Kirjoittaja Aihe: Eläinlääkikseen pyrkijät -16  (Luettu 47000 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RKVET

• Vieras
Eläinlääkikseen pyrkijät -16
« : 29.07.15 - klo:12:55 »
Onko muita epätoivoisia eläinlääkikseen pyrkijöitä paikalla? ::) Itsellä nyt tulossa eka hakukerta kun en ehtinyt tämän vuoden hakuun... Viime jouluna siis valmistunut, bilsat ja kemiat kirjoitettuna mutta varmaan käyn vielä uudelleen kirjoittamassa varalta. Fysiikasta melkein kaikki kurssit käyty ja myös nähtävästi unohdettu kun olen fysiikan kirjoja tässä viime päivinä availlut :cool: Valmennuskurssi olisi tarkoitus käydä kun ei viitsisi vuosia pyrkiä ja pyrkiä vaan nyt kerralla mielellään pääsisi sisään, lieneeköhän se sitten mahdotonta, saa nähdä... Mielellään kuulisi kyllä teistä muistakin pyrkijöistä että miten on opiskelut edenneet jos vielä on vain oonko ainut sateiseen kesään tylsistynyt kun aloitin jo opiskelun tämän kuun puolessa välissä ;D

Poissa banaanikärpänen

• Alkuvuotaja
Vs: Eläinlääkikseen pyrkijät -16
« Vastaus #1 : 29.07.15 - klo:15:31 »
Mä! Toinen hakukerta, tosin ekaan pääsykokeeseen en valmistautunut mitenkään joten ensimmäinen kunnollinen. Sain lakin tänä keväänä, ja ylppäreiden jälkeen ei kauheasti inspannut lähteä uudestaan aloittamaan luku-urakkaa joten tänä vuonna panostetaan täysillä. Pohjalla on kaikki kurssit kemiasta ja biologiasta, fysiikasta 1-4. Fysiikka tulee olemaan suurin kompastuskivi, mutta kirjat on jo hankittu ja kova tsemppi päällä aloittaa jo lähipäivinä. Valmennuskurssin aloitan syyskuun lopussa ja sitä ennen päivät täytetään fysiikalla, että ehtisin mahdollisimman paljon päästä siihen sisälle. Oon myös alkio-opistoon varasijalla, mutta vahvasti epäilen pääsyäni joten aika pitkälti valmennuskurssin mukaan olen suunnitellut talveni.
Muiden hakioiden tarinoita olis kiva kuulla, jospa ne tsemppais itseäkin opiskelemaan  :wink:
« Viimeksi muokattu: 29.07.15 - klo:15:36 kirjoittanut banaanikärpänen »

Poissa Papaya

• Perusvuotaja
« Vastaus #2 : 29.07.15 - klo:15:50 »
Terve!

Mullakin on eka hakukerta ja lukiosta neljä vuotta aikaa. Valmennuskurssin ja niskaliman voimin ajattelin yrittää ja toiveina on päästä heti ekalla sisään, mutta viimeistään sitten toisella kerralla. 2017 on itselleni ehdoton takaraja, jos ei silloinkaan vielä pääse niin sitten alan olla jo liian vanha muutenkin, haha :d

Bilsa oli mulla vahvana lukiossa, mutta tehokkaasti on vuosien varrella kaikki sekin tieto jo rapissut pois. Kemiassa ja fysiikassa en ole yhtään hyvä, mutta en kyllä niitä hirveästi pelkääkään. Luotan siihen, että kyllä kaikilla on ne mahdollisuus sisäistää jos vaan tekee tarpeeksi töitä 8)

Yllättävän optimistisesti olen suhtautunut, vaikka vähän heikoilta pohjilta lähdenkin liikkeelle. Toivon, että tuo ensikertalaiskiintiö vähän korottaisi mun mahdollisuuksia, vaikken toki sen varaan asiaa laitakaan :d

Poissa Edeline_

• Satunnaisvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • Eläinlääketieteen yo -16
« Vastaus #3 : 29.07.15 - klo:18:17 »
Heips!
Mulla toka hakukerta edessä  :) Oon kevään 2014 ylioppilas, mutta fysiikkaa ja kemiaa ei tullut kyllä luettua lukiossa pakollisia enempää... Eli vuosi sitten lähes nollapohjilta lähdin liikkeelle ja reilu kaksi pistettä jäin rajasta tämän kevään haussa  :eusa_doh: Ihmeen hyvin kyllä sain osaamistasoa nostettua ja pohjaa rakennettua, vaikka aika rankasti laiskotti tuo fysiikan ja kemian laskujen tahkoaminen koko lukuvuonna.
Nyt on sen sijaan motivaatio huipussaan, materiaaleja haalittu sieltä sun täältä vinot pinot ja valmennuskurssikin odottaa marraskuussa. Luvut aloitin jo tuossa heinäkuun alussa vaikkakin hyvin kevyellä lueskelulla mennään vielä näin alkuun.

Viime vuonna jätin bilsan ekan ja kolmannen kurssin lukematta kokonaan ja vitosenkin luin aika huonosti. Samoin fysiikasta kutonen ja seiska jäivät aika vähälle. Nyt olenkin ottanut kyseiset aihepiirit ensimmäisenä käsittelyyn, kun motivaatio ja lukuinto on vielä korkealla  ;D Karkean lukusuunnitelman olen valmennuskurssin alkuun saakka nyt tehnyt ja kurssin alettua mennään pitkälti sitten sen aikataulutuksella.

Onneksi kuulun myös ensikertalaiskiintiöön  :D Hiukan mietityttää elukkaan haku kyllä, jos aloituspaikkoja vähennetään jo ensi vuoden haussa (ja kuinka paljon..?). Hyvähän se on sinänsä, että saatais eläinlääkäreiden ylitarjonta kuriin, mutta pelkään rajojen hirmuista nousua.. En ole ihmislääkistäkään ihan poissulkenut vaihtoehdoista, vaikka eläinlääkikseen hinku onkin kovempi.

RKVET

• Vieras
« Vastaus #4 : 29.07.15 - klo:20:08 »
Taitaa melkein kaikille olla just tuo fysiikka se hankalin juttu, itseä ei ainakaan kovin paljon motivaatiota oo siihen koskaan löytynyt... Mutta nyt aattelin just sitä alkaa kunnolla lukemaan ettei ainakaan sen takia jäis opiskelupaikkaa vaille ::) Niin ootteko muuten opiskelemassa/töissä vai koko vuosi pelkkää lukemista? Tuntuu tosi pitkältä vuosi vaan yhtä koetta varten opiskella mutta pakko kait se on :-X

Poissa Papaya

• Perusvuotaja
« Vastaus #5 : 29.07.15 - klo:20:25 »
Hiukan mietityttää elukkaan haku kyllä, jos aloituspaikkoja vähennetään jo ensi vuoden haussa (ja kuinka paljon..?). Hyvähän se on sinänsä, että saatais eläinlääkäreiden ylitarjonta kuriin, mutta pelkään rajojen hirmuista nousua.. En ole ihmislääkistäkään ihan poissulkenut vaihtoehdoista, vaikka eläinlääkikseen hinku onkin kovempi.

Jostain syystä muistelisin, että alotuspaikkoja olisi ens vuonna 55. En sitten tiedä oliko ihan tuulesta temmattua, joku asiasta paremmin tietävä saa varmistaa :roll:

Taitaa melkein kaikille olla just tuo fysiikka se hankalin juttu, itseä ei ainakaan kovin paljon motivaatiota oo siihen koskaan löytynyt... Mutta nyt aattelin just sitä alkaa kunnolla lukemaan ettei ainakaan sen takia jäis opiskelupaikkaa vaille ::) Niin ootteko muuten opiskelemassa/töissä vai koko vuosi pelkkää lukemista? Tuntuu tosi pitkältä vuosi vaan yhtä koetta varten opiskella mutta pakko kait se on :-X

Mä oon pyhittäny syyskuusta lähtien kaiken aikani vaan lukemiselle. Mulla on tosin myös 15h/vko töitä, mikä tarkottaa käytännössä kahta päivää per viikko. Pitää sitä nyt kuitenkin vuokra jotenkin maksaa niin ei voi ihan lorvimaksi pistää ;D

Pitkältä ajalta se vaikuttaa kun sitä ajattelee etukäteen, mutta oon melko varma, että se menee hujauksessa. Sitten sitä onkin jo pääsykoe ja kiroat vaan mielessäsi, että olispa ollu vielä pari kuukautta aikaa päntätä sitä ja tätä :eusa_pray:

Poissa katri92

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #6 : 29.07.15 - klo:20:32 »
Hiukan mietityttää elukkaan haku kyllä, jos aloituspaikkoja vähennetään jo ensi vuoden haussa (ja kuinka paljon..?). Hyvähän se on sinänsä, että saatais eläinlääkäreiden ylitarjonta kuriin, mutta pelkään rajojen hirmuista nousua.. En ole ihmislääkistäkään ihan poissulkenut vaihtoehdoista, vaikka eläinlääkikseen hinku onkin kovempi.

Jostain syystä muistelisin, että alotuspaikkoja olisi ens vuonna 55. En sitten tiedä oliko ihan tuulesta temmattua, joku asiasta paremmin tietävä saa varmistaa :roll:

Eläinlääketieteellinen tiedekunta varaa yhteishaussa 2016 yhteensä 44 opiskelupaikkaa eli n. 65 % aloituspaikoista ensikertalaisille :) eli sama 68 aloituspaikkaa edelleen tarjolla!

Hain 5. kerran tänä keväänä ja TAAS jäin n. 2p... Panostin hyvällä suunnitelmalla koko vuoden, iskin rahani valmennuskurssiin, koe tuntui hyvältä mutta ei niin ei... Kaikki laskut menivät kohtuullisen hyvin, mutta monivalinnoista 7p. ::) ei motivaatiota enää... Jään seurailemaan :D

Poissa Edeline_

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #7 : 29.07.15 - klo:21:08 »
Käyn 10-15 h/vko töissä, mutta aikalailla täyspäiväisestihän tässä luettua tuleepi  :) ja vuosi tuntuu pitkältä kun sitä nyt ajattelee, mutta nopsaan se hujahtaa ja yhtäkkiä ollaankin jo toukokuussa  :P

RKVET

• Vieras
« Vastaus #8 : 29.07.15 - klo:22:10 »
Tuo viitisentoista tuntia viikossa ois kyllä ihan jees jos sattuis löytämään semmosen työn, mutta näillä mennään eli työttömänä ja rahattomana  ;D

Eläinlääketieteellinen tiedekunta varaa yhteishaussa 2016 yhteensä 44 opiskelupaikkaa eli n. 65 % aloituspaikoista ensikertalaisille :) eli sama 68 aloituspaikkaa edelleen tarjolla!

Eikä, just hyvä jos pysyy tuo sama määrä aloituspaikkoja! Mää jo pelkäsin että tippuu kun tuntuvat kaikesta leikkaavan pois nykyään  :-\

Poissa RiSu

• Tehovuotaja
  • *
  • Eläinlääketieteen yo -17
« Vastaus #9 : 30.07.15 - klo:19:28 »
Täällä kanssa on yksi elukalle pyrkijä. Kolmatta kertaa haen, toista kertaa tosissaan. Olen vuoden 2011 ylioppilas, joten aikaa lukiosta on vierähtänyt.  :P Sen jälkeen olen käynyt opiskelemassa yliopistolla biologiaa (ensikertalaiskiintiössä kuitenkin mennään), vuoden Alkio-opistolla pääsykokeita varten ja nyt aloitan kolmatta ja viimeistä vuotta eläintenhoitajan opintoja. Valmennuskurssille en ajatellut mennä, ihan omatoimisti valmistaudun tulevaan koitokseen.  ::) Täyspäiväisesti alan opiskelemaan viimeistään vuodenvaihteessa, riippuen miten saan nykyiset opinnot valmistumaan. Opiskeluja olen aloitellut jo nyt pikkuhiljaa ja alustava lukusuunnitelma on tehty.  8) Tekemistä on paljon!

Minäkin tosin pohdin vielä tuon eläinlääkäreiden työllisyystilanteen kanssa ja jopa ihmislääkis on alkanut olla jonkinlainen hypoteettinen vaihtoehto.. Ja olen täysin eri mieltä siitä, että olisi HYVÄ kun aloituspaikkojen korkea määrä säilyy. Eläinlääkäreiden ylitarjonta alkaa pikkuhiljaa olla iso ongelma ja on hyvin lyhytkatseista pitää aloituspaikkojen määrä noin korkeana, saati iloita siitä.. Uusia eläinlääkäreitä kun tulvii markkinoille niin täältä kotisuomesta kuin ulkomailtakin, enemmän kuin työpaikkoja vapautuu eläköitymisen myötä. Ei se eläinlääkärin ammatti paljon lämmitä, jos töitä ei löydy.. Kovasti olin toivonut, että laskevat määriä.  :-\ Työllisyystilanne kun on vähintään yhtä tärkeä kuin se sisäänpääsy, ainakin minun silmissäni.
Aut viam inveniam aut faciam

Poissa Tuittu

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #10 : 30.07.15 - klo:20:52 »
Täällä yksi ikuisuuspyrkijä... Neljättä kertaa kokeeseen menossa, mutta vasta viime vuosi oli se mihin oikeasti panostin. Parilla valmennuskurssillakin kävin aiemmin, kunnes vihdoin viimein tajusin, ettei sellainen opiskelu vain sovi mulle. En opi kuuntelemalla ja joka päivään tuli aivan liikaa hukkatunteja, ja koko homman jälkeen olin aina niin poikki etten saanut mitään aikaan kotona. Varsinkin kun toisena keväänä olin vielä samaan aikaan töissä. Keskittyminen oli surkeaa ja lähdinkin sitten tänä keväänä ihan erilailla liikkelle. Lopetin työt helmikuussa ja luin itsenäisesti koko päivän, sain paljon aikaan, juttuja jäi päähän ja ihan hyvin tuntui menevän. Kokeesta tullessa kuitenkin jo tajusin ettei pisteet millään riitä ja 2,5 pistettä jäikin sitten lopulta puuttumaan.

Mutta eipä tässä mitään, uudestaan ens vuonna kun en ole vielä yhtään varavaihtoehtoakaan keksinyt. Ja nyt kun olen tässä pari välivuotta pitänyt, käynyt välillä töissä, välillä lukenut, välillä vaan ottanut rennosti, niin pakko sanoa, että en kyllä vaihtais poiskaan. On ollu niin opettavaiset pari vuotta, että en tiedä mitä ois tullu jos olisin suoraan lukiosta päässyt opiskelemaan...

Nyt suunnitelmissa työpaikan etsiminen, ja rahan säästäminen kevään luku-urakkaa varten. Jollain kun sitä pitäis elääkin ja maksaa vuokra. Lukemista ajattelin aloittaa pikkuhiljaa ja sen verran ettei kaikki putoaisi päästä pois tässä syksyn ja talven aikana. Sitten taas keväällä kunnon lukeminen. Mafynetti 2 tilattu eli siitä lähdetään. Että oikeastaan ihan hyvillä mielin taas kerran liikkeellä! ;D

Mutta vähän ehkä kanssa tuo työllisyystilanne huolestuttaa, mutta toisaalta opiskelen mieluummin mieluisaan ammattiin ja vaikka olen jonkin aikaa työttömänä kuin että tekisin loppuelämäni epämieluista työtä. Olisivat voineet jo paikkamäärää rajoittaa, mutta en nyt kuitenkaan aio murehtia tuota sen enempää etenkään kun en vielä ole sitä varavaihtoehtoakaan keksinyt. Eläinlääkis kun antaa valmiudet niin monenlaiseen, enkä vielä tiedä haluaisinko olla pieneläinpuolella, tutkijana vai jonkinlaisissa asiantuntijatehtävissä.
A question that sometimes drives me hazy: am I or the others crazy? ~ Albert Einstein

Poissa Papaya

• Perusvuotaja
« Vastaus #11 : 30.07.15 - klo:21:03 »
Vaikkei ne ensi vuonna vielä aloituspaikkojen määrää vähentäisikään, niin eihän se ole sanottua ettei vaikka vuonna 2017 jo tehtäisi niin? Toivoa sopii ;D

Poissa RiSu

• Tehovuotaja
  • *
  • Eläinlääketieteen yo -17
« Vastaus #12 : 30.07.15 - klo:21:22 »
Mitä pidempään ne sitä aloituspaikkojen määrän vähentämistä lykkää sen kauemmin menee, että vaikutuksetkaan näkyy.. :-\ Ne kun ei muutenkaan ole heti vuoden eikä parin päästä näkyvissä. Jos pääsee nyt sisään ja määriä leikataan vasta muutaman vuoden päästä, niin sitä on jo hyvää vauhtia valmistunut ja töitä etsimässä, ennen kuin vaikutukset yrittääkään näkyä missään. Voi olla, että huolehdin turhaankin toki.  ;D Mutta töiden saaminen on sen verran iso juttu, etten voi ihan hälläväliä-asenteellakaan mennä. Tulevaisuus näyttää! Nyt keskitytään lukemiseen.  8)
Aut viam inveniam aut faciam

SSini

• Vieras
« Vastaus #13 : 30.07.15 - klo:22:29 »
Minäkin ilmoittaudun tänne, taas. Edessä 4. hakukerta. Tämän kevään yritys oli ensimmäinen, missä olin varma rahkeiden riittämisestä sisäänpääsyyn ja tosi pienestä se jäikin kiinni. Koe oli itselleni huonoin mahdollinen ja suoritukseni tasooni nähden surkea, mutta silti pääsin lähelle rajaa. En murjota, vaikka harmittaakin tämä kun elämä ei etene niin millään toivomaani suuntaan, ja taas yksi vuosi pitää nitkuttaa harrastukset paussilla ja ilman minkäänlaista sosiaalista elämää. Päätettiin mieheni kanssa, että vielä kahdesti yritän päästä opiskelemaan kutsumusammattiani ja jos ei edelleenkään pääse, niin keksin jotain muuta.

Teini-ikä siis ohitettu jo aikaa sitten, jaloissa pyörii taapero, koira ja mies, asuntolaina painaa päälle ja paluu töihin nyt tulevana syksynä hoitovapaan jälkeen. Saas nähdä miten paljon sitä pystyy lukemaan seuraavaan kertaan :-\ Aloitin siis ensimmäiseen hakuuni lukemaan täysin nollista, oikeastaan pakkasen puolelta, töiden ja sitten lapsen ohella, joten eteneminen on ollut hidasta mutta tuskaista. Onneksi ei tarvitse enää nollista lähteä tähän urakkaan..
Matematiikka taitaa olla itselleni se kompastuskivi, joten aijon panostaa tällä haulla siihen ihan kunnolla.
Ja ei, en pääse ensikertalaiskiintiöön, sillä tuli opiskeltua täysin turhake AMK-tutkinto jokunen vuosi sitten...

RKVET

• Vieras
« Vastaus #14 : 31.07.15 - klo:06:26 »
Minäkin tosin pohdin vielä tuon eläinlääkäreiden työllisyystilanteen kanssa ja jopa ihmislääkis on alkanut olla jonkinlainen hypoteettinen vaihtoehto.. Ja olen täysin eri mieltä siitä, että olisi HYVÄ kun aloituspaikkojen korkea määrä säilyy. Eläinlääkäreiden ylitarjonta alkaa pikkuhiljaa olla iso ongelma ja on hyvin lyhytkatseista pitää aloituspaikkojen määrä noin korkeana, saati iloita siitä.. Uusia eläinlääkäreitä kun tulvii markkinoille niin täältä kotisuomesta kuin ulkomailtakin, enemmän kuin työpaikkoja vapautuu eläköitymisen myötä. Ei se eläinlääkärin ammatti paljon lämmitä, jos töitä ei löydy.. Kovasti olin toivonut, että laskevat määriä.  :-\ Työllisyystilanne kun on vähintään yhtä tärkeä kuin se sisäänpääsy, ainakin minun silmissäni.

Kannattaa ennen lyhytkatseisuudesta syyttämistä ottaa huomioon se, että toisilla voi olla eri tilanne kuin just sulla :) Itelleni tuo suuret sisäänpääsyluvut on just positiivistä kun en oo aikomassakaan jäädä mihinkään "suureen" kaupunkiin valmistuttuani (käsittääkseni pikkupaikkakunnilta löytyy usein helpommin töitä?) ja toisekseen jos täällä Suomessa ei työpaikka aukea niin perheelläni on toisessa maassa yritystoimintaa johon ovat jo minua kyselleet. Itseäni siis tuo suuri aloituspaikkojen määrä tulee luullakseni vain auttamaan kun on suuremmat mahikset päästä sisään ::)
« Viimeksi muokattu: 31.07.15 - klo:06:29 kirjoittanut RKVET »

Seuraa meitä