Hei!
Ei ole syytä vaihtaa urahaavetta aborttikantasi vuoksi!
Aloitan Oulussa toisen vuoden LL opintoja nyt syksyllä, ja piti tehdä itselleni ihan tätä ketjua varten oma käyttäjätunnus koska ajattelen että on tärkeä kommentoida.
Itse en näe aborttia mitenkään moraalisesti ongelmattomana, vaan ajattelen samoin kuin ketjun aloittaja että en niitä näe oikeaksi tehdä. Näen tässä tilanteessa että lääkärin etiikkaan kuuluva elämän suojeleminen koskee myös syntymätömän lapsen henkeä.
Meillä professori piti syksyllä solubiologian elämän alkuun liittyvien luentojen yhteydessä epävirallisen keskustelutilaisuuden abortti-aiheesta, ja meillä oli myös nimetön nettialusta jonne saimme laittaa puolesta ja vastaan argumentteja. Aihe on tärkeä, eikä siitä olla yhtään niin yksimielisiä kuin ehkä median mukaan voisi kuvitella.
Voisin sanoa että yleisesti lääkiksen väki on jopa vähän konservatiivista muuhun yliopistoporukkaan verrattuna. Ehkä siksi että asian ongelmallisuus tulee aika vasten kasvoja, kun konkretisoituu että itse pitäisi olla niitä joskus tekemässä tai arvioimassa, ns. helpommin sanottu kuin tehty. Monen opiskelijan pohdinnan tulos ei johda aborttilähetteen tekemisestä kieltäytymiseen, mutta kukaan jonka kanssa olen asiasta puhunut ei pidä sitä helppona kysymyksenä.
Lehtoreilta ja vanhemmilta kollegoilta olen kysyttäessä saanut vastauksia opintoihin ja töihin liittyviä ongelmatilanteita varten. Nykyään suurin osa aborteista tehdään lääkkeellisestii kotona, joten itse toimitusta joutui harvoin todistamaan harjoitteluissa. Amanuenssuuriaikana voi vähän myös taktikoida tämä mielessä paikanvalinnassa. Gynelle ei ehkä kannata erikoistua eikä geriatriaan (jos esim eutanasiakin voisi tulevaisuudessa olla eettinen ongelma). TKssa on kuulemma monesti hyvä kollegiaalisuus näkynyt niin että aborttia hakevat on suoraan ohjattu muille kuin aborttia vastustavalle lääkärille. Lääkärit on hyvää sakkia ja avoin kommunikaatio asiasta johtaa harvoin huonoon tulokseen.
Lääkärikunta tarvitsee lääkäreitä monipuolisilla eettisillä näkemyksillä, turha sanoa ettei ala olisi myös aborttiin hyvin kriittisesti suhtautuvia varten. Kaikki aborttia vastustavat eivät ole esimerkiksi uskonnollisia. Jos vakaumuksesi kanssa kuitenkin haluat samanmielistä tukea, niin kannattaa hakeutua SKLS:n opiskelijatoimintaan, meillä Oulussa toimii opiskelijoiden oma Henkireikä, jonka puheenjohtajana itse aloitan tulevana syksynä😀.
Onnea matkaan😀!