Kirjoittaja Aihe: KYSYMYS TEHTÄVÄSTÄ KAKSI  (Luettu 9039 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa talitintti12

• Satunnaisvuotaja
KYSYMYS TEHTÄVÄSTÄ KAKSI
« : 30.04.16 - klo:11:54 »
Hei te viisaat älyvuotolaiset.
Täällä huhuilee eräs vasta-alkaja ja aikuislukija jolla tiedot vielä heikoissa kantimissa. Nyt ekaa kertaa kokeeseen joten älkäätte soimatko tyhmästä kysymyksestä.
Koskee tehtävää 2 vuoden 2015 kokeessa.
Laitan linkin tähän jotta näette sen.

https://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/opiskelijavalinta/valintakokeet/Documents/Teht%C3%A4v%C3%A4moniste_FIN_2015.pdf Löytyy sivulta 11.

Miten vastaan kysymyksiin? Pitääkö mun laskea jotain konsentraation kautta tai moolimassalla tms vai pitääkö mun osata tunnistaa se tuosta yhdisteen kaavasta?
Toivottavasti joku voi auttaa :) Pelkät oikeat vastaukset ei mua juuri auta koska en ymmärrä taustoja.

Vielä toinen kysymys koskien vahvojen ja heikkojen happojen tai emästen erottamista. Onko siihen muuta keinoa kuin opetella ulkoa mikä on vaikkapa vahva happo. Toki tiedän miten niiden reaktiot eroavat ja happovakiot mutta lähinnä ongelma on tietää onko jokin happo vaikkapa heikko tai vahva ihan vaan yhdisteen kaavasta jos sitä ei erikseen mainita.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
Vs: KYSYMYS TEHTÄVÄSTÄ KAKSI
« Vastaus #1 : 30.04.16 - klo:12:43 »
Pitää tietää mitkä ovat heikkoja ja vahvoja happoja ja emäksiä. Muista että happo voi luovuttaa protonin/vedyn, ja emäs ottaa sen vastaan, joten siitä voi yrittää päätellä, kun näkee yhdisteen kaavan. Yleisimmät pitää joka tapauksessa osata ulkoa. Tuossa tehtävässä näyttää esim. esiintyvän ammoniumioni moneen kertaan.

Eli jos tehtävä ei aukea, niin neuvoni on, että kirjoita auki kaikki reaktiot noille yhdisteille veden kanssa, ja sitten etsi sopivien ionien happovakiot Maolista, ja etene siitä.
« Viimeksi muokattu: 30.04.16 - klo:12:45 kirjoittanut sakura »

Poissa lissom

• Ylivuotaja
« Vastaus #2 : 30.04.16 - klo:13:04 »
Lisäksi happo- ja emäsvakiot löytyvät kaavaliitteestä. Jos haluaa tarkistella epävarmoja kohtia, niin sen kuin muodostaa tasapainolausekkeesta toisen asteen yhtälön muotoa x2 + Kax - 0,1Ka = 0. Ja näpyttelee laskimeen, x siis vastaa oksonium-ionien konsentraatiota ja pH = -log(x). Emäksille oma juttunsa.

Ainakin lukiotasolla käsiteltävät orgaaniset emäkset ja hapot ovat aina heikkoja, eli siis aina kun näet fenolin, karboksyylihapon, orgaanisen amiinin tai ammoniakin niin voit todeta sen olevan heikko.
Tuossa tavallisimpien vahvojen happojen ja emäksien lista. Nuo oppii kyllä tunnistamaan aikanaan:
http://www.chemistry.pomona.edu/chemistry/1alab/www/fall2006/powerptpresentations/5anions/acidbaset.htm
Vahvoille emäksille on yhteistä se, että ne ovat alkalimetallien (osa maa-alkalimetallien) hydroksideja.

Poissa talitintti12

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #3 : 02.05.16 - klo:13:01 »
Moikka! Kiitos molemmille vastauksista! Miten itse olisitte ratkaisseet tehtävän? Olisiko tullut selkäytimestä vai olisitte laskenut jotain? En oikein ymmärrä miten hyödyn siitä happovakio taulukosta? Sieltä ei suoranaisesti löydy yhtäkään yhdistettä mitä tehtävässä. Tässäkin varmasti taas jokin seikka jota en vain tiedä :/ Mitkä noista ovat teille selvästi vaikka happamia tai emäksisiä? Mulle tää on nyt tosi suuri ongelma :O

Teo

• Vieras
« Vastaus #4 : 02.05.16 - klo:13:05 »
Suosittelen ostamaan kemia 5 lukiokirjan ja lähteä ihan perusjutuista liikkelle. Helpompi ymmärtää vaikeat pääsykoe tehtävät, kun perusteet on hyvin hallussa! Kirjanhan voi vaikka lainata kirjastosta!

Poissa talitintti12

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #5 : 02.05.16 - klo:13:15 »
Usko tai älä mutta mulla on täällä älytön arsenaali kirjoja. Myös tuo mainitsemasi.Olen siis lukenut perusteet mutta nyt tämä käytännön toteutus uupuu kun asia ei vielä tule selkäytimestä.

Poissa lissom

• Ylivuotaja
« Vastaus #6 : 02.05.16 - klo:13:44 »
Tässä täytyy tietää, että suuri osa noista on suoloja, jotka liukenevat veteen protolyysireaktioihin osallistuviksi ja osallistumattomiksi ioniksi.
Esim. CH3CO2Na liukenee CH3COO--ioneiksi ja Na+-ioneiksi. CH3COO- on heikko emäs ja sen emäsvakio löytyykin tuolta taulukosta.
Lisäksi nuo saattavat olla taulukossa hieman eri näköisiä, esim. tehtävän CH3NHCH3 löytyy taulukosta nimellä (CH3)2NH.
Ratkaisisin tehtävän kiireessä lonkalta, mutta jos olisi aikaa, niin etsisin pienimmät Ka- ja Kb-arvot noille yhdisteille ja laskisin sen 0,100 M liuoksen pH:n. Jos se olisi neutraalin rajojen ulkopuolella, niin olisivat kaikki muutkin.

Seuraa meitä