Kirjoittaja Aihe: Muistiinpanojen merkitys  (Luettu 11735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Micah

• Perusvuotaja
Muistiinpanojen merkitys
« : 28.11.16 - klo:15:23 »
Kysymys kuuluu näin:

Miten teette muistiinpanoja? Vai teettekö?

Onko järkevää tehdä muistiinpanoja, (älkää ymmärtäkö tätä nyt väärin) jos kirjoissa alleviivaa tai käyttää highlighttereita kuin että lähtisin kirjoittamaan muistiinpanoihin?

Käytännössä siis jos luen kappaletta X ja sitten teen tehtävät huolella, niin kuinka paljon muistiipanoilla on merkitystä?

Tuntuu että oma tihrustaminen ei ole kovin selkeää luettavaa, jos harkitsisin kertausta niiden perusteella "juuri ennen" koetta.

Haluaisin siis jonkinlaista viisautta kun tiedon määrä on niin valtava ja kokeessa voidaan kysyä mistä vaan mitä kirjoissa on.
« Viimeksi muokattu: 28.11.16 - klo:15:25 kirjoittanut Micah »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
Vs: Muistiinpanojen merkitys
« Vastaus #1 : 28.11.16 - klo:23:34 »
Sanoisin että muistiinpanot ovat oppimisen kannalta täysin olennaisia juuri silloin kun asiaa on paljon, eikä ole aikaa kerrata kaikkea läpi moneen kertaan. Mutta siitä että kirjoittaa sana sanalta lauseita muistiin kirjasta ei ole hyötyä. Muistiinpanot pitää tehdä niin että ne jäsentelee itse, koska aktiivinen tiedonkäsittely on kaiken a ja o. Eli laadi itse tiivistelmiä, kokoa tietoa taulukoiksi, piirrä kaavioita ja kuvia. Lauseiden alleviivaaminen muussa tarkoituksessa kuin siinä, että sivulla on joku yksi tärkeä tieto jonka haluaa osuvan silmiin jatkossa nopeasti, on mielestäni täysin turhaa, koska sellaisella mekaanisella joka toisen lauseen alleviivaamisella ei opi mitään.

Eli tee sellaiset muistiinpanot, joita voit kerrata juuri ennen koetta, silloin niiden kertaamisesta on hyötyä, ja olet todennäköisesti oppinut niitä tehdessäsi jo itse asian.

Seuraa meitä