Kirjoittaja Aihe: Jännitys ja Propral  (Luettu 14650 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Epänisti

• Satunnaisvuotaja
Jännitys ja Propral
« : 24.10.16 - klo:02:37 »
Hei!
Onko kokemuksia Propralin käytöstä koe- tai muussa jännityksessä? Itsellä joskus hakkaa sydän ja kädet vapisee, varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa pitää "suoriutua", kuten juuri kokeet. Miten vaikuttaa, kannattaisiko kokeilla?

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
Vs: Jännitys ja Propral
« Vastaus #1 : 24.10.16 - klo:19:26 »
Ei ole itsellä kokemusta, mutta sehän on ihan beetablokkeri, eli sydämentykytystä ainakin vähentää. Muita jännityksen oireita (eli niitä enemmän psyykkisiä) se sitten ei toki poista. Kannattaa varmaan kokeilla käyttöä moneen kertaan ennen koetilannetta, jotta tiedät, miten se itseesi vaikuttaa.

paturune

• Vieras
« Vastaus #2 : 24.10.16 - klo:21:25 »
Hei!
propralia käytetään kyllä pieninä annoksina (10-40 mg kerrallaan) jännityksen oireden laukaisuun (tai peittoon), eli käsien tärinä, äänen vapina ja sydämen tykytys helpottavat. Sivuoireina voi olla väsymystä (mutta yleensä jännitystilanteessa katekoliamiinit piristävät sen verran että itse tilanteessa tuo väsy ei puske läpi) ja sykkeen mataloitumista. Vasta-aiheena on mm. jo valmiiksi matala leposyke tai matalat RR arvot. Kannattaa kysyä siltä lääkäriltä lisää joka kyseisen lääkkeen aikoo määrätä.

Itse käytin väitöstilaisuudessani pientä annosta, kun kovin pelkäsin äänen tärinää ja käsien vapinaa. Annos oli pieni, ja taisi mennä placebon piikkkiin, mutta hyvin meni väitös ja ulospäin vaikutin kuulema tyyneltä vaikka sisällä myrskysi!

Jos aikoo kyseistä lääkettä käyttää, kannattaa sitä kokeilla muutaman kerran ennen H-hetkeä. Sinällään lääke ei sinun sisäistä jännitystä helpota, mutta niitä kropan reaktioita kyllä.

Jännitykseen auttaa myös säännöllinen mielikuvaharjoittelu ja rentoutustekniikat.  Kirjoitan kohtapuoliin juttua koejännityksen vähentämisestä ja hallinnasta tänne älyvuotoon lisää.

terkuin päivi

Poissa virolyytikko

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #3 : 25.10.16 - klo:09:18 »
Hillitsee sykettä ja fyysistä jännnitystä, jonka avulla voi keskittyä olennaiseen. Sinäänsä ei poista sitä varsinaista koepaniikkia- ja stressiä. Mutta mukavoittaa sellaisen olotilaa jolla syntyy kovia fyysisiä oireita.

Poissa juzziz

• Perusvuotaja
« Vastaus #4 : 05.11.16 - klo:02:16 »
Ite oon käyttäny proprallia menestyksellä koetilanteissa. Kevään pääsykoe amkkiin meni aivan penkin alle älyttömän tärinä/jännityskohtauksen vuoksi. Lisähausta irtosi paikka 35 pisteellä, 40 max. Yksi propral 45min ennen koetilaisuutta, ja olo oli tyynen rauhallinen. Looginen ajattelu yms toimi loistavasti. Nyt ensi vuoden teknillisen yliopiston pääsykokeisiin vielä, ennenkuin pääsykokeet uudistuvat...

Poissa Pösilö

• Perusvuotaja
« Vastaus #5 : 21.05.20 - klo:23:27 »
En pidä isoille ryhmille puhumisesta ja olen käyttänyt propralia jännitystä hillitsemään aikoinaan sekä opintoihin että töihin liittyvissä tilanteissa, joissa on täytynyt jollain tavalla esiintyä isommalle ihmismäärälle. Se on poistanut jännitystykyttelyn + kokonaan käsien tärinän ja äänen värinän - mielikin rentoutuu kun kropasta ei huomaa jännitystä itse eikä tarvi ressata huomaako muut sen että jännittää. Tavallaan koulutin aikoinaan esiintymisjännityksen itseltäni propralin avulla pois. Voisin kuvitella, että lievittäisi panikointia vähän pääsykokeessakin, mutta ei se itse stressioloa mihinkään vie, mutta fyysiset oireet ja sitä myötä voi rahoittaa mieltäkin.

Seuraa meitä