suunnitelmallisesti tuon ohjelman esiin. Minusta siis kannattaa.

Hei osaatko sanoa tai muistatko, että kuinka paljon käytit aikaa opiskeluun esim. päivässä/viikossa ja oliko sinulla millainen lähtötaso? Ja sekin kiinnostaa, että käytitkö viime keväänä mitään muuta materiaalia?

Tässä "taas" kiskoin kaikki vanhat opiskelumateriaalit esille ja aloin sitten miettimään, että olisiko jotain uutta opiskeltavaa (ei sillä, että lukiokirjoja liian hyvin osaisin vielä). Mutta nyt mietin sitäkin, että onko enää tässä vaiheessa järkeä tilata Mafya (verkkokaupasta katsoin, että tuo n. 600€:n paketti voisi olla sopiva) ja sitten tuo ajankäyttö mietityttää, että kun en voi lukemiseen kuitenkaan käyttää ihan sitä 6-8 tuntia päivässä.

Kiitos, jos viitsit vastata.

Poissa Kerma

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Kauppatieteiden yo
« Vastaus #123 : 08.01.18 - klo:21:57 »

Hei osaatko sanoa tai muistatko, että kuinka paljon käytit aikaa opiskeluun esim. päivässä/viikossa ja oliko sinulla millainen lähtötaso? Ja sekin kiinnostaa, että käytitkö viime keväänä mitään muuta materiaalia?

Tässä "taas" kiskoin kaikki vanhat opiskelumateriaalit esille ja aloin sitten miettimään, että olisiko jotain uutta opiskeltavaa (ei sillä, että lukiokirjoja liian hyvin osaisin vielä). Mutta nyt mietin sitäkin, että onko enää tässä vaiheessa järkeä tilata Mafya (verkkokaupasta katsoin, että tuo n. 600€:n paketti voisi olla sopiva) ja sitten tuo ajankäyttö mietityttää, että kun en voi lukemiseen kuitenkaan käyttää ihan sitä 6-8 tuntia päivässä.

Kiitos, jos viitsit vastata.

Mulla ei ollut mitään tarkkaa lukusuunnitelmaa sen jälkeen, kun aloitin Mafyn tehtävien (ja teorian) läpikäymisen. Aloitin 2016 elokuussa käymään järjestelmällisesti FYKEBI:n lukiokirjoja läpi, koska mulla oli todella huono pohja niistä ja lukiosta vuosikausia. Sen aikaisen suunnitelman puitteissa olin käynyt ne läpi joulukuun puolessa välissä. Toki tein syksylläkin jonkin verran tehtäviä kirjoista. Nyt kun tarkistin asian niin oon jotain satunnaisia tehtäviä tehnyt Mafysta 2016 vuoden loppupuolella, mutta tosiaan ihan muutamia vain.  ::)  Hankin Mafyn just kertaamisen helppouden ja laskurutiinin hankkimiseksi. Multa toki löytyy kotoa VK:n ja Epionen vanhoja matskuja käytettynä ostettuna. Lisäksi olin ilmoittautunut kevään 2017 yo-kirjoituksiin (KE & BI). En siis aloittaessani Mafylla voi kehua lähtötasoa etenkään biologian ja kemian suhteen - nää molemmat oon käytännössä opetellut itse ihan alusta asti. Käytännössä päätös hankkia Mafy vahvistui samalla, kun ilmoittauduin noihin yo-kirjoituksiin. Kemiassa ja biologiassa painotin tehtäviä ja merkkasin ne vääräks, jos pienikin kohta puuttui ja osan tehtävistä tein noh...aika monta kertaa. Mulle erityisesti biologian osa oli opettavainen, koska siellä oli myös paljon sellaisia lyhyitä tehtäviä, joten opin käyttämään niitä täsmällisiä käsitteitä. Itse olin sen verran laiska, että en kirjoittanut kaikkia vastauksia paperille ja mietin päässä sen valmiiksi ja sitten tarkistin. Tää kirjoittamattomuus osaksi siksi, että kädet kestää, koska tarvin niitä myös töissä. ;D Tein viime keväänä n. 25-40h tuntia viikossa palkkatöitä ja jäin huhtikuun puolen välin jälkeen lomalle. Mulla ei ollut mitään tiettyä tuntimäärää, mutta tiesin suunnilleen mitä asioita pitää petrata jne. Esimerkiksi vapaapäivinä mulla oli enemmän aikaa laskea ja sellaisina täyspitkinä työpäivinä en opiskellut juurikaan. Tein paljon tehtäviä erityisesti lauantaisin ja sunnuntaisin, jolloin oli vapaata ja sai nukuttua riittävästi.

Mulla oli muistaakseni tarkoituksena tammikuun alussa tehdä Mafyn tehtäviä noin 15h viikossa ja sitten nostaa sitä tuntimäärää ja teinkin aika pitkään sellaista 20-25h/vko, mutta viime kevät ei mennyt ihan putkeen noin muutenkaan nukuin ihan liian vähän ja tosiaan pitkä opiskelurupeama alkoi väsyttää. Ja tosiaan kuukausi ennen pääsykoetta alkoi läheisiä ns. "heittämään veivinsä" (heh, aika raju termi), mikä sitten taas teki viikon paussin opiskeluihin ja oikeastaan ihmettelen, miten edes jaksoin mennä pääsykokeisiin.  :-\ 

Yhteenvetona: Olin opiskellut lukiokirjoja syksyn ja siirryin vuoden vaihteessa Mafyyn ja käytännössä käytin vain sitä. Toki muutamia asioita tsekkailin kirjoista (lukiokirjat, VK, Epione), kuten BI5-kurssin asioita ja KE3-kurssin asioita jne. Kävin siis jo keväällä 2016, pääsykokeessa turistina. Taisin selailla yksi ilta myös Abi kemiaa ja biologiaa. Kemiassa ja biologiassa kehityin valtavasti ja yllätyin, että sain biologiasta E:n. Kemiasta sain C:n, mutten olisi parempaa ansainnutkaan, koska mulla oli ongelmia esimerkiksi KE4-kurssin muovien ja KE5-kurssin mm. suola-tehtävien kanssa. Valitettavasti BI & KE saralla oli niin paljon tekemistä, että fysiikan laskeminen jäi aivan liian viime tinkaan ja sainkin siitä huonoimmat pisteet pääsykokeissa. Toisaalta taas pääsykokeissa sain sitten parhaat pisteet kemiasta ja vähemmän biologiasta. Tokihan omalla kohdalla Mafyn käyttäminen säästi aikaa, kun ei tarvinnut raahata materiaalia mukana, vaan ohjelma hoiti homman puolesta ja toisaalta taas ikäviä tehtäviä ei voinut ohittaa.
« Viimeksi muokattu: 08.01.18 - klo:21:58 kirjoittanut Kerma »
"The only place success comes before work is in the dictionary."

Seuraa meitä