Kirjoittaja Aihe: Miten kiintiöt muuttuvat?  (Luettu 4402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A. Fleming

• Alkuvuotaja
Miten kiintiöt muuttuvat?
« : 24.05.19 - klo:18:52 »
Vuoden 2020 pääsykokeessa 51% opiskelijoista valitaan ylioppilastodistuksen perusteella ja 49% pääsykokeen perusteella. 
En ole itse ensikertalainen joten kuulun jälkimmäiseen 49% kiintiöön.

Nyt kun pääsykoeuudistukset ovat esillä, selvää vastuasta siihen, että onko myös pääsykoekiintiössä ensikertalaiskiintiö en löytänyt mistään. Jos myös pääsykoekiintiössä on oma ensikertalaiskiintiö, se vaikuttaa kohtuuttomasti toiskertalaisen mahdollisuuksiin päästä opiskelemaan.

Tällainen kiintiön kiintiö kuulostaa aluksi aivan utopistiselta, mutta toisaalta en pitäisi sitä millään tapaa mahdottomana ottaen huomioon että korkeakoululakeihin ollaan tekemässä muutenkin jo hyvin radikaaleja muutoksia. Kohtuuttomuus joka lakiin on kirjattu, on sekin lopulta vain määrittelykysymys.

Jos kiintiön kiintiö todellakin on olemassa, voinee ulkomaiseen opiskelutarjontaan alkaa perehtymään jo nyt.

Ilman suurempia tuskailuja käännynkin teidän puoleen ja kysyn; onko muilla foorumilaisilla tästä tarkempaa tietoa?

Poissa ~Heidi~

• Älyvuotaja
  • **
Vs: Miten kiintiöt muuttuvat?
« Vastaus #1 : 25.05.19 - klo:19:52 »
En ole ihan varma, mutta minulle on jäänyt sellainen kuva että todistuksella voi päästä vain ensikertalainen ja näin ollen pääsykoekiintiössä ei erikseen olisi ensikertalaisten paikkoja, vaan ne menisi parhaiten kokeesta suoriutuneilla riippumatta ensikertalaisuudesta tai ei ensikertalaisuudesta.

Poissa Jopukka

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #2 : 04.06.19 - klo:19:43 »
Ei vissii ole vielä julkaistu mitään prosenttia mutta todennäköisesti tulee olemaan vielä koekiintiössä erikseen ensikertalaisille oma kiintiö. Koska nytkin heillä on ollut se joku 65% paikoista joten voisi kuvitella että tulee semmonen 20%

Poissa Cola

• Perusvuotaja
« Vastaus #3 : 26.06.19 - klo:11:53 »
Kannattaakohan enään hakea jos ei ole ensikertalainen.. Onko tehty mahdottomaksi haku 2020?  :o 

Poissa Sepustaja

• Alkuvuotaja
« Vastaus #4 : 26.06.19 - klo:12:22 »
Ei mahdotonta, mutta kilpailu on todella kova ja paikkoja tosi vähän mikäli pääsykoekiintiössäkin varataan ensikertalaisille osa. Itse olen kuullut huhua pääsukoekiintiön ensikertalaisprosentin pysyvän 65 prosentissa, mutta tiedäppä näistä, kun mitään virallista ei ole.

Seuraa meitä