Kirjoittaja Aihe: Montako kertaa ?  (Luettu 21497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa samuliina

• Alkuvuotaja
Montako kertaa ?
« : 23.07.09 - klo:00:03 »
Rannalle jääneet, montako kertaa olette ajatelleet pyrkiä? Itse olen hakemassa ensi keväänä vasta ekaa kertaa. Hieman mietityttää, kun jotkut kertovat olevansa viidettä kertaa kokeessa..  :eusa_shifty:

Poissa M-ake

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • L
Vs: Montako kertaa ?
« Vastaus #1 : 23.07.09 - klo:01:57 »
Niinno, itselleni maalasin lääkikseen pääsemisestä lähes ylitsepääsemättömän kuvan, jonne vain 6 ällän yli-ihmiset pääsevät, loput tavalliset immeiset sitten hakevat kahden käden sormien lukumäärän ennenkuin pääsevät. Vieläkun päässeet kuulema sattuvat olemaan jonkinlaista valiojoukkoa... Asennoiduin, että kuudes hakukerta olisi se viimeinen jos se siihen menee, mutta kuinkas kävikään ensinmäisellä sinne mentiin, ja en todellakaan mikään lapsinero ole. YO-toikkaristakin löytyy suppeat nolla ällää. Jos jaksaa laskea sekä lukea, uskoo itseensä koetilanteessa niin kyllä sinne pääsee ensinmäiselläkin.  Tarpeeksi vahvan rutiinin kehittää työllä, niin koetilanteessa melkein unohtaa olla jännittämättä.

Että elä liikaa mieti. :)
« Viimeksi muokattu: 23.07.09 - klo:01:59 kirjoittanut M-ake »
"kyll

Poissa Reich

• Älyvuotaja
  • **
  • LK
« Vastaus #2 : 23.07.09 - klo:08:28 »
Rannalle jääneet, montako kertaa olette ajatelleet pyrkiä? Itse olen hakemassa ensi keväänä vasta ekaa kertaa. Hieman mietityttää, kun jotkut kertovat olevansa viidettä kertaa kokeessa..  :eusa_shifty:
Kannattaa tehdä kerrasta asiat kunnolla eikä suunnitella monia pyrkimisiä.

Poissa Akabane

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Eläinlääketieteellinen
« Vastaus #3 : 23.07.09 - klo:11:13 »
^Näinhän se Reich varmaan toimisi täydellisessä maailmassa, mutta kaikki hakijat kun sinne sisään ei joka vuosi voi päästä kuitenkaan.
Part-time ninja, fulltime philosopher

Poissa audotja

• Älyvuotaja
  • **
  • l
« Vastaus #4 : 23.07.09 - klo:11:56 »
Akabane, parhaiten suoriutuneet hakijat sinne otetaan, periaatteessahan jos asiat riittävän kunnolla tekisi, niin pääsisi ensimmäisellä kerralla. Eri asia sitten, mikä on itse kullekin riittävä. Muukin elämä tuppaa vaikuttamaan ikävä kyllä hakemiseen, eikä se vaikutus yleensä kovin positiivista ole. Ja sitten on aina näitä, jotka sanovat huonosti menneen kokeen jälkeen olleensa "vain katselemassa". Tai sitten rannalle jääneet ovat vain niin laiskoja ja tyhmiä, etteivät pystyneet suoriutumaan urakasta. (Älkää vetäkö herneitä nenään, käyttäkää ironiaa.) Jokainen parhaiten kuitenkin tietää, mikä vaikutti, ja missä pystyy parantamaan etc. Itseäni ainakin otti välillä pääsykokeisiin valmistautuessa päähän nämä ihanaiset, joiden mielestä lääkikseen pitäisi saada hakea vain yhden kerran elämässään. Toisaalta kuitenkin ymmärsi, että itsestä se on kiinni, jos sijoittuu huonosti suhteessa muihin hakijoihin, on syy mikä tahansa.

Niin, ja itse en siis suoraan päässyt. (Joten tunnustan suoraan olleeni tyhmä ja saamaton?  :lol: ) Monta kertaa hakeminen ei omiin suunnitelmiin kuulunut, mutta enpä voi sanoa, ettenkö mitään niinä vuosina olisi oppinut. Omalla kohdalla onnistumiseen auttoi stressaamisen ja aikaisempien vuosien hössötyksen pois jättäminen, menin tekemään lopulta vain parhaani ja sillä kertaa se sitten riittikin. Ei sitä elämää ainakaan vielä kannata kovin moneksi vuodeksi suunnitella eteenpäin, täydellisesti suunniteltua elämää on vaikea elää.

Poissa Akabane

• Älyvuotaja
  • **
  • Eläinlääketieteellinen
« Vastaus #5 : 23.07.09 - klo:12:39 »
Akabane, parhaiten suoriutuneet hakijat sinne otetaan, periaatteessahan jos asiat riittävän kunnolla tekisi, niin pääsisi ensimmäisellä kerralla.

Älä nyt?
Part-time ninja, fulltime philosopher

Poissa suklaapipari

• Satunnaisvuotaja
  • L
« Vastaus #6 : 23.07.09 - klo:12:47 »
Niin, pitäähän ne asiat kunnolla tehdä mutta aina ei ole sisäänpääsy laiskuudesta kiinni.

Itse aloin vasta tammikuussa lukemaan lukiokursseja alusta asti läpi: kemia, fysiikka, pitkä matiikka ja biologia kaikki alusta itseopetettuna, ja sitten siihen vielä Galenos sekaan kuukauden kuluttua. Pisteet yhteispistekiintiössä 58 kun sisään pääsi 76:lla, eli parannettavaa on mutta nollasta tuohon pisteeseen pääsy puolessa vuodessa saa omat suupieleni koholle: hyvä mie!

Puoli vuotta on joskus vaan liian lyhyt aika... Luin 7-10 h päivässä muttei se riittänyt, töissäkin kävin samalla koko kevään 6-8h päivässä, joten paljon muulle en jättänyt aikaa. Vaikeisiin asioihin ei voi siirtyä ennen kuin helpommat on hanskassa, joten oikoteitä onneen ei ole.

Se on se raaka työ...

Poissa Naru

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #7 : 23.07.09 - klo:14:56 »
Itse pääsin nyt tokalla hakukerralla sisään Helsinkiin. Lukiosta olen kirjoittanut C:n papereilla ja osa kemman ja fyssan kursseista oli kokonaan käymättä.
Sinnikkyyttä kyllä tarvitaan ja paljon, mutta ei se lopulta mahdotonta ollut vaikka välillä siltä tuntuikin.
Viime vuonna multa jäi lähes neljä tehtävää tekemättä kokeessa ja pisteitä roppakaupalla puuttumaan, mutta tänä keväänä sain kaikki paitsi yhden (hormoni tehtävä, jossa panikoiduin) tehtyä kunnialla tai suht. kunnialla ja se riitti. Valmennuskurssi auttoi todella paljon tehtävineen ja lukukavereineen plus se että laskin lukion kurssikirjoja kaikkine tehtävineen kokonaan läpi. Kirjastossa vietin kaksi vikaa kuukautta päivittäin.
Tsemppiä kaikille ja jaksamista, unelmien eteen kannattaa joskus tehdä paljon työtä...eikä se lukeminen sisäänpääsyyn lopukkaan, joten kannattaa tehdä opiskelusta itselle mahd. mukava kokemus. Lukukaverit ja tauot hyvine eväineen auttavat jaksamaan :)

Poissa audotja

• Älyvuotaja
  • **
  • l
« Vastaus #8 : 23.07.09 - klo:15:35 »
Akabane, parhaiten suoriutuneet hakijat sinne otetaan, periaatteessahan jos asiat riittävän kunnolla tekisi, niin pääsisi ensimmäisellä kerralla.

Älä nyt?

Ei siis mitenkään tarkoitus ollut pottuilla tai mitään. Lähinnä sitä, että periaatteessa Reich on oikeassa. Mutta se mainitsemasi täydellinen maailma vain ei joka kerta osu omalle kohdalle.

Itse en oikein usko, että tuntimäärillä ja vastaavilla mitään merkitystä on, jokaisen lähtökohdat ovat erilaiset. Jotkut ovat saattaneet löytää jo oman opiskelutyylinsä, jotkut eivät ehkä koskaan löydäkään. Tai siis, itse en alkaisi vertailemaan työmääriä yms. liikaa. Työtä se vaatii enemmän tai vähemmän jokaiselta kylläkin, mutta enemmän on kai kyse itsensä voittamisesta kuin muitten hakijoitten matkimisesta.

allu

• Vieras
« Vastaus #9 : 24.07.09 - klo:01:26 »

Tästä keskustelusta ei seuraa mitään hyvää. Kysyt asiaa ulos jääneiltä! Muodostuva kuva ei ole objektiivinen, vaan perustuu ulosjääneiden subjektiivisiin kokemuksiin, joita ei itse asiassa ole niin paljon kuin niitä voisi kuvitella olevan. Jostain syystä näillä keskustelupalstoilla muodostuu kuva siitä, että lääkikseen on erittäin "vaikeeta" päästä. Niin minäkin luulin kun näille palstoille rantauduin. Tosiasia on, että tämä ei pidä todellakaan paikkaansa. 5. kertaa hakevat ovat erittäin harvinaisia poikkeuksia, joista kaikki jostain kumman syystä tietävät. Kukaan ei tiedä/ketään ei kiinnosta 1. kerralla päässeiden kokemuksista. Vedä täysillä 1. kerralla niin eiköhän se paikka irtoa! Itse luin täysillä 1. kertaa varten ja paikka irtosi helpolla, 7 pistettä vajaa täysistä. Tsemppiä!

Poissa Chride

• Tehovuotaja
  • *
  • Aspiriinitaksin kuljettaja
    • (Chriden) Kelauksia
« Vastaus #10 : 24.07.09 - klo:09:15 »
Lainaus
5. kertaa hakevat ovat erittäin harvinaisia poikkeuksia, joista kaikki jostain kumman syystä tietävät

Tämän perusteella minä olen siis jo lähes uhanalainen.  :wink:

Poissa adi09

• Moderaattori
  • Lääketieteen yo. (Kuopio)
« Vastaus #11 : 24.07.09 - klo:09:32 »

Tästä keskustelusta ei seuraa mitään hyvää. Kysyt asiaa ulos jääneiltä! Muodostuva kuva ei ole objektiivinen, vaan perustuu ulosjääneiden subjektiivisiin kokemuksiin, joita ei itse asiassa ole niin paljon kuin niitä voisi kuvitella olevan. Jostain syystä näillä keskustelupalstoilla muodostuu kuva siitä, että lääkikseen on erittäin "vaikeeta" päästä. Niin minäkin luulin kun näille palstoille rantauduin. Tosiasia on, että tämä ei pidä todellakaan paikkaansa. 5. kertaa hakevat ovat erittäin harvinaisia poikkeuksia, joista kaikki jostain kumman syystä tietävät. Kukaan ei tiedä/ketään ei kiinnosta 1. kerralla päässeiden kokemuksista. Vedä täysillä 1. kerralla niin eiköhän se paikka irtoa! Itse luin täysillä 1. kertaa varten ja paikka irtosi helpolla, 7 pistettä vajaa täysistä. Tsemppiä!
tarkoitat varmaan että jäit 7 skaalattua pistettä helsingin parhaasta. Kokeessa oli 157p jaossa eikä kukaan hesassa saanut "edes" 140p   

Poissa S

• Tehovuotaja
  • *
  • L
« Vastaus #12 : 24.07.09 - klo:11:06 »
Tämä keskustelu tuntuu olevan aika räjähdysaltis :)

Itse ajattelin hakea niin kauan, että pääsen. Hain tänä vuonna ensimmäistä kertaa, enkä päässyt Tampereelle. Jos olisin hakenut elukalle, kuten alunperin suunnittelin, olisin sisällä, vieläpä ihan selvästi. Samoin jos olisin Kuopioon hakenut, olisin sisällä. En lukenut lukiossa fysiikkaa ja kemiaa kuin pakolliset kurssit, bilsaa vain yhden kurssin pakollisten lisäksi. Olen aika ylpeä itsestäni, että olen oppinut ja jopa sisäistänyt näinkin valtavan määrän tietoa :) Tästä on hyvä lähteä kohti ensi vuotta, linkitellä asioita ja laskea fykeä.

Jos joku pitää minua tyhmänä, kun en syyskuusta asti lukemisesta huolimatta päässyt sisään, pitäköön. Voin kertoa, että ei ainakaan laiskuudesta johtunut, luin ihan oikeasti törkeen monta tuntia. Sosiaalinen elämä kärsi ja suhdekin kariutui (okei, tämän jälkeen meni hetki, ennen kuin pääsin takaisin lukurytmiin), mutta olen valmis tekemään sen saman uudelleen, sillä haluan lääkikseen. Enemmän minua tulisi harmittamaan se, että menisin AMK:hon, koska en ensimmäisellä kerralla päässyt lääkikseen, ja tekisin loppuelämäni jotain sellaista duunia, mitä en oikeasti haluaisi.

Poissa audotja

• Älyvuotaja
  • **
  • l
« Vastaus #13 : 24.07.09 - klo:11:59 »
Jeps, jos noin yleisesti kysytään asiaa ensimmäisellä kerralla päässeiltä, sieltä tulee todennäköisesti mielipiteitä, että ensimmäisellä kerralla pääsee sisään, eikä ole järkeä hakea useaa kertaa. Ei varmaan aloittajalla suunnitelmissa ole viittä kertaa hakea (tai siis jäädä neljää ensimmäistä kertaa rannalle), mutta jotain realismia on kai hyvä olla matkassa. Lukion jälkeen pääsykokeeseen valmistautuessa on kuitenkin se ero, että ensimmäistä kertaa täytyy itse osata opiskella, eikä se ainakaan itseltäni oikein hyvin onnistunut. Lähinnä omat ajatukset kulkivat sitä rajaa, että kun on niin vahva pohja, niin tämähän on aika helppoa. Ja kuinkas sitten kävikään, alas niistä pilvilinnoista tultiin.  ;D

Ja jos se on niin helppoa ensimmäisellä kerralla päästä sisään, miksiköhän valtaosa sisälle päässeistä on todellakin jotain muita kuin ensimmäisen kerran hakijoita? Eipä sillä, mukavaahan se oman elämän kannalta voi olla, jos heti kirjoitusten jälkeen pääsee sisälle.

Aloittajalle, ei sitä kannata pelästyä heti alkuunsa, että edessä on 4-5 vuoden pääsykoehelvetti. Onni voi potkaista aiemmin (tietty omasta jaksamisestakin riippuen) tai sitten vietät leppoisia vuosia oppien jotain muuta elämässä.

Poissa Lauri

• Älyvuotaja
  • **
  • LK Oulu
« Vastaus #14 : 24.07.09 - klo:12:03 »
Jos halua on, niin riittävän monta kertaa. Minäkin olen keskivertohakija keskimääräisistä olosuhteista. En kirjoittanut YO:sta yhtään L tai edes E:tä, keskiarvokin oli M:n luokkaa. Sanoisin: asenne, työnteko ja motivaatio.
"Ainoastaan mitättömyydet säästyvät kritiikiltä" Nietzsche

Seuraa meitä