Kirjoittaja Aihe: Vaivaava lasku  (Luettu 3355 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Glomerulus

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • God Tier Turku, Lääketieteen yo 2019
Vaivaava lasku
« : 24.05.16 - klo:15:29 »
Hellou kaikille tasapuolisesti! En tiedä, onko tämä sovelias kysymys kun tämä ei liity lääkikseen mitenkään (vaikka sinne itsekin olen toivottavasti matkalla jo tänä vuonna..  8))  Ajattelin kysäistä kuitenkin täällä vapaammalla palstalla tämmösestä tän vuoden molekyylibiotieteiden valintakokeen laskutehtävästä. Olen kuullut jostain, että tänä vuonna nuo malliratkaisut tulisivat vasta tulosten julkaistamisen jälkeen, mutta en millään sinne asti malttaisi odotella.
Elikkäs tehtävässä annettiin etikkahapon Ka=1.74*10^-5 ja tiheys=1.049g/cm^3 (muistaakseni). Moolimassaksi annettiin 60.05g/mol ja kysymys oli, että kuinka suuri tilavuus etikkahappoa täytyy lisätä 1,0 litraan etikkaa, jotta sen pH=3,00? Sain itse muistaakseni 3,3ml ja laskin sen itse perinteisellä menetelmällä eli pH->oksoniumionikonsentraatio->ICE-taulukko->x (etikkahapon konsentraatio) massavaikutuksen laista->etikkahapon ainemäärä n=cV->etikkahapon massa m=nM->etikkahapon tilavuus V=m/roo. Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii kertoa oman näkemyksensä  :) Itseä lähinnä askarruttaa, liittyykö tuohon etikkaan joku kompa tms, kun laskin itse dissosioitumisena veteen tämän tehtävän...  ::)

Poissa Julppe

• Satunnaisvuotaja
Vs: Vaivaava lasku
« Vastaus #1 : 24.05.16 - klo:18:04 »
Hmmh, hieman mietitytti ensin itseänikin tehtävän kysymyksenasettelu. Olisin kuitenkin laskenut kutakuinkin samalla periaatteella, sillä ymmärtääkseni siis halutaan valmistaa 1,0 litraa etikkaa lisäämällä veteen puhdasta etikkahappoa, eikä lisätä etikkahappoa valmiiseen etikkaan. Dissosioituminen mielestäni siis aivan oikea lähestymistapa. ::)

Poissa Glomerulus

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • God Tier Turku, Lääketieteen yo 2019
Vs: Vaivaava lasku
« Vastaus #2 : 25.05.16 - klo:15:53 »
Kiitos Julppe mielipiteestäsi!  :) Itsestäkin kyllä tuntuu, että ei sitä oikein muuten voi ratkaista kuin dissosioitumisen kautta.. Jos tuohon joku kompa liittyy, niin eipä liene lukiotasolla opetettukaan moista  :o Sääli että ovat päättäneet pihtailla noita malliratkaisuja..

Seuraa meitä