Itse kirjoitin bilsan tänä keväänä (2016). Meillä oli (on toki edelleen) lukiossa käytössä Lukion Biologia. Ihan kiva ja opettavainen sarja, mutta sitä lukiessa jäi hieman paha maku suuhun monista pienistä virheistä esim. kuvissa ja oikeakielisyydessä. Monet asiat oli kuitenkin selitetty niin, että ne oli helppo ymmärtää, mikä on iso plussa. Lisänä tein Abi Biologia -kertauskirjan, joka todellakin oli erittäin positiivinen yllätys!
Olen taas pikkuhiljaa aloitellut biologian kertaamista pääsykokeita ja valmennuskurssia ajatellen ja tähän tarkoitukseen valitisin Biokset, joita olin kuolannut jo kauan muissa kouluissa opiskelevilta kavereiltani. Halusin siis tässä kohtaa vaihtaa kirjasarjaa mahdollisten erilaisten (ja parempien?) näkökulmien vuoksi ja muutenkin toiveena opiskelun "virkistäminen". Odotukset olivat suuret BIOS-kirjojen nopean silmäilyn perusteella, sillä olen itse visuaalinen opiskelija joten minua miellytti kirjasarjan kuvat suuresti. Lopetin tässä juuri BIOS1:en ja näin jälkeen päin voin kyllä todeta, että kuvat kylläkin olivat hyviä, mutta eipä tuo tekstipuoli sitten ollutkaan kovin häävi. Paljon muistui lukiessa itselle mieleen muista materiaaleista asioita, joista ei sitten Bioksessa puhuttu, tai vain mainittiin ohimennen. Sain bilsasta laudaturin, joten enemmänkin tässä vaiheessa haluaisin syventää kuin kerrata oppimaani. Sen suhteen Bios ei minua kovin auttanut.
Jo keväällä sain kuulla monilta kehuja tästä WSOY:n Biologia-sarjasta, mutta silloin enemmänkin annoin asian olla, sillä halusin lukea seuraavana nuo Biokset. Kuitenkin tässä vastikään eksyin Jameraan, jossa eksyin selaamaan tätä kyseistä kirjasarjaa, jonka sitten päädyin ostamaan "heräteostoksena"

. BI2 aion kyllä lukea seuraavaksi siitä. Saa nähdä sitten sen jälkeen, että miltä se tuntui, mutta monien kehujen pohjalta olen aika luottavaisin ja innokkain mielin sitä aloittamassa, hyvältä vaikuttaa.
Minusta oli aika jännä, että Bioksissa ei ilmeisesti puhuta mitään sirppisoluanemiasta (??, ainakaan en ole mistään kirjasta itse löytänyt), josta oli nyt keväällä juurikin kysymys ylioppilaskokeessa. Vai onko tämä asia opetettu teille Bioksia kouluissa käyttäville tunneilla? Kiinnostaisi tietää.
Ihmisbilsaa lukiessani ajattelin ainakin edes vilkuilla tuon Bioksen, sillä etenkin sen kuvitus vaikuttaa onnistuneelta ja opettavaiselta. Eihän näillä yksittäisillä kirjasarjojen pienillä eroilla nyt aivan maatakaatavaa roolia ole, mutta silti voin sanoa olevani hieman pettynyt Biokseen.