Tää tarinointi pitää aloittaa aina sanoilla yritän pitää lyhyenä, niin yritän.
Olin aivan hunningolla lukion ykkösen ja sain suunnilleen hylsyjä. Olin sentään ensimmäisiä koko suvusta, joka meni lukioon. Tapasin miehen (16 vuotiaalle paljon vanhemman), aloin tsemppaamaan hänen kannustama ja uusin koko ykkösluokan lukion kakkosella. Tulin aika hyväksi lukiossa yhtäkkiä. Päätin, että haen lääkikseen ja luin fykebi:tä sitä varten. Ke ja bi sujui hyvin, mutta fysiikasta en tajunnut yhtään mitään. Kuusi kurssia luin oppimatta mitään. Kemiasta kirjoitin loppujen lopuksi E:n ja biologiasta M:n, lyhyestä matikasta kymppirivi ja L.
Siinä ylioppilaskirjoitusten jälkeen oltiin oltu herttaisesti yhdessä muutama vuosi, mentiin kihloihin ja alettiin puhumaan lapsista. Lääkis ja lapsi nuorena ei nyt silloisen ajatukseni mukaan sopinut kauhean hyvin yhteen. Mutta kätilö! Sinne siis. Aloitin kätilönopinnot suoraan lukiosta vuonna 2009. Ensimmäinen lapsi syntyi 2011 kun olin 20-vuotias. Mikäs siinä kaksikymppisenä opiskelijaäitinä. Oli ihan mukavaa, mutta aina se lääkis kalvoi siellä takaraivossa. Opiskelun alkuaikoina alkoi jo risomaan hoitoalan huono palkka ja palkattomat työharjoittelut, joita oli kuukausitolkulla. Antoisaa opinnoissa oli vain lääkäriluennot. Säännöllisin väliajoin, ehkä puolentoista vuoden sykleissä, yritin tarttua fysiikan kirjoihin lääkis mielessäni, mutta lopetin yrityksen aina heti, sillä en vaan edelleenkään tajunnut. En nyt tiedä, oliko yritystäkään niin hirveästi.
Jossain vaiheessa kätilönopintoja tajusin, että kolmivuorotyö on aivan kamalaa, enkä pysty sitä perheellisenä ikinä tekemään. Hain sitten terveydenhoitajaksi, hyväksiluin kaikki edeltävät opinnot ja yhtäkkiä opiskelin kolmeen hoitoalan tutkintoon (sairaanhoitaja-kätilö-terveydenhoitaja). Tarkoitus oli valmistua näihin molempiin ja kehittää sitä horisontaalista osaamista, mitä hoitoalalla niin mainostetaan kun palkkaa ei tule koskaan enempää. No sitten siinä terveydenhoitajan opinnot kasaan repineenä ajattelin, että ei hitto, en varmasti mene vielä puoleksi vuodeksi palkattomaan työharjoitteluun, jotta saan kätilön paperit ulos. Sinne ne jäi ne paperit, minusta tuli terveydenhoitaja ja minut otettiin ilomielin vastaan työelämään neuvolassa, mihin olin halunnutkin. (välihuomautus, taitaa tulla pitkä juttu)
Sitten oli tietty pakko tehdä toinen lapsi, koska niin se vaan menee ja halusin. Tutkinto valmis, töitä löytyy, ei kun lisää lapsia. Toinen lapsi syntyi kun olin täyttänyt 26v, viisi vuotta esikoisen jälkeen. Raskausaikana se jo jysähti: en varmasti ole menossa takaisin hoitajaksi töihin tältä äitiyslomalta, nyt on pakko tehdä asialle jotain. Olin tyytymätön hoitoalan palkkaukseen, kehittymismahdollisuuksiin sekä työyhteisöihin. Mietin myös sitä, miten ikinä pystyisin elättämään kaksi lasta hoitajana, jos jäisin yksin. Tai jos puoliso haluaisi tehdä muuta kuin töitä. Tulin siihen tulokseen, etten millään. Tartuin kirjoihin ensimmäisen kerran joulukuussa 2015. Siitä pikkuhiljaa aloin selvittämään, mitä tämä nyt oikein vaatii. Hienosti olin unohtanut kaikki asiat lukiosta, fysiikka oli kaikki uutta. Fysikaalinen low moment oli itkeä voiman vektoreille, mitä nää on!
2016 kokeeseen piti mennä turistina, mutta supisteli niin hirveästi, etten voinut mennä. Vauva syntyi 5vrk myöhemmin. Pidin kahden viikon tauon niistä pienistä opiskeluista, mitä olin aloitellut ja jatkoin määrätietoisesti. Ei nyt ihan helppoa ollut tietenkään, mutta se oli mukavaa vaihtelua vauva-arkeen. Tammikuuhun 2017 saakka luin vähän milloin ehdin, joskus palkkasin jonkun hoitamaan lapsia, joskus iltaisin lueskelin. Yksi yö vauvan kanssa valvoessani mietin, että olen taas laittamassa itseäni samaan ansaan tämän lääkiksen kanssa, kun tein muutama vuosi aikaisemmin kätilötutkinnon kanssa: kuulostaa päässäni paremmalta, vaikka haluan jotain muuta elämältä. Yön pimeinä tunteina googletin, mitä ne hammaslääkärit oikein on. Päivätyö! Kiva palkka! Mukavaa käsityötä ja paljon kehittymismahdollisuuksi! Aivan täydellistä! Päätin hakea hammaslääkäriksi, puolisokin innostui. Ja anoppi

Tammi-helmikuussa 2017 puoliso jäi osa-aikaiselle "opintovapaalle" hoitamaan lapsia, jotta sain lukea enemmän pääsykokeisiin. Minulla taisi olla huimat 3-4 kokonaista lukupäivää viikossa pääsykokeeseen saakka. Kivat pienet tulomenetykset siinä pienen pääsykoeharrastelun takia. Harjoituskokeet menivät läpi 50-50: ihan totaalisia epäonnistumisia ja sitten taas sopivan kokeen satuttua onnistumisia. Keskityin liikaa fysiikkaan, jota en osannut. En kerrannut niitä kemian asioita, joita kokeessa tarvittiin, koska ajattelin muistavani ne lukiosta. Lopputulos alle 100 raakapistettä Helsingin hampaalle. Muistan vieläkin sen puristavan tunteen rinnassa joka tuli vastausanalyysin katsomisesta. Se ei tullut siksi, että en pääse kouluun, vaan siksi että olin juuri käyttänyt viimeisen lapseni vauvavuoden tähän, ja ison pinon rahaa.
Ajattelin hakea uudelleen. Aloitin optimistisena, mutta elämä pisti lukuhaaveet ja -suunnitelmat alas. Olimme hankkineet uuden asunnon, ja vanha piti myydä keinolla millä hyvänsä. Sehän tarkoitti sitä, että syksyllä en opiskellut, vaan remontoin asuntoamme. Sen jälkeen siivosin näyttöjä varten monen monta kertaa. Kämppä meni onneksi kaupaksi ja edessä olikin pari muuttoa: juuri sitä, mitä pääsykoekevääseen kaivataan! Maaliskuuhun menessä muutot oli hoidettu. Siihen asti luin kemiaa ja bilsaa aina välillä, pyörittelin kouluvaihtoehtoja päässäni. Lääkistä en miettinyt, koska lukuaikaa ei ollut.
Yhteishaun aika koitti kun siemailin viiniä Teneriffalla. Päätin hakea 1) hammaslääkäriksi 2) diplomi-insinööriksi ja 3) amk-insinööriksi. Hammaslääkäri oli enemmänkin vitsi, koska kun palasimme lomalta oli pääsiäinen enkä ollut lukenut about yhtään. Olin päättänyt kuitenkin yrittää. Siinä sitten sovittiin diili, että vaimo ja äiti on nyt poissa pelistä, kaikki illat ja viikonloput kirjastossa (kun en ollut töissä!). Seitsemän viikkoa sitä kesti, hatarat muistikuvat tästä ajasta. Esikoinen kävi päivisin eskaria ja nuorempaa lasta raahasin 4h viikossa metrolla Yliopiston lapsiparkkiin, jotta sain 4h viikossa lukuaikaa. Kaikenlisäksi tämä maksoi sen 20e viikossa, ei mikään voittajatilanne. Kun nuorempi nukkui kotona päiväunia, isompi katsoi telkkaria ja naputin Mnemosyne kortteja. Tehotonta aikaa oli noin 0 minuuttia viikossa, mutta jaksoin koska tiesin että kohta loppuu.
Äitienpäivänä muutama päivä ennen pääsykoettä lähdin yöksi rentoutumaan kylpylähotelliin. Makoilin laiturilla ja nautin auringosta. Päätin, että asiat menee hyvin kun on niin hyvä fiilis. No, maanantaina ja tiistaina oli paniikki ja tein ihan hirveästi tehtäviä vielä minulle vaikeista asioista. Ti-ke yönä nukuin kuitenkin hyvin, keskiviikkona taas aurinko paistoi ja elämä hymyili. Ja tänä vuonna onni oli puolellani, en voinut olla hymyilemättä kun näin kokeen: kaikki ne jutut mitä osaan suht ok. 5h meni nopeasti, yksi tehtävä (mitälie lamppuja siinä oli) jäi kokonaan tekemättä. Kokeen jälkeen fiilis oli mahtava. En ollut ajatellut katsovani vastausanalyysiä, mutta oli pakko koska en jaksanut enää mennä diplomi-insinöörien valintakokeeseen ja lupasin vapauttaa itseni siitä jos pistearvio on yli 140p. Reaktio vastausanalyysistä oli spontaani itku, koska en ollut kauheasti mokaillut ja tiesin, että onnistuin omaa tasoani paremmin. Jonka pitäisi riittää.
Ja ihan armottoman maanantaista perjantaihin kestäneen kuumottelun jälkeen tänään luki opintopolussa hyväksytty Helsingin hampaalle! Iih!
Kaikki pisteet kotiin omalle puolisolle, jota ilman en ikimaailmassa olisi tässä. Kukaan ei jaksa tsempata ja luoda uskoa niin paljon, tai kestää sitä epämukavuutta mitä vaimon pikkuharrastelu tuo mukanaan

Tuli liian pitkä, sori.