Kirjoittaja Aihe: s.144 tehtävä 129c  (Luettu 5159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lappe

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Lääketieteen yo. -14 Tampere
s.144 tehtävä 129c
« : 13.03.13 - klo:17:20 »
Vierasaineesta 45% erittyy elimistöstä sulfaatti- tai glukuronidi- konjugaatteina ja loput imeytyy takaisin elimistöön munuaistubuluksesta tai metaboloituu muulla tavoin.

c) Metabolian lopputuotteissa yhdisteen sulfaatti- ja glukuronidikonjugaatteja on suhteessa 5:2. Lähtöainetta reaktiossa oli 7,5g. Laske mikä on sulfaattikonjugaatin prosentuaalinen osuus metabolian lopputuotteista.

Eikös tossa tulisi huomioida toi lähtöaineen määrä ja se, että konjugaatteina metaboloituu ylipäänsä vaan 45% aineesta. Vastauksessa oli vaan että koska suhde on 5/2 niin sulfaattikonjugaattia on 5/7 eli noin 71%. Mutta eihän niitä voi olla niin paljon, jos vain 45% erittyy joko sulfaatti- ta glukuronidikonjugaatteina. Toki sitä sulfaattikojugaattia on 71% noista kahdesta konjugaatista, mutta tossahan kysyttiin sulfaattikonjugaatin osuutta metabolian (kaikista) lopputuotteista, joita on 55% muulla tavalla metaboloituneitakin.

Itse laskin ensin noiden konjugaattien massaosuuden, josta sitten laskin sulfaattikonjugaatin massaosuuden ja sitten tämän massan osuuden alkuperäisestä, jolloin vastaukseksi tulee 32%.

Oonko nyt ihan väärässä, kun mun mielestä tehtävässä nimenomaan kysytään osuutta kaikista lopputuotteista, eikä vain noista kahdesta konjugaatista?  ???

Poissa sienimies

• Tehovuotaja
  • *
  • Tampere CI
Vs: s.144 tehtävä 129c
« Vastaus #1 : 09.04.13 - klo:21:15 »
Oonko nyt ihan väärässä, kun mun mielestä tehtävässä nimenomaan kysytään osuutta kaikista lopputuotteista, eikä vain noista kahdesta konjugaatista?

"Vierasaineesta 45% erittyy elimistöstä sulfaatti- tai glukuronidi- konjugaatteina ja loput imeytyy takaisin elimistöön munuaistubuluksesta tai metaboloituu muulla tavoin."

Tuon mukaan sulfaatti- ja glukuronidi- konjugaatit on tosiaan kaikki mitä ylipäätään erittyy(loput imeytyy takas), joten vastaus on ihan oikein.

Tosin tehtävänannon loppu "tai metaboloituu muulla tavoin" antaa ymmärtää että jotain muitakin metabolian lopputuotteita vois olla, mutta niistä ei kerrota mitään tietoja eli ne on jätettävä huomioimatta.

Poissa Lappe

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Lääketieteen yo. -14 Tampere
Vs: s.144 tehtävä 129c
« Vastaus #2 : 10.04.13 - klo:08:47 »
Niin, no sitä mäkin kyllä mietin, mutta kun toi loppu tosiaan hämäsi. Oletin sitten että siinä myös se takaisin imeytyminen laskettiin jonkinlaiseksi metaboliaksi. Aika epäselvä mun mielestä  ;D

Mutta kiitos sienimies!  :)

Seuraa meitä