Kirjoittaja Aihe: Abortti lääkärintyössä  (Luettu 9629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tietämätön

• Alkuvuotaja
Abortti lääkärintyössä
« : 15.07.16 - klo:02:27 »
Moi

Sellaista haluaisin kysellä, että missä määrin lääkärit tai lääkäriksi opiskelevat joutuvat olemaan abortin kanssa tekemisissä? Olen miettinyt lääketieteelliseen hakemista yhtenä tulevaisuuden vaihtoehtona ja en ole aivan varma mitä ajatella abortista. Joutuvatko kaikki lääkärit jossain vaiheessa opiskeluaan/työtään osallistumaan jollakin tavalla abortin suorittamiseen vai voiko sen kokonaan välttää esim. hakeutumalla aivan erilaiselle erikoisalalle?

Poissa Puistokemisti

• Älyvuotaja
  • **
Vs: Abortti lääkärintyössä
« Vastaus #1 : 15.07.16 - klo:12:44 »
Taitaa kuulua ihan gynekologeille, joten tuskin tarvitsee itse toimenpiteestä huolehtia. Kuitenkin abortti vaatii aina vähintään yhden lääkärin lausunnon, joten yleislääkäri voinee joutua ottamaan kantaa asiaan.

Poissa tietämätön

• Alkuvuotaja
« Vastaus #2 : 15.07.16 - klo:16:44 »
Okei, kiitos vastauksesta.

Onkohan noita aborttihakemuksia jokaisen lääkärin jossakin vaiheessa pakko sitten kohdata ja mahdollisesti lähetteitä aborttiin kirjoittaa, vai voiko ne välttää esimerkiksi ohjaamalla toiselle lääkärille vakaumuksen vuoksi tai jollakin muulla tavalla?

Zygo

• Vieras
« Vastaus #3 : 15.07.16 - klo:18:17 »
Meinasitko sanoa vaikka jollekin raiskatulle, että sori sun pitää mennä aborttilähetettä varten toiselle lääkärille kun minä en hoida näitä moraalittomia hommia?

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #4 : 15.07.16 - klo:19:11 »
Sinulla itselläsihän saa olla aborttiin aivan mikä kanta tahansa. Mutta potilastyössä sinun täytyy kunnioittaa potilaan kantaa, ja tehdä aina se, mikä on potilaan parhaaksi. Siis ei sinun mielestäsi parhaaksi, vaan lääketieteelliseltä kannalta ja potilaan mielestä. Kun pidät mielessä sen, että olet olemassa palvellaksesi potilaan etua, ja että kaikki omat henkilökohtaiset mielipiteesi eri asioista kuuluu potilastyön ajaksi työntää.. noh, sinne juuri, niin homma muuttuu suorastaan helpoksi.

Poissa Jiia

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Lääk. yo '17
« Vastaus #5 : 16.07.16 - klo:02:13 »
Mielestäni lääkäriksi ei kannata ryhtyä ellei pysty asettamaan tämän kaltaisia mielipiteitä taka-alalle. Aborttia tulisi käsitellä kuin mitä tahansa muutakin hoitoa: jos se on potilaan parhaaksi, se on tehtävä oli asiasta mitä mieltä tahansa. Et sinä keuhkokuumeisellekaan sano, että olen näitä lääkkeitä vastaan, et saa. Toki tämä nyt on räikeä esimerkki, koska abortti on suuri eettinen kysymys. Joka tapauksessa näin minun mielestäni tulisi ajatella. Jos olet epävarma kykenetkö aborttia tekemään tai siitä keskustelemaan objektiivisesti, en suosittele naistentauteihin ja vastaaviin erikoistumista.

Poissa Vaari

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Viimeinen ristiretki Turussa 2017
« Vastaus #6 : 16.07.16 - klo:10:04 »
Mielestäni lääkäriksi ei kannata ryhtyä ellei pysty asettamaan tämän kaltaisia mielipiteitä taka-alalle. Aborttia tulisi käsitellä kuin mitä tahansa muutakin hoitoa: jos se on potilaan parhaaksi, se on tehtävä oli asiasta mitä mieltä tahansa. Et sinä keuhkokuumeisellekaan sano, että olen näitä lääkkeitä vastaan, et saa. Toki tämä nyt on räikeä esimerkki, koska abortti on suuri eettinen kysymys. Joka tapauksessa näin minun mielestäni tulisi ajatella. Jos olet epävarma kykenetkö aborttia tekemään tai siitä keskustelemaan objektiivisesti, en suosittele naistentauteihin ja vastaaviin erikoistumista.
Täsmälleen näin on. Lääkärin on laitettava yleiset hoitokäytännöt oman uskonnolliseettisen näkemyksensä edelle, jos ne sattuisivat olemaan ristiriidassa. Aivan samoin kuin tuomarin tai poliisin on virantoimituksessa parhaansa mukaan noudatettava Suomen lakia. Mielestäni aborteista kieltäytyvän lääkärin tulee jopa menettää oikeutensa toimia gynekologina Suomessa. Onneksi näitä tapauksia on äärimmäisen harvassa.  :)
2 x (Vaarin 2016 tiedot + huolellisuus + nopeus) = 2017

Poissa tietämätön

• Alkuvuotaja
« Vastaus #7 : 16.07.16 - klo:12:07 »

Haluaisin erikoistua aivan jollekin muulle alalle, kuin naistentauteihin.
Jostain olen ymmärtänyt, että erikoistuminen tapahtuisi samalla, kun tehdään lääkärintyötä jossain. Joutuisinko siis tänä aikana mahdollisesti päättämään tehdäänkö jollekulle abortti vai ei? Vai onko se aina gynekologi joka aborttiasioista tekee lopulta päätöksen? Vai pitääkö esim. olla vakituisessa virkasuhteessa, että saa tehdä lähetteen?
Aborttia en edellisten viestien perusteella siis itse joutuisi ainakaan onneksi suorittamaan.
En usko, että minulla olisi moraalista ongelmaa suositella aborttia, jos se olisi lääketieteellisesti potilaan kannalta paras vaihtoehto. Olen kuitenkin kiinnostunut siitä, kuinka nämä asiat käytännössä toimivat.

Poissa leon

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #8 : 16.07.16 - klo:21:25 »

Jostain olen ymmärtänyt, että erikoistuminen tapahtuisi samalla, kun tehdään lääkärintyötä jossain. Joutuisinko siis tänä aikana mahdollisesti päättämään tehdäänkö jollekulle abortti vai ei? Vai onko se aina gynekologi joka aborttiasioista tekee lopulta päätöksen? Vai pitääkö esim. olla vakituisessa virkasuhteessa, että saa tehdä lähetteen?
Aborttia en edellisten viestien perusteella siis itse joutuisi ainakaan onneksi suorittamaan.
En usko, että minulla olisi moraalista ongelmaa suositella aborttia, jos se olisi lääketieteellisesti potilaan kannalta paras vaihtoehto. Olen kuitenkin kiinnostunut siitä, kuinka nämä asiat käytännössä toimivat.

Siis, teet lähetteen gynekologille ja miettivät sitten tarkemmin mitä asian kanssa tekevät. Näinhän tämä homma toimii.  :wink: Ei tarvitse murehtia tällaisesta ...  :)

Poissa tietämätön

• Alkuvuotaja
« Vastaus #9 : 17.07.16 - klo:02:04 »

Siis, teet lähetteen gynekologille ja miettivät sitten tarkemmin mitä asian kanssa tekevät. Näinhän tämä homma toimii.  :wink: Ei tarvitse murehtia tällaisesta ...  :)

Okei hyvä, kiitos selvennyksestä :)

Giga

• Vieras
« Vastaus #10 : 18.09.16 - klo:10:12 »
Aborttilähete vaatii lähes kaikissa tapauksissa kahden lääkärin puoltavan lausunnon, käytännössä lähettävä lääkäri+gynekologi sen antaa. Lääketieteellisistä syistä (kehitysvamma, kromosomivirhe, raskaus uhkaa äidin terveytta jne) abortin voi tehdä paljon myöhemmin kuin sosiaalisista syistä ja tällöin siihen otti muistaakseni valvira vielä kantaa. Perusabortti varhaisessa vaiheessa ei vaadi erityistä suorittamista, gyne ultraa ja tarkistaa raskauden vaiheen, varmistaa potilaan halukkuuden ja sitte hoitaja antaa lääkkeet ja potilas lähtee kotiin. Jos abortti keskeytyy, ts sikiö kuolee mutta jää kohtuun, voidaan joutua kaavintaan. On niitä semmosiaki tapahtuamia ettei abortti onnistu ja sikiö porskuttaa elossa useammankin yrityksen jälkeen. Mutta nämä on puhtaasti gynen hommia, yleislääkärinä korkeintaan teet lähetteen ja muulla alalla töissä ollessa ei tartte ottaa kantaa ollenkaan.

Poissa Plexus cervicalis

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #11 : 26.06.19 - klo:23:54 »
Hei!

Ei ole syytä vaihtaa urahaavetta aborttikantasi vuoksi!

Aloitan Oulussa toisen vuoden LL opintoja nyt syksyllä, ja piti tehdä itselleni ihan tätä ketjua varten oma käyttäjätunnus koska ajattelen että on tärkeä kommentoida.

Itse en näe aborttia mitenkään moraalisesti ongelmattomana, vaan ajattelen samoin kuin ketjun aloittaja että en niitä näe oikeaksi tehdä. Näen tässä tilanteessa että lääkärin etiikkaan kuuluva elämän suojeleminen koskee myös syntymätömän lapsen henkeä.

Meillä professori piti syksyllä solubiologian elämän alkuun liittyvien luentojen yhteydessä epävirallisen keskustelutilaisuuden abortti-aiheesta, ja meillä oli myös nimetön nettialusta jonne saimme laittaa puolesta ja vastaan argumentteja. Aihe on tärkeä, eikä siitä olla yhtään niin yksimielisiä kuin ehkä median mukaan voisi kuvitella.

Voisin sanoa että yleisesti lääkiksen väki on jopa vähän konservatiivista muuhun yliopistoporukkaan verrattuna. Ehkä siksi että asian ongelmallisuus tulee aika vasten kasvoja, kun konkretisoituu että itse pitäisi olla niitä joskus tekemässä tai arvioimassa, ns. helpommin sanottu kuin tehty. Monen opiskelijan pohdinnan tulos ei johda aborttilähetteen tekemisestä kieltäytymiseen, mutta kukaan jonka kanssa olen asiasta puhunut ei pidä sitä helppona kysymyksenä.

Lehtoreilta ja vanhemmilta kollegoilta olen kysyttäessä saanut vastauksia opintoihin ja töihin liittyviä ongelmatilanteita varten. Nykyään suurin osa aborteista tehdään lääkkeellisestii kotona, joten itse toimitusta joutui harvoin todistamaan harjoitteluissa. Amanuenssuuriaikana voi vähän myös taktikoida tämä mielessä paikanvalinnassa. Gynelle ei ehkä kannata erikoistua eikä geriatriaan (jos esim eutanasiakin voisi tulevaisuudessa olla eettinen ongelma). TKssa on kuulemma monesti hyvä kollegiaalisuus näkynyt niin että aborttia hakevat on suoraan ohjattu muille kuin aborttia vastustavalle lääkärille. Lääkärit on hyvää sakkia ja avoin kommunikaatio asiasta johtaa harvoin huonoon tulokseen.

Lääkärikunta tarvitsee lääkäreitä monipuolisilla eettisillä näkemyksillä, turha sanoa ettei ala olisi myös aborttiin hyvin kriittisesti suhtautuvia varten. Kaikki aborttia vastustavat eivät ole esimerkiksi uskonnollisia. Jos vakaumuksesi kanssa kuitenkin haluat samanmielistä tukea, niin kannattaa hakeutua SKLS:n opiskelijatoimintaan, meillä Oulussa toimii opiskelijoiden oma Henkireikä, jonka puheenjohtajana itse aloitan tulevana syksynä😀.

Onnea matkaan😀!
« Viimeksi muokattu: 26.06.19 - klo:23:59 kirjoittanut Plexus cervicalis »

Seuraa meitä