Kirjoittaja Aihe: Suuri vääryys!  (Luettu 31287 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tara1

• Perusvuotaja
Vs: Suuri vääryys!
« Vastaus #30 : 01.08.09 - klo:12:57 »
Pääsyalaraja kenties nousisi hiukan yleisesti, jos enemmän kuin yhdellä sisäänpääsy on jäänyt niistä kahdesta pisteestä?? Silloin siitä ei ole mitään hyötyä, kenties.

Kuten jo alkuperäisessä viestissäni mainitsin, KAIKKI 2 pisteen sisällä minusta olevat pääsykoekiintiössä sisäänpäässeet eivät takuulla ole saaneet tehtävästä täysiä 2 pistettä. Eli vaikka pisteraja nousisikin, minä oma "sijoitukseni" olisi oikealla paikalla.

Poissa Azure

• Tehovuotaja
  • *
  • 1. haku 2010
« Vastaus #31 : 01.08.09 - klo:13:12 »
Pääsyalaraja kenties nousisi hiukan yleisesti, jos enemmän kuin yhdellä sisäänpääsy on jäänyt niistä kahdesta pisteestä?? Silloin siitä ei ole mitään hyötyä, kenties.

Kuten jo alkuperäisessä viestissäni mainitsin, KAIKKI 2 pisteen sisällä minusta olevat pääsykoekiintiössä sisäänpäässeet eivät takuulla ole saaneet tehtävästä täysiä 2 pistettä. Eli vaikka pisteraja nousisikin, minä oma "sijoitukseni" olisi oikealla paikalla.

Tässä tapauksessa sinut on arvosteltu samoin kuin kaikki muut, joten en itse näe syytä valitukselle. Niinkuin täällä jo mainittiin, niin yliopistot saavat asettaa arvostelukriteerit itse miten lystää - vaikkei ne aina reiluilta tunnukaan. Haet siis muutosta koko pääsykokeen arvostelulle koska sinä et saanut tarpeeksi pisteitä kun yksi tehtävä hylättiin? Voisitko valottaa miksi yliopiston pitäisi arvostella kaikki kokeet uudestaan koska sinä et saanut tarpeeksi pisteitä? :lol:

Toki varmasti ketuttaa päästä noin lähelle rajaa, mutta etsisin mielummin selkeitä arvosteluvirheitä joissa sinua on kohdeltu erilailla suhteessa MUIHIN hakijoihin.

Poissa Akabane

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Eläinlääketieteellinen
« Vastaus #32 : 01.08.09 - klo:15:01 »

Eivät varmaan juu olekaan saanet täysiä pisteitä, mutta älä unohda, että monille voi samassa tilanteessa riittää vain se 1 piste tai jopa 0,5 pistettä sisäänpääsyrajan ylittämiseen, joten ei se tehtävän hylkäämättä jättäminen enää välttämättä tarkoitakaan ihan vain parin hakijan ottamista sisään, heitä voi olla koko joukko. Tällaisessa tapauksessa on melko turha valittaa, sillä yliopisto alleviivaa hakuoppaissaan, että voi jättää tehtävän arvostelematta antaminsa perustein kunhan se pätee kaikkiin hakijoihin, ts. "tehtävä on arvosteltu yleisen linjan mukaisesti ja ei johda pisteiden korotukseen. Oikaisupyyntö on aiheeton." on mitä saat vastaukseksi jos oikaisun laitat. Hallinto-oikeutta myös tuskin kiinnostaa, sillä tapaus ei eriarvoista ketään hakijaa. Rankkaa, mutta elämä on.
Part-time ninja, fulltime philosopher

Poissa Tara1

• Perusvuotaja
« Vastaus #33 : 01.08.09 - klo:17:23 »
En halua lähteä riitelemään asiasta tällä palstalla, mutta voin kertoa että olen tutkinut pisteet hyvin tarkkaan, ja tasan yksi hakija oli saanut 84 pistettä, ja "meitä" 83,5 pistettä saaneita oli 5kpl. Toisekseen, minusta on asiatonta alkaa täällä aukomaan päätä tyyliin: "olisit valmistautunut paremmin, niin ei tarvitsisi vikistä" tms. Voin itse jättää tämän asian raportoimisen kyllä tähän, jos se provosoi tuollaista käytöstä. Itse koen tarpeettomaksi lukea ko. kommentteja, eivätkä ne vaikuta millään tavalla siihen kuinka tämä asia minun osaltani etenee täällä OIKEASSA elämässä.

Poissa ^jossu^

• Älyvuotaja
  • **
  • l
« Vastaus #34 : 01.08.09 - klo:18:08 »
Mutta jos tehtävä tuo lisää 2p, voisi se saada sisäänpääsyrajalle ja sen yli myös ne, joilla sisäänpääsy on jäänyt ihan sen 2p päähän. Eli kyllä se sisäänpääsijöiden joukko kasvaa suuremmaksi kuin tuo 5kpl, jotka olisi puolen pisteen päässä. Tokihan se olisi hieno juttu, että voittaisit tämän jutun, mutta silti uskon, että tästä arvostelusta pidetään kiinni eikä lisää pisteitä tule kenellekään. Se tosiaan vaatisi kaikkien niiden kokeiden uudelleen tarkastamista, jotka ovat olleet tämän rajan lähettyvillä (eli toisinsanottuna kaikkien max. 2p päässä rajasta).
Ja sitten toisaalta rajahan on vedetty sen mukaan, että tietty määrä pääsee sisälle; joten jos pisteitä annettaisiin enemmän, nousisi periaatteessa myös se sisäänpääsyraja, koska tosiaan silloin kaikki hakijat saisivat lisää pisteitä. Eli siltikin voisit/voisitte jäädä rajan alle.

Tsemppiä silti kuitenkin yritykseen, voin kuvitella kuinka tämä asia kaivelee.

Poissa Azure

• Tehovuotaja
  • *
  • 1. haku 2010
« Vastaus #35 : 02.08.09 - klo:02:28 »
En halua lähteä riitelemään asiasta tällä palstalla, mutta voin kertoa että olen tutkinut pisteet hyvin tarkkaan, ja tasan yksi hakija oli saanut 84 pistettä, ja "meitä" 83,5 pistettä saaneita oli 5kpl. Toisekseen, minusta on asiatonta alkaa täällä aukomaan päätä tyyliin: "olisit valmistautunut paremmin, niin ei tarvitsisi vikistä" tms. Voin itse jättää tämän asian raportoimisen kyllä tähän, jos se provosoi tuollaista käytöstä. Itse koen tarpeettomaksi lukea ko. kommentteja, eivätkä ne vaikuta millään tavalla siihen kuinka tämä asia minun osaltani etenee täällä OIKEASSA elämässä.

En kiellä etteikö olisi mahdollista että pääsisit sisään jos tehtävä arvosteltaisiin toisin, mutta yleensä valitukset lähtevät siitä että itse hakijaa on kohdeltu huonosti muihin nähden (ja tällöinkin usein päätös on kielteinen), mutta jos aletaan valittaa yleisesti arvostelukriteereistä niin uskon että taistelet aika turhaan. Halusin vaan kuulla vähän tarkempia perusteluja, muuta kuin että olisit päässyt sisään jos tehtävä olisi otettu mukaan arvosteluun, sillä en näe yhtään miten sinun tilanteesi toimii motiivina yliopistolle muuttaa arvostelukriteereitään. Kerro toki miten tapaus etenee, sillä mielenkiinnostahan tässä utelen (enkä ole sitä mieltä että ansaitsisit opiskelupaikan muita vähemmän, jostain vain on vedettävä raja).
« Viimeksi muokattu: 02.08.09 - klo:13:11 kirjoittanut Azure »

Poissa -a-

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #36 : 02.08.09 - klo:12:41 »
mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, sillä minullakin sisäänpääsy jäi 0,5 pisteen päähän ja sain täydet 2 pistettä siitä, joka sittemmin jätettiin arvostelematta. tottakai se kyrsii, mutta en nähnyt siinä valittamisen aihetta. jos tehtävää ei arvostella, minkäs minä sille voin. :eusa_doh:

tara, mistä olet saanut selville muiden hakijoiden pisteet? kirjoitit, että 83,5 pistettä saaneita oli 5, joten onko kaikkien pisteet jossain kaikkien luettavissa? ihan mielenkiinnolla kyselen, en riitaa haastaen.  :smile:

Poissa Akabane

• Älyvuotaja
  • **
  • Eläinlääketieteellinen
« Vastaus #37 : 02.08.09 - klo:15:55 »
mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, sillä minullakin sisäänpääsy jäi 0,5 pisteen päähän ja sain täydet 2 pistettä siitä, joka sittemmin jätettiin arvostelematta.

Mietinpä muuten, että onko tuo tehtävä miten otettu huomioon kokeen yhteispistemäärässä? Onko nuo pisterajat laskettu alkuperäisestä kokeen maksimipistemäärästä vai onko siitä vähennetty se 2 pistettä, ennenkuin on alettu muodostamaan sisäänpääsyrajoja? Olettaen, että se on tuo jälkimmäinen vaihtoehto, JOS tiedekunta päättäisikin arvostella tuon tehtävän ja kaikki hakijat saisivat nuo puuttuvat pisteensä, niin eihän se tarkoita sitä, että välttämättä siltikään pääsisi sisään, koska myös itse kokeen maksimipistemäärä nousisi ja se nyt varmasti vaikuttaisi tuohon sisäänpääsyrajaan - saattaisi jopa kohottaa sitä aika roimasti.
Part-time ninja, fulltime philosopher

Poissa youzo

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #38 : 02.08.09 - klo:16:12 »

tara, mistä olet saanut selville muiden hakijoiden pisteet? kirjoitit, että 83,5 pistettä saaneita oli 5, joten onko kaikkien pisteet jossain kaikkien luettavissa? ihan mielenkiinnolla kyselen, en riitaa haastaen.  :smile:
Turussa ainakin oli kaikkien hakijoiden pisteet nähtävillä.

Poissa Kaaos

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • HLK
« Vastaus #39 : 02.08.09 - klo:16:16 »
mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, sillä minullakin sisäänpääsy jäi 0,5 pisteen päähän ja sain täydet 2 pistettä siitä, joka sittemmin jätettiin arvostelematta.

Mietinpä muuten, että onko tuo tehtävä miten otettu huomioon kokeen yhteispistemäärässä? Onko nuo pisterajat laskettu alkuperäisestä kokeen maksimipistemäärästä vai onko siitä vähennetty se 2 pistettä, ennenkuin on alettu muodostamaan sisäänpääsyrajoja? Olettaen, että se on tuo jälkimmäinen vaihtoehto, JOS tiedekunta päättäisikin arvostella tuon tehtävän ja kaikki hakijat saisivat nuo puuttuvat pisteensä, niin eihän se tarkoita sitä, että välttämättä siltikään pääsisi sisään, koska myös itse kokeen maksimipistemäärä nousisi ja se nyt varmasti vaikuttaisi tuohon sisäänpääsyrajaan - saattaisi jopa kohottaa sitä aika roimasti.
Pisteytyksen muutoksella on väliä vain niille hakijoille, jotka ovat alle 2 pisteen päässä rajasta, vaikka maksimipisteet nousisivatkin. Lisäksi vaikka pisteiden suhteellinen paino muuttuisi ei sillä olisi vaikutusta sisäänpääsyrajaan, jonka määrittäisi jokatapauksessa se hakija jolla on alimmat pisteet eli jos löytyisi tällä hetkellä sisäänpäässeistä henkilö, joka olisi juuri taran tarkoittama tapaus ei suhteellisiin pisteisiin vetoaminen auttaisi tiedekuntaa. Lisäksi täytyy todeta että suhteellisiin pisteisiin vetoaminen on epäreilua tilanteessa jossa hakijat on arvosteltu eri maksimipistemäärillä
(ja tämä tilanne olisikin, koska sisäänpäässeiltä ei voida enää viedä paikkaa jälkikäteen).

Kaiken kaikkiaan tämän arvostelun mahdollinen epäreiluus määräytyy mielestäni lopulta sen perusteella, että mikä on ollut hylkäämisen syy, jos tiedekunnalla on esittää hyvä peruste hylkäämiselle on arvostelu ollut oikeudenmukaista ja tasapuolista, mikäli taas tiedekunnalla ei ole tarjota hyvää perustetta kuuluisi mielestäni mm. taran saada pisteet tehtävästä. Mielestäni pelkkä numeerinen virhe käännöksessä ei ole riittävä syy.

Aika turha näin ulkopuolisena spekuloida asiaa, kun ei tosiaan tiedä mikä on ollut syynä tuolle hylkäämiselle, voi olla että tiedekunta on toiminut tilanteessa oikein, ainoa asia mikä tässä vaiheessa on varmaa niin ainakin se, että asian tiedotus hakijoille on hoidettu ala-arvoisesti, tehtävän hylkäämisestä pitäisi kyllä mainita esim. vastausanalyysissä.

Poissa Tara1

• Perusvuotaja
« Vastaus #40 : 02.08.09 - klo:22:25 »

Oulussa pisteet olivat kaikkien nähtävillä tiedekunnan kanslian aulassa. Kävin kolmeen kertaan tuijottamassa niitä 733 nimeä ja katsomassa pistemäärät.

Poissa mulindsni

• Satunnaisvuotaja
  • El
« Vastaus #41 : 17.08.09 - klo:09:21 »
Miten kävi Taralle, pääsitkö sisään?

Seuraa meitä