Kokosin nyt eri lähteiden pohjalta alkionkehityksen vaiheet ja niiden ajankohdat. Laitan tähän molemmat tavat laskea kehityksen vaihe eli raskausviikot ja yksilönkehitysviikot, jotta olisi helpompi ymmärtää muidenkin lähteiden laskentatapa. Raskausviikot siis aloitetaan laskemaan siitä päivästä lähtien, kun viimeiset kuukautiset ennen hedelmöitystä ovat alkaneet. Näin ollen, kun hedelmöitys tapahtuu ja yksilönkehitysviikko 1 alkaa, on raskausviikkoja koossa jo 2 (n. 1 vk kuukautiset + kk.kierron 14.pvn tienoilla ovulaatio = hedelmöityshetki suunnilleen eli 2vk yhteensä kasassa) Kuukautiskiertohan alkaa kuukautisten alkamispäivästä. Jottei olisi liian helppoa, niin käytetään vielä kahta eri tapaa ilmoittaa raskausviikot; toisen tavan mukaan 1. raskausviikko on päivät 0-7 ja toisen tavan mukaan päivät 7-14 eli vasta kun kokonainen viikko on kasassa. Luulen, että pääsykokeessa käytetään noita
yksilönkehitysviikkoja, mutta ehkä nuo raskausviikotkin on hyvä ymmärtää vaikkakin opettelisin alkionkehityksen vaiheet nyt nimenomaan noita yksilönkehitysviikkoja käyttäen. Tässä käytän raskausviikkoina vau.fi (

) antamaa laskentatapaa eli rv 3 = kolmas raskausviikko, 2vk 0 pv - 2vk 6pv.
yv=yksilönkehitysviikot
rv=raskausviikot
Hedelmöitys: ovulaatio, eli yv=1 ja rv=3
Implantaatio: yv=1-2 ja rv=3-4 (6-9 pv hedelmöityksestä)
Istukka ja ruskuaispussi: yv=2 ja rv=4
Gastrulaatio: yv=3 ja rv=5 (3. viikon alku)
Neurulaatio: yv=3 ja rv=5 (3. viikon puoliväli
heti gastrulaation jälkeen!)
Sydän: yv=3-4 ja rv=6-7 (n. 22-25pv ikäinen alkio)
Nämä olen poiminut solunetistä, IFA-kirjasta, vau.fi-sivustolta, wikipediasta.. yhtään lukion biologian kirjaa ei valitettavasti käytössä. Tosiaan on pieniä eroja ajankohdissa lähteestä riippuen ja epäilen, että se johtuu ihan vaan siitä, että jokainen alkio on erilainen ja kehittyy kuitenkin hiukan eri tahdissa. Tuo lukion biologia-kirjasarjan aikajana on perustuttuva raskausviikkoihin sillä muuten siinä ei ole mitään järkeä. En kyseistä janaa ole kuitenkaan itse nähnyt. Luulen kuitenkin, että riittää, kun tietää tapahtumien ajankohdat suunnilleen ja lähinnä tuon tapahtumajärjestyksen mikä teillä jo tiedossa olikin
En tiedä oliko tästä hyötyä kenellekään muulle, mutta tulipahan kerrattua itse!