Kirjoittaja Aihe: Lääketieteellinen ja Tulevaisuus  (Luettu 5841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JamesWallcroft

• Satunnaisvuotaja
Lääketieteellinen ja Tulevaisuus
« : 16.05.19 - klo:19:08 »
Jos menen suoraan asiaan niin tämän vuoden lääketieteellisen pääsykoe oli minulle emämunaus. Tämä oli kolmas kerta kun tosissani hain ja oletin viimeksi hyvin menneen kokeeni (5 raakapisteen marginaali) että lähtötasoni on hyvä ja että seuraava koe menisi paremmin kun siihen päälle vielä ahkerasti luin. Noh niin ei käynyt.

Lääketiede on minulle suuri unelma, intohimo! Hakisin alalle vaikka palkka olisi mitätön tai olisin itse miljönääri. Kuitenkin ajan kuluessa joudun yhä vain vaikeimpien ja vaikeimpien päätösten pariin. Hain tänä vuonna lääketieteellisen ohella opiskelemaan farmasiaa ja kemiaa. Jos pääsen opiskelemaan farmasiaa, sekin olisi minulle hieno asia. Farmasia lääketieteen ohella kiinnostaa myös todella paljon. Mutta se kemia minua pelottaa. Jos saan kemian tiedekunnasta opiskelupaikan, se laskee minun mahdollisuuksia päästä lääketieteelliseen musrskaavasti. Minä jään todistusvalinnan ulkopuolelle ja tulevien vuosien pääsykokeista ei ole tietoa mihin ne tulevat perustumaan.

Minulla on hyvä pohja lähteä korottamaan ylioppilasarvosanojani. Minun tarvitsisi vain kirjoittaa uudestaan biologia ja fysiikka ja ehkä englanti. Mutta jos en ota esimerkiksi kemian opiskelupaikkaa vastaan, jään taas välivuodelle ja se tuo omia ongelmia etenkin jos en löydä töitä. En tiedä miten kemian valinnat menevät, mutta olen saanut sellaisen käsityksen että jos sinulla on kemiasta vähintään eximia, niin pääset aika lailla heittäen sisälle.

Tuntuu kyllä niin pahalta! Olo on epäonnistunut ja petetty ja olen niin katkeran kateellinen niille jotka voivat vain ensivuodesta lähtien marssia sisään. Tuntuu kuin sinun pitäisi myydä sielusi tälle alalle ja hylätä kaikki B suunnitelmat että sinulla olisi mitään mahdollisuuksia jonakin päivänä päästä sisälle. Ja jos epäonnistut niin olet hukannut koko elämäsi tyhjän unelman perässä. Tämä oikeasti pilaa minun mielenterveyteni!

Tämän kaiken lisäksi tyttöystäväni on muuttamassa myös kuopioon opiskelemaan muotoilualaa. Tuntuu niin pahalta jäädä tänne jälkeen. Haluaisin jatkaa jo elämääni mutta en halua luopua unelmastani päästä lääketieteelliseen, etenkin kun olen ollut jo kaksi kertaa aikaisemmin todella lähellä päästä sisälle! Voisin etukäteen ostaa Epionen kirjat ja aloittaa lukemisen jo kesällä, mutta mitä merkitystä sillä on jos pääsykoe tulee muuttumaan?

Osaisiko joku auttaa tai opastaa? Minusta tuntuu todella pahalta ja välillä käy todellä synkkiä ajatuksia päässä.
« Viimeksi muokattu: 16.05.19 - klo:19:22 kirjoittanut JamesWallcroft »

Poissa Reiectus maximus et aeternus in actu

• Tehovuotaja
  • *
  • Facultas medicinae universitatis reiectisis (LL)
Vs: Lääketieteellinen ja Tulevaisuus
« Vastaus #1 : 16.05.19 - klo:20:20 »
Jos on pakko päästä lääkäriksi, niin oletko miettinyt ulkomaita?

Poissa JamesWallcroft

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #2 : 16.05.19 - klo:20:21 »

Millä rahalla?

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #3 : 16.05.19 - klo:22:12 »

Millä rahalla?
No et välttämättä sitten halua tarpeeksi, jos et ole valmis ottamaan lainaa. Vai onko luottotiedot kunnossa?

Poissa Antsa

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääk. yo 2017, LK 2020
« Vastaus #4 : 17.05.19 - klo:00:15 »
Tuntuu kuin sinun pitäisi myydä sielusi tälle alalle ja hylätä kaikki B suunnitelmat että sinulla olisi mitään mahdollisuuksia jonakin päivänä päästä sisälle. Ja jos epäonnistut niin olet hukannut koko elämäsi tyhjän unelman perässä. Tämä oikeasti pilaa minun mielenterveyteni!

Yksi tapa päästä asiassa eteenpäin on omaksua asenne, että lääkis on yksi vaihtoehto muiden joukossa eikä ainut asia, mitä elämältäsi haluat. Vaikka haluaisit ehdottomasti eniten lääkikseen, paineita helpottaa alitajuntaisesti sen hyväksyminen, ettei kaikki ole yhden kortin varassa. Itsellänikin helpotti paineita ja oloa paljon se, kun tiesin, ettei kaikki ole yhdestä kokeesta kiinni ja kakkosvaihtoehto on kuitenkin. Kun kokeeseen meni rennoin mielin ilman itselleen kasaamia paineita ja valmistautuneena, sain itsestäni parhaan irti ja pääsin sisään. Helposti tulee ajateltua, että minua varten on olemassa vain yksi ja ainoa oikea paikka, minkä kyseenalaistan. Kun hakee vuosia ja pettyy aina uudelleen, tulee kaivettua itseään aina vain syvemmälle poteroon ja itsesääliin ja juuri siinä mielentilassa voi olla vaikea hahmottaa, ettei lääkis ole koko elämän tarkoitus, tärkein asia tai päämäärä.

Poissa JamesWallcroft

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #5 : 17.05.19 - klo:16:37 »

Millä rahalla?
No et välttämättä sitten halua tarpeeksi, jos et ole valmis ottamaan lainaa. Vai onko luottotiedot kunnossa?

Ei luottotiedoissa ole mitään, mutta mistä ihmeestä sinä saat tarpeeksi ison lainan ulkomaiden lukukausimaksuihin ilman vakituista työpaikkaa? Et mistään.

atomireaktori

• Vieras
« Vastaus #6 : 17.05.19 - klo:17:36 »
edit
« Viimeksi muokattu: 24.06.19 - klo:17:36 kirjoittanut atomireaktori »

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #7 : 17.05.19 - klo:22:25 »

Millä rahalla?

Ei luottotiedoissa ole mitään, mutta mistä ihmeestä sinä saat tarpeeksi ison lainan ulkomaiden lukukausimaksuihin ilman vakituista työpaikkaa? Et mistään.
Vaikea sanoa, mut jostain nämä ulkomaille loikkaavat ovat hankkineet rahat touhuun ja varmaan aika harvalla iskä maksaa.

Poissa Plexus cervicalis

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #8 : 29.06.19 - klo:14:09 »
Moi!

Tosi ahdistavalta kuulostaa tilanteesi. Pääsin itse lääkikseen viidennellä hakukerralla. Se oli pitkä tie mutta kannatti. Näin jälkikäteen mietityttää että olisi pitänyt aikaisemmin vain uskaltaa ottaa jo aikaisemmin ”riskejä” ja pistää kaikki peliin pääsykoekeväänä. Useana keväänä tein liikaa töitä vähän varmuuden vuoksi, ja olisi pitänyt vain laittaa kaikki säästöt peliin ja lukea kaikella voimalla.

Itse luku-urakka ei kaduta yhtään vaikka meni näin kauan. Koulu on ollut just niin siistiä kuin olin haaveillutkin. Tsemppiä sulle kovasti, kannustan vielä yrittämään jos vain yhtään kiinnostaa!

Ps. Eikö yo-todistuksella sisäänpääsevien kiintiö ole tarjolla [size=78%]kokonaan ensikertalaisille? Anteeksi saatan olla myös vähän pihalla. Mutta miein vaan tuota kemian paikkaasi...[/size]

Seuraa meitä