Kirjoittaja Aihe: Mikä laskin pitkään matikkaan?  (Luettu 11432 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oppi7

• Satunnaisvuotaja
Mikä laskin pitkään matikkaan?
« : 10.06.14 - klo:21:13 »
Pitäs kohta ostaa ja punnitsen funktiolaskimesta graafiseen/symboliseen. Kuulemma pitkässä matikassa ois vähintään graafinen olla hyvä, mutta jotkut sanoo että funktiolaskin vaan. Mielestäni olisi hyvä totutella itse laskemaan mahdollisimman paljon pääsykokeen kannalta, eli käyttää funktiolaskinta, mutta toisaalta en usko että pääni todellakaan riittäisi pärjäämään pitkässä matikassa pelkällä funktiolla? Mitä tehdä? :roll:

Poissa lukija

• Älyvuotaja
  • **
Vs: Mikä laskin pitkään matikkaan?
« Vastaus #1 : 10.06.14 - klo:22:15 »
Ihan tavallinen 20-30e funktiolaskin riittää ja paras olisi käyttää laskinta mikä soveltuu sitten myös pääsykokeeseen, että laskeminen olisi jo valmiiksi tuttua.

Itse aikoinaan kirjoittanut ihan halpis funtiolaskimella pitkän matikan ja tullut kahlattua pitkät fyssatkin sillä läpi eli en tiedä mihin sitä graaffista tarvitsisi.
Ja en tod. ole mikään nero, jolle kaikki on helppoa...ehkä jopa keskivertoa tyhmempi..  :wink:

Koska omista kirjoituksista jo 15 vuotta, niin hankin pääsykokeita varten ihan uuden laskimen ja itse käytän Casio-FX-991ES-Plussaa.
Tosi näppärä, edullinen ja huomattavasti kehittyneempi, kuin millä itse aikoinaan kirjoittanut. En tosin tiedä onko tuo laskin lukiossa sitten sallittu?!
« Viimeksi muokattu: 10.06.14 - klo:22:33 kirjoittanut lukija »

Mauno

• Vieras
« Vastaus #2 : 10.06.14 - klo:22:29 »
.
« Viimeksi muokattu: 16.07.15 - klo:11:55 kirjoittanut Mauno »

Poissa vienna

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • HLK
« Vastaus #3 : 10.06.14 - klo:23:04 »
En tosin tiedä onko tuo laskin lukiossa sitten sallittu?!

Kirjoituksissa on sallittu kaikki laskimet (K2012 lähtien), eli varmasti FX-991 ES Plus käy hyvin.
\displaystyle H=\int_{0}^{36000} A_o\,e^{-\lambda*t}dt

Poissa jippii

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #4 : 10.06.14 - klo:23:29 »
Mulle oli iso apu lukiossa asioiden ymmärtämisessä, kun laskimesta näki helposti, miten ne kuvaajat muodostuivat ja miten jonkun arvon muuttaminen vaikutti funktion kulkuun. Mutta matikkapää ei ole mun vahvuuksia.

Poissa Jukka

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääket. yo Oulu -14
« Vastaus #5 : 08.07.14 - klo:00:41 »
Itse ainakin hankkisin symbolisen TI nspire CX CAS -laskimen, tai minkä tahansa muun vastaavan. Meillä ainakin tilattiin kyseiset laskimet heti pitkän matikan 1. kurssilla, enkä montaa opiskelijaa tiedä, jotka eivät olisi ko. laskinta tilanneet. Siitä on todella suuri apu, kun näkee kaikenlaiset kuvaajat jne. Oppiminen on toki tehtävä itse, mutta ei kannata antaa muille suurta etua yo-kokeessa omistamalla vain pelkän funktiolaskimen.

Seuraa meitä