Kirjoittaja Aihe: Galenos vielä vuonna 2009?  (Luettu 26988 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa alibaba

• Perusvuotaja
Vs: Galenos vielä vuonna 2009?
« Vastaus #30 : 16.10.08 - klo:23:29 »
28.5.2008 ? pieni virhe tossa vuosiluvussa kenties?=)

Poissa nasra

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #31 : 22.10.08 - klo:20:31 »
Helsinkin yliopisto on nyt päättänyt et Galenos on pääsykoe kirjana ens vuonna ja se on viime vuoden painos..Nyt kirjaa hankkimaan vaa!! :smile:

jkr77

• Vieras
« Vastaus #32 : 22.10.08 - klo:21:04 »
Tai Lääketieteen valintakokeen kehittämistyöryhmä on päättänyt...

Poissa toodd

• Perusvuotaja
« Vastaus #33 : 27.10.08 - klo:18:07 »
Holá! Nyt voipi ostella senkin kirjasen hyvillä mielin ;) Valmennusmateriaalitkin tilasin, ennenkuin olin täysin varma asiasta  :lol:

Poissa Citronelle

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • LK Oulu
« Vastaus #34 : 30.10.08 - klo:00:25 »
Ainakin Oulun sivuilla lukee, että G:stä on myös uusi painos. Kuinkahan eroaa entisestä? Kuitenkin molemmat käy...  :roll:
Jos kuljen käsi pystyssä, niin se on vahinko / oon viitannu liikaa, mun kädessä on kuolio.

Lehtori T

• Vieras
« Vastaus #35 : 30.10.08 - klo:11:33 »
Kun olisin valmistunut heti- olisin jo 42-43vuotias, ja eriköistumisen jälkeen jo 50v! Pitää ajattella realisesti mikä on mahdollista ja mahdottonta. Kyllä, annan paikani joku nuorille, koska tämä ala pitää aloitaa nuorena, kun opiskelu, eriköistuminen on niin vaativa ja pitkä. Ja myös keski-ikäisenä kun pitäisi elää opintotuella 6 vuotta
Minunikäiset opiskelevät esim. teologiaa, historiaa, kirjallisuuta, ja vielä vanhempikin, jopa 50vuotiaat, mutta ei enää lääketieteellisessä. Se on vaativin koulu, eikä pysty tekemään töitä opintojen ohella, kun kaikki kursit pakolliset, ainakin 2-3 vuotta, ja on helpompaa pyydä rahaa vanhemmilta 20 vuotiaana, kun 40 vuotiaana, varsinkin kun mulla ei ole enää vanhemmat. (molemmat jo kuolleet autokolarissa 14 v sitten)
Kyllä, mä opiskelen ne lukion kursit loppuun- vain huviksi ja että treenaan aivoja, ja kesällä voin pyrkiä siihen historiaan tai teologiaan. Muuttamme silti ensi vuonna Siilinjärveen, Savoon- mutta olen siitä mieltä että mulle ei ole enää asiaa lääkiksessä, silti voin kirjoitaa tänne kun hyväksytte.
Teille, kaikille toivon onnea!!! Ja paaaljon tsempiä opiskeluun. Ja yrittäkää päästää lääkikseen nuorina.

Ei millään pahalla mutta menin lukemaan noita kirjoituksiasi eikä pidä paikkaansa, ettei lääkikseen kannata hakea kypsemmällä iällä, ja että lääkiksessä ei opiskelun ohessa voisi tehdä töitä. Tuolla periaatteella ajatellen jokainen vähänkin vanhempi hakija voi luovuttaa saman tien. Ikä tai pyrkiminen ei ole minulle mitenkään "arka asia", varsinkin kun olen itse suht nuori vielä, mutta minusta on turha lannistaa ihmisiä toteuttamasta unelmaansa vedoten heidän ikäänsä. Aina joskus näkee tuollaisia ikärasistisia kirjoituksia netissä ja aina nousen takajaloilleni, ei voi mitään.

Ikäasiasta vielä semmoinen puoli, että Suomessa on lääkäreitä jotka tekevät työtä yli 70 vuotiaiksi. Esimerkiksi Mediuutisissa oli taannoin artikkeli, jossa Neurologian erikoislääkäri Kari Alhainen tarkistaisi työkyvyn 70-75-vuotiailta lääkäreiltä. "Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve luottaa lääkärin omaan arviointikykyyn. - Jos lääkäri vaikuttaa liian vanhalta eikä hän itse sitä hoksaa, niin kyllä yksityissektorilla potilaat sen hyvin äkkiä hoksaavat. Ja sitä kautta sitten lääkärikin."ts. lääkäriä ei ajeta eläkkeelle samalla tavoin kuin muilla aloilla. Eli siinäkään mielessä vanhempien, elämässä jo vähän enemmän kokemusta saaneiden lääkärien olemassaolo ei ole kiellettyä.

Veikkaanpa myös, että melko harva lääkisopiskelija pyytää rahaa vanhemmiltaan. Tuntemani lääkisopiskelijat ovat rahoittaneet opiskelunsa nimenomaan rehellisellä työllä tai opintolainalla.

Olet kertomasi mukaan 8 vuotta opiskellut Suomea, se on yhtä kauan kuin edellinen työsuhteeni, niin sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia suomen kielen kanssa. Siitä vaan pääsykokeisiin. Tiedän maahanmuuttajia jotka ovat oppineet suomen kiitettävästi parin, kolmen lukuvuoden kuluessa. Eli mene vaan rohkeasti pääsykokeisiin, kyllä 8 v opiskelulla jo pitäisi selvitä! 
Se pitää kyllä sanoa, että vaikken opiskele teologiaa niin mainittakoon sellainen asia itsekin teologisen pääsykokeissa joskus käyneenä, ettei sinnekään ihan heittämällä pääse sisään.. Sun kirjoituksistasi tulee nimittäin vähän sellainen kuva, että lääkis on vaikeaa mutta kyllä papiksi tai humanistiksi tai ekonomiksi pääsee ihan kuka vaan silmät sidottuna ja kädet selän takana viikon parin lukemisella. Eihän se niin ole. Kyllä niihinkin pääsykokeisiin pitää ihan oikeasti opiskella.

Kirjoitit että treenaat aivoja aikuislukiossa? Sittenhän sinä tiedät miksi iltalukioon kannattaa mennä. Meinaan vaan kun tuossa toisessa ketjussa ihmettelit miksi ihmiset käyvät aikuislukiota. Iltalukiossa todella kannattaakin käydä. Itse suoritin kaikki pitkän matikan 10 kurssia työn ohessa ja se ihan oikeasti treenasi minun aivojani. Ei mitenkään helppoa, eikä ehkä jotain integrointia tarvitse lääkiksen pääsykokeissa mutta taatusti opettaa sellaista perusasiaa kuin ihan vaan laskujen laskeminen.

Osanottoni vanhempiesi johdosta.. en osaa kuvitella, kun en ole itse menettänyt vanhempiani autokolarissa. Läheisen ihmisen menetyksestä selviäminen osoittaa ja vaatii todellista urheutta.

Jos kirjoitukseni alkuosa vaikutti kritiikiltä, niin se oli ystävällismielistä sellaista.

ps.Haluaisitko kirjoittaa vastauksesi muuten Tsekin kielellä? Olisin todella kiinnostunut näkemään millaista se on..

ja tämä kirjoitus ei todella liittynyt mitenkään aiheeseen Galenos 2009, eli  :offtopic:
« Viimeksi muokattu: 30.10.08 - klo:13:49 kirjoittanut Lehtori T »

Poissa omo

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #36 : 19.05.09 - klo:11:03 »
Jos nyt järjellä miettii, niin mitä haittaa voisis siitä olla, että opiskelee Galenosta kunnes pääsykoekirja julkistetaan? Vaikka pääsykoekirja olisikin eri, se tuskin eroaa sisällöltään dramaattisesti Galenoksen sisällöstä. Esimerkiksi jos kattelee noita vanhoja pääsykoekirjoja(jotka oli siis ennen Galenosta) siellä on suurin osa samaa mitä nykyisessä opuksessa.

Seuraa meitä