Kirjoittaja Aihe: Ideoita, miksi en vain onnistu pääsykokeessa?  (Luettu 10625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vetysidos

• Älyvuotaja
  • **
  • Lääk yo. -16
Vs: Ideoita, miksi en vain onnistu pääsykokeessa?
« Vastaus #15 : 04.07.16 - klo:02:36 »
^ meitsi voi ainakin myöntää. Ikinä en oo ollu mikään nero, mutta hard work forever pays.
Väsääm jossain vaiheessa pääsytarinani tuonne toiseen topiciin:)

MNS

• Vieras
« Vastaus #16 : 04.07.16 - klo:06:42 »
Pelkkä perslihasten kulutus ei riitä. Kuten on jo todettu, laadukas lukeminen ja asioiden ymmärtäminen syvällisemmin on se avain siihen, että pikku paniikissa pääsykokeessa alkaa aivot tuottaa oikeita vastauksia.

Itse pystyn nimeämään tehtävän, josta sisäänpääsyni jäi kiinni Treelle tänä vuonna, elikkä monien pääsykokeen helpoimmaksi haukkuma tehtävä 11, jossa lennetään hevosen selästä. Olin jättänyt sen viimeiseksi ja unohtanut koko tehtävän. Varttia vaille kaksi kun tarkistin papereita, niin hups keikkaa, tulikin blanko tehtäväpaperi vastaan -> välitön paniikki. Eka vielä laskin sen oikein (!) mutta lopulta kumitin tuotokseni jostain syystä paniikki-x ja jätin vain kaavat näkyviin.

Haaveenani oli mennä ratsastustunnille tänä kesänä, mutta ei tee enää mieli. ;D

Tsemppiä kaikille hakuihin! Älyään ja aivojaan voi kehittää, jos haluaa. Sitkeys palkitaan kyllä.

Poissa kikidi

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #17 : 04.07.16 - klo:15:05 »
Kuka kehtaa ensimmäisenä tunnusta, ettei päästä yksinkertaisesti löydy tarpeeksi älyä  :cool:

Ei kukaan "normaali" terve ihminen ole niin tyhmä, etteikö voisi oppia tarvittavia asioita lääkikseen pääsyyn. Toisilta se vaan vaatii enemmän työtä kuin toisilta.

Poissa Blondito

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #18 : 04.07.16 - klo:15:57 »
Lukekaas mun sisäänpääsystoori tuolta päässeiden tarinoista... Mulla oli yksi feilaus kiinni ihan tasan hermoista. Ja vielä tänäkin vuonna, vaikka pääsin, luulen että melkoisia pistemenetyksiä on tullut ihan silkasta väsymyksestä: en nimittäin saan nukuttua ennen koetta. Monesti ite epäilin, että olen vaan sittenkin tyhmä kun pääse kaikesta jyystämisestä huolimatta. Mutta nyt pääsin. Muistakaa valmistautumisvaiheessa tulla pois mukavuusalueelta; jos koette, että tehtävät sujuvat muttette silti pääse sisään , saatatte tehdä liian helppoja tehtäviä jolloin tulee illuusio hyvästä osaamisesta, mutta ettei kuitenkaan ole vaadittavalla tasolla. Älkää laskeko niitä juttuja jotka jo osaatte, vaan käyttäkää aika juuri ja juuri liian vaikeilta tuntuviin tehtäviin. Se on henkisesti raskasta, mutta kehittää osaamista.  VK:n kokeet ovat helpompia kuin varsinainen pääsykoe, se on hyvä tajuta. Sen sijaan Kandikustannuksen kokeet on jopa vaikeampia kuin oikea koe, joten jos niissä pärjää, ennustaa se mielestäni hyvin sisäänpääsyä. Käykää näissä simuloiduissa kokeissa; siellä opitte sietämään tunnetta, että täähän menee ihan persiilleen mutta siitä huolimatta pystytte jatkamaan ja tekemään kokeen. Niin ette mene lukkoon ja jäädy oikeassa kokeessa jos loppuu ideat ja osaaminen kesken. Se saattaa olla juuri se tehtävä jossa kaikilta loppuu rahkeet, jolloin ero tulee siitä, että joihinkin se ei vaikuta ja toisilta se vie itseluottamuksen lopuistakin tehtävistä.
Tsemppiä kaikille ja vain luovuttamalla nyt varmistatte sen ettette koskaan pääse. Niin kauan kun jatkatte olette edelleen tiellä lääkäriksi. Pääsin nyt sisään kuudennella kerralla joten tiedän mistä puhun.
Winners never quit, quitters never win. Täysillä pahki ja paareilla pois.

Poissa Ribosomi

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #19 : 04.07.16 - klo:16:23 »
Itsellänikin oli vähän samoja ajatuksia aikaisemmin.
Mietin tätä jo toissasyksynä pitkän matematiikan kirjoitusten jälkeen. Olin saanut jokaisesta kurssista kympin ja olin laskenut "aivan hel*etisti" koko kesän ja syksyn - mutta kokeesta sain hädin tuskin eximian. Huolimattomuusvirheisiin ja muihin tyhmiin mokiin meni yli 10p. Seuraavan kevään aikana laskiessani panostin ns laatuun enkä määrään. Tiesin että taitoni riittävät ällään kunhan otan hieman vauhtia pois ja keskityn kunnolla helppoihinkin tehtäviin.

Kevään kirjoituksissa kirjoitinkin muutamaa pistettä vaille täydet. Laudaturista huolimatta olin kuitenkin eniten innoissani siitä faktasta, että en tehnyt yhtään huolimattomuusvirhettä.

Kirjoitusten jälkeen alkoi lukeminen kohti vuoden -15 pääsykoetta. Lukeminen sujui hyvin, motivaatiota riitti, fiilikset olivat hyvät kokeen mennessä jne, mutta kuinkas kävikään;
Sisäänpääsy kaatui taas (flashback matikan #1 yokirjoitukset) huolimattomuusvirheisiin. En rupea niitä sen kummemmin erittelemään, mutta tajusin virheet heti uudestaan koetta lukiessani varsinaisen pääsykokeen jälkeen.

Älysin, että pahin ongelmani ei ole tiedon puute vaan suoriutuminen koetilanteessa, riippumatta kokeen laadusta. Jännitin ja stressasin liikaa.
Loppuvuodesta aloitin uuden urakan mutta nyt keskityin määrän lisäksi myös laatuun sekä "paineensietoon". Saatoin ottaa jonkin vaikean tehtävän ja laittaa kännykästä kellon viereen käymään, tai ison läjän tehtäviä jotka pitää saada tehtyä ajassa x. Kannattaa muuten kokeilla, tuosta oli älyttömästi hyötyä! Pyrin myös laskemaan mahdollisimman erilaisissa ympäristöissä, jotta ulkoisten muuttujien aiheuttama häiriö itse kokeessa saataisiin minimoitua.
Isoin hyöty oli kuitenkin valmennuskurssini simuloidut pääsykokeet. Näitä voin suositella jokaiselle, joka sortuu toistuviin huolimattomuusvirheisiin ja turhaan jännittämiseen. Koittakaa vielä psyykata se simukoe mahdollisimman todentuntuiseksi.

Tänä keväänä pääsinkin sitten sisään hyvällä marginaalilla. Huolimattomuusvirheitä tein vain muutaman pisteen edestä, mihin olen erittäin tyytyväinen.

Saattoi mennä hieman ohi aiheen, mutta pointti oli se että treenaamisessa pääsykoetta varten pitää keskittyä muuhunkin kuin mekaaniseen lukemiseen ja laskemiseen. Pitää koittaa löytää se oma Akilleen kantapää ja keskittyä sen eliminoimiseen.

Poissa pupeltaja

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #20 : 04.07.16 - klo:16:38 »
Tilaa ehdottomasti koe ja katso, miten olet saanut pisteitä eri osa-alueista. Näin saa aika hyvän kuvan siitä, onko joku tietty aine ollut se kompastuskivi. Voisit ehkä myös harkita, jos tekisit koko pääsykokeen uudestaan joko nyt tai sitten kun aloittelet uutta luku-urakkaa ja olet jo vähän kerrannut - tällöin saisit selville, onko kyse oikeasti osaamisen puutteesta, vai oletko vain mennyt koetilanteessa lukkoon.

Mulle toi koetilanteessa lukkoon meneminen oli ainakin ongelma! Yleensä en ole ikinä jännittänyt mitään kokeita (esim. ylppäreissä ei jännittänyt ollenkaan), mutta näistä lääkiksen pääsykokeista muodostui mulle jotenkin sellainen henkinen mörkö. Jo viime vuonna mun osaaminen olisi ollut riittävällä tasolla, mutta kokeessa panikoimisen ja typerien ratkaisujen vuoksi en päässyt silloin vielä sisään. Tänäkin vuonna mun pääsykoe meni todella paljon huonommin kuin valmennuskurssin harjoituskokeet ja olin jo ihan varma etten pääsisi taaskaan sisään, mutta osasin sitten kai asiat jo niin hyvin, että pääsin silti, vaikka itse kokeessa alisuoriuduinkin omaan tasooni verrattuna...

Eli jos kyse on tosta koejännityksestä, niin vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi: joko lopeta jännittäminen ja keskity itsevarmuutesi kasvattamiseen, tai sitten opettele asiat niin hyvin, että sun tasoon nähden heikkokin suoritus riittää sisäänpääsyyn :D

Poissa lmfmis

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääketieteen yo 2016 ruotsinkielinen
« Vastaus #21 : 04.07.16 - klo:23:46 »
Tein seuraavan arvion omista heikkouksista:

- en pysty omaa osaamista (teoria, bilsa) kauheasti lisäämään joten tällä osalla tulee väkisten takkiin
- laskuja osaan, joten ne pitää saada oikein, vaatii oivalliusta ja näkemystäkin, flow pitää saada päälle ja rutiinia
- monivalinnoissa joissa on miinuspisteitä ei saa arvata

Sitten näissä kokeissa luulee että kaikki pisteet pitää saada, joka johtaa väärään arviointiin omista kyvyistä, mieluummin sallii epäonnistumisia itselleen, niin sujuu paremmin 😃

Poissa kitaristi

• Perusvuotaja
  • Lääketieteen yo Turku -16
« Vastaus #22 : 05.07.16 - klo:01:41 »
Itsekin jäin 1.hakukerralla rannalle jännityksen takia = mokasin koetilanteessa. Opin tuolloin, että sisäänpääsy on paljon muustakin kiinni kuin tiedosta ja laskutaidoista: vastaustekniikka, strategia kokeessa, ajankäyttö + nopeus, tehtävien valikointi, huolellisuus ja ennen kaikkea rauhallinen mieli sekä itsevarmuus.

Toisena vuonna suunnitelin, että olen koepäivänä tiedoiltani yksinkertaisesti niin hem*etin hyvä, ettei jännitettävää ole. Sillä pääsi jo pitkälle: keräsin itsevarmuutta ja harjoituskokeet osoittivat, että osaan todella hyvin. Astelin kokeeseen jokseenkin edellistä vuotta rauhallisempana, mutta ovella sydän alkoi tykyttää. En antanut paniikille valtaa, vaan keskityin hengittämään rauhallisesti ja tein silmät kiinni mielikuvaharjoittelua.

Kun pääsin istumaan ja näin kokeen, päätin ottaa ihan rauhallisesti ja edetä suunnitelmani mukaan: selasin ensin koko kokeen läpi ja kirjoitin nimet papereihin. Vilkaisin pistemääriä ja tehtävätyyppejä ja mietin, mistä kannattaisi aloittaa. Laskin laskimella, kuinka monta minuuttia minulla olisi aikaa käytettävissä yhtä tehtävää kohti.

Sitten aloin rauhallisesti ratkaisemaan tehtäviä. Mietin, että olin harjoituskokeessa. Tein nopeasti mutta huolellisesti, ja jos joku tehtävä jumitti, siirryin seuraavaan. Eliminoin tehtäviä yksitellen ja pidin hermoni kurissa.

Aika loppui kesken ja virheitä tuli tehtyä, mutta sisällä ollaan. Sen ansiosta, että pääkoppa kesti jännityksen ja keskityin kokeessa rauhallisuuteen.

Suosittelen siis jännityksen hallintaa ja mielikuvaharjoittelua!

Poissa lillian

• Tehovuotaja
  • *
  • LK
« Vastaus #23 : 05.07.16 - klo:12:21 »
Paljon hyviä pointteja on tässä tullutkin, samoilla linjoilla olen muiden kanssa. Koetilanteen hallinta on ihan oma juttunsa, johon kannattaa panostaa. Valitettavan moni "jäätyy" tosipaikan tullen eikä saa osaamistaan laitettua paperille asti.

Kiinnitin huomiota tuohon, että olit laskenut VK:n materiaalit ongelmitta läpi. Jos näin on, osaamisesi on varmasti rautaista ja haasteenasi on lähinnä koetilanne. Itse en voi (sisäänpäässeenäkään) sanoa, että olisin osannut lähellekään kaikkia VK:n materiaalien laskuja, vaan yhä edelleen pidän esim. sähkömagnetismia ongelmakohtanani. Itsenäisesti opiskellessa haasteena on itsetuntemus, ettei yli- tai aliarvioisi omaa osaamistaan. "Helppoja" laskuja laskemalla saa helposti itsensä uskomaan, että osaamistaso on riittävä, vaikka todellisuus olisi jotain aivan muuta.

Itse opiskellessani kirjoitin ylös kaikki laskut, joita en osannut täysin oikein ensimmäisellä kerralla. Tein niistä taulukon ja laskin niitä uudelleen ja uudelleen, kunnes osasin ne täydellisesti itse. Kaikkia laskuja en toki kerennyt oppia, mutta taulukosta sain hyvin viitteitä siitä, missä ovat pahimmat kompastuskiveni. Ilman epämukavuusalueelle menemistä ja itselle vaikeiden laskutyyppien tahkoamista kerta toisensa jälkeen en varmasti olisi tässä.

Jos taas todellisena ongelmanasi on koetilanne, kannattaa treenata keskittymiskykyä ja rauhallista suorittamista. Itse simuloin itselleni vanhoja pääsykokeita, ja oma fiilis koetta tehdessä ennakoi melko hyvin suoriutumistani. Pääsykokeessa pystyin luottamaan siis "hyvään fiilikseeni" ja keskityin huolellisuuteen tehtäviä tehdessä. Kaikki eivät toki nauti pääsykoetilanteesta samalla tavalla kuin minä, joten itsetuntemus on tässäkin avainasia. Löydä oma tyylisi ja tapasi olla kokeessa ja pitää hermosi kurissa, niin kyllä se siitä. Tsemppiä!

Poissa Nekochi

• Alkuvuotaja
« Vastaus #24 : 06.07.21 - klo:11:14 »
Nostan tätä, koska itsellä nyt sama tilanne. Hain toista kertaa tosissaan, ja surkeasti meni. En kehtaa edes kertoa pisteitäni, sillä en enää kaipaa tähän kommentteja siitä miten olisi jo aika luovuttaa :-(

Fykebi kaikista olen kirjoittanut E, joten ne on hallussa kyllä keskivertoa paremmin. Myöskään hermoilusta ei ole kyse: Mielestäni olin koepäivänä todella rento ja hyvällä tuulella, koko ajan oli hyvä flow koetta tehdessä.

Silti hyvä kun mistään tehtävistä pisteitä sain. Sama ongelma ollut harkkakokeissa. Ideoita, mitä kannattaisi nyt lähteä käymään läpi? En itsekään osaa oikein sanoa, missä vika. Huolimattomuusvirheitä tulee jonkin verran ainakin, mutta niin varmaan tulee muillekin? En ole vielä edes niin tarkkaan käynyt koetta läpi vaikka se varmaan olisi paikallaan, mutta kun olo on niin lannistunut.

Poissa hakija92

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #25 : 06.07.21 - klo:11:58 »
Nostan tätä, koska itsellä nyt sama tilanne. Hain toista kertaa tosissaan, ja surkeasti meni. En kehtaa edes kertoa pisteitäni, sillä en enää kaipaa tähän kommentteja siitä miten olisi jo aika luovuttaa :-(

Fykebi kaikista olen kirjoittanut E, joten ne on hallussa kyllä keskivertoa paremmin. Myöskään hermoilusta ei ole kyse: Mielestäni olin koepäivänä todella rento ja hyvällä tuulella, koko ajan oli hyvä flow koetta tehdessä.

Silti hyvä kun mistään tehtävistä pisteitä sain. Sama ongelma ollut harkkakokeissa. Ideoita, mitä kannattaisi nyt lähteä käymään läpi? En itsekään osaa oikein sanoa, missä vika. Huolimattomuusvirheitä tulee jonkin verran ainakin, mutta niin varmaan tulee muillekin? En ole vielä edes niin tarkkaan käynyt koetta läpi vaikka se varmaan olisi paikallaan, mutta kun olo on niin lannistunut.

Lukiostani on vuosia aikaa ja kirjoitin syksyllä uusina aineina fy, ke ja bi. Sain kaikista helposti laudaturin. En kuitenkaan päässyt opiskelemaan tänä vuonnakaan. Ei siis kannata ajatella, että oma osaaminen on riittävällä tasolla noiden ylppärien vuoksi. Niissä on hyvin maalaisjärjellisiä kysymyksiä, aikaa on runsaasti ja tehtävät voi valita.  Pääsykoe on taas hyvin erilainen ja siinä vaaditaan kovempaa laskurutiinia, paineensietokykyä ja kaiken maailman nippeleitä.
Todennäköisesti opiskelussasi on jotain pielessä. Et ehkä osaa valvoa omaa osaamistasi? Eli tiedätkö oikeasti mitä ymmärrät ja mitä et? Tämä oli ainakin itselläni välillä haasteellista.
 Ilmeisesti monella on ongelmana sellainen mekaaninen osaaminen. Osaamista mitataan helposti käytetyllä ajalla ja tehtävien määrällä. Esim Toverin tapauksessa tuli hienosti esille se, miten myös ajallisesti hyvin rajallisella opiskelulla voi onnistua, jos ihan oikeasti tekee opiskellessaan parhaansa ja pyrkii aina ymmärtämään. Ja tarkkailee rehellisesti omaa osaamistaan.
Tärkeintähän olisi nimenomaan oikeasti ymmärtää asiat. Esim. fyssassa ja kemmassa on loppujen lopuksi todella vähän mitään ulkoa opeteltavaa. Ja yllättäen tuo ymmärtäminen on se vaikein juttu.
Joskus sisäänpääsy jää kiinni koetilanteesta. Siitä, että murtuu paineen alla. Itselleni tapahtui noin tänä vuonna. Nyt kuitenkin kun asiaa mietin, niin perimmäinen syy on se, ettei osaamiseni ollut tarpeeksi vankkaa. Senhän vuoksi osittain kokeessa sekoilin ja olin epävarma. Jos olet jäänyt ihan reilusti rannalle kaksi kertaa, niin en kyllä keksi muuta syytä kuin se, ettet vielä osaa asioita tarpeeksi hyvin.
Kannattaa varmaankin keskustella jonkun valmennuskurssin asiantuntija tyypin kanssa ongelmastasi. Kartoittaa mistä kiikastaa ja mitä asialle voi tehdä. Ehkä et ole löytänyt sinulle sopivia opiskelumetodeja, hyötyisit erlaisesta materiaalista ja tarvisit jonkun kurssin. Jokatapauksessa... Luovuttaa ei kannata, mutta ota ihmeessä selvää missä on mennyt pieleen edellisillä kerroilla, niin voit toimia uudessa haussa eri tavalla.

Poissa Nekochi

• Alkuvuotaja
« Vastaus #26 : 30.07.21 - klo:13:42 »

Lukiostani on vuosia aikaa ja kirjoitin syksyllä uusina aineina fy, ke ja bi. Sain kaikista helposti laudaturin. En kuitenkaan päässyt opiskelemaan tänä vuonnakaan. Ei siis kannata ajatella, että oma osaaminen on riittävällä tasolla noiden ylppärien vuoksi. Niissä on hyvin maalaisjärjellisiä kysymyksiä, aikaa on runsaasti ja tehtävät voi valita.  Pääsykoe on taas hyvin erilainen ja siinä vaaditaan kovempaa laskurutiinia, paineensietokykyä ja kaiken maailman nippeleitä.
Todennäköisesti opiskelussasi on jotain pielessä. Et ehkä osaa valvoa omaa osaamistasi? Eli tiedätkö oikeasti mitä ymmärrät ja mitä et? Tämä oli ainakin itselläni välillä haasteellista.
 Ilmeisesti monella on ongelmana sellainen mekaaninen osaaminen. Osaamista mitataan helposti käytetyllä ajalla ja tehtävien määrällä. Esim Toverin tapauksessa tuli hienosti esille se, miten myös ajallisesti hyvin rajallisella opiskelulla voi onnistua, jos ihan oikeasti tekee opiskellessaan parhaansa ja pyrkii aina ymmärtämään. Ja tarkkailee rehellisesti omaa osaamistaan.
Tärkeintähän olisi nimenomaan oikeasti ymmärtää asiat. Esim. fyssassa ja kemmassa on loppujen lopuksi todella vähän mitään ulkoa opeteltavaa. Ja yllättäen tuo ymmärtäminen on se vaikein juttu.
Joskus sisäänpääsy jää kiinni koetilanteesta. Siitä, että murtuu paineen alla. Itselleni tapahtui noin tänä vuonna. Nyt kuitenkin kun asiaa mietin, niin perimmäinen syy on se, ettei osaamiseni ollut tarpeeksi vankkaa. Senhän vuoksi osittain kokeessa sekoilin ja olin epävarma. Jos olet jäänyt ihan reilusti rannalle kaksi kertaa, niin en kyllä keksi muuta syytä kuin se, ettet vielä osaa asioita tarpeeksi hyvin.
Kannattaa varmaankin keskustella jonkun valmennuskurssin asiantuntija tyypin kanssa ongelmastasi. Kartoittaa mistä kiikastaa ja mitä asialle voi tehdä. Ehkä et ole löytänyt sinulle sopivia opiskelumetodeja, hyötyisit erlaisesta materiaalista ja tarvisit jonkun kurssin. Jokatapauksessa... Luovuttaa ei kannata, mutta ota ihmeessä selvää missä on mennyt pieleen edellisillä kerroilla, niin voit toimia uudessa haussa eri tavalla.

Kiitos tsempistä! Nyt on koe käyty läpi, biologia meni nappiin mutta fysiikka ja kemia eivät lainkaan.
Harmillisesti valmennuskurssiin ei ole varaa vaikka sellaista ehkä tarvitsisin. Siihen menee kaikki säästöt että voin jättäytyä kevääksi töistä pois kotiin lukemaan  :P  jos jollakulla on vinkkejä jostain edullisesta kurssista niin saa toki jakaa! Mafynetin itseopiskelupaketin olen joka tapauksessa hankkimassa.

Seuraa meitä