Kirjoittaja Aihe: Vanhempien hakijoiden ajatuksia  (Luettu 110557 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elwood

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulun yleinen -14
Vs: Vanhempien hakijoiden ajatuksia
« Vastaus #270 : 03.07.14 - klo:14:18 »
Mulle oli ehkä tässä hakuprosessissa lopulta tärkeä oivallus, ettei ole pakko lukea 8 h viitenä päivänä viikossa onnistuakseen. Pidin vapaapäiviä, näin kavereita, koukutin itseni keväällä typerään televisiosarjaan, treenasin ja en muutenkaan antanut sen pääsykokeen olla elämäni keskipiste. Pääsykokeen tullessa olin paljon rennompi ja vaikka olin lukenut huomattavasti vähemmän kuin aiemmilla kerroilla, oli enemmän sellainen olo, että "kyllä mä tällä vaaditulla tasolla osaan nämä jutut". Eli en sanoisi, että vaikka ei voikaan lukea joka päivä todella paljon ja tehokkaasti, se olisi mikään este unelmien saavuttamiselle. :)
Yksilöllistä toki, mutta samaa mieltä. Itse painoin kamalia päiviä vuosi sitten, kun tekemistä vaan oli niin paljon. Nyt viimeisen vuoden meni paljon rennomalla tahdilla, kun perusteet alkoivat olla kunnossa. Viikonloput vapaina ja arkipäivinä sitten yritti ainakin sen muutaman tunnin, mutta paljon fiiliksen mukaan. Joskus tuli pitkiä päiviä, joskus ei vaan huvittanut ja skippasin päivän. Itselle tärkeintä oli, että homma pysyi hauskana ja kiinnostavana ja motivaatio korkealla. Itseään ei kannata mennä väsyttämään, mutta toki töitäkin täytyy tehdä kokeen eteen. Pitkällä aikavälillä ne lyhyetkin päivät riittää.

“The art of medicine consists of amusing the patient while nature cures the disease.”
-Voltaire

Poissa scientist

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #271 : 04.07.14 - klo:09:23 »
Minä olen hakenut aikoinani lukion jälkeen 3 kertaa, ja luovutin kun viimeisenä kertana jäi alle pisteen päähän Helsingin yleiseltä. Nyt vuosia myöhemmin sain uuden innostuksen ja ensimmäinen haku oli viime vuonna. Lukemiset tuolloin jäi kuitenkin lähes nollille, koska alkuvuodesta oli "pari muuttujaa" muilla elämänalueilla, mm. läheisen kuolema. Tuolloin myös takerruin niihin monivalintoihin, vaikka olisi kannattanut aloittaa laskuista. Tänä vuonna luin joulukuusta alkaen iltaisin n.1-2h, sekä useimpina viikonloppuina. Joitain iltoja oli kyllä vapaanakin, tilanteen mukaan. Pääosin laskin fysiikkaa ja kemiaa. Siitä on melko hyvät pohjat, mutta paljon aikaa niin kertaus oli tarpeen. Lainasin kaikki kirjat kirjastosta; Fysiikka-sarja, Mooli-sarja, Bios-sarja sekä Epionen fy ja ke valmennukset. Luin myös Guyton et Hall fysiologian opusta soveltuvin osin. Stressasin siitä, että itsellä on niin vähän aikaa käytettävänä lukemiseen, mutta onneksi se riitti sittenkin. Lisäksi apua toi muutaman läheisen vahva usko osaamiseeni, joka paransi omaakin itseluottamusta. Kokeessa oli etukäteen mietitty strategia, aloitan lopusta päin laskuilla oli koe minkälainen tahansa. Ja monivalinnat siis viimeisenä. Tällä päästiin sisään nyt sitten "vanhuksena" =D 35 tulee täyteen juuri ennen koulun alkua, taidan olla vuosikurssin vanhin..

« Viimeksi muokattu: 04.07.14 - klo:19:57 kirjoittanut scientist »

Poissa Sola

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #272 : 04.07.14 - klo:10:32 »
Kiitos inspiraatiosta etenkin Kolada! Nyt alkaa taas olla uskoa siihen, että ensi kesänä minäkin päätän tämän projektin neljän vuoden jälkeen. Ja tuntuuhan se nyt paljon helpommalta jatkaa kun alkaa asiat olla edes jotenkuten järjestyksessä omassa muistissa. Ja toivotaan, että tuo rentous saapuisi tännekin tänä talvena. Pari viime vuotta kun on mennyt ihan hampaat irvessä stressatessa, kun aika ei muka riitä. Todellisuudessa minulla on ollut ruhtinaallisesti lukuaikaa verrattuna moniin vanhempiin hakijoihin täällä. Kiire on pään sisällä, ensi talvena käytän puolet lukuajasta meditointiin ja sisällä ollaan  :)

Poissa Antilkka

• Perusvuotaja
« Vastaus #273 : 05.07.14 - klo:10:40 »
Onnea kaikille sisäänpäässeille!

Ilmeisen moni on käynyt jonkun kerran "harjoittelemassa" kokeessa... alkaa itsellekin hiipiä ajatus jo pääsykokeesta 2015, vaikka olin vakaasti aikonut hakea ensimmäisen kerran vasta 2016 kun tosiaan nuorin on täyttämässä sinä vuonna 3. Mutta eiköhän tilanne harjoittelu ole myös paikallaan ja jos niin hassusti kävisi, että pääsisikin ensimmäisellä niin ei kai se maata kaataisi vaikka olisi toisin suunnitellut  :o Sitäpaitsi, vuosi aikaa lukea juuri tuota 1-2 tuntia päivässä, niin en oikein usko mahdollisuuksiini, mutta pitäähän se huomioon ottaa :D

Minä ja mun malttini muutenkin. Kun päätin lääkikseen hakea niin puhuin varovasti jostain 2-5 vuoden päästä. Täällä sitä nyt ollaan pääsykoekirjat kourassa hinkumassa jo seuraavaan pääsykokeeseen...:D Mutta kun miehen työ/opiskelujutuista tulikin uutta tietoa ja voisin siis hyvin hakea jo ennen miehen opiskeluja :D

Joten pääsykoe 2015, täältä tullaan!

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #274 : 06.07.14 - klo:00:25 »

Ilmeisen moni on käynyt jonkun kerran "harjoittelemassa" kokeessa... alkaa itsellekin hiipiä ajatus jo pääsykokeesta 2015, vaikka olin vakaasti aikonut hakea ensimmäisen kerran vasta 2016 kun tosiaan nuorin on täyttämässä sinä vuonna 3. Mutta eiköhän tilanne harjoittelu ole myös paikallaan ja jos niin hassusti kävisi, että pääsisikin ensimmäisellä niin ei kai se maata kaataisi vaikka olisi toisin suunnitellut  :o Sitäpaitsi, vuosi aikaa lukea juuri tuota 1-2 tuntia päivässä, niin en oikein usko mahdollisuuksiini, mutta pitäähän se huomioon ottaa :D

Ilman muuta kannattaa mennä kokeeseen heti kun mahdollista, koetilanne itsessään vaatii nimittäin harjoittelua (paineen ja aikarajan alla toimiminen, tehtävien valinta, vastaustekniikka jne.). Sitä vaaraa ei kyllä juuri ole, että jotenkin vahigossa pääsisi  ;D

Poissa Antilkka

• Perusvuotaja
« Vastaus #275 : 06.07.14 - klo:10:54 »
niin vähän arvelinkin ;D

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #276 : 06.07.14 - klo:14:44 »

Ilman muuta kannattaa mennä kokeeseen heti kun mahdollista, koetilanne itsessään vaatii nimittäin harjoittelua (paineen ja aikarajan alla toimiminen, tehtävien valinta, vastaustekniikka jne.). Sitä vaaraa ei kyllä juuri ole, että jotenkin vahigossa pääsisi  ;D

Juu ilman muuta kokeilemaan, kuten sakura sanoi. Itsekään en ole edes koko pääsykoemateriaalia fysiikassa ehtinyt opiskella ja tänä vuonna olin aika heikolla panostuksella kokeessa, edellisenä vuonna kemiaa ja biologiaa luin vain pari kuukautta - sen kyllä huomasi tuloksistakin  :wink:  Ensi vuonna haen eka kertaa kunnolla eli omien opintojen ja perheen keskellä sumplien eli toivon mukaan koko pääsykoealue on käyty ensi kokeeseen. Ja päätin, että kerran hampaalle on haettu, sinne mennään ensi vuonnakin ja turha tässä on jahkailla asialla. Eipä tarvi päivystää ainakaan valmistumisen jälkeen  :)

Poissa Green Doctor

• Älyvuotaja
  • **
  • DI:stä lääkäriksi - 2020 tai joskus...
« Vastaus #277 : 06.08.14 - klo:22:12 »
Kävin juuri avaamassa vastaavan ketjun vuoden 2015 kokeen osalta.

Löytyy täältä http://alyvuoto.epione.fi/index.php?topic=14909.0

Kiitokset kaikille näistä keskusteluista, jatketaan jälleen kohti uutta kevättä. Toivottavasti mahdollisimman moni nyt rannalle jääneistä edelleen jaksaa uskoa unelmiinsa ja panostaa niiden saavuttamiseen ehkä vielä hitusen edellistäkin enemmän.

Seuraa meitä