Hei!
Aiheessa on suunnilleen asian ydin. Mä opiskelen tällä hetkellä ekaa lukuvuotta lääketiedettä ulkomaalaisessa yliopistossa. Nyt on kuitenkin herännyt se ajatus, että mun pitäisi ehkä vielä keväällä 2023 hakea Suomeen.
Hain Suomen lääkiksiin kahdesti - vuonna 2020 abikevään jälkeen pääsykokeeseen sen enempää valmistautumatta, ja vuonna 2021 tosissaan. Ei mennyt huonosti, mutta opiskelupaikka ei auennut. Hain samalla nykyiseen yliopistoon ja sain opiskelupaikan. Nyt kuitenkin mielessä kummittelee ajatus, että yrittäisin vielä keväällä 2023.
Miksi? Rahallinen tilanne on muuttunut opintojen aloittamisen jälkeen, joten opintojen rahoittaminen näin kalliilla lukukausimaksuilla ei ole enää ihan itsestäänselvyys lainasta huolimatta. Varmasti mahdollista, mutta vaatii enemmän järjestämistä, budjetointia ja silti vähän hirvittää. Haluaisin myös lähemmäs perhettä - mun tukea saatetaan oikeasti tarvita lähitulevaisuudessa (oon ainoa lapsi, ikääntyvät isovanhemmat, perheessä terveysongelmia, jne.), ja tällä hetkellä olen tosipaikan tullen todella kaukana. Osittain taustalla myös ihan sosiaalinen aspekti - perheen lisäksi suurin osa läheisistä ystävistä on Suomen yliopistoissa, ja ilmassa on ehkä ihan pientä FOMOa opiskelijaelämän ja -kulttuurin suhteen.
Uskon, että mulla on ihan ok mahdollisuudet saada opiskelupaikka Suomesta. Preklinikan opinnot on hyvin kerrannut ja laajentanut fysiikan, kemian ja biologian tietotaitoa, ja mulla on yli vuosi aikaa valmistautua. Vähän ärsyttää, että puoltoista vuotta opiskelua menisi "hukkaan", mutta sille ei voi mitään ja opinnot osittain tukee myös hakemista. Mulle kurssien hyväksiluvut ei ole prioriteetti, mutta jos joku on aikaisemmin ollut samassa veneessä ja tietää näistä, niin olisi siitäkin ihan kiva kuulla.
Jos mulle ei aukea paikka Suomesta, niin mun on tietenkin järkevintä jatkaa täällä jos se on mitenkään rahallisesti mahdollista. Oon myös harkinnut yhden välivuoden pitämistä preklinikan ja klinikan välissä - jos rahatilanne alkaa näyttää todella tiukalta, voisin käydä välissä töissä jos yliopisto sallii.
Onko kukaan muu käynyt opiskelemassa ulkomailla lääkiksessä ja päässyt sen jälkeen vielä Suomeen (lääkikseen tai muualle)? Olisi todella kiva kuulla muiden kokemuksia jos niitä vain suinkin on.