Kirjoittaja Aihe: Lääketiede englanniksi EU-maissa  (Luettu 1229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
Lääketiede englanniksi EU-maissa
« : 09.07.21 - klo:17:45 »
Näin toisen hakukerran jälkeen olen alkanut miettimään myös mahdollisuutta lähteä syksyllä 2022 ulkomaille opiskelemaan. Kielenä täytyy olla englanti, maana Eu-maa ja lukukausimaksujen kohtuulliset (max. 5000e/vuodessa).
Tarto kiinnostaisi ja myös Riikaa harkitsisin, mutta nuo 11000-12000 e lukukausimaksut ovat liian tyyriit itselleni. Ruotsi ei ole vaihtoehtoni kielen (ruotsini suht huonoa ja opiskelu sillä kielellä) ja hakusysteemin takia (korotuksia/täydennyksiä ei huomioida todistushaussa ja siinä tapauksessa minulta puuttuu vaadittavat aineet).
Romania ei taas houkuta niin paljoa maana ja mietityttää myös koulutuksen taso, korruptio jne. Toki se olisi hintatasoltaan ja sisäänpääsyltään minulle realistinen vaihtoehto. Romaniaa kuitenkin pidän potentiaalisena, jos en ensi vuonna Suomeen pääse.

Onko kenelläkään kokemusta täällä mainituista lääkiksistä Italiassa ja Hollannissa? Netissä tutkailin ja ymmärsin, että näihin englanninkielisiin linjoihin valitaan pääsykokeella (paikkoja ei kovin paljon) ja lukukausimaksut olisivat noin 1000-3000e luokkaa. Ilmeisesti noihin on suht. vaikea päästä ja eivät ehkä sen vuoksi ole niin suomalaisten suosiossa? Ainakin tuo Italian lukukausimaksujen määräytyminen jäi itselleni hyvin epäselväksi. Se ilmeisesti riippuu omista ja vanhempien tuloista. Toki selviää parhaiten ottamalla yhteyttä kyseisiin kouluihin, mutta ajattelin täällä kysäistä, mikäli sattuisi jollakulla olemaan kokemusta näistä.
Vaikka opiskelu on englanniksi, niin paikallista kieltähän täytyy opiskella, jotta pärjää potilaiden kanssa lääkisaikana. Itse opettelisin niin paljon mieluummin italian tai hollannin kielen kuin romanian ja ovat muutenkin maina tuttuja, sekä sellaisia joissa voisin kuvitella helposti viihtyväni. Toki sen kuusi vuotta viettäisi siellä Romaniassakin, jos muut ovet eivät avaudu ja ainoastaan sinne pääsisin.
Saattaisin jopa harkita Kiovaa Ukrainassa, mutta koska maa ei kuulu EU:hun, niin sitten olisi se Suomessa laillistaminen edessä koulun jälkeen. Olen itse kohta kolmekymmentä, niin en viitsi ihan hirveästi ottaa lisävuosia sen kuuden lääkisvuoden päälle. Toki en tiedä tarkalleen miten se laillistumisprosessi menee, mutta kuulosti rankalta ja aikaa vievältä. Mutta tuonne Kiovaan pääsee ilman koetta ja vuosi maksoi 3000e.
« Viimeksi muokattu: 09.07.21 - klo:17:58 kirjoittanut hakija92 »

Poissa emmisir

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Lääketiede englanniksi EU-maissa
« Vastaus #1 : 11.07.21 - klo:15:09 »
Mä pyörittelin täysin samoja ajatuksia päässäni kun päätin hakea ulkomaille, silloin mietin brittejä ja irlantia mutta totesin että yksinkertaisesti helpompaa lähteä jonnekin lähelle opiskelemaan, jossa ennestään paljon suomalaisia, joten päädyin Riikaan. Riiassa on Latvian University halvempi, muistaakseni oli alle 10 000e/vuosi. Vaikka lukukausimaksut on kovia niin niihin saa suht helposti pankista lainaa. Valmistumisen jälkeen työtilanne on kuitenkin hyvä, eikä takaisinmaksusta ole niin kovaa stressiä. Jos nyt pitäisi valita joku toinen maa, niin harkitsisin varmaan italiaa, kuullut että siellä homma toimii eikä opiskelu ole niin stressaavaa kuin baltian maissa. Muistaakseni espanjassa oli kans lääkiksiä enkuks? Vai muuttuko ne jossain vaiheessa opintoja sit kokonaan espanjaksi.
Mutta tsemppiä hakuun, yleensä rahapuolen asiat saa järjestymään jos on haluja lähteä ulkomaille opiskelemaan lääkäriksi.

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #2 : 26.07.21 - klo:14:09 »
Varmasti hyvä ratkaisu tuo Rsu. Vertaistuki on tärkeää ja saa hyviä vinkkejä ja neuvoja muilta suomalaisilta. Myös matka Suomeen ihan kohtuullinen. Olet aivan oikeassa, että kyllä nuo hieman tyyrimmätkin lukukausimaksut saa lääkärin palkalla sitten kuitattua. Itselleni ne kuitenkin ovat deal  breaker, kun pystyisin saamaan pankista sen suuruisen lainan vain säännöllisiä tuloja vastaan. Ja niitähän ei sitten siellä Riiassa olisi. Mutta mikäli on mahdollisuus vaikka vanhempien taloudelliseen tukeen/lainantakaukseen tai johonkin muuhun vastaavaan systeemiin, niin Baltia on tosi hyvä vaihtoehto. Olisi ykkösvsihtoehto ainakin minulle.
Tämän hetkisen tietoni mukaan tuo Italia ja Romania taitavat olla ainoat, johon voisin päästä ja lukukausimaksut myös olisivat sopivammat.

Poissa Leksi98

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #3 : 29.01.22 - klo:19:53 »
Opiskeleeko kukaan italiassa tai tietääkö kukaan semmoista henkilöä, olisi mukava kysyä muutama kysymys esim yv:llä :)

Seuraa meitä