Kirjoittaja Aihe: Lääkikseen amiksesta 2019  (Luettu 3992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ardeith

• Alkuvuotaja
Lääkikseen amiksesta 2019
« : 19.05.18 - klo:01:06 »
Moikka, olisko kenelläkään ajatuksia, kannattaako mun alkaa lukemaan lukion oppimääriä fykebi ja ma, kun olen hakemassa lääkikseen 2019, jos 2020 tämä vaihtoehto poistuu kokonaan(pääsykokeet perustuen näihin) vai menenkö nyt suosiolla lukioon vai mitä? Onko ketään saman ongelman kanssa räpiköiviä?
Mitenköhän tulevaisuudessa amikset pääsevät lääkikseen, kun tuskinpa amiksen paperit kelpaavat todistuvalinnassa, vai täytyykö käydä kirjoittamassa muutama aine vielä amiksen lisäksi(aikuislukio tms.) ja niillä sitten hakea, vai kenties amikset eivät pääse tulevaisuudessa ollenkaan? :( Kenelläkään tietoa tai kohtalontovereita?
Itselleni kävi se klassinen, en 15v tiennyt mitä tulevaisuudelta haluan, joten kävin amiksen ja vasta sen jälkeen tajusin, mihin tahdon. :P Nyt tässä pohdiskelen mitä teen...:o Vai onko hulluja kuvitella pääsevänsä vuoden lukemisella kertalaakista sisään ilman lukiopohjaa (1,5v kaksoistutkintoa ei lasketa)?
Toivon löytäväni kohtalontovereita tai älykköjä, jotka osaavat kertoa, mikä parasta :D
Terveisin; huolestunut, mutta motivoitunut 19v opiskelijanalku

jn

• Vieras
Vs: Lääkikseen amiksesta 2019
« Vastaus #1 : 21.06.18 - klo:00:22 »
Tervehdys Ardeith!

Kohtalotoveri ilmoittautuu. Opiskelin itse peruskoulun jälkeen ammatillisen tutkinnon, koska haaveena pienestä asti oli ollut kyseinen ammatti, johon opiskelin. Tämä oli siis silloin järkevä ajatus. Myöhempää taivalta ajatellen, en kaiketi tehnyt oikeita valintoja, jos näin voi sanoa. Toisaalta ehkä sekin polku piti käydä. Yhtä kaikki, aloin myöhemmällä iällä opiskelemaan nollatasolta järjestelmällisesti läpi fysiikkaa, biologiaa ja kemiaa. Lyhyen matematiikan olin opiskellut aiemmin, mutta käytännössä siis opiskelin tarvittavat matematiikan taidot ensimmäisenä lukuvuotena muun opiskelun ohessa. Kävin ensimmäisessä pääsykokeessa turistina, vasta osa kursseista suoritettuna. Jatkoin sinnikkäästi lukemista toiselle vuodelle (tälle vuodelle) kesätauon jälkeen. Opiskelin tämän kahden vuoden aikana kaikki kahdeksan fysiikan kurssia sekä kemia vitosen iltalukiossa, muut kurssit itsenäisesti kotona. Koin itsenäisen opiskelun jokseenkin tehokkaampana kuin iltalukiossa istumisen. Käytin tietenkin lukiokirjoja prosessin ajan sekä olin Mafyn valmennuskurssilla tänä toisena hakuvuonna. Iso peukku Mafynetille. Kehitys on ollut korkean motivaation ja lukuisten opiskelutuntien ansiosta huimaa, ja pärjäsinkin tämän vuoden pääsykokeessa melko hyvin. Vielä jännitellään tuloksia.

En ota uudistuksiin kantaa, koska en ole niihin juurikaan perehtynyt, mutta suosittelen alkaa opiskelemaan tätä kuuluisaa fykebi-matskua. Uskon mutulla että tulevatkin pääsykokeet tulevat enemmän tai vähemmän perustumaan tähän materiaaliin. Mikäli näin ei ole, saat siitä silti erittäin hyvää yleissivistystä. Lisäksi hyvä biologian ymmärrys antaa pohjan tuleville opinnoille. Tiedän myös että jonkin verran fysiikan ja kemian taitoja tullaan tarvitsemaan kuuden vuoden opiskelun aikana. Aloita siis opiskelu. Mitä tulee todistuksiin, en jaksa uskoa että amisten (arvosteluasteikko 1-3) todistuksia tullaan arvostelemaan. Pääsykoe siis pysyy tavalla tai toisella osalle hakijoista. Uskoisin että amikset kuuluvat vahvasti tuohon "jonkinlaiseen" pääsykoeväylään. Nämä ovat siis minun omia olettamuksia joilla ei ole mitään painoa, eli kannattaa tutustua muutoksiin esim. yliopistojen sivuilta. Pääsykoe 2018 -otsikon alta löytyy muistaakseni keskustelu ihan varmoista uudistuksista lähteineen.

Summa summarum kyllähän lääkikseen voi päästä opiskelemaan ensimmäisellä yrittämällä ja/tai ilman valmennuskurssia, mutta lähtökohtaisesti siitä kannattaa tehdä ison lukumäärän vuoksi muutaman vuoden projekti. Tällöin saat aikataulutettua ja suunniteltua mahdollisimman monipuolisen ja tehokkaan opiskelujakson, jolla varmistat jatkuvan kehittymisen kohti "sitä" pääsykoetta. Näin voit samalla huolehtia henkisestä jaksamisesta prosessin ajan. Voithan myös aina tehdä edellisten vuosien pääsykokeita kotona simuloidusti, jolloin saat vähän ymmärrystä siitä missä mennään. Asia itsessään ei ole mahdottoman vaikeaa, mutta sitä on jokseenkin paljon, ja tästä syystä nollatasolta ensimmäisellä yrittämällä pääseminen on haastavaa, ellei jopa mahdotonta. Tulet epäonnistumaan ja pettymään matkallasi monta kertaa, mutta kamppeet täytyy ennen pitkää kerätä ja jatkaa eteenpäin. Nyt tulee nämä kuuluisat, mutta muista että virheistä oppii ja kertaus on opintojen äiti.

Seuraa meitä