Itselläni on ollut käytössä Epionen 2017 sekä Mafy:n itseopiskelumateriaalit. Olen myös samaa mieltä siitä, että sekä Mafy että Epione kuuluvat molemmat valmennuskurssijärjestäjien terävimpään kärkeen.
Epione saa kiitosta paksuista teoksista joissa runsaasti tehtäviä ja asiat selkeästi jaoteltuna ja esitettynä. Oli ilo huomata, että jo 2017 materiaalissa ollaan oltu kaukaa viisaita ja niistäkin löytyi jo LOPS 2016 asiaa. Tehtäviä on paljon, mutta ne toki loppuvat kesken jos käyttää lukemiseen koko vuoden ja lähtötaso/laskurutiini on valmiiksi hyvällä tasolla. Nippeliäkin on, mutta lisää kannattaa tankata lukion oppikirjoista – tämä koskee myös Mafyn materiaalia.
Kirjamuodossa tieto ei tietenkään päivity sinne itsekseen, sen puolesta mafyn itseopiskelumateriaali on parempi. Hinta-laatusuhde on kuitenkin loistava. Luonnollisesti kertaustoimintoa ei ole.
Mafyn materiaali taas päivittyy säännöllisesti, tehtäviä tulee lisää ja laaja tuki eri laitteille saa kiitosta. Yhtälailla rakenne ja käytettävyys on hyvä ja kertaustoiminto on kyllä kultaa, koska itse olen perusluonteeltani laiska opiskelemaan. Materiaalin jaottelu on ehkä parempi omaan makuun kuin Epionen kirjoissa, sillä eri aihepiirien asiat on jaoteltu perustehtäviin ja tavoitetehtäviin, sekä lisätehtäviin. Toki Epionen kirjoissa jaottelu on osittain saman kaltaista. Myös mafyn harjoituskokeet ovat aika toimivia.
Itse opiskelisin molemmilla, kuten lopulta teinkin. On vaihtelua, kun sama aihepiiri on kerrottu eri tavoilla. Mafy on toki todella ylpeä materiaalistaan, eikä suosittele muiden materiaalien käyttöä omansa ohella, mutta omasta mielestä sain näin paremmin irti opiskelusta.