Kirjoittaja Aihe: Kohteena lääkis: Kevät 2021  (Luettu 33144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ouhluun92

• Alkuvuotaja
Vs: Kohteena lääkis: Kevät 2021
« Vastaus #240 : 07.06.21 - klo:14:39 »
Millaisia fiiliksiä nyt kun kokeesta kulunut jo reilu viikko? Ainakin itsellä päässyt jo koetta edeltänyt stressi karisemaan eikä kokeessa tapahtuneet mokatkaan ole enää pyörineet mielessä. Sen sijaan tulosten saapuminen pyörii kyllä mielessä, kuten varmasti monella muullakin. Omaan sisäänpääsyyn ei juuri ole luottoa, mutta olisi silti kiva päästä kurkkaamaan miten kävi, ja jatkaa sitten eteenpäin. Varmaan tällä tai seuraavalla viikolla jo jatkuu omat lukemiset ensi vuoden koetta varten... :)

Tainnut tämä paikka vähän hiljentyä. Sinänsä hyvä, jos porukka on pystynyt vähän päästämään irti ja nauttimaan kesästä. Itsellä on ollut jotenkin erityisen vaikeaa olla ajattelematta koetta tai tulevia rajoja. Pelkään että rajat tulevat nousemaan aika paljon ja homma kaatuu muutamaan huolimattomuusvirheeseen jotka olivat vielä jotain ala-astetasoisia. Näihinhän ei voi enää vaikuttaa mutta silti hyvin vaikeaa olla edelleen ajattelematta, miten paljon pisteitä olisikaan voinut vielä repiä jos jos jos.. No joo se siitä.. saa nähdä jaksaako tässä itse enää lähteä yrittämään. Takki on aivan tyhjä  ;D

Olin samoissa tunnelmissa vielä viime viikon alussa. Shokki omasta sekoilusta kokeessa oli melkein sietämätön. Merkkasin koepaperiin laskujen tulokset ja muissa suunnilleen tiedän mitä vastasin. Kävin mallivastaukset läpi ja kyllähän se auttamatta tarkoitti, etten opiskelupaikkaa saa tänä vuonna. Tuon jälkeen oli helpompi olla, sillä nyt se on 90%:n varmaa, etten pääse. Ei siis tarvitse jännittää kuten niiden, joilla koe meni hyvin pienistä mokista huolimatta.
Onhan se ihan käsittämätöntä, miten pääsykokeissa voi tosiaan tulla jotain mokia jo ala-asteella opittujen asioiden suhteen. Näin kävi myös minulle ja sen lisäksi pari tehtävää kaatui siihen, etten lukenut kunnolla tehtävänantoa.
Viime vuonna oma kakkosvaiheen koe kaatui rehelliseen osaamattomuuteen. Fysiikka meni täysin penkin alle. Tänä vuonna mokasin henkisen valmistautumisen ja paniikin kanssa. Syytän siitä kyllä osittain sitä ennakkomateriaali hommaa... Mutta toisaalta, jos osaa tarpeeksi hyvin, niin osaa kyllä jäätävässä paineessakin. Oma osaaminen olisi ollut juuri ja juuri riittävä. Mikäli pää olisi pystynyt kasassa, niin nyt jännittäisin tuloksia.
Itse haen vielä ensi vuonna. Minua lohduttaa ajatus, että tällä kertaa voin keskittyä kunnolla myös kaiken maailman nippeliin, henkiseen valmistautumiseen, huolellisuuteen ja laskurutiinin sekä nopeuden hiomiseen. Raskasta se silti tietty on.
Jos ihan varmasti haluat lääkikseen, niin sitten vain kohti uutta yritystä! Mutta toivottavasti pääset jo tänä vuonna.
Tärkeää on pohtia mikä onnistui/meni pieleen, niin opiskelussa kuin kokeessakin. Itse hommaan uusia matskuja ja otan jonkun kurssin. Lukemisen aloitan tällä viikolla.
Ilmeisesti aika monella on se ensimmäinen hakukerta enemmän tai vähemmän turistina ja sitten se toinen tai kolmas ihan oikea haku, jolloin homma kaatuu hermoiluun ja pisteraja jää lähelle. Ja sitten se kerta, kun pääsee sisälle.

Tähän suosittelen vahvasti, että pidät lukemisesta kunnon loman. Lukuprosessia ei kannata mielestäni aloittaa ennen kuin kokeen tuloksia on edes tullut. Kokeen tulosta analysoidessasi voit muodostaa ensinnäkin selkeämmän kuvan siitä missä on kehitettävää, ja toisekseen oppimisen kannalta on oleellista myös antaa itselle lupa rentoutua.

Tämän lisäksi itsellä esimerkiksi käy niin, että bilsan tapauksessa ehdin unohtaa ulkoa muistettavat teoriat jo ennen koetilannetta, jos aloitan liian aikaisin. Itse aloittaisin sinun lukupohjillasi vasta elokuussa.

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #241 : 07.06.21 - klo:17:16 »
Sen verran hyvin osaan arvioida oman suoritukseni, etten kyllä oikeastaan voi olla väärässä. En usko, että muut hakijat ovat haksahtaneet yhtä alkeellisiin ja runsaisiin virheisiin kuin minä. Jäädyn aivan totaalisesti. Käyn kokopäiväisesti töissä todennäköisesti koko tulevan vuoden, joten nyt kesälomalla on pakko aloittaa lukemiset vanhoilla matskuilla. Ja mikäli ihme tapahtuisi ja pääsisinkin opiskelemaan jo tänä vuonna, niin ei pahemmin kuukauden extra lukemiset siinä harmittaisi. Itse suosittelisin kaikille mahdollisimman aikaista aloittamista urakan kanssa. Tällä en toki tarkoita super pitkiä lukupäiviä, vaan esim paria tuntia päivässä tms, jos vain on aikaa.

Poissa Ouhluun92

• Alkuvuotaja
« Vastaus #242 : 07.06.21 - klo:22:06 »
Sen verran hyvin osaan arvioida oman suoritukseni, etten kyllä oikeastaan voi olla väärässä. En usko, että muut hakijat ovat haksahtaneet yhtä alkeellisiin ja runsaisiin virheisiin kuin minä. Jäädyn aivan totaalisesti. Käyn kokopäiväisesti töissä todennäköisesti koko tulevan vuoden, joten nyt kesälomalla on pakko aloittaa lukemiset vanhoilla matskuilla. Ja mikäli ihme tapahtuisi ja pääsisinkin opiskelemaan jo tänä vuonna, niin ei pahemmin kuukauden extra lukemiset siinä harmittaisi. Itse suosittelisin kaikille mahdollisimman aikaista aloittamista urakan kanssa. Tällä en toki tarkoita super pitkiä lukupäiviä, vaan esim paria tuntia päivässä tms, jos vain on aikaa.
Jos olet niin varma :) Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millaisen pistesaaliin laskit itsellesi, kun olet niin varma ettet pääse sisälle?

Poissa T-Hammas

• Perusvuotaja
« Vastaus #243 : 08.06.21 - klo:01:16 »
Millaisia fiiliksiä nyt kun kokeesta kulunut jo reilu viikko? Ainakin itsellä päässyt jo koetta edeltänyt stressi karisemaan eikä kokeessa tapahtuneet mokatkaan ole enää pyörineet mielessä. Sen sijaan tulosten saapuminen pyörii kyllä mielessä, kuten varmasti monella muullakin. Omaan sisäänpääsyyn ei juuri ole luottoa, mutta olisi silti kiva päästä kurkkaamaan miten kävi, ja jatkaa sitten eteenpäin. Varmaan tällä tai seuraavalla viikolla jo jatkuu omat lukemiset ensi vuoden koetta varten... :)

Tainnut tämä paikka vähän hiljentyä. Sinänsä hyvä, jos porukka on pystynyt vähän päästämään irti ja nauttimaan kesästä. Itsellä on ollut jotenkin erityisen vaikeaa olla ajattelematta koetta tai tulevia rajoja. Pelkään että rajat tulevat nousemaan aika paljon ja homma kaatuu muutamaan huolimattomuusvirheeseen jotka olivat vielä jotain ala-astetasoisia. Näihinhän ei voi enää vaikuttaa mutta silti hyvin vaikeaa olla edelleen ajattelematta, miten paljon pisteitä olisikaan voinut vielä repiä jos jos jos.. No joo se siitä.. saa nähdä jaksaako tässä itse enää lähteä yrittämään. Takki on aivan tyhjä  ;D

Olin samoissa tunnelmissa vielä viime viikon alussa. Shokki omasta sekoilusta kokeessa oli melkein sietämätön. Merkkasin koepaperiin laskujen tulokset ja muissa suunnilleen tiedän mitä vastasin. Kävin mallivastaukset läpi ja kyllähän se auttamatta tarkoitti, etten opiskelupaikkaa saa tänä vuonna. Tuon jälkeen oli helpompi olla, sillä nyt se on 90%:n varmaa, etten pääse. Ei siis tarvitse jännittää kuten niiden, joilla koe meni hyvin pienistä mokista huolimatta.
Onhan se ihan käsittämätöntä, miten pääsykokeissa voi tosiaan tulla jotain mokia jo ala-asteella opittujen asioiden suhteen. Näin kävi myös minulle ja sen lisäksi pari tehtävää kaatui siihen, etten lukenut kunnolla tehtävänantoa.
Viime vuonna oma kakkosvaiheen koe kaatui rehelliseen osaamattomuuteen. Fysiikka meni täysin penkin alle. Tänä vuonna mokasin henkisen valmistautumisen ja paniikin kanssa. Syytän siitä kyllä osittain sitä ennakkomateriaali hommaa... Mutta toisaalta, jos osaa tarpeeksi hyvin, niin osaa kyllä jäätävässä paineessakin. Oma osaaminen olisi ollut juuri ja juuri riittävä. Mikäli pää olisi pystynyt kasassa, niin nyt jännittäisin tuloksia.
Itse haen vielä ensi vuonna. Minua lohduttaa ajatus, että tällä kertaa voin keskittyä kunnolla myös kaiken maailman nippeliin, henkiseen valmistautumiseen, huolellisuuteen ja laskurutiinin sekä nopeuden hiomiseen. Raskasta se silti tietty on.
Jos ihan varmasti haluat lääkikseen, niin sitten vain kohti uutta yritystä! Mutta toivottavasti pääset jo tänä vuonna.
Tärkeää on pohtia mikä onnistui/meni pieleen, niin opiskelussa kuin kokeessakin. Itse hommaan uusia matskuja ja otan jonkun kurssin. Lukemisen aloitan tällä viikolla.
Ilmeisesti aika monella on se ensimmäinen hakukerta enemmän tai vähemmän turistina ja sitten se toinen tai kolmas ihan oikea haku, jolloin homma kaatuu hermoiluun ja pisteraja jää lähelle. Ja sitten se kerta, kun pääsee sisälle.

Juu jos tämä ei olisi niin tärkeä juttu niin varmaan vähän nauraisin noille virheille mitä itsekin tein, sillä en ikinä uskoisi, että tällaisella valmistautumisella sortuisi moisiin. Tosin pitää muistaa että eihän esimerkiksi Messikään ammu joka rankkaria sisään tai taitoluistelija onnistu kilpailussa vaikka on treeneissä onnistunut satoja kertoja. Itsellä vielä kaikki virheet tulivat tyyliin peräkkäin että siinä on ilmeisesti ollut joku keskittymisen herpaantuminen vaikka en sellaista edes muista. Tänä vuonna, kun monivalinnat puuttuivat ja tehtävistäkään suurin osa eivät olleet mitään kamalan mahdottomia, niin mielestäni juurikin tuo henkinen puoli oikein korostui. Itse olin opiskellut aivan liikaa kaikkia pieniäkin yksityiskohtia juurikin monivalintoja varten ja pumpannut aivot täyteen niitä. Jos joku tänä vuonna jätti sellaiset lukematta ja keskitty olennaiseen ja piti itsensä muutenkin freshinä kokeeseen niin iso peukku täältä heille, sillä niillä pääsi varmasti pitkälle. Tosin kyllä tuota opeteltavaa on silti paljon. Kerran huvitti työpaikalla kun yksi työkaverini selasi lääkiksen pääsykoetta ja totesi että ”eihän nämä nyt niin hullun vaikeita olekaan”. Totesin että ei niin, jos kysymykset olisivat ainoastaan näistä asioista, mutta kun niitä asioita on varmaan satoja ellei tuhansia mitä pitää osata, niin se tekee tästä vaikeaa vaikka kysymykset eivät hullun vaikeita olisikaan.  ;D  Uskon että moni tekee ainakin jonkinlaisia virheitä tuossakin kokeessa, mutta koska sisäänotettavien määrä on niin pieni niin ei monenkaan hakijan tarvitse onnistua, kun paikat on jo täytetty.

Mitä tuohon ennakkomateriaaliin tulee niin itse toivon, että oli viimeinen kerta, kun sellaista lyödään tähän. Muistelen lukeneeni aika paljon kommentteja eri paikoista missä mietittiin, että tämä ennakkomateriaali on nyt tulossa pysyväksi tai jopa ainoaksi. Siksi on jotenkin hauska nähdä kun sitten toinen porukka on taas alkamassa lukemaan jo nytten luottaen siihen ettei tämä lukion fykebi tästä häviä. En tiedä oliko se tänä vuonna laitettu varoiksi vai oliko ihan tarkoituksella laitettu vaan lisää luettavaa vai mikä oli syy. Mutta olisihan sen voinut ottaa pois, varsinkin kun varmasti näkivät miten hakijat ja valmennuskurssit siitä möyhöttivät. Eipä tosin oma hakeminen siihen kaatunut. Kyllä se syyllinen löytyy tuolta peilistä ja siksi juurikin pidänkin tästä pääsykoealueesta ja hakemisesta. Täysin itsestä kiinni pääseekö sisään vai ei. Jokainen voi järjestellä elämässään sen verran aikaa kun arvioi tarpeelliseksi valmistautua tähän. Itse olen ainakin joutunut tekemään isojakin uhrauksia hakemiseen, mutta eihän siihen kukaan minua pakota. Ihan omia valintoja ne ovat olleet. Ja nämä ensikertalaiset ovat myös erikseen ihan huomioitu joten eipä heilläkään pitäisi tässä olla valittamista vaikka sitäkin on saanut lukea. Voin ihan kokemuksesta sanoa, ettei sekään olisi mikään helppo juttu jos olisi pelkkä ennakkomateriaali. Sitten sitä valitusta vasta tulisikin kun aina se jotakin suosisi  ;D  tämä on mielestäni toiminut tosi hyvin kun on jo aikaisin ilmoitettu että koealue on tämä ja hommiin vain, jos kiinnostaa yrittää, ei tänne ole tarkoitus päästäkään helposti.  ;D

Ja kiitos tsempistä! Täytyy tuossa myöhemmin syksymmällä katsoa sitten muuttuuko se mieli hakemisesta  ;D  nyt en voisi edes kuvitella aloittavani lukemaan joten hatun nosto sinulle jos olet jo aloittamassa. Itse tässä lähinnä toivon että rajoitukset loppuisivat ja pääsisin nauttimaan kunnolla kesästä  ;D

Poissa Toveri

• Perusvuotaja
« Vastaus #244 : 08.06.21 - klo:07:34 »
Itselläni ei niin pahaa tuskailua kokeessa tapahtuneiden virheiden suhteen ole, kun päätin olla katsomatta mallivastauksia. En usko, että läheskään kaikki fysiikan osiot meni oikein, ja bilsassakin oli ongelmia, niin arvioisin niistä karisevan pisteitä ihan riittävästi jottei sisäänpääsystä ole syytä haaveilla. Mutta tarkasti en tiedä niitä kohtia ja tapoja joilla mokasin, joten saan autuaan tietämättömänä odotella tuloksia. :) Minullakin oli suunnitelmissa alkaa lukea melko pian kokeen jälkeen uudelleen, mutta taidan vielä ainakin viikon huilia lukemisesta. On niin paljon muutakin tehtävää nyt, niin on mukava kun voi tässä vaiheessa vuotta hyvillä mielin joustaa lukemisesta.

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #245 : 08.06.21 - klo:09:31 »
T-Hampaalle: Kukaan ei tosiaan ole parhaimmillaan aina. Sen takiahan tuo pääsykoe on niin stressaava. Silloin on pakko onnistua ja mahdollisuus annetaan vain kerran vuodessa. Olen samaa mieltä, että henkinen puoli ja huolellisuus korostuivat erityisesti tänä vuonna. Jos lueskelee pääsykokeiden tehtäviä läpi, niin voi tuntua, että helppoa on. Asia ei välttämättä ole enää sama, kun tekee koetta. Tai jos on oikeasti siellä pääsykokeessa. Tiukka aikataulu ja paniikki kyllä vaikuttavat varmasti kaikkiin.
Itse uskon, että pääsyvaatimukset pysyvät suunnilleen samoina. Ihan jo senkin vuoksi, että yo-kiintiössä pääseviltä käytännössä vaaditaan bi, ke ja fy. Ja niiden perusteiden vakaata osaamista ihan oikeasti tarvitaan myös lääkiksessä. Jos koe muuttuisi pelkäksi ennakkomatskuksi, niin oletan sen silti vaativan noiden aineiden erittäin hyvää hallintaa. En koe katuvani, jos aloitan lukemisen liian aikaisin. En ole kiinnostunut muusta kuin lääkiksestä, joten plan b:tä ei oikeastaan ole.
Kannattaa miettiä oikeasti tarkkaan onko lääkis juuri se mitä haluat. Jos on muitakin vaihtoehtoja, joihin voisit aidosti olla tyytyväinen, niin sitten ehkä tavoittelet niitä. Mutta jos olet varma lääkiksestä, niin sitten ei kannata luovuttaa. Loppupeleissä hakuun käytetyt vuodet eivät paljoa paina, jos saat ammatin mistä ihan oikeasti tykkäät. Riskinä on, että katuu myöhemmin, mikäli jättää leikin nyt kesken. Tai löytää itsensä hakurumbasta taas vuosien päästä. Suosittelisin myös harkitsemaan ulkomailla opiskelua, jos se on taloudellisesti ja muutoin elämäntilanteen kannalta mahdollista. Itse en voi tuota harkita, kun opintotuki on käytettynä ja töissä pitää käydä sitten koulun ohessakin, kun joskus pääsen sisään.

Poissa T-Hammas

• Perusvuotaja
« Vastaus #246 : 08.06.21 - klo:12:47 »
Juu kyllähän se näin on että sitä alaa kannattaa tavoitella mistä on eniten kiinnostunut ja pitää siitä kiinni. Näitä joutuu hyvin paljon itse miettimään ja tutkimaan mikä olisi itsestä mielenkiintoista yms. Täysin hukassa olin kouluaikoina, että mitä haluan tehdä isona ja sillon muutenkin kiinnosti kaikki muut paitsi opiskelu. Heittäisin kyllä vähän palloa myös meidän opinto-ohjaukseen. En tiedä millaista muissa kouluissa on tai onko tuollakin asiat muuttuneet, mutta meidän peruskoulussa ja lukiossa opot eivät oikeastaan tehneet mitään. Paljon kyllä sanottiin, että kannattaa opiskella hyvin ja miettiä miksi haluaa isona, mutta paljon enemmän olisi saanut olla esimerkkejä, että millaista eri ammateissa on ja mitä se vaatii sinne pääsemiseen yms. Muistan että opotunnit oli parhaita, koska niissä ei tarvinnut tehdä mitään ja oli vaan rentoa.  :D  Myös kaikki tet-jaksot olivat mielestäni yhtä tyhjän kanssa, kun menit sellaiseen paikkaan missä vanhempasi olivat töissä tai johonkin missä pääsit olemaan sen työpaikan pikkuorjana etkä oikeastaan nähnyt millaista se työ oikeasti on. Olisi ollut paljon parempi mennä vaikka pienellä porukalla seuraamaan päiväksi, että millainen on sairaanhoitajan päivä tai koodarin tai kokin tmv. Ja mennä sitten seuraavana päivänä näkemään toista ammattia. Tästä olisi jo nuorena saanut osviittaa että mikä voisi eniten kiinnostaa. Tämähän on tietty myös resurssikysymys, mutta tiedän paljon kaltaisiani jotka ovat juuri valmistautuneet vaikka lukiosta (myös muualta) ja ovat ihan ymmällään mitä haluavat tehdä.

Tuo ulkomaille lähtö on kyllä varmasti ihan potentiaalinen vaihtoehto monille. Katsotaan nyt miten ajatukset tästä lähtee. Viime vuonna olin ensimmäisellä varasijalla, niin odotukset tälle vuodelle olivat aika kovat niin kestää hetken palautua.  ;D

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #247 : 08.06.21 - klo:15:18 »
En myöskään osannut yhtään järkevästi miettiä lukiossa, mikä olisi kiinnostava, työllistävä ja palkkaukseltaan asiallinen ala. Opinto-ohjaus oli käytössä yhtä tyhjän kanssa, mutta toki asiaan vaikutti se, että olin aika hukassa noiden asioiden kanssa. Kirjoitin hyvin (en kirjoittanut lääkisaineita) ja pääsin suoraan yliopistoon. Takaraivossa oli kuitenkin koko ajan ajatus lääkiksestä ja nyt vuosien mittaan päädyin vihdoin sitten hakemaan. Uskon, että muuten olisi jäänyt harmittamaan. Siitäkin huolimatta miten älytön show tämä on ollut.
Nykyään kun on tuo todistusväylä, niin lukiolaisten pitää varmaan miettiä entistä aikaisemmin jatko-opiskelua. Loppujen lopuksi aika harva tietää heti mitä haluaa opiskella ja moni vaihtaa alaa tai pitää turhankin monta välivuotta. Minua ainakin lohduttaa ajatus, etten ole ainoa myöhäisherännäinen. Toisaalta välillä turhauttaa super paljon, miksen tehnyt tätä jo aikaisemmin ja miksi en toiminut järkevämmin lukiossa tai heti lukion jälkeen. No onneksi voi hakea myös näin jo melkein kolmekymppisenä. Mutta olisihan se ollut sata kertaa helpompaa kaikin puolin tajuta nämäkin asiat jo aikaisemmin.
Pääsykokeen kauheus on mielestäni siinä, että vaikka vuodessakin oppii paljon ja saa hiottua asioita, niin silti saattaa hengata siinä ihan sisäänpääsyn pisteiden rajoissa parikin kertaa. Esim itse todennäköisesti saan miltein saman pistesaaliin kuin viimeksi tai sitten muutamia pisteitä paremman. Ja vuoden työllä! Aikamoista tämä on.

Poissa T-Hammas

• Perusvuotaja
« Vastaus #248 : 09.06.21 - klo:00:41 »
Jep. Jos tässä vielä päätyy hakemaan niin täytyy kyllä miettiä strategiaa uusiksi. Positiivista sinulla, ettei mennyt ainakaan huonommin. Toivotaan että se riittäisikin tänä vuonna.  :peukku:

Poissa Tupu2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #249 : 13.06.21 - klo:09:26 »
Mä oon vasta nyt "toipunu" rutistuksesta, tai ainakin päättelen niin, sillä vasta eilen sain siivottua työpisteen, arkistoitua harkkakokeet ja järjesteltyä materiaalit, niin että syksyllä on helppo jatkaa siihen mihin jäi. Niinkuin moni muu on sanonut täällä, niin kyllä - aivan jääviä virheitä sattui. Kun jännitän, mun aivoilla on tapana kääntää sanoja tai käsitteitä muuksi kuin mitä paperilla kysytään.

Ja vaikka jo harkkakokeissa tiedostin tämän, niin tällä kertaa koejännitys oli sen verran suuri, etten voinut kokonaan eliminoida tätä. Esim. jossain harkkakokeessa on lukenut lihaskudos ja siitä huolimatta vastannut sidekudoksen pohjalta. Sama virhe toistui nyt pääsykokeessa. Onneksi oli vain 2 p menetys, mutta silti!

Olen aseenoitunut jatkamaan syksyllä. Mulla on motto, että periksi ei anneta vaikka veis vielä seuraavat 10v! Kurssia en vielä ole päättänyt, että missä kohtaa sellaisen aloittaisin. Aion ens pitää kunnon tauon ja ehkä sitten nähtävästi syyskuussa aloitella taas tai mahd. vähän myöhemmin marraskuun kurssilla tms.

Hyvää kesää kaikille ja kiitos mukavasta seurasta tällä matkalla.  :)
« Viimeksi muokattu: 13.06.21 - klo:09:27 kirjoittanut Tupu2021 »

Poissa Toveri

• Perusvuotaja
« Vastaus #250 : 13.06.21 - klo:10:02 »
Hyvä idea Tupulta, että nyt ois ehkä aika siivota työpöytä ja arkistoida harkkakokeet. Sais sitten puhtaalta pöydältä ruveta seuraavaan vuoteen. Itse olen lykkäillyt lukujen aloittamista jo suunnitellusta parilla viikolla, mutta lienee pakko viimeistään juhannusviikolla aloittaa. Jos (kuten epäilen) jää opiskelupaikka saamatta, niin ajattelen, että itselle olisi helppo lohduttautua ajattelemalla, että onneksi olen jo seuraavan vuoden kokeen luvut aloittanut. En tiedä, onko tuossa muiden korvaan järkeä, mutta ajattelen tuon ehkä juurikin apukeinona sitten sen pettymyksen käsittelyyn.

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #251 : 14.06.21 - klo:11:29 »
Tunnistan kyllä tuon Tupun kuvaaman aivojen jäätymisen oikeassa kokeessa. Tein myös samanlaisia virheitä harkkakokeissa ja ihan jo siksi oletin, etten tee niitä enää oikeassa kokeessa. No toisin kävi. Uskon kuitenkin, että tuosta ongelmasta pääsee treenillä ja henkisellä valmistautumisella eroon. Ja nimenomaan, ettei periksi kannata antaa. Sama asenne myös täällä, vaikka kyllähän tässä koetellaan ihan huolella itseluottamusta.
Ilmeisesti monet pitävät kesän lomaa ja sehän on tosi yksilöllistä, mikä tyyli sopii kenellekin. Itse aloitin urakan kevyesti jo tässä kuussa, sillä minulle paras tapa opiskella on suhteellisen rauhallisessa tahdissa. Kesän aion käyttää pelkästään fysiikkaan ja sitten syksyllä otan mukaan kemman ja bilsan. Tämän vuoden hakukerralla tuli kuitenkin kiire ja tuntui, että aika loppui kesken. Sen vuoksi ajattelen, etten oikeastaan menetä mitään, vaikka aloitan lukemisen "liian aikaisin".

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #252 : 21.06.21 - klo:18:42 »
Pikkuhiljaa pikkuhiljaa yritän kasata itseni. Koe oli taitotasooni nähden aivan mahdoton, mutta sellaista se kai monille on kun ensimmäistä kertaa tosissaan yrittää nollapohjalta.
Samanlaista tuhannen tunnin rutistusta ei kroppa ja pää toista talvea peräkkäin kestä. Vaatii todella suunnittelua, miten pystyy kokopäivätyön ja perheen yhdistämään opiskeluun.
Jos saan nollattua tilanteen niin meinasin aloittaa elokuussa kertaamisen ja marraskuussa kurssille taas, En pysty opiskelemaan 15-20 tuntia viikossa enempää itseäni hajottamatta, joten pitkä prosessi on taas edessä. Koen, että nollaaminen on nyt todella tärkeää, että on prosessille mitään annettavaa alkaen syksystä.

Poissa Toveri

• Perusvuotaja
« Vastaus #253 : 22.06.21 - klo:08:54 »
Pikkuhiljaa pikkuhiljaa yritän kasata itseni. Koe oli taitotasooni nähden aivan mahdoton, mutta sellaista se kai monille on kun ensimmäistä kertaa tosissaan yrittää nollapohjalta.
Samanlaista tuhannen tunnin rutistusta ei kroppa ja pää toista talvea peräkkäin kestä. Vaatii todella suunnittelua, miten pystyy kokopäivätyön ja perheen yhdistämään opiskeluun.
Jos saan nollattua tilanteen niin meinasin aloittaa elokuussa kertaamisen ja marraskuussa kurssille taas, En pysty opiskelemaan 15-20 tuntia viikossa enempää itseäni hajottamatta, joten pitkä prosessi on taas edessä. Koen, että nollaaminen on nyt todella tärkeää, että on prosessille mitään annettavaa alkaen syksystä.

Ainakin kun noita aiempien vuosien ketjuja olen lueskellut, niin monella se onnistuminen onkin sattunut sillä kerralla kun suhtautuu koko hakemiseen vähän rennommin. Eli varmasti hyvä pitää kunnon tauko ja keräillä voimia jos tuntuu, että tämä haku vei mehut pidemmäksikin aikaa. Kyllä sitä oppia kertyy päähän vuosi vuodelta enemmän, vaikka vähän kevyemmin tekisi seuraavan vuoden. Kyllä me opiskelupaikat lopulta saadaan, kunhan sinnikkäästi jatketaan. :)

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #254 : 22.06.21 - klo:10:09 »

Ainakin kun noita aiempien vuosien ketjuja olen lueskellut, niin monella se onnistuminen onkin sattunut sillä kerralla kun suhtautuu koko hakemiseen vähän rennommin. Eli varmasti hyvä pitää kunnon tauko ja keräillä voimia jos tuntuu, että tämä haku vei mehut pidemmäksikin aikaa. Kyllä sitä oppia kertyy päähän vuosi vuodelta enemmän, vaikka vähän kevyemmin tekisi seuraavan vuoden. Kyllä me opiskelupaikat lopulta saadaan, kunhan sinnikkäästi jatketaan. :)
Ehdottomasti näin. Tämä on ihan luonnollinen tilanne, että kun opittavaa on aivan valtavasti, se vaatii oman aikansa. Nyt ei tarvitse lähteä samasta tilanteesta, ihan takuulla on paljon oppia alla - eli mailaa ei tarvi puristaa niin hitoksiin. Toivon, voin keskittyä ymmärtämään asioita laajemmin, kun on pohjatietoa jo hankittuna. Sitä kautta sopiva rentous voi olla mahdollinen vuoden päästä. Tsemppiä myös kaikille muille, uimaan taas iltasella :)

Seuraa meitä