Voin hyvin samaistua tilanteseesi. Luin lukiossa fysiikan, kemian ja bilsan pitkinä, koska lääkis oli jo silloin haaveena. Kemian ja bilsa meni ihan ok ja ne kirjoitinkin ok arvosanoin (M ja E), mutta fysiikka meni aika heikosti, koska aika ei vain riittänyt sen omaksumiseen, joten jätin sen kirjoittamatta. Sinällään siis lähtötilanne oli ok, mutta fysiikan tiedot jäivät kyllä aika minimiin. Lukion jälkeen kävin turistina kokeessa, mutta ei aikomustakaan päästä sisälle, koska halusin lähteä vuodeksi ulkomaille.
Palattuani suomeen asiat olivat tietysti kiitettävästi unohtuneet. Menin marraskuussa alkavalle valmennuskurssille, jotta saisin enemmän irti opiskelusta. Kehityin kyllä, varsinkin fysiikassa, mutta olin jälkeenpäin ajateltuna tosi hukassa koko vuoden ja epävarma osaamisestani. Luin koko kevään itkukurkussa ja tiesin, ettei sisäänpääsyyn ollut mahiksia. Silti olin järkyttynyt saatuani tulokset, koska en saavuttanut edes hyväksyyn vaadittua minimirajaa (36p). Otin vastaan toisen opiskelupaikan, koska en olisi enää kestänyt uutta välivuotta ja sain itsevarmuutta opintojen ja uusien tuttavuuksien myötä.
Syksyn opiskelin yliopiston kursseja, joista osa oli mm. kemiaa ja ihmisen fysiologiaa. Joulun jälkeen jätin yliopistokurssit ja keskityin pelkästään pääsykoelukuihin. Olin paljon itsevarmempi, fiilis pysyi hyvänä ja otin oppia aiemman vuoden virheistä. Aloitus oli helpompaa kun pohjatietoja oli jo aikasemmasta. Laskin paljon, koska tiesin sen olevan suurin puutteeni, tein vanhoja pääsykokeita ja luin bilsaa lukion oppimäärää syvemmälle. Tsemppasin itseäni ja pidin yllä ajatusta, että tänä vuonna mennään sisään. Fiilis ennen koetta oli huippu, olin nukkunut hyvin ja päätin, että annan ihan kaikkeni kokeelle. Kokeessakin fiilis pysyi hyvänä, kunnes tajusin, että aika menee tiukille. Vain yksi tehtävä jäi kuitenkin kokonaan tekemättä. Kokeesta lähtiessä olin kaiken kaikkiaan ihan tyytyväinen, olin tehnyt parhaani. Vastausanalyysiä katellessa tajusin, ettei mitään mahiksia ollut sisään. Menetin huolimattomuudesta n. 12p heti suoraan ja lisää varmasti mennyt muustakin. Lopulliset raakapisteet olivat 106,54p eli kauas jäi kaikista rajoista. Vaikka tiesin, ettei koe mennyt nappiin niin pistemäärä oli suuri pettymys. Annoin kaikkeni tälle keväälle, enkä silti päässyt lähellekään. En haluaisi luovuttaa vielä, mutta kyllä noi pisteet syö motivaatiota aika tavalla ja on tosi vaikeeta kerätä itsevarmuutta taas uudestaan.
Samaa siis oon pohtinut, että mikä tässä mättää. Ajatus kuitenkin on, että ens keväänä vielä mennään täysillä. Pitäisi vaan keksiä, että mikä tässä hommassa ei toimi, jotta sisäänpääsy ois mahdollista. Tää nyt oli lähinnä omaa avautumista, eikä vastaa sun kysymykseen, mutta haluun vaan sanoa, että älä luovuta vielä! Mäkään en aio