Kirjoittaja Aihe: Kohteena lääkis: Kevät 2021  (Luettu 29371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
Kohteena lääkis: Kevät 2021
« : 31.08.20 - klo:10:02 »
Hei,Löytyykö pääsykokeeseen pänttäävälle tsemppiseuraa täältä, vai todellako kaikki karkasi "jodeliin"?
Omalla kohdalla lukiosta vuosisata, kertaan siis lukion oppimäärää omin päin, tänään alkaa Mafy varsinaisesti, eli toivottavasti livun uudelle levelille!
Tavoitteena siis yleislääkis Kuopiossa ensi vuonna.

Poissa Medi2021

• Perusvuotaja
Vs: Kohteena lääkis: Kevät 2021
« Vastaus #1 : 01.09.20 - klo:19:21 »
Täällä kanssa yksi jolla on vuosisata lukiosta ja lähtötaso siis nolla. Paljon on siis työnsarkaa edessä. Tavoitteena Helsingin ruotsinkielinen

Poissa MarikaP

• Alkuvuotaja
« Vastaus #2 : 02.09.20 - klo:13:27 »
Löytyipä kohtalontovereita äkkiä. Itsellä myös lähtötaso pyöreä nolla ja lukiosta aikaa jo 14 vuotta. Mielessä siis totaalinen alanvaihto (tavoitteena eläinlääkis), tällä hetkellä työskentelen KTM-tutkintoani vastaavissa hommissa ja työ on kaiken hyvän lisäksi melko kuormittavaa, joten pääsykokeisiin lukeminen tulee olemaan ihan oma urakkansa.
Ensimmäinen askeleeni on lainata peruskoulun kemian kirja tuttavalta ja katsoa, saanko edes siitä itsenäisesti tolkkua. Kirittävää uunituoreisiin abeihin on roppakaupalla, mutta luen omaksi vahvuudekseni päätyössäni jo kohtalonsa hyväksyneet istumalihakset ja opiskeluinnon, sillä tämä perustuu täysin vapaaehtoisuuteen ja kutsumukseen. Olen ainakin ehtinyt pitää tarpeeksi monta välivuotta pänttäämisestä ;)

Tsemppiä kanssahakijoille!

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #3 : 03.09.20 - klo:09:47 »
Hei, hienoa, että tänne ilmoittautui muitakin! Olen myös täyspäiväisesti työssä, ja kaupallisella alalla, työmatkojakin jonkin verran tulee. Olen siis aika tiukilla, mutta luottavaisesti vaan eteenpäin! Onneksi nykyisin on monenlaisia kanavia kerrata lukion oppimäärää, youtube pyörii luureissa automatkoilla sen minkä aivot jaksaa vastaanottaa jne. Pöydän ääreen kun pääsee, niin voi kahlata kirjoja ja tehdä tehtäviä.
Tänään juttelen ensi kertaa "valmentajani" kanssa, saapa nähdä, mitä eväitä sieltä saan - jaan tänne, mistä tuntuu voisi olla muillekin hyötyä :)
Mulla meni 4-5 kuukautta, että kahlasin jollain lailla nuo KE, FY, BI -kirjat läpi. Pari kirjaa on vielä hankkimatta tai läpikäymättä. Kemiassa pääsin jonkinlaiseen tuntumaan, mutta fysiikassa joudun kahlaamaan ihan vielä perusteita pohjiksi. Tsemppiä tosiaan tähänkin viikkoon!

Poissa pikkusissi

• Alkuvuotaja
« Vastaus #4 : 03.09.20 - klo:13:39 »
Terve!

Täältä löytyy myös yksi hiukan vanhempi hakija kuin tämän vuoden abit. Kirjoitan tosin vasta nyt, vaikka aloitin lukion vuonna 2012. Niin se vaan elämä on vienyt työntekoon ja lapsiakin on putkahtanut maailmaan jo kaksi kappaletta. Olen siis lukiosta puolet käynyt aikanaan, mutta nyt reilun vuoden aikana olen käynyt nettilukiota itsekseni. En ollut aikaisemmin lukenut bilsaa, fysiikkaa enkä kemiaa, joten ne on päntätty nyt reippaalla tahdilla. Katsotaan mitä kirjoituksista tulee, kursseista olen saanut 9 ja 10. Oppiminen on ollut erittäin helppoa minulle aina.

Kirjoitan siis nyt syksyllä bilsan, äikän ja enkun sekä keväällä sitten matikan, fysiikan ja kemian. Toukokuussa haen sitten lääkikseen ja Helsinkiin on tavoite päästä. Tammikuussa alkaa valmennuskurssi, kivaa ja jännää! Saa nähdä, kuinka monta vuotta tässä urakassa menee!  8)  1,5 vuotta olen jaksanut painaa vaihtelevalla motivaatiolla, mutta tämähän on vasta alkua. Hoidan lapset kotona, käyn viikonloppuisin töissä ja mies on yrittäjä - aikamoinen yhdistelmä  ;D 

Tsemppiä kovasti kaikille luku-urakassa. Nyt on vielä hyvin aikaa opiskella. Itse ainakin nautin suuresti tällaisesta tavoitteeseen pyrkimisestä, toivottavasti matka on muilleki nautinnollinen! Kiva, että on muitakin, jolla on uravalinta kirkastunut vasta vähän myöhemmin. Itselläni lapsesta asti ainoa haaveammatti on toki ollut lääkäri, mutta oikeaa tahtoa ja motivaatiota ei ole aikaisemmin tullut. Nyt vasta huomaan olevani kypsä tällaiseen touhuun!  ;D 

Poissa Medi2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #5 : 03.09.20 - klo:15:43 »
Joko kävit sen puhelun opon kanssa? Millaista lukuaikataulua suositteli?

Millaisia lukusuunnitelmia olette tehneet? Olitko katjusha jo aloitellut sen mafyn tekemistä? Miten etenee? Ja miltä tehtävät sinusta tuntuvat?

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #6 : 04.09.20 - klo:13:09 »
Tervetuloa mukaan pikkusissi :)! Mulla on yks pienokainen, pian 4v., joten onhan tässä sovittelemista töissä ja perheessä, huhhuh!

Juttelin eilen "valmentajan" kanssa, ja eilen illalla oli eka biologian tunti. Selkeäksi kävi molemmissa, että biologian lukemiseen ei kannata vielä uhrata liikaa aikaa, koska siinä on niin paljon ulkoa opeteltavia "listoja", että ehtii muutaman kuukauden päästä aloitella enempi tosissaan sitä. Ymmärsin biologian tehtävät lienevät joiltain osin häilyviä (eli joskus mitä sattuu), varmimmat pisteet on otettavissa kemiasta ja fysiikasta. Ehkä joku aiempiin kokeisiin tutustunut tai läpikäynyt osaa tähän antaa lisävalaistusta!
Mafyn suhteen, huomasin illalla kertaustehtäviä (eli pieleen menneitä) tehtäviä tehdessä, että väsyneenä aivan turha alkaa mitään tekemään. Hyvällä vireellä kun tekee, niin saa jotain oikeinkin. Mulla on Fysiikan perusteet ehkä puolivälin paikkeilla ja aloittelin tiistaina Lääkis-kemian. Vielä en osaa sanoa, miten kemian puolella laskut sitten sujuu, kun aluksi siinä on pyöristämis/yksikkömuunnos yms harjoitteita.
Nyt viikonlopuksi meinaan pistää paukut siihen fysiikkaan, koska siinä on eniten työtä, laajin alue, ja paljon pohjustettavaa.
Pikkuisen ylikierroksilla mennään koko ajan, mutta pää kylmänä vaan eteenpäin :)

Poissa Medi2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #7 : 05.09.20 - klo:22:03 »
Onko sinulla mafyn io materiaalit vai myös ihan lähiopetusta? Paljon sinun elämäntilanteeseen ehdotettiin lukutunteja ja paljon uskot että ehdit lukea?

Minä ehdin lukea noin 10h/viikko. Sillä on nyt mentävä mikä mahdollista, toivottavasti toki lähempänä koetta saisin enemmän luettua. Kahden tunnin lukemisen jälkeen aivot jo sulaa kaiken uuden tiedon vuoksi, en käsitä miten voisin lukea 6-8h/päivä.  Mullakin mafyn materiaali käytössä.

Täällä toki myös lapsia kuvioissa mukana jotka tuovat oman mausteensa lukemiseen. Kaikkeni toki teen jotta pääsisin sisään jo 2021 mutta yritän olla pettymättä jos ei ekalla yrittämällä natsaa.

Poissa Medi2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #8 : 05.09.20 - klo:22:52 »
Mille valmennuskurssille pikkusissi olet osallistumassa?

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #9 : 07.09.20 - klo:12:38 »
MediP, lähinnä noista tunneista, että pitää todella herkästi kuunnella itseään, ettei mene yli oman jaksamisen. Tiedän mafylla kuulen muille suositeltavan sen noin 35 tuntia/vko. Työssäkäyvänä mulla oli tuossa aiemmin itse asetetettuna tavoitteena omaehtoista opiskelua 15-20 tuntia viikossa.

Nyt kun mun tunteja seuraa tuo älylaite, niin näyttää olleen vko 35 15,8 tuntia (ei kontaktiopiskelua vielä), jonkin verran kirjasta tekemistä päälle. Viime viikko 36 kova 25 tuntia..!

Viikonloppuisin huomaa sen, että aivot tyssää täysin kuuden tunnin jälkeen. Arjessa päivät ovat kevyempiä tai raskaampia, että niiltä osin en halua liikaa itseltäni vaatia. Se, että aivoihin sattuu on positiivista itsensä haastamisesta, jos ei vähääkään satu, ei tule kehitystä.

Lähiopiskelua tulee 9 tuntia viikko (- miinus tauot 6*10 min), kun kolmena iltana kokoonnutaan viikossa.

Materiaaleista: Lääkis-Kemiassa joudun kertaamaan teoriaa, jotta pystyn suoriutumaan Opi ja ymmärrä -tehtävistä, mutta minusta hyvin jäsennelty nuo teoriat. Hyvä lukea eri sanoin yms. samat asiat, mitä kemian kirjoista olen omin päin kerrannut ja opiskellut. Haastetehtävät osaan joiltain osin, mutta liian vaikea vielä puhua kokonaisuuksista, kun alussa tässä mennään..
Tsemppiä viikkoon kaikille!

Poissa pikkusissi

• Alkuvuotaja
« Vastaus #10 : 07.09.20 - klo:14:10 »
Mulla on valmennuskeskuksen valmennus, jossa on tammikuusta lähtien muutamana iltana viikossa n. 3 tuntia lähiopetusta. Lisäksi olen jo nyt lääkisnettiä käyttänyt aktiivisesti biologian kirjoituksiin kertaamiseen, siitä on ollut tosi iso apu!

Sama homma mulla, että aika ei oikein meinaa riittää isompiin lukutuntimääriin. Olen tosiaan kotona lasten kanssa, mutta herään joka aamu n. 3 tuntia ennen lapsia ja päiväuniaikaan saan pari tuntia myös opiskeltua. Illalla teen sitten hieman kevyemmin hommia, mutta tapani on ollut jo pitkään se, että joka ikisessä välissä kun ehdin, niin opiskelen. Kannan jotakin kirjaa koko ajan mukanani ja viikonloppuisin töissä ollessani kaikki tauot tulee luettua. Vaikea siis sanoa, kuinka paljon lukutunteja tulee, kun on niin katkonaista tämä opiskelu..  :D  Joskus kun saan lapsia hoitoon niin pystyn lukemaan vaikka koko päivän pieniä taukoja pidellen, koska opiskeluintoa on niin valtavasti ja harvoin (lue ikinä) saan ihan täysin rauhassa lukea tai laskea.

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #11 : 07.09.20 - klo:14:22 »
Joo, niinhän se on, että lukurauhasta puhutaan, että pitäisi olla siisti ja rauhallinen soppi, missä tehdä. Ei ole toteutunut, on tässä opiskeltu mekkalan keskellä. Meillä on varastossa työpöytä, mutta sinnehän ei pääse omaan rauhaan niin kauan kuin itse joutuu/saa lasta pitää silmällä ja välillä viihdyttämään...! Nuo kolme iltaa viikossa "luokkahuoneessa" on siis ihan toinen juttu, nyt kun alkoi :) Siinä pitää tottua, että on ihmisiä ympärillä - siis aikuisia :)

Poissa Medi2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #12 : 07.09.20 - klo:15:30 »
Lukurauhaa ei mullakaan ole oikeastaan kuin hyvässä lykyssä päiväunien aikana hetki ja sit illalla hetki.

Itse luen lähinnä fysiikkaa toistaiseksi koska se on mulle niin haastavaa. Mafyssa luen kemiasta kemian perusteet osiota koska kemia on mulle täysin vierasta koska sitä en ole koskaan aiemmin lukenut.. mutta silti ainakin toistaiseksi koen fysiikan haastavammaksi. Voi olla että mielipide muuttuu kun pääsen kemiassa pidemmälle.

Minkä ikäinen lapsi sulla pikkusissi on kotona?

Poissa Medi2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #13 : 07.09.20 - klo:15:47 »
Millaiselta opetus katjusha ensimmäisellä lähiopetustunnilla vaikutti?

Ja miten paljon te nukutte öisin jos ehtii aamulla lukea 3h ennenkuin lapset heräävät 😃

Poissa pikkusissi

• Alkuvuotaja
« Vastaus #14 : 08.09.20 - klo:07:00 »
Juu onhan tähän pikku hiljaa tottunutkin, että lapset hääräilee samalla kun opiskelee. Voi tulla haasteita luokkahuoneessa opiskella  ;D 

Kotona on molemmat lapset, 4v ja kohta 2v. Herään itse viideltä lähes joka aamu, viikonloppuisin annan itselleni armoa ja herään kuudelta. Lapset heräävät kahdeksan aikoihin, viikonloppuisin yleensä pidempään jostain syystä. Mennään siinä 10-11 aikaan nukkumaan. Tämä rytmi on ollut minulla jo varmaan vuoden, eikä ole käynyt liian rankaksi. Joskus pienempää päiväunille nukuttaessa saatan itsekin nukkua 5-10 minuutin tehounet jos oikein väsyttää.

Seuraa meitä