Kirjoittaja Aihe: Kohteena lääkis: Kevät 2021  (Luettu 23170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa UusiHakija

• Satunnaisvuotaja
Vs: Kohteena lääkis: Kevät 2021
« Vastaus #210 : 23.04.21 - klo:10:32 »
Sama tunne tuli myös itselle, että hieman tekemällä tehty juttu  ;D toki sitten kokeessa näkee, mitä ihmeellisyyksiä ne keksii näistä vääntää. Mä epäilen myös, että vallitseva tilanne piti tuon matskunkin option pidempään avonaisena. Mutta suosii tuoreita yo:ta todellakin. Tällä kuitenkin nyt mennään. Mun onneksi matsku ei ollut tän pahempi, niin ehtii hyvin vielä keskittyä noihin muihinkin.

Tsemppiä loppurutistukseen kaikille!  :)

Poissa ookoomikko

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #211 : 23.04.21 - klo:12:12 »
No juu, kävihän siinä taas klassinen "kaikki spekulaatio kankkulan kaivoon" niin kuin tuppaa käymään  ::)  ei kyllä mitään 100% tai edes 25% materiaaliin nojaavaa koetta selvästikään ole tiedossa...

Toteutuipa kuitenkin ainakin se veikkaus, että materiaali ei automaattisesti ole yliopistokamaa, vaan voi olla hyvinkin lukiosettiä, ellei sitten ihan suoraan lukiokirjoista kuten nyt tässä kävi.

Yksi teoria mitä tästä ratkaisusta on kuullut, oli että tämä ennakkomateriaali oli tosiaan "placeholder" sille, että jos ja kun korona pistää kaiken solmuun kuten vuosi sitten niin tarvittaessa voitaisiin tehdä ennakkomateriaalilla esikarsintaa. Kuitenkin nyt kun riski on häviävän pieni saatettiin ottaa minimateriaali joka vaatii mahdollisimman vähän välppäämistä kokeen muuttamisen suhteen.

Samalla kun tuo materiaali julkaistiin niin sain biolääkisten hakuun liittyen tietoa että siellä ennakkomateriaalia ei ole. Tästä viimeistään voi päätellä että tätä materiaalia aiotaan käyttää nimenomaan fysiikassa, koska biolääketieteen valintakoe on muuten täysin sama mutta fysiikan tehtävät puuttuvat. Eli mitään yksittäisiä matikan vektoritehtäviä tuskin tulee.

Tässä varmaan tarkoituksena onkin, että nyt sitten voidaan ottaa joku soveltavampikin fysiikan tehtävä jossa pitää vektorien kanssa pelata, kun tähän asti lukion fysiikka on nojannut siihen että vektoriasiat on hallussa. Lienee kenties reilumpaa että nyt sanotaan suoraan että vektoreihin liittyvät perusteet on oltava hallussa. Tähän annetaan oma ennakkomateriaalinsa, koska nämä asiat eivät sisälly lukion fykebi oppimäärään.

Pienen ristiriidan tosin huomasin, kun toisaalta sanotaan että ennakkomateriaali perustuu LOPS 16 mukaiseen matematiikan kurssiin 4, mutta samalla mainittiin erikseen että ristitulo kuuluisi tähän. Kuitenkin omassa MAA 4 kirjassa ei ristitulosta ole halaistua sanaa ja pienen kuukeloinnin jälkeen kävi selväksi että ei olekaan, koska se ei kuulunut LOPS 16 MAA valtakunnallisiin kursseihin vaan ainoastaan koulukohtaisesti oli saatettu kyseistä asiaa käydä. Tämä on sinänsä mielenkiintoista, kun muuten valintakoe perustuu lukion fykebi LOPS 16 valtakunnallisiin kursseihin, mutta tässä mennään nyt selvästi sen ulkopuolelle. Lukivatko LOPS 16 huolimattomasti, eivätkä tajunneet tätä vai aikovatko tahallaan sekoittaa pakkaa, kun ei automaattisesti ole tuttu asia tuoreille ylioppilaille, joille tämän pelätään nyt antavan epäreilua etua?

Se nyt on kuitenkin tässä kohtaa selvää että materiaaliin ei ihan tuhottomasti kannata aikaansa käyttää, etenkin mikäli aihe on jo ennestään tuttu (mutta tuohon ristituloasiaan pitää kyllä itsekin perehtyä kunnolla vielä). Eli käytännössä perinteiseen tyyliin lukio fykebiä seuraava kuukausi vielä tahkottava, kaikkine nippeleineen...

Olihan tämä lievästi yllättävä veto, mutta sentään ei tarvitse mitään 300 sivuista jättimöhkälettä ottaa lukiomateriaalien kylkeen, joten eiköhän tämä tästä. Lukuintoa viimeiseen kuukauteen, vielä jaksaa!

Poissa Betula

• Perusvuotaja
« Vastaus #212 : 23.04.21 - klo:20:33 »
Mä oon miettinyt loppupäivän, että miten pystyikään omat (ja muidenkin) arvaukset menee niin metsään!  :D
No onhan se myönnettävä, että aika yllättävä ennakkomateriaali. Että ei ihan heti tullut mieleen, että otetaas tähän joku maa kurssi. Kaiken kaikkiaan alustalla kuin alustalla tunnelma on ollut eniten yllättynyt, mutta myös pettynyt. Hyvin vähän hakijat vaikuttaa olevan helpottuneita tai riemuissaan tästä. Ennakkomateriaalilta oli kaiken kaikkiaan odotettu enemmän. Moni oli ehtinyt toivoa siitä sellaista "oman" näköistä, niin että se mahdollisesti vahvistaisi niitä omia mahdollisuuksia ja vaikkei ehkä ihan suoraan niinkään, niin ainakin niin, että se ois selkeästi tasapäistänyt kaikki hakijat. Odotukset ovat, palautteen mukaan, olleet sellaiset, että vaikka paljon spekuloitiin sitä, että sisältö suosisi eri hakijaryhmiä, niin loppujen lopuksi siltä toivottiin materaalia, joka olisi mahdollisuuksien mukaan ollut mahdollisimman oikeudenmukainen ja tasoittanut mahdollisuuksja kaikkien hakijoiden kesken.
Tältä pohjalta en ehkä ihan heti usko, että seuraaviinkaan kokeisiin keksitään mitään suurta ja uutta, vaikka kovasti sen lyhyemmän valmistautumisajan puolesta ollaankin puhuttu. Jos laaja matematiikka lisääntyy, niin sitten lisääntyy myös kysyntä entistäkin laajemmille palveluille ja tuotteille siellä valmennusyritysten puolella. Ja siihen suuntaanhan tämän haun ei pitänyt mennä...

Poissa Tane

• Perusvuotaja
« Vastaus #213 : 23.04.21 - klo:20:43 »
"Kohta se eepos sitten julkaistaan, saa nähdä millaista proosaa on tulossa :D "

Täytyy tässä todeta ja vastata itselleen, että aika onnetonta proosaa tuli ;D eikä eeppoksesta ole tietoakaan! ;D ;D
No ei auta kun kaivaa vanhat kurssikirjat ja muistiinpanot naftaliinista ja koittaa verestellä niitä vektorin koukeroita.

Poissa Elukka25

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #214 : 24.04.21 - klo:14:23 »
Heh olin varmaan viimeinen hakija joka perehtyi tähän ennakkomateriaaliin, sillä vasta nyt katsoin tämän  ;D  Itse olen tyytyväinen, että ei tullut mitään erityistä, vaikka tosiaan itse en ole näitä vektoreita opiskellut muuta kuin sen mitä fysiikassa ollut. Heillä ketkä ovat juuri valmistuneet lukiosta ja käyneet tuon kurssin alkaa olemaan hyvin polku tallattuna, kun kuuluvat vielä kaikkiin kiintiöihinkin  ;D  Toisaalta mietin että jos tämä nyt vähän ”pakosta” tänne laitettiin niin miksei voitu vaan ilmoittaa silloin ku ilmoitettiin että kokeet järjestetään normaalisti että ei sittenkään oteta ennakkomateriaalia. Ei sen informoinnin pitäisi näin haasteellista olla vuonna 2021  ;D  Varmasti kaikki haluavat koemateriaalista sellaisen mikä itselleen sopii parhaiten (ja nyt varmaan taas jonkun äiti soittaa tuonne että miksi se oli tällainen ei sovi meidän lapselle tämä), mutta itse olen koko ajan toivonut eniten ettei näihin kokeisiin tulisi mitään ennakkomateriaalia. Se sopii ehkä joihinkin kokeisiin, mutta ei tuo mielestäni lääkiksen pääsykokeeseen muuta kuin etua jollekin pienelle porukalle, (koska hakijaporukka on niin iso ja laaja).

Ja siis tietenkin kaikki arvaukset meni pieleen kuinkas muuten  ;D  ihan sama juttu se oli viime vuonna kun yritettiin arvata mitä tulee normikokeiden tilalle. Taidan kokeilla lottoa tänää, jos se kaikki ”arvaustuuri” olisi jätetty sinne.  ;D 

Millaiset fiilikset porukalle jäi tuosta mafyn 5. Kokeesta? Yllättävän lyhyt koe oli ja toisaalta ihan hyvä, että oli tällainenkin koe testattavana.  :)

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #215 : 24.04.21 - klo:18:28 »
Yllättyin myös, en elämässäni odottanut ”matemaattinen esitieto” -tyyppistä matskua. No eipä siinä kun bull by the horn. MAA4 -kirjaa en omista, mulla on matikan kertauskirja, mutta en ymmärrä sen vektorit-osuudesta vielä mitään - mutta Mafy ja opetus.tv kehiin niin eiköhän tästäkin selvitä.
Harkkakoe 5 oli kyllä raaka. Ei mitään osapistemahkuja, aikamoinen giljotiini jälleen kerran. Edellinen koe (4)  ei ollut ihan huonoin tulokseltaan, ehkä tämä on sitten kuoppa siinä lievän positiivisessa kehityskäyrässä. Jälleen, jos olisin ehtinyt siihen kondensaattoriin matskuissa, niin olis siitäkin 5 säälipistettä ehkä saanut :)

Poissa Elukka25

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #216 : 26.04.21 - klo:16:09 »

Pienen ristiriidan tosin huomasin, kun toisaalta sanotaan että ennakkomateriaali perustuu LOPS 16 mukaiseen matematiikan kurssiin 4, mutta samalla mainittiin erikseen että ristitulo kuuluisi tähän. Kuitenkin omassa MAA 4 kirjassa ei ristitulosta ole halaistua sanaa ja pienen kuukeloinnin jälkeen kävi selväksi että ei olekaan, koska se ei kuulunut LOPS 16 MAA valtakunnallisiin kursseihin vaan ainoastaan koulukohtaisesti oli saatettu kyseistä asiaa käydä. Tämä on sinänsä mielenkiintoista, kun muuten valintakoe perustuu lukion fykebi LOPS 16 valtakunnallisiin kursseihin, mutta tässä mennään nyt selvästi sen ulkopuolelle. Lukivatko LOPS 16 huolimattomasti, eivätkä tajunneet tätä vai aikovatko tahallaan sekoittaa pakkaa, kun ei automaattisesti ole tuttu asia tuoreille ylioppilaille, joille tämän pelätään nyt antavan epäreilua etua?

Näköjään poistivat sen sitten tuolta  ;D Yllättävän paljon tuollakin tehdään virheitä, kun miettii, että viime vuonna ensimmäisessä vaiheessa oli kysymyksiä, jotka olivat väärin, vaikka niiden tarkistaminen ei (luulisi) olevan iso juttu.  ;D

Poissa Tupu2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #217 : 27.04.21 - klo:00:42 »
Mä oon koittanut palautua ennakkomateriaalin tuomista tuntemuksista ja viime harkkakokeesta.

Ensinnäkin se ennakkomateriaali, niin aluksi se oli pettymys; että eikö muuta tullut. Sitten iski paniikki, että kuuluiko vektorit siihen kokonaisuuteen, jonka pari kesä sitten tein kesälukiossa. Kun tästä selvisin säikähdyksellä ja totesin, että kertaamiseksi menee, niin sitten tuli tasapaksu tunne siitä, että jatkan niinkuin tähänkin asti. Omassa mielessä se muokkautui lopulta sille mallille, ettei tunnu, että varsinaista ennakkomateriaalia oikeastaan sitten on edes tullut.

Ja mitä tulee tuohon harkkakoe 5, niin tuollaisessa kokeessa itsellä loppuu näköjään jaksaminen kesken. Ensiksi selasin sen alusta loppuun ja koitin löytää jonkun tehtävän, joka ois erottunut ja ponnahtanut silmille muista helpompana. Kun tällaista ei tullut, eikä ollut, aloitin ensimmäisestä tehtävästä ja jatkoin systemaattisesti eteenpäin, kunnes noin neljänneksi viimeisen tehtävän kohdalla iski totaalinen uupumus; ajatus ei kulkenut eikä pysynyt enää kasassa. Mieli ei erottanut sanoja, numeroita tai lauseita toisistaan, vivahteista nyt puhumattakaan. Tuli vain kertakaikkiaan tunne, että kaikki oli yhtä puuroa ja jätin kokeen sitten siihen. Joten sopia toivoo, että pääsykoe ei kokonaisuudessa ole monivalintaa ja että se tasoltaan olisi vaihteleva, niin että ois tunne, että edes jostain kohtaa voi alkaa purkaa sitä.
Nyt sitten vain 6 harkkakoetta odotellessa. Toivottavasti kusti polkee ja posti kulkee, ettei käy niinkuin monille muille, ettei kokeet löydä perille ensinnäkään.

Poissa Tane

• Perusvuotaja
« Vastaus #218 : 27.04.21 - klo:19:49 »
Harkkakoe 5 oli kyllä raaka. Ei mitään osapistemahkuja, aikamoinen giljotiini jälleen kerran. Edellinen koe (4)  ei ollut ihan huonoin tulokseltaan, ehkä tämä on sitten kuoppa siinä lievän positiivisessa kehityskäyrässä. Jälleen, jos olisin ehtinyt siihen kondensaattoriin matskuissa, niin olis siitäkin 5 säälipistettä ehkä saanut :)

Mä koin kyllä kans, et toi vitos koe oli paha. Enkä tiedä edes oikein että miksi, koska se kuulemma oli monilta osin ihan perusasioita. Ei kyllä vain tuntunut siltä. Tai oli siis tietty osa, mutta sitten osa tuntui ihan vierasperäiseltä. Mutta nyt alan myös hahmottaa sitä mitä täällä on puhuttu, että todella moni asia vaikuttaa siihen pääsykokeessa onnistumiseen.

Arvioisin itse, että mulla on sellaiset semi-hyvät taidot, mutta sitten jos huono päivä osuu kohdalle, niinku nyt tuon harkkakoe 5 kanssa, niin se voi viedä ihan kummasti energiaa.
Olin nukkunut huonosti pari edeltävää yötä ja se tuntui lauantaiaamuna. Sen lisäksi monivalinnat ei oikein koskaan ole ollu mun juttu, niin näiden kahden yhdistelmä teki kyllä sen, että ei ollut paras suoritus itseltä. Se on jännä miten niin moni asia voi vaikuttaa ja että nää koesuoritukset voi heittää niin laidasta toiseen, vaikka sama osaaminenhan mulla on olemassa.  Mutta jännä ettei se sitten aina pääse oikeuksiinsa.

Ja se mikä tässä ehkä eniten hämmästyttää ja ehkä vähän hirvittää on se, että kun tasaiseen tahtiin oon keikkunut siellä 140 pisteen tietämillä, niin nyt arvoisin, että pisteet on lähempänä 50 ku 100. Siis todella suuri heitto aiempaan osaamiseen nähden. Joten alan todellakin hahmottaa miten pieleen moni asia voi koepäivänä mennä. Täytyy oikein miettiä, että miten tällaista voi ennaltaehkäistä, sillä kokeeseenhan ei kukaan pysty vaikuttaa, sieltä tulee mitä on tullakseen.

Poissa Elukka25

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #219 : 28.04.21 - klo:12:58 »
En tiedä olisiko teillä (tane ja tupu), vaikuttanut tuo ennakomateriaalin julkaisu myös, sillä sehän varmasti myös sekoitti ajatuksia, kun sitä oltiin jo aika kauan pyöritelty?  :) Itse luin siitä vasta tuon harkkakokeen jälkeen juurikin sen takia, että ajatukset eivät menisi sekaisin. Mutta itsekin olen kyllä huomannut, että tietyt kokeet sopii itselle paremmin kuin toiset, vaikka tyyliin saman verran osaamista niissä tarvittaisiin.  En edes oikein tiedä, mikä se ero niissä kokeissa on..  :eusa_eh:

Poissa Tupu2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #220 : 01.05.21 - klo:17:46 »
Hmm... voihan se olla, että sekin vaikutti, vaikken tietosesti sitä niin paljoa ajatellut. Mutta onhan se mahdollista, että mieli enemmän miettiä, että mitä niistä vektoreista muistaa ja ois halunnu olla enemmin niitä kertaamassa, kuin monivalintamaratonissa.
Mutta noin yleisesti ottaen niin en ole oikein noiden monivalintojen ystävä. Jännitän niitä jotenkin ja sit keskityn niissä enemmän yksityiskohtiin, kuin kokonaisuuksiin. Ylianalysoin ja sekoan omissa ajatuksissani. Sitä kun tekee hetken, niin sitten onkin jo niin sekaisin, ettei tiedä mihin suuntaan pitäisi lähteä.
Monivalinnat on ihan ok, kun ne tulee pienissä ryppäissä, mutta muutoin mulla on kyllä vaikee ylläpitää fokusta niissä monta tuntia putkeen. Mitä siihen harkkakokeeseen (5) tulee, niin pisteet tais olla matalammat kuin normisti, vai muistanko/katsoinko väärin?
Oon miettinyt, että oiskohan mahdollista (tai siis no joo... kaikkihan on), että monivalinnat fysiikan osalta ois pelkkää vektoritietoo ja laskuu. No turha näitä on miettiä, senhän näkee sitten, että millä tyylillä niitä sitten on kokeessa hyödynnetty.
« Viimeksi muokattu: 01.05.21 - klo:17:49 kirjoittanut Tupu2021 »

Poissa Elukka25

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #221 : 02.05.21 - klo:13:02 »
Joo en tiedä kannattaako meidän lähteä veikkaamaan miten paljon vektoreita on kokeessa, kun itsellä kaikki veikkaukset tähän asti (niin kokeesta kuin ennakkomateriaalista) meni aivan pieleen..tosin se voisi olla ihan hauskaakin..  ;D  vähän alkaa näin jälkikäteen huvittaa miten pitkälle sitä sit itsekin veikään noita ajatuksia (esim ennakkomateriaalista) ihan vaan sen perusteella mitä itse mietti ja sitten miten jotkut muutkin ajatteli ja sitten vielä jotkut trollit heitti.. Siinä ottaa skenaarioita mikä on itselleen pahin ja mikä ois se paras ja kaikkia muita.. On se ihmismieli hauska.. ;D 

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #222 : 03.05.21 - klo:08:42 »
Vektoreissa on kyllä allekirjoittaneella kertaamista, koska tuskinpa kuitenkaan on kyse mistään tavallisesta "koordinaatistosta" - jos uskaltaa veikata, niin se on joku 3D-hässäkkä, mikä kannattaisi hallita. Katsoo, miten mummon käy, meneekö kaaliin. Kukaanhan ei kokeessa tietenkään kaikkea osaa tai ehdi, mutta tämäkin voi olla rikkana rokassa auttamassa pisteiden keräämisessä. En myöskään kiirehtinyt asiaan paneutumisen kanssa, 5. koe meni **** ihan vain huonon taitotason ja siihen päälle huonon vireen takia: aineistotehtävät oli yhtä puuroa mulle ja jälleen  - en ollut ehtinyt kahteen näistä aiheista paneutua, että olisi ollut annettavaa lukiotietopohjalta - ja kolmas kuulosti jo lähtökohtaisesti mahdottomalta tehtävältä. Menen äärirajoilla, vuosi on ollut sikaraskas. Nyt on vaan koko ajan muistutettava "palaudu, palaudu, palaudu" vaikka järki toisaalta huutaa "kertaa, opiskele, pänttää, loppukiri"...

Poissa Betula

• Perusvuotaja
« Vastaus #223 : 07.05.21 - klo:15:27 »
On kyllä ollut ihan älyn hiljasta kanavilla sen jälkeen kun ennakkomateriaali julkaistiin. Vaikuttaa siltä, että vektorit on monella niin hyvällä mallilla, ettei se lisännyt päänvaivaa tai sitten sitä ei koettu varsinaiseksi lisämateriaaliksi, eikä siksi aiheuta keskustelua. Joten tämän myötä ei myöskään spekulaatiota materiaalin käytöstä kokeessa, juurikaan esiinny. Valmennusyritykset koittavat avata mahdollisia käyttömahdollisuuksia ja ovat esittäneet erilaisia skenaarioita miten koe osaksi tai pääpainotteisesti rakentuu vektoreiden ympärille. Myös puhdasta matematiikka on esitetty osaksi koetta, nyt kun sen kysyminen mahdollistuu ennakkomateriaalin myötä.
Itse oon koittanut sisäistää vektoreita nämä pari viikkoa. Onhan siinäkin riskinsä, eteenkin jos kokeessa sitten ei tule kuin yksi kysymys ja sekin niin mutkalle väännetty 3D, ettei tällaisella pika-kertauksella sitä ihan heti avatakkaan.
Huomenna on sitten toiseksi viimeinen harjoituskoe. Vähiin se harjoitus käy. Ja sit pitäisi näyttää mitä kaikkea on vuodessa ehtinyt sisäistää. Jaksamista kaikille loppurutistukseen.

Poissa Keimo

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #224 : 08.05.21 - klo:17:59 »
Mafyn koe 6 tuntui, että oli paljon helpohkoja tehtäviä, mutta aika ei suosi tekijää. Ei auta vaikka tehtäviä osaa, kun aika ei vain kerta kaikkiaan riitä. Se mikä sapettaa on, että vaikka tehtävän osaa, niin se vie niin paljon aikaa väkertää kassaan, (ettei tulis huolimattomuusvirheitä) ja siinä sitten menee sitä peli-aikaa. Mulla on ainakin vaikea pidemmissä tehtävissä arvioida sitä, että mikä on sekä helppo, että nopea, eteenkin silloin kun liikenteeseen pääse lähes kaikissa, mutta loppuun saattamisesta en sitten ole niinkään varma.

Seuraa meitä