Kirjoittaja Aihe: Miten vähentää niska-hartiaseudun rasitusta?  (Luettu 3857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Noitatohtori

• Perusvuotaja
Hei,

Lääkiskokeissa menestyminen tunnetusti vaatii pitkiä tunteja opiskelupöydän ääressä, ja ainakin itselle työasennon vaihtelu on laskiessa melko vaikeaa. Onko jotain käytännön vinkkejä, joilla niska-hartiajumeja voisi välttää tai ainakin helpottaa?

Kiitos!
1. haku Tampereelle 2019.

Poissa matemaatikkoko

• Satunnaisvuotaja
Vs: Miten vähentää niska-hartiaseudun rasitusta?
« Vastaus #1 : 22.11.17 - klo:15:25 »
Itse ainakin olen välillä laskenut ns. seisomapöydän ääressä esim. kirjastossa. Onnistuu ihan hyvin laskeminenkin  :)  Joskus sitten istunut jumppapallon päällä ja lukenut sitten. Yrittänyt vaihdella työasentoja jonkin verran ja testannut myös sellaista tasapainotyynyä, mutta se oli kaikkea muuta kuin kätevä.

Monesti hoksaan istuvani jalat penkillä ja vaihdan asentoa varmaan minuuttin välein  :wink:  Olen ehkä vähän rauhaton, että pysyisin tunnin samassa asennossa.

Iltaisin ainakin venytän selkää ja niskoja, itse olen todennut myös foamrollerin käteväksi. Monesti myös nostan jalat seinälle ja selkäranka lattiaa vasten ja nostan niskaa nätisti ylöspäin. Toimii ainakin mulla tosi hyvin!

Ja sitten itselle tärekin, ihan vain liikunta. Rullaluistelu sauvojen kera (nyt hiiihto), nyrkkeily ja muutakin paljon rintarankaa kuormittavaa.

Ja vielä lopuksi, niin kannattaa keskittyä siihen työasentoon, että ei nosta olkapäätä esim. kirjoittaessa. Monesti se aiheuttaakin sitten isommat niskakivut.

Nyt en kyllä muuta keksi...  ;D

Tsemppiä!

Ja vielä lisäys: Kun makaa kovalla lattialla selällään ja vääntää ikään kuin "kaksaria", venyttää niin kuin niskaan pituutta. Tietenkin sen verran, mikä on omalle niskalle hyvän tuntuinen, mutta minusta tehokas!
« Viimeksi muokattu: 22.11.17 - klo:15:34 kirjoittanut matemaatikkoko »

Poissa braeden

• Satunnaisvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • LK (4. vks)
« Vastaus #2 : 23.11.17 - klo:12:02 »
Oma niksilista olisi jotakuinkin seuraavanlainen:

1) Hartioiden ja käsien pyörittely sekä muut pumppaavat liikkeet. Lisäävät aineenvaihduntaa hartioissa. Venyttely saattaa ainakin itsellä pahentaa tilannetta jos jumi on kohtalainen.

2) Liikunta. Erityisesti hartiaseuden lihasharjoittelu toimii. Purkaa olemassa olevia jumeja ja vahvistaa lihaksia ennaltaehkäisten uusia vaivoja. Tosin malttia pitää hieman olla sillä liika treenaus voi myös pahentaa tilannetta.

3) Hommien tauottaminen, työasennon vaihtelu yms. Jos on korkea pöytä, niin seisoma-asennossa työskentely ei jumita ihan niin pahasti kuin istuminen.

Ja tietty paras niksi on pitää joskus vähän vapaata. Vähän hankalammin toteutettavissa kun sitä lukemista on, mutta parikin päivää poissa tietokoneen/kirjojen ääreltä silloin tällöin helpottaa kyllä kummasti.  :)

Poissa TwinkLearn

• Perusvuotaja
    • Studygram: Twinklearn
« Vastaus #3 : 23.10.18 - klo:21:41 »
Edit
« Viimeksi muokattu: 10.10.19 - klo:08:35 kirjoittanut TwinkLearn »

Seuraa meitä