Kirjoittaja Aihe: 2022 haku.  (Luettu 6518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JakeVanLiner

• Alkuvuotaja
Vs: 2022 haku.
« Vastaus #15 : 04.08.21 - klo:21:40 »
Tästä ryhmään:

E: Linkki päivitetty

https://t.me/joinchat/NoOycEfBLtFhYjU0

« Viimeksi muokattu: 05.08.21 - klo:18:29 kirjoittanut JakeVanLiner »

Poissa BenCasey

• Alkuvuotaja
« Vastaus #16 : 21.08.21 - klo:10:21 »
Riittääkö pelkät mafynetin materiaalit sisäänpääsyyn vai kannattaako hankkia myös muita itseopiskelumateriaaleja ja päntätä lukiokirjoja? Itselläni on lukiosta jo jonkin verran aikaa ja vanhat lukiokirjat on myyty pois ja ei välttämättä tekisi mieli ostaa niitä uudelleen jos samat asiat on myös mafynetissä. Mutta mietiyttää että kattaako mafynetti todella kaiken? Esim. jos biologiasta tulee nippelitietoa monivalintaan, niin tuntuu että ehkä olisi paras varmuuden vuoksi lukea myös lukion kurssikirjoja. Onko kellään täällä kokemusta kuinka kattavia nuo mafynetin itseopiskelumateriaalit on?

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #17 : 24.08.21 - klo:08:05 »
-Jos lähdet nollista, niin projektia todennäköisesti helpottaa kirjojen hankkiminen. Syy: Tiivistelmät ovat tiivistelmiä. Jos aihe on vieras voi se olla helpompi ymmärtää pitkän kaavan mukaan selitettynä leppoisaan tahtiin. Kurssimateriaalissa hypätään heti tärkeimpiin juttuihin, eikä niissä ole mahdollisuutta esitellä asiaa niin laajasti, vaikka sisältävätkin kaiken olennaisen.
-Jos on jo pohjaa ja aikataulu opiskelun suhteen tiukka, niin en hankkisi kirjoja, vaikka niistä ei todellakaan haittaa ole.
-Monet pärjäävät pelkällä Mafyllä/muulla kurssilla ja googlella. Aina voi googlailla lisätietoa. Esim opetus-tv, Khan Academy ja Solunetti.
- Mielestäni Mafystä löytyy myös nippelit. Huomaathan, että viime vuonna ei tosin ollut monivalintoja, joissa niitä yleensä tarvitaan. Lukion eri kirjasarjat myös sisältävät hieman eri juttuja. Jossain sarjassa voi vaikka olla tieto, jota muualla ei ole ja sitä voidaan kysyä. Kurssit ovat koonneet teoriansa kaikista sarjoista ja näin ollen sieltä pitäisi löytyä lähes kaikki.
-Monilla on useammat materiaalit käytössä, jotta matsku riittää ja tulee tehneeksi mahdollisimman paljon erilaisia tehtäviä. Näin esim. minulla. Jotkut taas tekevät vaikka Mafyn läpi kahteen kertaan.
- Yleensä avain lääkikseen on rautainen laskurutiini. Jos kyseessä on ensimmäinen hakukertasi, niin kannattaa keskittyä kaikkein olennaisimpiin asioihin. Ymmärtämiseen ja siihen laskemiseen. Nippeleiden kanssa kannattaa käyttää vaikka muistikortteja tms, mutta ei missään nimessä tehdä niistä ykkösprioriteettia.
-Mafy kattaa siis aikalailla kaiken ja se riittää monelle yksinään materiaaliksi. Matsku on todella runsas ja sen tekemiseen kokonaan läpi menee useita kuukausia. Puoli vuotta olisi ehkä realistinen aika. Riippuen tietysti lukutunneista.

Kannattaa hankkia kurssi asap ja alkaa hommiin. Mikäli tulee haastetta, niin voihan niitä kirjoja hankkia sitä mukaan. Jos opiskelu takkuaa ja teoriat tuntuvat turhan lyhkäisiltä tehtävien tekemiseksi, niin sen huomaa aika nopeasti. Lukiokirjoja voi lainata myös kirjastosta tai ostaa käyttettyinä. Ex-lääkishakijat myös usein myyvät kirjapaketteja netissä tai voit vaikka itse laittaa ostoilmoituksen tänne tai muualle. Jos haluat lueskella mietteitäni Mafyn ja V.keskuksen eroista, niin voit lukea vanhempia kirjoituksiani.

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #18 : 24.08.21 - klo:08:10 »

Ja vielä lisäyksenä, että kysyin täällä kirjojen hankkimisesta itse viime vuonna. En tarkalleen muista mitä vastattiin, mutta käsitykseni on, että osa ehkä tarvitsee niitä ensimmäisellä hakukerralla tueksi, vaikka pääasiallinen opiskelu tapahtuu kurssin avulla. Lopulta hankin viime syksynä muutaman kirjan.
Lähdin hommaan keväällä 2020 nollista ilman kirjoja pelkällä Mafyllä, koska aikaa kirjoille ei ollut. Oman kokemukseni perusteella en siis suosittelisi tuota ratkaisua pohjaa omaamattomille. Melkoista jaarittelua nämä tekstini, mutta toivottavasti saa jotain selvää ja ehkä jonkun vinkinkin.

« Viimeksi muokattu: 24.08.21 - klo:09:10 kirjoittanut hakija92 »

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #19 : 08.09.21 - klo:12:58 »
Kirjoista ja matskuista: kun oli lukiosta jo pitempi aika - oli hyödyllistä hommata kirjat, alotin niillä ennen kurssia ja sain myös tukea vaikeimpiin tehtäviin kurssin aikana: sain laskuesimerkkejä laajemmin kirjasta. Nyt viimeksi hankin ”puuttuvan palasen” biologian oppimäärästä aihealueesta, joka oli itselleni vierain, enkä saanut siihen riittävää otetta kurssilla. Jos sais sen tarvittavan kokonaiskuvan muodostettua tähän toiseen hakukertaan.

Poissa Nekochi

• Alkuvuotaja
« Vastaus #20 : 24.09.21 - klo:12:41 »
Minä vielä mietin ryhmään liittymistä, katsotaan sitten myöhemmin ehkä :)  Valmennuskurssi alkoi, ja kovasti kyllä jännittää mitä tämän vuoden hausta tulee. Aiemmin kerroin täällä Älyvuodossa, että kehitykseni on ollut hyvin heikkoa. Sain ensimmäisenä hakukertana peräti paremmat pisteet kuin seuraavalla. Opiskelin kumpanakin vuotena itsenäisesti mikä voi osaltaan vaikuttaa ???  Ensi kevät tulee olemaan ratkaiseva, mikäli kehitystä ei edes valmennuskurssi avulla tule tapahtumaan, on ehkä aika laittaa hanskat tiskiin ja myöntää ettei älli riittänyt  :'(
Vaikka toki tiedän ettei pelkkä kurssi sinne kouluun riitä potkimaan vaan on itsekin töitä tehtävä. Mutta josko nyt löytyisi jotain korjattavissa olevaa perustavanlaatuista vikaa opiskelutekniikastani.

Poissa Terhikki

• Alkuvuotaja
« Vastaus #21 : 28.09.21 - klo:18:28 »
Et ole yksin Nekochi! Mulla on jo yhdeksäs hakukerta menossa, (eka 2014). Aloitin lukemisen itsekseen (nollapohjalta aikuislukiossa) ja sitten kun siitä en saanut toivottua tulosta, niin taivuin menemään valmennuskurssille. Olen nyt koime vuotta käynyt koko talven kestävällä lähiopetuskurssilla eikä taso ei ole parantunut, muttei laskenutkaan. Sain saman tuloksen (joka on kaukana sisäänpääsystä; yli 100 pistettä pääsyrajasta) nyt 2021, kuin 2018 jolloin olin lukenut vain ominpäin. Valmennuskurssi ei ole mulle tuonut toivottua tulosta eikä kehitystä, mutta en silti aio luovuttaa. En tiedä millä menetelmällä etenen, mutta jotenkin.

Mulla ei ole oppimisvaikeuksia eikä muita sellaisia oppimisesteitä, jotka hidastaisi itse oppimista. Tosin epäilin sitäkin ja menin mensan testiin. Sain keskivertoa paremman tuloksen. Olen myös kevein edesottamuksin lukenut biolääketiedettä Turussa, enkä ole kokenut aihetta erityisen haastavaksi. Joten olen pohdintojeni jälkeen tullut tulokseen, että kun aikoinaan olen saanut päähäni ajatuksen, että lääk.tiet.pääsykoe on niin älyttömän vaikea ja että se on tehty vain yli-ihmisille, niin se jumittaa omaa suoritusta. Mun perustavanlaatuinen ongelma taitaa olla itseensä uskomisessa. Siihen valmennuskurssit eivät (vielä) ole kehittäneet oppimisjaksoa ja kurssia.
« Viimeksi muokattu: 28.09.21 - klo:19:15 kirjoittanut Terhikki »

Poissa Alepa

• Alkuvuotaja
« Vastaus #22 : 04.10.21 - klo:16:15 »
Loin discord serverin lääkistä varten. Ideana tuoda motivaatiota ja luoda hyvä yhteishenki ;D . Liittymiskoodi=er2EebW6

Poissa pauliinalau

• Alkuvuotaja
« Vastaus #23 : 05.10.21 - klo:11:46 »

Vieläköhän tuonne telegramin ryhmään  uskaltaa liittyä vai onko teillä siellä jo ihan omat kuviot?  :D

Poissa Alepa

• Alkuvuotaja
« Vastaus #24 : 05.10.21 - klo:13:44 »
Kaikki lääkiksen hakijat ovat tervetulleita discord ryhmään. Sinne saa liityä milloin vain. Ryhmä on juuri luotu, jonka takia siellä on vielä vähän ihmisiä, mutta ajan myötä toivottavasti enemmän!
Liittymiskoodi q42ChFgYc4 tai linkki https://discord.gg/q42ChFgYc4.
Jos discord ei ole tuttu aplikaatio suosittelen katsomaan video youtubesta "https://www.youtube.com/watch?v=BA_d2cdbGWc&t=263s&ab_channel=Shoetari" tai nimellä Kuinka DISCORD toimii? Discord ohje uusille käyttäjille.

Poissa Toveri

• Perusvuotaja
« Vastaus #25 : 13.10.21 - klo:09:48 »
Alepa: Älyvuodolle ovat käyttäjät jo yhden Discordin tehneet, joten sinnekin saa liittyä, jos aiheeseen liittyen seuraa kaipaa. :) joukossa niin hakijoita kuin opiskelijoitakin. Tiedot löytyy täältä aiemmasta ketjusta: https://alyvuoto.epione.fi/index.php?topic=18609.msg131054

Seuraa meitä